Naturfag.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PowerPoint nr 2 Energi – ting skjer
Advertisements

Hvordan er et atom bygd opp?
Forurensning og miljø Av: Lena, Iselin og Karoline Vi trenger naturen. Uten trær,planter og dyr hadde vi ikke klart å leve på jorda. Derfor er det viktig.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Øve til prøve Av Oskar Dønnum.
Klima- og miljøpolitikk i lokalsamfunn
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Dannelse og anvendelse
Jordoverflata – dannelsen av de store jordformene
Timeplan ut uka Tirsdag: Vurdering og feltnøtter
Figurer fra boken “Geologi: Stein, mineraler, fossiler og olje” Sedimentære bergarter Kan brukes fritt til undervisning i skoleverket (grunnskole, vgs,
Figurer fra boken “Geologi: Stein, mineraler, fossiler og olje” Strukturgeologi og tektonikk Kan brukes fritt til undervisning i skoleverket (grunnskole,
Figurer fra boken “Geologi: Stein, mineraler, fossiler og olje” Om jorden og geologisk tid: De første tre kapitlene Kan brukes fritt til undervisning.
Figurer fra boken “Geologi: Stein, mineraler, fossiler og olje” Norges geologi Kan brukes fritt til undervisning i skoleverket (grunnskole, vgs, høyskoler/universitet)
VERDENSROMMET Av: Hannah.
Geologisk feltundervisning i Oslo-området
BASIS - CELLER Alle levende organismer er bygd opp av celler
Karbohydrater Består av grunnstoffene C, H og O
Hva er fossile brensler?
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Figurer fra boken “Geologi: Stein, mineraler, fossiler og olje” Magmatiske bergarter Kan brukes fritt til undervisning i skoleverket (grunnskole, vgs,
Tornadoer.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Verdensrommet Hvordan ble det til? FAG: NATURFAG TRINN: 9
Planteceller og planter
Tenk deg en landsby der det bor 100 mennesker
Johanne Molnes Harkjerr
DNA og arvelære..
Kap 1:Arbeid med stoffer Først litt repetisjon:
Partikkelmodellen fase, tilstand et stoff er i (aggregattilstand)
TEMA: BAKTERIER Hva er egentlig bakterier?.
Brit Skaugrud og Svein Tveit, Skolelab-kjemi, Universitetet i Oslo
Kulturelle skolesekken Satsingen er oppdatert og ny for sesongen Oppgaver er satt opp av fagpersoner innen skole og geologi. Den tar utgangspunkt.
Jordskorpen. Jorden under oss beveger seg hele tiden. Bevegelsene foregår svært sakte. Jordens bevegelser gjør at fjellkjeder blir til, at vulkaner oppstår.
Viktige grunnleggende begreper innen kjemi -Kjemiske reaksjoner – Nina Aalberg/ Ellen Andersson - Skolelaboratoriet.
 Bygd opp på samme måte som planteceller, men med noen forskjeller  Har ikke cellevegg  Har ikke saftrom  Har ikke grønnkorn  Er det andre vesentlige.
Ola Grøvdal Jordoverflata – dannelsen av de store jordformene Geografi VKI.
Noen viktige ord du må lære og forstå: en kjerne et skall en type et system lurt, smart et antall å reagere en reaksjon en egenskap å bevege å bevege seg.
Fra celle til flercellet organisme. Mål Du skal kunne cellenes felles grunnleggende bygningstrekk.
«Enten du tror du klarer det eller ikke, så har du rett!» Henry Ford
Grunnstoffene og periodesystemet
Solsystemet vårt. Jorda sammen med sju andre planeter hører til solsystemet vårt som ligger i galaksen Melkeveien. Planetene befinner seg langt fra hverandre.
Hvordan fungerer de?. Plantecelle Funksjonene i ei plantecelle. Planteceller: Planteceller består av en cellevegg, en cellemembran, en cellekjerne, mitokondrier,
ATOMER Atomer har nøytroner og positivt ladde protoner i kjernen, og negativt ladde elektroner som svirrer rundt kjernen. C = karbon.
REPETISJON AV KOMPETANSEMÅLA
BASIS - CELLER Alle levende organismer er bygd opp av celler
Cellene – bitte små fabrikkbyer
Biologi handlar om alt det som er levande.
Biologi handler om alt det som er levende.
Begrepsark Begrep Forklaring organisme
Omgrepsark Omgrep Forklaring organisme
Forskere har gjort dette funnet inne i en meteoritt.
Naturfag Mål for uka: beskrive oppbygningen av dyre- og planteceller og forklare hovedtrekkene i fotosyntese og celleånding.
Fra protister til dyr.
Jordas ytre krefter.
Celler er grunnlaget for alt liv
Hvordan stein av ulike typer blir dannet
Plantar, dyr og sopp Kva er ein organisme?
TEMA: BAKTERIER Hva er egentlig bakterier?.
Kroppen som helhet Laget av Anniken Ordbegrep Anatomi= Læren om hvordan kroppen er bygd opp Fysiologi= Læren om hvordan kroppen fungere, oppgave Livsstilssykdommer=
Planteceller og planter
B r e t t e k a n t Fjellkjedefoldinger
Celler – grunnlaget for alt liv
Kap. 3: Jordkloden Dere husker kanskje litt fra forrige gang vi hadde geografi? Stikkord: Pangea (Alfred Wegener) Platedrift, kontinentalplater Havbunnsspredning.
Grunnstoffer og periodesystemet
Planteceller og planter
Livets historie.
Utskrift av presentasjonen:

Naturfag

Mål 19/8 Finne planter i hogstfelt. Sette navn på plantene ved å bruke floraen. Være kjent med boka. Bringebær, geitrams og smyle.

Mål 25/8 Vite hvorfor vi bør bruke bilbeltet, Kjenne til hva du kan se og oppleve på Universum. Repetere BISON-metoden.

Trafikksikkerhet http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Trafikksikker het/Trafikksikkerhetskampanjer/Bilbelte

Universeum http://www.universeum.se/

Mål 1/9 Kjenne til hva du kan se og oppleve på Universum. Repetere BISON-metoden.

BISON-Overblikk Slå opp på s. 10 i boka og les avsnitt 1.1 med BISON- overblikk.

Mål 2/9 Vite hvordan jorda ble dannet. Kunne jordas oppbygning i dag. Kunne forklare hvorfor jordskorpa har sprekker. Vite hva som skjer når jordplater går fra hverandre, krasjer og gnisser sidelengs. Forstå Richters skala.

Dannelsen av jorda. Dannet for 4,6 milliarder år siden. «Rest»-materie fra dannelsen av sola. Høy temperatur. 4,4 milliarder år kjøligere.

Oppbygging av jorda. Mantelstrømninger gir sprekker

Jordplatene Beveger seg noen få cm i året.

Bevegelse i jordplatene Jordplater glir fra hverandre. Jordplater krasjer. http://kurs.uia.no/iktl/studentprosjekter/inf107/2009/inf10702/ publisering/kolliderer.htm

Jordplater gnisser mot hverandre. http://earthquake.usgs.gov/earthquakes/map/ Richters skala Måles med seismograf Richtertall Virkning nær episenter Intensitet (Mercalli) Anslått antall skjelv per år <2,0 Vanligvis ikke følbart < II >1 million 2,0–2,9 Marginalt følbart I–III >300 000 3,0–3,9 Merkes av noen III–V 49 000 4,0–4,9 Merkes av de fleste IV–VI 6200 5,0–5,9 Ødeleggende rystelser VI–VIII 800 6,0–6,9 Ødeleggelser med dødsofre VII–IX 108 7,0–7,9 Kraftige skjelv, omfattende skader IX–XI 18 ≥ 8,0 Store skjelv, katastrofale skader X–XII 1–1,5

Oppgaver S.57 Nr. 2-7 og 9-14

Mål 16/9 Vite hva geologi er. Kunne navn på de 3 hovedgruppene av bergarter og vite hvordan de blir dannet. Lekse fra sist: Oppgave 1-8 på s. 59.

1.2 Hva er geologi? Kunnskap om jorda. (Vitenskapen om hvordan jorda er bygd opp) Brukes til å forstå historien til jorda, og finne verdifulle mineraler, olje og gass. Vurderer risiko for jordskjelv og ras.

Mandag 22/9 Framføring om dinosaurer? Lekse i 1.4 Oppgave 1-8 på s. 59. http://geoportalen.no/ MÅL: Kunne navn på de 3 hovedgruppene av bergarter og vite hvordan de blir dannet.

Hovedtyper av bergarter http://www.viten.no/vitenprogram/vis.html?prgid=uuid%3A2 0468E90-9290-95E8-D2E7-000072F66642&tid=1065521&grp= Av 92 grunnstoffer er det bare 8 som er vanlige byggesteiner i mineraler: oksygen, silisium, aluminium, jern, kalsium, natrium, kalium og magnesium, 150 mineraltyper er vanlige, men over 1000 ulike mineraler er funnet. OPPGAVE 7-9 på s. 58.

Tirsdag 22/9 Lekse fra 1.2 – Oppgave 7-9. Mål for 3. time: -Vite hvordan dyr og planter utviklet seg fra bakterier.

1.3 Livet blir til. Cellenes utvikling på jorda. Bakterier som kunne utføre fotosyntese oppsto kanskje for 3,5 milliarder år siden. Aerob forbrenning. For 2 milliarder år siden fikk noen bakterier et eget rom til arvestoffet, cellekjernen. Så flyttet bakterie med fotosyntese inn i bakterier med cellekjerne. Mitokondrier. Superceller.

Paleontologi læren om utdødde planter og dyr. Paleontolog: Geolog som har spesialisert seg.

Fossil Betyr gravd opp. Finnes som oftest i stein, men også i is, tjære, torv og rav. Dannes på flere måter: 1) Den døde organismen dekkes av sand eller leire slik at den ikke råtner. 2) Dyr eller plante blir omgitt av mudder eller leire som stivner rundt dem. 3) Spor som dyr eller planter har satt på bakken.

Repetisjon http://www.viten.no/vitenprogram/vis.html?prgid=uuid%3 A20468E90-9290-95E8-D2E7- 000072F66642&tid=1065521&grp= Hvem husker mest?