”Hva betyr det logistikk- og produksjonsmessig å ha Toyota som kunde?” Et eksempel på verdikjedestyring og kommunikasjon med verdens ledende bilprodusent.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Ørnulf Wiig Installasjon AS
Elin-k «prinsessa som ikke kan målbindes» E-helseseminar november 2009 Tromsø kommune.
1. 2 Vi er selskapet som går nye veier Vi bygger og vedlikeholder veier og infrastruktur 2011 etablerte vi Svevia Norge AS Vi er den største entreprenøren.
Nytt fra IF Innhold • Justeringer på • Messer • Aftenposten-bilag • Studentum • Studiestart • Folkehøgskolekatalogen.
Akkreditering KA110 - Accreditation of youth volunteering organisations.
Erfaringer fra internrevisjon
Utfordringer knyttet til utnyttelse av verdens fosforreserver
Velkommen til Bevola Bevola har markedets bredeste produktplattform til oppbygging av lastebiler, hengere og trailere. Våre løsninger skapes gjennom egne.
SALG AV EL-FORRETNINGEN Statoil selger El-forretningen til LOS AS (Agder Energi) Classification:Status:
Dokumentasjon til telefonmøte fredag 23. april Ny nettløsning En orientering om hva vi lanserer 3. mai Dokumentasjon til telefonmøte fredag 23. april.
GREP (Kompetanseutvikling Grenland AS)
Diplomat Norge AS.
PAGE 1 - Presentasjon 1. halvår august 2002.
Markedsutsikter: Begrenset produksjonsvekst og sterk etterspørsel
Prosjektstyring i kulturbedrifter Mentorcafe 5. febr Arne Kristiansen.
24-timers bytte-service for Norge. Innhold: •Introduksjon •Dekning i Norge •Informasjon vedlagt hver projektor før de blir utsendt fra InFocus •SilverPlus.
Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus.
Verdikjeder - hva kjennetegner de beste og hva vil framtiden bringe?
Kvalitetsindikatorer (KPI’er, måleparametre)
Flere reiser med Ruter God trafikkvekst og økt markedsandel :
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Yara – kunnskap for et bærekraftig landbruk. Date: Page: 2 Yara business struktur Nedstrøms OppstrømsIndustriell.
Høytemperatur fjernvarme med ammoniakk som kuldemediet
Hvordan taklet fjernvarmeselskapene vinteren 2010 ? Jon Tveiten Norsk Energi 1.
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
 Møte system.
Mini gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 15 uke 22, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.
Agenda 1.Alta Kraftlag SA – Modell 2.Ishavslink AS – Modell 3.Erfaringer.
Planlegging og drift av spesialskyss i Follo
Europcar presentasjon
COCA COLA DRIKKER AS SOM LOGISTIKK OG TRANSPORT- BEDRIFT
VI ØNSKER TOLLPOST FUTURUM VELKOMMEN TIL NORENGROS K.J. BRUSDAL AS
Bakgrunn –Åpen, ærlig og tydelig Status –Hvor er vi ? –Hvor skal vi ? Proaktiv adferd –Hvordan være i forkant ? Logistikkpartner –Hvordan tjenester på.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
BYGGEVAREINDUSTRIEN ERFARING FRA PILOTBEDRIFT
PAGE 1 - Presentasjon 1. kvartal april 2003.
Presentasjon 3. kvartal oktober 2002
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
Sortimentutvidelse Arbeidskrav 3 HIOA Av Anne-Sophie, Kristine og Birthe ØKO.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Relansering av eFaktura B2B. Nord Europas ledende meldingsformidler Itella leverer elektroniske informasjons- løsninger og -tjenester i ti nordeuropeiske.
Espen Rønningsland Diplomstudent ved linjen for Industriell Økonomi og Teknologiledelse (NTNU)
Globalisering og norsk bildelindustri.
Professional Warranty - konsept for økt kundelojalitet!
Elektronisk meldingsutveksling
Forelesningsnotat 7 OEE/TAK
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
Lean ledelse Kundeverdi, verdistrøm og kontinuerlig forbedring.
Akvakultur og ny teknologi Florø 24 og
NTE Allianse ADCom as Etablert 1987 Eid 100% av NTE 30 ansatte
Logistikk NDLA side 77 til 92.
ADR & SCANNERKORT. Automatic Delivery Rewards (ADR) Den enkle måten å handle produkter på, med levering hver måned. Du har fordelen av en rabatt på 5.
MeldingsPresentasjon Send ønsket beskjed som SMS eller MMS fra mobil til skjerm(er) plassert i et lokale.
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
Bakgrunn –Åpen, ærlig og tydelig Status –Hvor er vi ? –Hvor skal vi ? Proaktiv adferd –Hvordan være i forkant ? Logistikkpartner –Hvordan tjenester på.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Samfunn og produksjon Det er to generelle trekk som preger utviklingen av de ulike samfunnsformene: Samfunnene har blitt stadig mer spesialisert. Både.
I den prosessorienterte organisasjon spør man
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Nytt Intranett Trøndelag Fylkeskommune
Utkast til produksjonsplan/releaseplan
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
VERDENS BESTE VERTSKAP
Utskrift av presentasjonen:

”Hva betyr det logistikk- og produksjonsmessig å ha Toyota som kunde?” Et eksempel på verdikjedestyring og kommunikasjon med verdens ledende bilprodusent

Page: 2 Toyota Motor Corp. Verdens tredje største bilprodusent målt i antall solgte biler (6,2 millioner biler solgt i 2002) Verdens største bilprodusent målt i markedsverdi! Leverte rekordresultat for Beste resultat for et japansk selskap noensinne! Øker nå sin produksjonskapasitet i Europa med 20% på tross av fallende bilsalg i Europa og en generell overkapasitet innen bilindustrien på 30% i regionen.

Page: 3 Toyota, kvalitet og kundetilfredshet I følge bladet FORTUNE er Toyota verdens mest beundrede bilprodusent (undersøkelse blant ledere i bilindustrien) Toyota ble av tyske bilkjøpere i 2002, rangert som nummer 1 i 5 av 7 mulige segmenter med hensyn på kundetilfredshet. Toyota ble i 2002 rangert som nummer 1 i 6 av 7 mulige segmenter i det amerikanske truckmarkedet med hensyn på nybilkvalitet (opplevde feil i løpet av bilens første 90 dager) USAs mest solgte personbil (Toyota Camry solgte enheter) Norges mest solgte bilmerke (Corolla, RAV4)

Page: 4 Toyota vil vokse i Europa Nye Toyota Avensis - Utviklet for Europa Skal (sammen med ny Corolla) gjøre Toyota i stand til å nå en 5% markedsandel i Europa i løpet av få år. Produseres i England, eksporteres til Japan (som første bil i Toyotas historie). 5stjerner i EuroNCAP. Flest poeng blant ”5 stjernersklubben” Har støtfangerskinner fra Hydro Aluminium Structures på Raufoss (HAST).

Page: 5 Materialflyt fra Hydro til Toyota HAST Raufoss Warehouse, 3. Part Whorster X-DOCK Burnaston 1x Uke 4x Dag TMUK Burnaston Serie = 2-3 ukers behov ( ) HAST Container tar 144 stk. Pakkes om i Toyota container som tar 90 stk. Taylors of Marley er ansvarlige for ordremotak og leveranse Ca 100km Krav fra Toyota: Leveranser 4 ganger per dag Lager åpent 24 timer i døgnet Ingen lagringsplass, (eks. hentes 3.part 03.40, skal ut fra X- Dock 14.30) Drives av UCI Melkerute

Page: 6 Informasjonsflyt HAST Raufoss Warehouse, 3. Part Whorster TMUK Burnaston Ukentlig Daglig Ukentlige prognoser Toyota => HAST via EDI HAST Planlegger produksjon ved hjelp av ukentlige prognoser og lagerbeholdninger (Toyota prosedyre) Daglige ordre, Manifest Toyota => 3. Part Web EDI 3.Part printer ut Manifest og Palleseddel Hver ordre kan inneholde flere Manifest og hvert manifest kan inneholde flere enhetslaster (Pallesedler)

Page: 7 Toyota Cross Dock Consept Tom emballasje og leveranser transporteres i samme trailer. Toyota Cross Dock Leverandør 1 Leverandør 2 Leverandør 3 Tomemballasje for leverandør 1, 2 og 3 Tomemballasje for 2,3. Deler fra 1 Tom emballasje for 3. Deler fra 2 og 3 Deler fra leverandør 1, 2 og 3

Page: 8 Økning i leveringsfrekvens Leverandør – HAST, Raufoss 3. Part – Taylors of Martley Toyota Cross Dock Toyota Plant 2 innsamlinger 4 manifest Jevne leveranser timer Tid

Page: 9 Hva er spesielt med Toyota? Alle aktiviteter, bindeledd og kommunikasjon i verdikjeden er dokumentert og nøye beskrevet i SDAM. Eks ”Toyota Logistics Chart” Tett oppfølging fra Toyota Planlagt vedlikehold Tilbakemelding på avvik i forbindelse med innleverte statusrapporter (Toyota v.s. Ford).

Page: 10 Hva er spesielt med Toyota? En HAST ansatt om forskjellen mellom Toyota og andre kunder: ”Toyota beskriver hvordan de jobber, mens andre beskriver hvordan de ønsker å jobbe.”