Helserett spesialfag – 17. november 2014

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
Advertisements

Rettens sammensetning
Kontroll ved bruk av tvang
Pårørendes rettigheter og oppgaver etter helselovgivningen
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
AKUTTSAKER FOR FYLKESNEMNDA
PÅRØRENDE RETTIGHETER
Bydelsoverlegens rolle(r) i for hold til psykisk helse
Pasientrettigheter: Selvbestemmelse, medvirkning, informasjon
Prosessuell Materiell Personell
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Opplæringsplanen for nytt kapittel 4 A i pasientrettighetsloven
Utviklingssenteret for sykehjem og hjemmetjenester og ABC-satsning
”PAULSRUDUTVALGET” FRA MAI 2010 TIL 2011 Advokat Mette Yvonne Larsen, medlem av utvalget.
Barn som pårørende.
Ved bevissikring utenfor rettssak
Stortingets ombudsmann for forvaltningen
Arbeidsrett Å være fullmektig KY 2008.
Barn som pårørende.
Åpning av gjeldsordning Geiranger 2010
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Offentlighet og partsinnsyn
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
JUR5620 Personvern - forelesning Prosessuelle personvernrettigheter; datakvalitet som prosessuell rettighet; Datatilsynets.
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Helsehjelp til pasienter uten samtykkekompetanse Av professor dr
Hvem tar avgjørelser på vegne av barn?
Gjennomgang av gruppearbeid til bolk A - DRI Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Den nasjonale helserettskonferansen 10. og 11. mars 2008
Nytt kapittel 4 A i pasientrettighetsloven
Kjersti Roalsvig – rådgiver/ jurist Fylkesmannen i Rogaland
Samtykke og tvang i en helserettslig kontekst
Lov om Psykisk helsevern
3 Marius Stub.
Automatisering av rettslige beslutninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Rt 2004 s 1092 reinbeitedommen ”Kongen kan gjøre vedtak om at bestemte barskogstrekninger skal være fredet for reinbeiting i en viss tid, når dette anses.
Klage og omgjøring rettssikkerhet (innrettelseshensyn) styring.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Automatisering og rettslige beslutninger: oversikt og hovedspørsmål Dag Wiese Schartum, AFIN.
FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO Rettighetsklager etter pasient- og brukerrettighetsloven Lovgrunnlag, formkrav og praksis Helserettsforelesninger 19.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Førstelektor Ingun Sletnes Institutt for offentlig administrasjon og velferdsfag Klage 26. mars 2012.
En pasient / tjenestemottaker Den ”påstått hjelpetrengende” → Pasientrettighetsloven § 1-3, a (om hvem som anses som pasient i helselovgivningens forstand)
Vilkårlighet, tilfeldighet, forskjellsbehandling - sosialhjelpssatsene i kommunene Innspill til Fagforbundets Fattigdomskonferanse den 22. oktober 2008.
Kontroll for å hindre innføring av legemiddel, rusmiddel, skadelege stoff, farlege gjenstandar og rømmingshjelpemiddel Forslag frå HOD til endringar i.
FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO Tvang og frivillighet i helseretten Helserett spesialfag – 28. oktober 2015 Aslak Syse Institutt for offentlig rett.
Helsehjelp til pasienter uten samtykkekompetanse som motsetter seg helsehjelpen Bjarte Hitland Geriatrisk avdeling Ahus.
FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO Tvisteloven kap. 36 – Overprøving av tvangsvern etter psykisk helsevernloven Helserett spesialfag – 14. oktober 2015.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Demens og tvang – ny lov Øyvind Kirkevold Spl. dr. philos.
Pasient- og brukerrettighetsloven kap. 4A
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
3 Marius Stub.
Kurs i forvaltningsrett
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Endringer i psykisk helsevernloven 2017
Rettens sammensetning Hvem og hvor mange som er med på å behandle en sak i retten, avhenger av både sakstype, rettsinstans og hva det ankes over. I det.
Helse- og omsorgstjenestelovens Kap. 4A
3 Marius Stub.
Forholdet mellom tiltalebeslutning og dom
Utskrift av presentasjonen:

Helserett spesialfag – 17. november 2014   Tvisteloven kap. 36 – Overprøving av tvangsvern etter psykisk helsevernloven Helserett spesialfag – 17. november 2014 Aslak Syse

Søksmål etter tvl. alm. regler – NB Søksmål etter tvl. alm. regler – NB! –når ikke aktuelt inngrep i friheten – Erstatningssøksmål (ulovlig frihetsberøvelse) – Fastsettelsessøksmål av at vilkårene for tvangsinnleggelse, tvangsmedisinering, andre tvangsinngrep ikke forelå, – slike søksmål krever "rettslig interesse"; begrenser adgangen til å prøve forvaltningsskjønnet – Brudd på menneskerettigheter, for eksempel, kan føre til fastsettelsessøksmål, eventuelt grunnlag for erstatningssøksmål, Oslo tingrett, dom 29. mai 2007

Søksmål etter tvl. kap. 36 – Bare når aktuelt inngrep i friheten Tidligere eget kapittel i tvml. 33 ved endringslov 19. juni 1969 nr. 52, jfr. Ot.prp. 40 (1967/68) Nesten uendret regulering ved nytt tvl. kap. 36, tydeliggjort i forarbeidene at gammel rettspraksis er aktuell hva gjelder avgrensninger av søksmålsgjenstand mv. Ett felles kapittel ved overprøving av administrative tvangsvedtak

§ 36-1: Hvilke sakstyper og aktualitet Reglene i dette kapitlet gjelder søksmål som etter særskilt lovbestemmelse kan reises for rettslig prøving av administrative vedtak om tvang mot personer. Andre krav kan ikke trekkes inn i saken (tvangsbehandling?) Søksmål etter reglene her kan ikke reises etter at vedtaket er falt bort. Faller vedtaket bort etter at det er krevd rettslig prøving, heves saken. Ny rettslig prøving kan bare skje etter at saken på nytt er behandlet administrativt

Bare bestemte sakstyper, og bestemte vedtak, styres av hjemmelslov Lovhjemmel for å brukes ordning, jfr. tvl. § 36-1, se hjemmelsbestemmelsen i phvl. § 7-1: KKs vedtak i sak om tvungen observasjon, etablering eller opprettholdelse av tvungent psykisk helsevern etter §§ 3-2, 3-3 og 3-7, kan av pasienten eller vedkommendes nærmeste pårørende bringes inn for tingretten etter reglene i tvl. kap. 36. Det samme gjelder kontrollkommisjonens vedtak om overføring til døgnopphold i institusjon, jf. §§ 4-10 og 5-4. Reelt ikke domstolskontroll av observasjonsvedtak

§ 36-2 og § 36-3: Partsforhold og verneting Søksmålsberettiget, se § 36-3 (1), og søksmål reises overfor KK, se § 36-2 (1) Enkle regler om verneting, se § 36-2 (2) Søksmål ingen oppsettende virkning for tvangsbruk , se § 36-2 (3) Søksmålskompetanse har den vedtaket retter seg mot eller er gitt søksmålsrett, se pvhl. § 7-1 «pasienten eller vedkommendes nærmeste pårørende» Søksmålet rettes HOD, se § 36-3 (3) 1) Reglene i dette kapitlet gjelder søksmål som etter særskilt lovbestemmelse kan reises for rettslig prøving av administrative vedtak om tvang mot personer. Andre krav kan ikke trekkes inn i saken.(2) Søksmål etter reglene her kan ikke reises etter at vedtaket er falt bort. Faller vedtaket bort etter at det er krevd rettslig prøving, heves saken.(3) Ny rettslig prøving kan bare skje etter at saken på nytt er behandlet administrativt.🔗Del paragraf § 36-2.Hvordan og hvor søksmål reises. Virkningene av søksmål

§ 36-5 og § 36-8: Raskt, prioritert og kostnadsfritt Hovedforhandling berammes straks, se § 36-5 (1) Saken skal prioriteres og behandles så hurtig som hensynet til en forsvarlig saksbehandling gjør mulig, se § 36-5 (2) Innenfor rammene av vedkommende lov skal retten prøve alle sider av saken, se § 36-5 (3) Staten bærer alle kostnadene ved saken når ikke annet følger av særskilt lovbestemmelse, se § 36-8

Full prøving – alle sider av saka Ubundet av påstander og anførsler, se f.eks. Rt 2000 s. 23 (Dom – utskriving etter manglende oppfylling av behandlingsvilkåret, forverringsalternativet) Saksøker og saksøkte felles påstand. Lengre domsgrunner like fullt, jf. ubundet av «anførsler og påstander» Godt eksempel på søksmål uten fri rådighet over søksmålsgjenstanden. Retten har selv plikt til å sørge for at saka blir "fullt belyst« Hva betyr: Alle sider av saka?

§ 36-4 og § 36-10: Rettens sammen-setning i tingrett og lagmannsrett To meddommere, hvorav én lek og én fagkyndig. I særlige tilfeller kan retten settes med to fagdommere og tre meddommere, hvorav én eller to skal være fagkyndige. Når bare én lek meddommer, avgjøres det ved loddtrekning hvilket kjønn denne skal ha, se 36-4 (1) Sakkyndighetsutvalg, lekmannstrekning, se 36-4 (2) Enkle ankeregler. Ved muntlig ankeforhandling i lagmannsretten to meddommere, én lek og én fagkyndig. For øvrig reglene i kapitlet, se 36-10

Kostnadsspørsmålet – Få saker slipper inn for Høyesterett Advokathjelp skal være kostnadsfri etter rettshjelpsloven 13. juni 1980 nr. 35 § 16 første ledd nr. 2. Oppnevning av prosessfullmektig går fram § 23. Kostnadsfri rettshjelp også for KK, se rettshjelpsloven § 17 tredje ledd nr. 3. Etter § 22 skal ved oppnevning av prosessfullmektig «partens ønske være avgjørende». Bostedsforbehold. To uspennende HR-dommer. Flere år siden sist