2+2= 5 Felles markedsføring av sjøtransport Anne Kristin Hjukse, informasjonssjef Oslo Havn.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

”The Downwind Turn” Mange piloter har sterke meninger om dette med å svinge inn i medvind !
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Hvordan tar vi dette videre? Markeds- og logistikksjef Rolf Aarland, Trondheim Havn 5. juni 2012 Velg sjøveien.
MERKELIG ! Her er en liten matematisk øvelse som helt sikkert
Den store mystiske kampanjen Dokumentasjon av effekt ved annonsering i avis alene Et samarbeidsprosjekt mellom Norges største lokal- og regionaviser –
Sommervikar i Blend.
Velkommen som spiller i aksjespillet.
AgeLOC ® Galvanic Body Trio Lanseres 2. mai 2012.
Kapittel 7 Delkompetansemålet: vurdere betydningen av ekstern, intern og interaktiv markedsføring for å fremme salg.
12. Oppsummering.
Salgsteknikker & Sosial media
PRESENTASJONSTEKNIKK. FORBEREDELSER PLANLEGG UT I FRA:
Forretningsdriften – strategi og muligheter
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
FAMILIENS HUS Hvor: Hoff Terrasse 20 (Senter for familiebarnehager)
Velg sjøveien - medieomtale og annonsering Informasjonssjef Anne Kristin Hjukse Oslo Havn KF.
mai Havneforeningens Lederprogram Barcelona Foto: Joachim S. Müller.
Godt verktøy er halve jobben
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
SØT-modellen Situasjonen nå Ønsket situasjonen Tiltak
Rovprisingsforbudet anvendt på transport (ferge) av Sjeføkonom Lars Sørgard Konkurransetilsynet i Norge Konkurranserett i shipping Det 22. nordiske sjørettsseminar.
Frontlinjeserivce
Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand
”En enslig svale gjør ingen sommer”
Seminar januar 2012 Geir Berg
Hvordan spre budskapet gjennom PR?
Primærmedisinsk verksted Senter for Helse, Dialog og Utvikling (PMV) Sverresgt. 10, 0652 Oslo tlf.:
Kjell Erik Øie Statssekretær
OM UHO og påvirkning av omgivelsene Temakurs om markedsføring for NFF, 9. juni 2005 Ingeborg Dybvig,informasjonssjef UHO.
Fra ord til liv April 2010.
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Nanna Maries hjem har vært et senter for foreldre og barn i regi av Kirkens Bymisjon i 27 år. Vårt arbeid består i å støtte foreldre slik at de kan ta.
Berge Tokyo built TDW This will bee a factor we have to take in consideration, whether we like it or not. But, be honest, as a seaman !
Hvorfor velger Smith sjøveien?
Årets store mønstring for sjøtransporten
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
Brukererfaringer med nødnett
Innsikt om din gruppekultur og hvordan dette påvirker ditt team
Rotary lys langs kanalen. Hva skal til for å lykkes?
Foreldreutvalget for grunnskolen i Levanger ( FGIL ) * FGIL er valgt for å være et koordinerende og felles ledd for alle Foreldre arbeidsutvalgene (FAU`ene)
Bedre med en dårlig fungerende farmasøyt enn ingen farmasøyt?
Hvordan bruke mediene? Av Gladston.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Innledning NJFF lang erfaring med utdanning av instruktører og kursledere Kursheftet utarbeidet for å gi deg informasjon og kunnskap om det å utøve veilederrollen.
Velg sjøveien Erfaringer så langt – veien videre.
Tenk deg en landsby der det bor 100 mennesker. Tenk deg også at disse representerte verdens befolkning slik den er i dag i alle sine variasjoner. Da ville.
Sjøsikkerhet ”Sjøsikkerhet og effektiv samferdsel” Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Årsmøte i Norsk Losforbund Halden 2. september 2005.
1 Kap. 61 – Case: An Adaptive System How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Norges nordområdepolitikk Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Vardø, 22. juli 2005.
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Copyright © 2010 TotalConsult Diagnose: Omdømmeschizofreni. Finnes det kur?
Hjemmel og styrke til å styre fastlegene? Tromsø 25. mai 2010.
”Utfordringer i forebyggende sjøsikkerhetsarbeid og oljevernberedskap” Haugesundkonferansen 8. og 9. februar 2005 ved fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
1 Statsråd Erna Solberg, Viten og verdi, Oslo Utfordringer til Oslo-regionen.
Fritidsbåter Hva gjør Kystverket?
– Vi tar ansvar for sjøvegen Overføring av gods fra veg til sjø Havnenes rolle som regionale utviklingsaktører Thorkel C. Askildsen, Seniorrådgiver Kystverket.
Stemmer teller – ressurser avgjør Arbeid med politisk påvirkning.
Velg sjøveien Larvik Forutsigbar sjøtransport = samarbeid mellom aktørene.
Shortsea Promotion i Norge Ved Hans Kristian Haram Ålesund 2010.
Årshjul for kommunikasjon
EUROPEISK MOBILITETSUKE
Rekrutteringskampanjen 2015
Om Verdensdagen for psykisk helse
Effektiv klimakommunikasjon – Trender og fakta 2018
Utskrift av presentasjonen:

2+2= 5 Felles markedsføring av sjøtransport Anne Kristin Hjukse, informasjonssjef Oslo Havn

For snart to år siden

For et utgangspunkt! For en gjeng ― Rederiene - Kystverket – Rederiforbundet - Maritimt forum - ― KS Bedrift Havn – Norsk Havneforening – Havner hele kysten rundt

Det gjøres mye bra allerede Rapporten ”Hvordan styrke sjøtransporten” er et godt eksempel på hva vi kan få til sammen. God dekning i media Påvirkning både i Storting og Regjering Sjøtransport dominerte på Transport og Logistikk både i fjor og året før. Mange gode tiltak lokalt –det skal vi fortsatt ha ….men vi har mye å gå på

Vi har alle samme mål, men… ― Vi snakker alle med hver vår spede røst ― Hver for oss har vi ikke ressurser til å analysere hvor vi har størst potensial og hvordan vi best kan nå de vi ønsker å oppnå ― Vi har ikke ressurser til å ”bryte lydmuren” med betalt kommunikasjon – reklame ― Vi kunne ha fått mer gjennomslag i media hvis vi hadde samarbeidet bedre.

Vi taper markedsandeler Sjøtransportens andel av utført transportarbeid innenriks (transportarbeid = tonnkilometer) har sunket fra 48 % i 1990 og 2000, til 46 % i 2005 og 42 % i 2010.

Samarbeid for å ta markedsandeler fra vår største konkurrent

Kommunikasjon = gjøre sammen

En felles markedsføringskampanje for sjøtransporten

Veien til adferdsendring er lang - har du god erfaring med trailer skal det mye til for å teste ut skip 1. Eksponering 2.Oppmerksomhet 3.Aksept 4.Kunnskap 5. Holdning 6. Intensjon7.Adferd ”The information processing model”, McGuire

Om det vi sier får effekt, avhenger dessverre av hvordan det ser ut inne i hodet til mottakeren Budskap Sentral rute: Her vurderer du argumentene godt, og tenker nøye etter Perifer rute: Her er det mye enklere beslutningsmekanismer som dominerer Motivasjon Evne og mulighet - eksponering, eksponering - samme budskap, mange avsendere

Vi har kalt kampanjen Velg sjøveien

Velg sjøveien - en kampanje som kan leve i mange år

Hva består kampanjen av i år? - Konferanser hele kysten rundt fra mai til oktober - Egen webside med nyheter som spres til langt flere enn konferansedeltakerne - Annonsemateriell som kan tilpasses din havn, ditt rederi eller din forening -Samordnet PR-framstøt mot fagpresse, riksmedier og lokale medier

Velg sjøveien – du også Bruk materiellet som er tilgjengelig Utnytt stordriftsfordelene til konferansene Spre det samme budskapet gang på gang på gang

Da blir faktisk 2+2=5