KICK-OFF 2008 Thon Arena Hotell, Lillestrøm Torsdag 27. mars 2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MIF Toppfotball Elitelag 2014
Advertisements

I.
Forbrukerombudets arbeid med markedsføring rettet mot barn og unge
Overgangsvinduer, kurs og opplæring, lov og reglementer, ekstranett Presentasjon på NTFs medlemsmøte 2. juni 2007 Grand Hotell, Oslo.
Sparebankforeningens årsmøte 2008 Pressekonferanse 8.oktober Adm. direktør Arne Hyttnes.
Styret har bestått av: Leder: Geir Maldal Nestleder: Gry Wiik Sekretær: Simon Pedersen Kasserer: Espen Andersen Medlem: Alexander Skoland Medlem: Inger.
FORELDREMØTE 2012 Barnefotball 6 – 12 år
#ksindeks Header: Relation 1 Internal/Identier/File name
MIF Toppfotball Elitelagene 2012.
Årsmøte RBK 28.februar 2005 Hva har skjedd de siste årene ? Regnskap 2004 – konsern og datterselskaper Fremtidige utfordringer.
Presentasjon Kolstad Håndball
Hegrahallen Fredag 4. januar kl SHIL G
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Bruk av streaming og social TV ANFO Knut-Arne.
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
Kvinne Fotballen Klepp Elite Utarbeidet av: 2008 Klubblisensen: -Ett godt verktøy -Stiller krav -Setter press på klubb -Gir muligheter for utvikling -Generer.
Klubbintern utdanning av dommere til barne- og ungdomsavdeling Hinna Fotball har i dag: Sportslig Utvalg uten interesse for dommere. Spillerutvikler og.
Velkommen til foreldremøte Håndball Jenter 2005
Velkommen Lagledermøte Rustad IL Fotball.
A-LAGET 2008.
INNBYDELSE TIL Anlegg SEMINAR for klubber •Rogaland Fotballkrets inviterer til seminar på Rica Forum Hotel, Stavanger •Onsdag 7. oktober kl •Påmelding.
Melhus Fotballakademi VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE G
Sprint Jeløy 97 Foreldremøte Hensikten med møte: • Oppsummering av sesongen 2010 • Presentere planer for 2011 • Svare på spørsmål fra foreldrene.
MIF Toppfotball Elitelag 2013 Presentasjon. Grupper og lag • Lag: G16 elite, G19 elite og rekrutt(3 divisjon) • Treningsgrupper: G16 og G19\rekrutt.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Seminarprogram Kl Velkommen ved styreleder Åge Solem i Autobransjens Leverandørforening Kl Innledning ved John Fiskvik. Internasjonale.
Fordelingsnøkkel Fordeling •Utvalget bestemte seg for å navngi de ulike dimensjonene som: –68 %: Sportslig (tidligere kalt 68 %) –10 %: Kommersiell.
Krav til anlegg/arrangement i Tippeligaen og Adeccoligaen
Medlemsmøte SKF Handlingsplan Toppfotball Kvinner.
Kvinner og arbeidsliv Kick-off ”Kvinnebygg AS” 10. april 2007
Velkommen til TV -konferanse Vrådal og 19. mai 2009.
Foreldremøte
Mål med talentutvikling (dommer) i Oslo Fotballkrets 2009
Slåstad Vannskiklubb Stiftet i 1969
Yngvild Nilsen, seksjonssjef
Lagledertreff Jardar fotball april 2008 Velkommen til Lagledertreff Jardar klubbhus Tirsdag 1. april kl
Sesongen 2010 Arrangementsseminar 25/3-10 Ullevaal Stadion.
Utviklingsprogram for klubbene i 1. divisjon kvinner Hege Leirfall.
Sesongen 2011 Arrangementsseminar 9/3-11. Program 10:00 – 10:15Velkommen, presentasjon. 10:15 – 11:00Nødvendige dokumenter 11:00 – 13:00Nyheter og fokusområder.
Klubblisens v2.0 Introduksjon Per-Mathias Høgmo. Introduksjon Klubblisens introdusert i Norge 2003 Delvis videreutvikling av den da 10 år gamle ”profflisensen”
Norsk klubblisens Presentasjon på NTFs medlemsmøte 2. juni 2007 Grand Hotell, Oslo.
NTF medlemsmøte 2. juni 2007 Status i Seriekomiteens arbeid Diskusjonspunkter / Tilbakespill.
Sentrale markedselementer
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
Status i Toppserien vedrørende antall tilskuere Stig-Ove Sandnes Leder for NFFs konkurranseavdeling SKF, 11. mars 2007.
Forklaring på kampnr: = krets 1 = menn (2 = kvinner) 20 = senior (19 = junior, 16 = 16 år) 702 = 7 divisjon og avdeling
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Mål og forventninger for Ehandel i Universitets- og høgskolesektoren Leverandørsamling – Pulje Mars 2008.
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Rotary Youth Leadership Awards Lederseminar for ungdom fra 18/19 til 24 år. Distrikt – 21. mars 2010 Tyriheim ved Sundvollen Arrangør: KOLSÅS.
Arrangør: Hunn/Gjøvik Rotary Klubb
Prosjekt Hovedløp og O-landsleir vilt, vakkert og rått NOFS HANDLINGSPLAN Mål: ”Vi skal øke antall starter i o-løp med 5% hvert år.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 2. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Noen ord om Fart Ca. 700 medlemmer Ca. 450 spillere fordelt på 27 lag Damelag i 2. og 3. divisjon (1. div. til 2006) Herrelag.
Tilbud om fotball i Øvrevoll Hosle Junior 2008 Ansvarlig/oppmann: Ole Mangor-Jensen Trener: Øyvind Skoglunn.
Grovplanlegging Evaluering av inneværende sesong:
Økonomi og pengestrømmer i idretten
Veiledertreneren
Velkommen til infomøte «Prosjekt 1.div kvinner». 17:00 – 17:10 Orientering om prosjektet 17:10 – 17:30Hva bidrar AFK med? 17:30 – 17.50Hva bidrar LSK.
Treningsmentalitet -Hva kjennetegner de som ble best?
GJELDENDE RETNINGSLINJER SESONGEN  En ny sesong nærmer seg. For å unngå ev. misforståelser og klager skal gjeldende retningslinjer følges.  Skulle.
Velkommen til oppstartmøte Klubbutviklingsprosess A3.
Medlemsmøte DF-02 Lørdag 10. november 2007 Clarion Royal Christiania Hotell Utviklingsprogram for klubbene i 2. divisjon menn.
SAMLING PÅ BEITOSTØLEN DESEMBER 2014 Gruppe Trenere: Joakim Martin Endelig på snø – fantastiske forhold.
TRØNDELAG FOTBALLKRETS Norges ledende fotballkrets
NTF medlemsmøte 12. september 2007 Status i Seriekomiteens arbeid Forslag / Tilbakespill.
SKFs medlemsmøte Lørdag 10. november Program VelkommenVelkommen Kl Hovedterminlisten for år 2008Kl Hovedterminlisten for år 2008 Kl.
Status TV-kamper – og framtidige muligheter Knut Kristvang, Direktør TV & Media NFF 10. Mars 2007.
- Klubblisens 1H2014 Rune Nordhaug Seksjonsleder klubbstøtte Norges Fotballforbund.
Trøndersk jentefotballseminar 2018
Utskrift av presentasjonen:

KICK-OFF 2008 Thon Arena Hotell, Lillestrøm Torsdag 27. mars 2008

AGENDA Kl Velkommen til Kick-off 2008 Erik Loe, visepresident NFF Toppfotballutvikling de siste 6 årene Sportslig fokus i 2008 Jo Bergsvand, sportsdirektør NTF Toppfotballomdømme i 2008Arne Knoph, medie- og markedskonsulent NTF Kl Pause Kl Arrangementene i Tippeligaen og Adeccoligaen - Stadionene Ole Myhrvold, anleggssjef NFF - ArrangementeneDag Vestlund, arrangementssjef NFF - SikkerhetenRune Nordhaug, klubblisensansv. NFF - SupporterneDag Vestlund, arrangementssjef NFF Kl Pause

AGENDA Kl Toppfotballens internasjonale ambisjon og utfordringene det gir!Niels Røine, adm. dir. NTF Kl Aktiviteter for marked, media og sport 2008 Iren Brynhildsen, markedssjef NTF Arne Knoph, medie- og markedskonsulent NTF Kl ”Mingle-lunsj” Pressen inviteres til hele kick-off, men er invitert spesielt til kl Kl Avslutning på kick-off Kl Lov og reglement - nytt for sesongen 2008:(varer maks. 1 time) - for klubbens lov- og reglementsansvarlig Roger Ness, leder forvaltnings- og jusseksjonen NFF

Noen tall og tanker rundt toppfotballutviklingen de siste 6 årene Erik Loe, visepresident NFF

Det kan åpenbart ikke bli for mye fotball på TV

Før sesongen 2002 Tippeligaen:Tippeligaen: –forpliktelse på å produsere og sende 20 kamper pr sesong. Visning på NRK eller TV2 1 divisjon:1 divisjon: –ingen forpliktelse på å produsere eller vise kamper

Sesongene Tippeligaen:Tippeligaen: –En kamp fra hver runde produsert og vist på NRK eller TV2. –2 kamper fra hver runde (50 totalt) på betal-TV (Canal +) Adeccoligaen:Adeccoligaen: –3 kamper pr sesong produsert og vist på NRK eller TV2

Sesongen 2006 Tippeligaen: Alle kamper produsertTippeligaen: Alle kamper produsert –1 kamp fra hver runde på TV2 –2 kamper fra hver runde på TV2 Zebra –4 kamper fra hver runde på TV2 Sport Web-TV for klubbeneWeb-TV for klubbene Adeccoligaen:Adeccoligaen: –12 kamper vist på TV2

Sesongen 2007 Tippeligaen: alle kamper produsertTippeligaen: alle kamper produsert –1 kamp fra hver runde på TV2 –1 kamp fra hver runde på TV2 Zebra –5 kamper fra hver runde på TV2 Sport Alle kamper tilgjengelig på web og mobil Klubb-TVKlubb-TV Adeccoligaen:Adeccoligaen: –19 kamper produsert vist på TV2. –I tillegg alle andre kamper produsert med 1 kamera

Sesongen 2008 Tippeligaen: alle kamper produsertTippeligaen: alle kamper produsert –1 kamp fra hver runde på TV2 –1 kamp fra hver runde på TV2 Zebra –5 kamper fra hver runde på TV2 Sport –Alle kamper på TV2 Sumo Adeccoligaen:Adeccoligaen: –30 kamper (en fra hver runde) produseres og vises på TV2. –I tillegg alle andre kamper produseres med 1 kamera

Fra sesongen 2009 Ny medieavtaleNy medieavtale Ytterligere eksponering på alle plattformer fra Tippeliga og AdeccoligaenYtterligere eksponering på alle plattformer fra Tippeliga og Adeccoligaen

TV utnytter den kolossale interessen for norsk fotball, men de er også med på å forsterke den

Tilskuere i Tippeligaen

Tilskuere i Adeccoligaen

Den store interessen, og den nye mediehverdagen, gir også andre utfordringer

Bredere dekning Flere folk Mer penger

Noen økonomiske størrelser fra Tippeligaen

Noen økonomiske størrelser fra Adeccoligaen

Bare de siste fem årene har utviklingen vært enorm. I 2003 hadde de 14 eliteserielagene en samlet inntekt på 558 millioner. Milliarden ble passert i 2006 og nå er man allerede på god vei mot halvannen milliard kroner. Økningen i inntekter fra '06 til '07 blir etter alt og dømme den største noen gang i rene kroner.

- Jeg tror det endelige tallet blir noe større enn de 1,3 milliardene fra prognosen. Hvis du sammenligner 2006 og 2007, er det spesielt på billettsalg og reklameinntekter at klubbene har klart å hente ut mer. Vi nærmer oss nå to millioner tilskuere i løpet av en sesong, i fjor satte vi klar rekord med tilskuere, sier økonomisjef i Norges Fotballforbund Rune Riberg.

TL 2003 – 2006 kostnader (totalt)

AL 2003 – 2006 inntekter (snitt)

AL kostnader (snitt)

Hvor skal vi?

Bredere dekning Flere folk Mer penger Men likevel…

Vi er ikke rikest. Men kan være smartest Toppfotballen skal utvikles slik at det oppnås gode resultater på internasjonalt nivå (HP )Toppfotballen skal utvikles slik at det oppnås gode resultater på internasjonalt nivå (HP ) Satsingen på kompetanse skal fortsetteSatsingen på kompetanse skal fortsette Kompetansen skal utvikles på alle områder og alle nivåerKompetansen skal utvikles på alle områder og alle nivåer –Skaffer oss konkret kunnskap om hva som kan bli ”våre” områder hvor vi kan skape reell konkurransekraft –Management opplegg i samarbeid med høyskole –Flere trenere, bedre trenere –Flere skal bidra

Eksempel spillerutvikling Spillerutvikler i toppklubb –3 årig prosjekt i samarbeid mellom NTF og NFF. ( ) –Oppfølging og stimulering av spillerutvikler for aldersgruppen år i toppklubbene. Spillerutvikler i krets –3-årig prosjekt ledet av NFF sentralt. Alle kretsene har spillerutvikler –Kartlegging, samlinger og stimuleringstiltak for spillere i alderen år samt oppfølging av deres trenere. –5700 tiltak i 2006, 9900 spillere på sonenivå, fra ca 500 klubber Sterkere satsning på aldersbestemte landslag –Egne lag for hvert årskull år samt U-21/U-23 Kvinner –Økt fra 30 til over 60 kamper de siste 5 årene –Heltidsansatte trenere som har en viktig oppgave med oppfølging av spillerne i klubb

Flere skal bidra… Tippeligaen Adecco- ligaen Krets 2.div 3.div Husk avtalen!

Takk for meg!