E-16 Filefjell– den sikreste vintervegen mellom øst og vest

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen
Advertisements

I.
Bruk av ATP- modellen, Byplankontoret Trondheim kommune:
Fra tilgjengelighet for alle til universell utforming
Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Bildetolking for døve/døvblitte i arbeid. 2 Bildetolking BAKGRUNN:  Et ønske om å utnytte eksisterende tolkeressurser bedre.  En stor del av tolkenes.
Regionrådsmøte 28. mai 2013 Hamar kommune v/ Tone Wabakken.
Meteorologisk Institutt met.no Skippermøtet 16. juni 2011 Vær, vind og strøm Lars Petter Røed og John Smits Skippermøtet Færderseilasen 16. juni 2011.
Arkitektur og rom. Arbeidskrav 2, oppgave 1.
Dialogtorg i Kristiansand
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
Mulighetsstudier fv33 og fv34
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Maria Wirkola Plansjef
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
LINK Ringerike 5. juni 2012 Stamvegutvalget. Ringerike og Jevnaker kan håndtere betydelig større vekst – og ønsker det.
Kretssamling Kollen sept OASSK Cupen HL – stafett-uttak
Reguleringsplan Vendespor Ski sør -del av Follobanen – nytt dobbeltspor Oslo – Ski Åpent møte
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Fossumdiagonalen, Trondheimsveien
Kommunal planlegging Vi er her nå.
KOMMUNEDELPLAN FOR E16 SKARET–HØNEFOSS Orientering om innsigelsen fra Jernbaneverket Lars Chr. Stendal, Jernbaneverket Regional plan- og utviklingsdirektør.
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
NTP 2010 – 2019 Drift, vedlikehold og trafikksikkerhet Bransjemøte 2. april 2008 Ole Christian Torpp.
Overføring av avløp til Holmestrand Etter mindre enn 20 år, kan det siste av i alt 7 renseanlegg i Sande bli nedlagt.
1. versjon av RealDok RealDok ble utviklet av Jærtek etter oppdrag fra Rogaland fylkeskommune, og 1. versjon av programmet var ferdig i Programmet.
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Utveckling av regionens näringsliv, arbets- marknad och pendling skulle gynnas av för- bättrad tillgänglighet genom en bra svensk- norsk vägförbindelse.
Utdrag fra presentasjon E16 Sandvika - Skaret
Stor-Oslo Nord Felles vilje for felles mål
Tromsø 1.juli 2014 Regiondirektør Marit Helene Pedersen
Sykehustomt Frei.
E 16 OG RINGERIKSBANEN STATUS OG FRAMTID Matz Sandman REGION HADELAND, 14. FEBRUAR 2014.
Kjerringsundet Ny veg mellom Otrøy og gossen
Hvordan skape en vinnerregion i samferdsel ? Innlegg på Samferdselskonferansen i Kr.sund Iver Nordseth – leder i Samferdselsutvalet i MR.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Norsk mal: Startside ALTERNATIV A Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Strandsoneforvaltning.
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
Informasjon fra styringsgruppa samferdsel Indre Østfold Regionråd – 16
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Nye løsninger – hva skjer og hvordan går man fram?
©TNS 2014 Ferieplaner i sommeren ©TNS 2014 Contents 2 1 Ferieplaner sommeren Reisemål og ferieform 08 3 Besøkte steder og attraksjoner.
KVU for kryssing av Oslofjorden
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
VALGFORUM MEDLEMSFORUM FOR VALGADMINISTRASJONEN I KOMMUNENE OG FYLKESKOMMUNENE.
Vestlandet Fjorder og fosser!.
Raskere og helhetlig utbygging av E 6 Trondheimsveien Torhild Aarbergsbotten Gruppeleder Sør-Trøndelag Høyre.
Samferdselsutvalet 21/ Ordførar Oddvar Grøthe Rv 52 Hemsedalsfjellet.
DET NORDLIGE ALTERNATIVET : Den 100% vintersikre vegen over Filefjell som binder landet sammen og som raskt og rimelig kan fullføres. Høgfjellskonferansen.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
E39 Kvivsvegen Rammevilkår nr 1 – Samferdsel ? Maritim Forening søre Sunnmøre Ulstein Quality Hotell – 30. august 2007 Kvivsvegen as i samarbeid med Statens.
Statsbudsjettet 2010 Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 14.okotber 2009.
Hønefoss – Gardermoen –Gavle (Sverge) E 16 også europaveg mellom Bergen og Gavle Ny tverrforbindelse Nymoen-Eggemoen gir gode effekter Fv33 Bjørgo-Gjøvik.
Kristiansund og Nordmøre Næringsforums medlemsundersøkelse Finn Backer
KVU Voss-Gol Analyse og tilråding Sivilingeniør Helge Hopen
Skredsikring fra 2010 til nå
Ny tilskuddsordning for fagskoleutdanning
Distriktssekretær i Sogn og Fjordane Nils P Støyva
Utredning om forbindelser mellom Østlandet og Vestlandet
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Oppsummering 02.september 2016
Jernbane i Trøndelag
E16 Filefjell Stamvegutvalget , Odd Erik Haugen.
NASJONAL RASSIKRINGRUPPE 14. AUGUST
Arbeidsopplegg for Region vest
E10/rv. 83/rv. 85 Evenes–Harstad-Sortland
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Utskrift av presentasjonen:

E-16 Filefjell– den sikreste vintervegen mellom øst og vest Hordaland Fylkeskommune 22.10.2014

Stadig nye parseller blir åpnet Opning av E 16 Borlaugtunnelen 29- juni 2014

Ny E16 Fønhus–Dølveseter klar Ny veg: Lage Bakken (midten) i Statens vegvesen er veldig nøgd med arbeidet Brødrene Dokken AS har gjort med den nye E16-parsellen forbi Briskebyen. Her saman med Jan Dokken (t.v.) og Kenneth Dokken. FOTO: TONY ANDRÉ STRANDE Ny E16 Fønhus–Dølveseter klar

STAMVEGUTVALGET Stamvegutvalget ble oppnevnt i 1984 og består av 3 fylkeskommuner og 16 kommuner langs E-16. Stamvegutvalgets målsetting er at E-16 snarest skal opprustes til best mulig standard på hele strekningen Bergen – Oslo og at det parallelt med opprustningen tas de nødvendige hensyn til trafikksikkerheten og miljøet langs stamvegen. Nærmere opplysninger: www.stamvegutvalget.no

E-16 HAR EN REKKE FUNKSJONER UTOVER Å VÆRE STAMVEG BERGEN - OSLO Hovedtrase mellom Hordaland/Sogn og Fjordane og de midtre/nordre deler av Østlandet Inngår i den desidert raskeste forbindelse mellom Bergen og Trondheim når Valdresflya er åpen (01.04. – 15.12.) Inngår i raskeste veg fra Oslo sentrum – og spesielt områdene vest for Oslo – via Valdresflya og over mot Nord-Gudbrandsdal / Stryn /Geiranger Er nå forlenget østover fra Hønefoss til Gardermoen, Kongsvinger og videre til Gävle i Sverige En rask utbygging av E-16 utløser således mye av den helhetstenkning som var bakgrunnen for Stortingets enstemmige vedtak i 1975 om stamvegen Bergen – Oslo over Lærdal/Filefjell, og som på nytt ble stadfestet av Stortinget i 1992. Og i NTP 2014-2017: «E 16 er den viktigeste vegforbindelsen mellom Østlandet og Hordaland/Sogn og Fjordane.»

VOSSAPAKKO SOLLIHØGDA

STIGNINGS- OG KURVATURFORHOLD Stigningsforhold (0/00) og høyde over havet (m.o.h.) Kurvatur Filefjell 53 1013 Hemsedal 75 1137 Hol – Aurland 95 1156 Hardanger 70 1250 Haukelifjell 72 1040 Filefjell har således de beste stigningsforholdene. De bratteste partier vil f.o.m. 2017 være i tuneller – og være uproblematisk vintertid. Filefjell har også laveste og korteste (20 km) fjellovergang – som ventelig blir under 1000 moh i løpet av 2017 Kurvaturforholdene på E-16 har vært verst på strekningene fra Borlaug og østover, og disse er nå eliminert ved åpningen av Borlaug – Smedalsosen i juni 2014. For øvrig dårlig kurvatur i Sundvollen området Bagnskleiva (Bagn – Bjørgo) (ventelig eliminert 2017) Strekningsvis Fagernes – Filefjell Tønjum – Ljøsne (Lærdal) Strekninger nord og vest for Voss Ved Vaksdal

Tunellinnslag Filefjelltunellen 5,8 km

OPPSUMMERING E-16 har en rekke tilleggsfunksjoner til å være stamvegen mellom Oslo g Bergen: Hovedtrase mellom Vestlandet og midtre/nordre deler av Østlandet og videre mot Sverige Raskest mellom Bergen – Trondheim via Valdresflya/ Sognefjellet når disse ikke er vinterstengt. Hovedpulsåre gjennom de distriktene den går gjennom, som stort sett ikke har jernbane. Filefjell er den beste fjellovergangen mellom Øst- og Vestlandet: De beste stigningsforhold (53 o/oo) og gode kurvaturforhold (f.o.m. høst 2014) Den sikreste fjellovergangen vinterstid – 100% sikker f.o.m. 2017 Laveste fjellovergangen (ca. 1000 m) og kortest (20 km) Laveste brøyte- og vedlikeholdskostnader E-16 ikke kortest mellom byene Oslo og Bergen: Trafikken mellom de to byene utgjør dog bare 10-15% av all trafikk over fjellovergangene i Sør-Norge.

Takk for meg