Brukerundersøkelsen 2004 - rapport etatsnivå IKT Tilpasset opplæring Mobbing, vold, rasisme Skolebyggenes kvalitet Arbeidsmiljø Skolevalg og yrkesveiledning.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Nullpunktsmåling gjennomført for ’Hold Norge Rent’
Litt mer om PRIMTALL.
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
INTEGRERINGSBAROMETERET Holdninger til integrering og mangfold GRAFIKKRAPPORT.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Plan- og bygningskontoret Plan- og bygningskontoret Innbyggerundersøkelsen.
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2013 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
m arkedsføringshuset HalvBirken 1 Evaluering HalvBirken 2010.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tollvesenet Tollvesenet Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Utarbeidet av Synovate MMI v/ Kathrine Steen Andersen Februar 2008 Rapport for Postbanken Parforhold og økonomi 2008.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Evaluering Kurs i utdanningsprogram våren 2013 Karriereenhetene i Oslo 4-5. juni 2013.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Drammen kommune, 7. trinn Opplevd mobbing Ikke i det heletatt2-3 ggr/mnd eller mer Er du blitt mobbet på skolen de siste månedene? Elever% % Drammen 7.
Kapittel 14 Simulering.
Kjennskap til – og oppfatning av Lom juni Om undersøkelsen Undersøkelsen henvender seg mot et representativt utvalg av befolkningen i hele Norge.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport – praktisk bistand fra kommunal.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Undersøkelse om svømmedyktighet 2003
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Fastlege Fastlege Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Skolefritidsordning Skolefritidsordning Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Den norske kirke Den norske kirke Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Helsestasjon Helsestasjon Innbyggerundersøkelsen 2013.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Statens vegvesen Statens vegvesen Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Hjemmehjelp Hjemmehjelp Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Universitet Universitet Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Høgskole Høgskole Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Skatteetaten Skatteetaten Innbyggerundersøkelsen 2013.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Sykehus Sykehus Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Legevakt Legevakt Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Videregående skole Videregående skole Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lånekassen Lånekassen Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Grunnskole Grunnskole Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Politiet Politiet Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Kommuneundersøkelse høst 2010 for Distriktssenteret - Kompetansesenter for distriktsutvikling.
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
Brukerundersøkelse Klikk Helse (antall respondenter: 439) Gjennomført i perioden 17. septmeber til 29. oktober 2008 Av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck.
KLIKK SAMLIV Brukerundersøkelse gjennomført av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck Mars 2009.
KLIKK FRILUFT Brukerundersøkelse gjennomført av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck Januar 2009.
KLIKK REISE Brukerundersøkelse gjennomført av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck Mars 2009.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
”Jeg reiser smart”-kampanjen 16. september – 30. oktober 2010.
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-1 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ Kapittel 15.
Brukerundersøkelsen rapport etatsnivå IKT Tilpasset opplæring Mobbing, vold, rasisme Skolebyggenes kvalitet Arbeidsmiljø Skolevalg og yrkesveiledning.
Elevundersøkelsen ( ) UtvalgGjennomføringInviterteBesvarteSvarprosentPrikketData oppdatert 7. trinnVår , Symbolet (-) betyr.
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Barnehage Barnehage Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
m arkedsføringshuset Birkebeinerrennet 1 Evaluering StafettBirken 2010.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Folkebibliotek Folkebibliotek Innbyggerundersøkelsen 2013.
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2015 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Oslo kommune Utdanningsetaten Brukerundersøkelse for Aktivitetsskolen 2015/ 2016 Fakta om undersøkelsen -Undersøkelsen ble holdt høsten 2015 på Bestilling.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Utskrift av presentasjonen:

Brukerundersøkelsen rapport etatsnivå IKT Tilpasset opplæring Mobbing, vold, rasisme Skolebyggenes kvalitet Arbeidsmiljø Skolevalg og yrkesveiledning Kommunikasjon skole og hjem Mer om undersøkelsen Totalresultat Oppsummering Kort brukerguide Oslo Kommune Utdanningsetaten

Informasjon om feltarbeid Hvem er spurt om hva Forklaring til grafikken Signifikante forskjeller Forklaring til tabellene Her finner du linker til bakgrunnsinformasjon/andre områder i undersøkelsen som ikke er en presentasjon av årets resultat. Mer om undersøkelsen

Informasjon om feltarbeid Formål: –Brukerundersøkelse for måling av definerte strategiske måleparametere. Hensikten er å fremskaffe data som skal benyttes som styringsinformasjon av Utdanningsadministrasjonen. Det gis også data som kan benyttes i styring og utvikling av den enkelte skole. Målgruppe: –Elever (e) årstrinn 5-14 og foresatte (f) årstrinn 2-13 i Oslo-skolen Feltarbeid: –Pilotering i uke 43 –Datainnsamling uke Datainnsamlingsmetode: –Telefon (Cati) kveldstid Antall intervju: –Totalt 7773 intervju elever og 4243 foresatte –Gjennomsnittlig ca 50 intervju pr. skole. 24 intervju elever + 28 intervju foresatte pr. skole. –122 grunnskoler (e+f), 27 videregående skole (e+f), Voksenopplæring (e) og 12 spesialskoler (f) På etatsnivå er undersøkelsen meget solid, med over 7700 intervju blant foreldre og barn. Nedbrytningene har solide basestørrelser. På skolenivå må tallene tolkes med større varsomhet, idet basen pr. skole vanligvis ligger rundt 50 intervju. Statistiske svingninger i tallene må påregnes, men disse er mindre enn for vanlige befolkningsundersøkelser da hver skole representerer et meget lite befolkningstall*. Avvik på noen få % bør av den grunn ikke tillegges for stor vekt. Resultatene er likevel gode nok til å gi et godt bilde av den enkelte skoles situasjon. Svarrespons: –Elever 47%, Foresatte 46% Veiemetode: –Resultatene er veiet på antall elever pr. skole Populasjon: –Elever = totalt elever, Foresatte = totalt for elever * Feilmargintabeller ligger under ”Prosjektinfo” på web-rapportens forside

Kortfattet brukerguide Bruk følgende fremgangsmåte: Klikk på det området du er interessert i Bruk venstre musetast Klikk på tasten merket som og du kommer tilbake til forsiden NB! Tall i parentes er 2003-tall. 75% (72%) betyr en oppgang på 3% fra året før

Hvem er spurt om hva? Spørsmål 4(e) og 5(f)Målgruppe Årstrinn Antall intervju Elever + foresatteElever Foresatte 2-13Elever = Foresatte = 4243 IKT (utsagn 1-3) Tilpasset opplæring (utsagn 4-9) Mobbing/vold/rasisme (utsagn 10-15) Skolebyggenes kvalitet (utsagn 16-18) Arbeidsmiljø (utsagn 19) Spørsmål 5(e) EleverElever 8-14Elever = 448 Info om resultater skolen oppnår Kjennskap til satsningsområder Spørsmål 6(e) EleverElever 11-14Elever = 159 Fornøyd med info ved valg av videregående skole Fornøyd med utdannings- og yrkesveiledning Spørsmål 6(f) ForesatteForesatte 2-13Foresatte = 676 Innflytelse på skolen arbeid med fagene Innflytelse på det sosiale/trivselsmessige Dialog mellom hjem og skole Info om elevens resultater Info om andre resultater skolen oppnår Fornøydhet måten skolen følger opp resultater Kjennskap til satsningsområder Informasjon om undersøkelsen

Forklaring til grafikken Skalaen i undersøkelsen er som følger: ”På en skala fra 1 til 5, der 1 er lavest dvs. dårligst og 5 er høyest dvs. best, hvilket tall vil du gi følgende utsagn? For at det skal bli enklere å tolke og sammenligne resultatene er følgende kategorier laget som gjengis i grafikken under: God = 4-5 Middels = 3 Dårlig = 1-2 Vet ikke = 6 Fargekodene er som i et trafikklys: Grønn = god, Gul = middels, Rød = dårlig, Grå = Vet ikke NB! For noen utsagn i kategorien mobbing/vold/rasisme er skalaen snudd. Grafikken blir da rekodet som: God = 1-2, Middels = 3, Vet ikke= 6, Dårlig=4-5 ”God” betyr da at en blir mobbet i liten grad.

Forklaring til tabellene Tabellverket presenterer svarfordelingene i prosent. Tabellhodene viser antall intervju som de respektive prosentberegningene bygger på, samt populasjonen, dvs antall elever. Eksempel Totalt 3530 intervju (uvektende tall) som utgjør elever (vektede tall) Signifikante forskjeller mellom undergrupper (lest vannrett) fremkommer i tabellverket som sorte og hvite piler (tilsvarer henholdsvis “signifikant større enn” og “signifikant mindre enn”).

Signifikante forskjeller Det er lagt inn en rød boks øverst til høyre hvor signifikante forskjeller mellom undergrupper beskrives. Det er kun resultatene fra 2004 undersøkelsen som er kommentert her. Til grunn for signifikansbetraktningene ligger en kji-kvadrat avhengighetstest med et 95% konfidensintervall. Dette betyr at man med 95% sikkerhet kan si at forskjellene mellom gruppene skyldes faktiske forhold og ikke statistiske tilfeldigheter. Eksempel: Elever på årstrinn 5-7 og foreldre på årstrinn 2-4, er overrepresentert blant dem som scorer dårlig på utsagn 1.

Signifikant  Dårlig Trinn (F) Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Totalresultat satsingsområde: Spørsmål 4 (1-3) 2004

Signifikant  Dårlig Trinn 5-7 (E) Trinn 2-4 (F) Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Utsagn 1 Spørsmål 4.1 I hvilken grad bruker du PC på skolen i arbeid med fagene? 2004

Signifikant  Dårlig Voksenopplæring (E) Trinn 2-4 (F) Signifikant  Bra Trinn (F) Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Utsagn 2 Spørsmål 4.2I hvilken grad er du fornøyd med måten du får bruke PC på i arbeid med fagene? 2004

Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Utsagn 3 Spørsmål 4.3I hvilken grad er du fornøyd med hjelpen du får av læreren når du bruker PC i arbeid med fagene? Signifikant  Dårlig Trinn (E) 2004

IKT 72% Godt/Middels fornøyd 28% Lite fornøyd 100% Ca. 1 av 3 er godt fornøyd med IKT i skolen Elever (47%) er signifikant mer fornøyd enn foresatte (26%) 72% er godt fornøyd eller middels fornøyd Rangering etter godt fornøyd: Signifikante forskjeller: Forsatte til elever i grunnskolen er mindre fornøyd med IKT i skolen enn foresatte til elever ved den videregående skole. Når det gjelder grad av PC-bruk, er elever i ungdomsskolen mer fornøyd enn elever i barneskolen og voksenopplæring. Elever i grunnskolen er mer fornøyd enn elever ved den videregående skole med hjelpen de får av lærer når de bruker PC i fagene. Utvikling: Vi ser en positiv utvikling innen IKT, spesielt hvordan PC benyttes i arbeid med fagene. Foreldrene viser en mye større grad av positivitet sammenlignet med i fjor. 37% Godt fornøyd 23% Middels fornøyd 12% Vet ikke 72% (67) *)

Signifikant  Dårlig Trinn (E) Signifikant  Bra Trinn 5-7 (E) Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Totalresultat satsingsområde: Spørsmål 4 (4-7) Tilpasset opplæring 2004

Signifikant  Bra Trinn 5-7 (E) Trinn 2-7 (F) Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Utsagn 4 Spørsmål 4.4I hvilken grad får du hjelp av lærere når du trenger det? 2004

Signifikant  Bra Trinn 5-7 (E) Signifikant  Dårlig Trinn 14 (E) Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Utsagn 5 Spørsmål 4.5I hvilken grad synes du måten dere arbeider med fagene på passer for deg? 2004

Signifikant  Dårlig Gutt (E) Trinn (F) Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Utsagn 6 Spørsmål 4.6 (e)I hvilken grad får du være med på å velge hvordan du skal arbeide på skolen? Spm 5.6 (f)I hvilken grad er du fornøyd med måten skolen legger til rette for samarbeid rundt ditt barns opplæring? 2004

Signifikant  Dårlig Trinn 14 (E) Snakker ikke bare norsk hjemme (F+E) Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Utsagn 7 Spørsmål 4.7 I hvilken grad synes du at du får vanskelige nok oppgaver på skolen? 2004

Signifikant  Dårlig Trinn (E) Signifikant  Bra Trinn 5-7 (E) Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Utsagn 8 (kun elever) Spørsmål 4.8I hvilken grad er du fornøyd med hvordan lærerne hjelper deg til å bli bedre på skolen? 2004

Signifikant  Dårlig Trinn (E) Ikke norsk hjemme (E) Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Utsagn 9 (kun elever) Spørsmål 4.9 I hvilken grad får du god informasjon om hvordan du gjør det faglig hele skoleåret? 2004

Tilpasset opplæring 90% Godt/Middels fornøyd 10% Lite fornøyd 100% Ca. 2 av 3 er godt fornøyd med tilpasset opplæring i skolen Elever (65%) er like fornøyde som foresatte (65%) 90% er godt fornøyd eller middels fornøyd Rangering etter godt fornøyd: Signifikante forskjeller: Opplæringen synes gjennomgående å være bedre tilpasset yngre elever enn eldre. Elever i barneskolene er imidlertid mindre fornøyd med vanskeligheten på de oppgavene de får enn elever på ungdomsskolen og videregående skole. Foresatte med minoritetsspråklig bakgrunn er mindre fornøyd med vanskelighetsgraden på oppgavene elevene får. Foresatte til elever i den videregående skole er mindre fornøyd med skolens samarbeid om elevens opplæring. Utvikling: Totalindeksen er omtrent den samme som i fjor. 64% Godt fornøyd 24% Middels fornøyd 02% Vet ikke 90% (90) *)

Signifikant  Dårlig Snakker også andre språk (E+F) somali arabisk spansk Oslo Nord (E+F) Ikke i betalt arbeid (F) Tidligere gift (F) (”God” = bra resultat, dvs. i liten grad) Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Totalresultat satsingsområde: Spørsmål 4 (10-15) Mobbing/vold/rasisme 2004

(”God” = bra resultat, dvs. i liten grad) Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Utsagn 10 Spørsmål 4.10I hvilken grad blir du mobbet av lærere på skolen? Signifikant  Dårlig Trinn 14 (E) Snakker ikke bare norsk hjemme(E) 2004

Signifikant  Dårlig Trinn 5-7 (E) Snakker ikke bare norsk hjemme (F+E) arabisk (”God” = bra resultat, dvs. i liten grad) Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Utsagn 11 Spørsmål 4.11I hvilken grad blir du mobbet av andre elever på skolen? 2004

Signifikant  Dårlig Snakker ikke bare norsk hjemme(E) svensk/dansk Snakker ikke norsk hjemme(F) (”God” = bra resultat, dvs. i liten grad) Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Utsagn 12 Spørsmål 4.12I hvilken grad har du selv blitt utsatt for vold på skolen? 2004

Signifikant  Dårlig Snakker ikke bare norsk hjemme (E+F) somali urdu vietnamesisk tamil arabisk Oslo Øst (E) (”God” = bra resultat, dvs. i liten grad) Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Utsagn 13 Spørsmål 4.13I hvilken grad er du blitt ertet eller mobbet fordi du har en annen hudfarge eller kommer fra et annet land? 2004

Signifikant  Dårlig Snakker ikke norsk (E) Signifikant underrepr. Oslo Nord (E) Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Utsagn 14 Spørsmål 4.14I hvilken grad føler du deg trygg når du er på skolen? 2004

Signifikant  Dårlig Trinn (E) Snakker ikke bare norsk hjemme (F) spansk Oslo Nord (F) Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Utsagn 15 Spørsmål 4.15I hvilken grad er du fornøyd med skolens arbeid for å unngå mobbing, vold og rasisme? 2004

Mobbing/vold/rasisme (Oslo total) 96% Godt/Middels fornøyd 4% Lite fornøyd 100% Nærmere 9 av 10 er godt fornøyd når det gjelder grad av mobbing/vold og rasisme på skolen Elever (91%) er noe mer fornøyd enn foresatte (87%) 96% er godt fornøyd eller middels fornøyd Rangering etter godt fornøyd: Signifikante forskjeller: Elever med minoritetsspråklig bakgrunn er mer utsatt for mobbing, vold og rasisme enn norske elever. Elever som snakker arabisk, svensk/dansk og somali er mer utsatt for mobbing, vold og rasisme enn andre. Svensk/dansk talende elever er i større grad utsatt for vold enn andre. Mobbing forekommer i noe større grad blant elever i 5-7 klasse enn blant elever på høyere årstrinn. Utvikling: Sammenlignet med fjorårets resultater er det færre elever som opplever mobbing, vold og rasisme på skolen. 89% Godt fornøyd 06% Middels fornøyd 01% Vet ikke 96% (96%) *)

(”God” = bra resultat, dvs. i liten grad) Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Totalresultat satsingsområde (filter = minioritetsspråklig bakgrunn): Spørsmål 4 (10-15) Mobbing/vold/rasisme

(”God” = bra resultat, dvs. i liten grad) Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Utsagn 10 (filter = Minioritetsspråklig bakgrunn) Spørsmål 4.10 I hvilken grad blir du mobbet av lærere på skolen? Signifikant  Dårlig Trinn 14 (E) 2004

(”God” = bra resultat, dvs. i liten grad) Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Utsagn 11 (filter = Minioritetsspråklig bakgrunn) Spørsmål 4.11I hvilken grad blir du mobbet av andre elever på skolen? Signifikant  Dårlig Ikke norsk hjemme (E) Arabisk 2004

(”God” = bra resultat, dvs. i liten grad) Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Utsagn 12 (filter = Minioritetsspråklig bakgrunn) Spørsmål 4.12 I hvilken grad har du selv blitt utsatt for vold på skolen? Signifikant  Dårlig Ikke norsk hjemme (E) svensk/dansk 2004

(”God” = bra resultat, dvs. i liten grad) Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Utsagn 13 (filter = Minioritetsspråklig bakgrunn) Spørsmål 4.13I hvilken grad er du blitt ertet eller mobbet fordi du har en annen hudfarge eller kommer fra et annet land? Signifikant  Dårlig Ikke norsk hjemme (E) arabisk spansk 2004

Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Utsagn 14 (filter = Minioritetsspråklig bakgrunn) Spørsmål 4.14 I hvilken grad føler du deg trygg når du er på skolen? Signifikant  Dårlig Ikke norsk hjemme (E) svensk/dansk spansk 2004

Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Utsagn 15 (filter = Minioritetsspråklig bakgrunn) Spørsmål 4.15I hvilken grad er du fornøyd med skolens arbeid for å unngå mobbing, vold og rasisme? Signifikant  Dårlig Ikke norsk hjemme (F+E) spansk 2004

Mobbing/vold/rasisme (Minoritetsspråklig bakgrunn), 32% av de spurte 95% Godt/Middels fornøyd 6% Lite fornøyd 100% 85% er godt fornøyd når det gjelder mobbing/vold og rasisme på skolen (88% Oslo total) Elever (85%) er i likhet med Oslo total noe mer fornøyd enn foresatte (81%) 95% er godt fornøyd eller middels fornøyd (96% Oslo total) Forskjeller mellom Oslo total og elever/foresatte med minoritetsspråklig bakgrunn (andelen godt fornøyd): Forskjeller mellom Oslo total og elever/foresatte med minoritetsspråklig bakgrunn: Elever og foresatte med minoritetsspråklig bakgrunn er noe mindre fornøyd med mobbing, vold og rasisme på skolen enn elever og foresatte totalt. Forskjellene mellom Oslo generelt og fremmedspråklige spesielt, gjelder først og fremst rasisme. Utvikling: Vi ser den samme positive tendensen blant personer med minioritetsbakgrunn. Også her er det færre elever som opplever mobbing, vold og rasisme på skolen. Oslo totalMinoritetsspråklig Indeks88 % (88)83 % (83) Mobbet av lærere på skolen94 % (93)89 % (90) Mobbet av elever på skolen93 % (87)84 % (81) Utsatt for vold på skolen94 % (91)89 % (88) Mobbet eller ertet p.g.a hudfarge96 % (95)89 % (87) Føler seg trygg på skolen92 % (90)86 % (85) Skolens arbeid for å unngå m/v/r75 % (74)72 % (70) 85% Godt fornøyd 08% Middels fornøyd 02% Vet ikke 95% (94%) *)

Signifikant  Dårlig Trinn 8-10 (E) Trinn (E) Spansk hjemme (E) Snakker bare norsk (F) Universitet/høyskole (F) Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Totalresultat satsingsområde: Spørsmål 4 (16-18) Skolebyggenes kvalitet 2004

Signifikant  Dårlig Trinn (E) Snakker bare norsk (F) Universitet/høyskole (F) Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Utsagn 16 Spørsmål 4.16 I hvilken grad er skolebygget et godt sted å lære i? 2004

Signifikant  Dårlig Trinn (E) Spansk hjemme (E) Dansk/svensk hjemme (F) Enslig (F) Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Utsagn 17 Spørsmål 4.17I hvilken grad er du fornøyd med innemiljøet på skolen når det gjelder lys, luft og toaletter? 2004

Signifikant  Dårlig Trinn (E+F) Spansk hjemme (E) Oslo Vest (F) Signifikant  Bra Trinn 5-7 (E) Trinn 14 (E) Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Utsagn 18 Spørsmål 4.18I hvilken grad er du fornøyd med utemiljøet på skolen som for eksempel skolegården og lekeplassen? 2004

Skolebyggenes kvalitet 83% Godt/Middels fornøyd *) 16% Lite fornøyd 100% Nærmere 6 av 10 er godt fornøyd med skolebyggenes kvalitet Elever (61%) er signifikant mer godt fornøyd enn foresatte (54%) 83% er godt fornøyd eller middels fornøyd Rangering etter godt fornøyd: Signifikante forskjeller: Elever i grunnskolen er mer fornøyd med skolebyggenes kvalitet enn elever i den videregående skole. Norske foresatte og foresatte med høyere utdannelse er gjennomgående mindre fornøyd med skolebyggenes kvalitet sammenlignet med foresatte med minoritetsspråklig bakgrunn. Utvikling: Utviklingen mot fjorårets resultater viser en stabil grad av fornøydhet med innemiljøet. Når det gjelder utemiljøet, er det en tilbakegang. 55% Godt fornøyd 25% Middels fornøyd 03% Vet ikke 83% (83) *)

Arbeidsmiljø Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Totalresultat satsingsområde: Spørsmål 4 (19)

Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Utsagn 19 Spørsmål 4.19 I hvilken grad trives du på skolen? Signifikant  Dårlig Trinn 14 (E) Trinn 8-11 (F) Spansk hjemme (F) 2004

Arbeidsmiljø 97% Godt/Middels fornøyd 3% Lite fornøyd 100% Ca. 9 av 10 er godt fornøyd med skolens arbeidsmiljø Elever (90%) er noe mer fornøyd enn foresatte (87%) 97% er godt fornøyd eller middels fornøyd Andel godt fornøyd: Kommentar: De aller fleste er godt fornøyd med skolens arbeidsmiljø. Elever i grunnskolen trives aller best, mens elever på voksenopplæringen trives dårligst. Utvikling: Resultatene fra årets undersøkelse er stabilt sammenlignet med fjorårets resultater. 88% Godt fornøyd 09% Middels fornøyd 00 % Vet ikke 97% (97) *)

Oppsummering

Totalresultat 2004 %-andel som har angitt godt eller nøytralt svar

Totalresultat 2003 %-andel som har angitt godt eller nøytralt svar

Kommunikasjon skole og hjem Spørsmål 5 (Elever trinn 8-14)

Kommunikasjon skole og hjem Elever 8-14 Årets undersøkelse viser en oppgang på 5% blant elever som synes de får tilstrekkelig informasjon om resultatene skolen oppnår Ca. 3 av 10 elever føler de har tilstrekkelig kjennskap til skolens satsningsområder Sammenlignet med resultatene fra 2003, ser vi en positiv utvikling blant elever som oppfatter de får god informasjon om resultater skolen oppnår. Derimot viser årets resultater en nedgang når det gjelder elevenes kjennskap til skolens satsningsområder.

Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Spørsmål 6: (filter = elever trinn 11-13) Spørsmål 6.1og 6.2: Informasjon om valg og yrkesveiledning GodMiddelsVet ikkeDårlig 0 %10 %20 %30 %40 %50 % I hvilken grad var du fornøyd med informasjonen du fikk da du valgte videregående skole? I hvilken grad var du fornøyd med den utdannings- og yrkesveiledningen du fikk på skolen?

Skolevalg og yrkesveiledning Elever % er godt fornøyd med informasjonen de fikk da de valgte videregående skole 46% er godt fornøyd med den utdannings- og yrkesveiledningen de fikk på skolen Resultatene viser en nedgang fra 2003 undersøkelsen, både når det gjelder informassjon ved valg av videregående skole, samt utdannings- og yrkesveiledningstilbudet.

Rapport etatsnivå: Alle skoler i Oslo Spørsmål 6: (foresatte) Spørsmål : Kommunikasjon skole og hjem

Kommunikasjon skole og hjem Foresatte Foresatte er generelt godt fornøyd med dialogen mellom hjem og skole, men resultatene en svak nedgang fra fjorårets resultat Foresatte er langt mer fornøyd med hvordan skolen informerer om elevens resultater sammenlignet med informasjon vedrørende andre resultater skolen oppnår Foresatte ønsker i større grad å ha innflytelse på det sosiale enn det faglige Utvikling: Sammenlignet med i fjor viser årets undersøkelse en økning av foresatte som har ønske om innflytelse både når det gjelder påvirkning på skolens arbeid, samt det sosiale og trivselsmessige.