innholdet i enkeltvedtak

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Advertisements

FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Norsk Skolelederforbund Samling – Troms 24. november 2009
Ansvar og prosesser i skolen
Advokat Øyvind Renslo, KS
Prosessuell Materiell Personell
Allment om rettighetsperspektivet og rettssikkerhetsidealet (Bolk I, ”Organisering og styringsidealer”, av emnet Digital forvaltning) Punkter til Dag Wiese.
Rettsstat, rettssikkerhet og forholdet til personvern
Kurs i forvaltningsrett
Informasjonsplikt og uttalerett
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser
Regional samling med veiledning Forvaltningskompetanse
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Studieadministrativt forum 26. februar 2010
ENKELTVEDTAK SKAL VÆRE SKRIFTLIG n UNNTAK HVIS DET ER BYRDEFULLT n F.EKS UTENDØRS - BRANNVESENET n ELLERS HASTER.
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Offentlighet.
Sivilombudsmannen Den sakkyndige vurderingen-innholdet:
Studieadministrativ dag
Arbeidsrett Å være fullmektig KY 2008.
Barn som pårørende –lovendring
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Offentlighet og partsinnsyn
Bruk av IKT i ulike beslutningsprosesser og arbeidsoppgaver i offentlig sektor (I) - Spesielt om elektronisk saksbehandling Disposisjon til Dag Wiese.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Udir – Retten til et godt psykososialt miljø etter opplæringsloven kapittel 9a Skolen pålegges å behandle henstillinger fra elever eller foreldre.
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Hvorfor er vi her i dag? - Å krenke et barn kan føre til: *selvmord *Sykdom *Læringstap *Sosial isolasjon *Uførhet *Store offentlige og private utgifter.
Kjersti Botnan Larsen, Utdanningsdirektoratet
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
3 Marius Stub.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
FORVALTNINGSRETT.
Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal.
Forebygging og rutiner ved Mobbing
Førstelektor Ingun Sletnes Institutt for offentlig administrasjon og velferdsfag Klage 26. mars 2012.
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Elevens rett til et godt psykososialt miljø, opplæringslova kapittel 9a Molde, Nicolai Støren, rådgiver Fylkesmannen.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Dokumentasjon – Relevans, kvalitet og fullstendighet Juridisk perspektiv på dokumentasjonskravet ved særskilt skikkethetsvurdering.
Arbeidsrett vs. elevrett Når lærernes arbeidsrettslige vern står mot elevenes rett til et godt skolemiljø Cecilie R. Sæther, KS Advokatene Lederkonferansen.
1 I NTRODUKSJONSLOVEN OG S AKSBEHANDLINGSREGLENE I FORVALTNINGSLOVEN Regelverksamling 27. september 2016.
Opplæringsloven kap. 9a – aktuelt om lovverket Ragnhild Øvrebø, jurist, fagstab Oppvekst og levekår, Stavanger kommune Kurs i opplæringsloven kap. 9a for.
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Pasient- og brukerrettighetsloven kap. 4A
Nye føringer – nye muligheter
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
3 Marius Stub.
Kurs i forvaltningsrett
Allment om rettighetsperspektivet og rettssikkerhetsidealet
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
5 Marius Stub.
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Punkter til Dag Wiese Schartums forelesningen den 30. august 2004
Dag Wiese Schartum, AFIN
Rettsstat, rettssikkerhet og forholdet til personvern
Opplæringslova kapittel 9A Lovendring fra 1. august 2017
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Punkter til Dag Wiese Schartums forelesningen den 30. august 2005
3 Marius Stub.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

innholdet i enkeltvedtak Minstekrav til innholdet i enkeltvedtak Molde, 16.11.12 Nicolai Støren, rådgiver Fylkesmannen i Møre og Romsdal

Disposisjon Om vedtak Krav til begrunnelse Lovfestet Ulovfestet Sjekkliste Problemstillinger Saksdokumenter

Enkeltvedtak puh…..

Enkeltvedtak – i korthet Tradisjonelt: Verne borgere mot vilkårlig maktmisbruk, sikre rettigheter (rettsstaten) Formål: Øke den enkeltes rettssikkerhet overfor offentlige myndigheter Regulere myndighetsutøvelse ved å sette rammer for saksbehandlingen skal sikre forsvarlig saksbehandling, kontradiksjon (uttale seg om saker om seg selv), likhet, saklighet, forutsigbarhet osv – rettssikkerhet Innebærer at det er særlige krav til hvordan skolen skal behandle en sak. Og: et enkeltvedtak vil være dokumentasjon for skolen på hva skolen gjør i en konkret sak. KUB

Enkeltvedtak –definisjon Forvaltningsloven §2.(definisjoner) I denne lov menes med: vedtak, en avgjørelse som treffes under utøving av offentlig myndighet og som generelt eller konkret er bestemmende for rettigheter eller plikter til private personer (enkeltpersoner eller andre private rettssubjekter) enkeltvedtak, et vedtak som gjelder rettigheter eller plikter til en eller flere bestemte personer; KUB

Vedtak - gode eller gode nok? Godt nok: gyldig oppheves ikke i en klageomgang oppfyller minstekrav krever et visst innhold. Godt: Opplysende Forklarende Gir god mening for for dem det gjelder og ev. klageinstans eleven foreldre læreren/de som skal ivareta eleven

Krav til begrunnelsen, fvl. § 25 Juss regler vedtaket bygger på (hjemmel) Tilstrekkelig grad til at parten skal forstå vedtaket Fakta vedtaket bygger på Ev. vise til tidligere fremstillinger skal i så fall vedlegges Vurdering Fritt skjønn; hovedhensyn bør nevnes

Begrunnelsen, forts. Jo mer inngripende/ større betydning for parten Desto strengere krav til begrunnelsen for vurderingen Her må lovens tekst (fvl. § 25 3.ledd) utdypes med flere juridiske kilder, som sier: (dvs. vi er oppe i § 25 1.ledd igjen partens behov). Hvorfor? Reelle hensyn/formålsbetraktninger

Særlige kjennetegn ved vedtak om psykososialt miljø Vedtak av stor betydning for den det gjelder Viktig menneskerettighet – læringsmiljø innvirker på retten til utdanning Gjelder elever som kan ha økt sårbarhet Innvilgelse kan også ha stor betydning – for hvordan skal elevens rett oppfylles? Individuelle tiltak for eleven, ev. mot utøveren Parten må forstå hvordan det han har fått vil bidra til å oppfylle retten etter § 9a-1

Ulovfestede krav til vedtaket – god forvaltningsskikk Vedtaket må ta stilling til det som det skal. Skolen plikter å ta avgjørelse, herunder ta stilling til nødvendige vilkår. Tilstrekkelig klart og tydelig, særlig mht. hva det tar stilling til og går ut på. Fremgår at det er foretatt en konkret, individuell vurdering. Eleven har krav på en vurdering av sin sak.

Sjekkliste* Er krav til forutgående prosess oppfylt? Veiledning, utredning, saksbehandlingstid Juss (regel og problemstilling) - gjengi hjemmel! Fakta Vurdering Konklusjon Resultat – klart og tydelig. Underretning om klagerett, m.m. Ivaretas hensynet til forståelse hos de som skal lese dette? (*Forbehold: å følge denne gir ikke garanti for at vedtaket er gyldig.)

Problemstilling i vedtak om psykososialt miljø Er elevens rett til et miljø som fremmer helse, trivsel og læring oppfylt Juss: oppll. § 9a-1 Fakta, vurdering og konklusjon Skolen kan mene at elevens rett etter § 9a-1 er oppfylt. Det må likevel fattes vedtak. Hvis nei, hva skal til for at elevens rett blir oppfylt? Juss: oppll § 9a-3 tredje ledd «deriblant tiltak mot krenkjande åtferd» Fakta, vurdering, konklusjon

Problemstilling… forts. Elevens oppfatning Avklare faktiske forhold Skolens vurdering av formålstjenlige tiltak Målsetting – hva skal til for at man anser tiltaket som vellykket Tidspunkt for evaluering

Vedtakets innhold Skolen må i vedtaket ta stilling til om retten etter § 9a-1 oppfylt? skal tiltak iverksettes, og ev. hvilke? det som er tatt opp av den som ber om tiltak opp til skolen å vurdere hvilke tiltak som ev. skal settes i verk Særlige spørsmål knyttet til ev. tiltak: Typer: individuelle – systemrettede pedagogiske – organisatoriske – rettslige målgruppen for tiltaket: enkeltelever – flere elever – klassemiljøet – hele skolen Forholdsmessighet Legalitetsprinsippet Bruk av tiltak som krever enkeltvedtak Flytting av elev

Vedtakets innhold, forts. Hvem inneholder vedtaket tiltak rettet mot? tiltak overfor eleven som ber om det tiltak rettet mot flere elever utøver – offer Ett eller to vedtak? Individuelle v. generelle tiltak Aktuelle og gjennomførbare tiltak ansvarliggjøring av skolen og skolens ansatte Personalsaker kap. 9a er ikke knyttet til ansettelsesforhold er ikke rettsgrunnlag for sanksjoner mot ansatt

Vedtakets utforming Kall det et ”enkeltvedtak om….” Skal være skriftlig Skal være individualisert Si kort noe om reglene på området (kapittel 9a) Vis til elevens/foreldrenes henstilling Si noe om sakens bakgrunn/faktum, gjør rede for de undersøkelser som er gjort Vurder om retten etter § 9a-1 er oppfylt Begrunn konklusjonen Hvis ikke retten er oppfylt; hvilke tiltak? Synliggjør hovedvurderingene som er gjort og begrunn valget av tiltak Faglig begrunnelse. Momenter: egnethet, barnets beste, forholdsmessighet etc. Ta stilling til foreldrenes krav/tiltak dersom de ikke ”velges”- begrunn Informer om klagerett til Fylkesmannen KUB

Saksdokumenter Utredning opplæringslova og forvaltningsloven Enkeltvedtak Utredning Oppfølging

Klar til dyst?