v/ Kjersti Høgestøl, Norges Rederiforbund

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Visjon: Norge skal være verdensledende i planlegging, koordinering og gjennomføring av søk- og redningsoperasjoner til havs i Nordområdene.
Advertisements

Kontaktkonferansen 2011 Tor Eivind Johansen 26. mai 2011 Kristiansund.
Spesielle utfordringer i Barentshavet
27.mars 2014 Tromsø maritime skole Odd Rune Malterud
Kilder og risiko for akutt oljeforurensning i Norge
Mål og bakgrunn for MLC Haakon Storhaug. Bakgrunn for MLC •Siden 1920 har ILO utviklet over 30 konvensjoner og samme antall rekommandasjoner for å regulere.
Møte med Levanger kommune Møte Levanger kommune 26. januar 2009 Arne U. Hoff Interessentanalyse Levanger Havn 2006.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Velkommen som spiller i aksjespillet.
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Værskip.
Brann som grunnlag for design
RESIRKULERING AV SKIP NY INTERNASJONAL KONVENSJON BAKGRUNN - UTVIKLING - UTFORDRINGER Direktør Terje C. Gløersen Norges Rederiforbund Sjørettsforeningen.
VERGEMÅL, Regionråd Hadeland 26. april 2013
NOKUTs fagseminar oktober 2007 Rolf Lofstad
”Utryddelsen av de europeiske jødene”
Kortversjonen av foredraget Borger HMS-standarden i petroleumsvirksomheten for en bærekraftig utvikling? Nei, men den hjelper.
Teknologi og forskningslære Etterfølgende presentasjon forutsettes å bli supplert og modifisert slik at den passer for den enkelte skole.
Jack-Arild Andersen Overingeniør, Sjøfartsdirektoratet
Resultater Kundesenter
ISPS sikring og Beredskap
Cathrine Bjune Shipping Management.
Eksempel AOA (Activity On Arc)
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Morten Bøhlerengen Fagsjef HMS Norges Rederiforbund
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Utfasing av enkeltskrogs tankskip
Økonomisk og miljøvennlig drift av skip januar 2000, Ingeniørenes Hus, Oslo Royal Norwegian Ministry of the Environment Nye og kommende regler.
14 Samarbeid over grenser
Berge Tokyo built TDW This will bee a factor we have to take in consideration, whether we like it or not. But, be honest, as a seaman !
IMPLEMENTERING AV SOLAS XI-2
Bærekraftig utvikling - miljø
Agenda Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra PuP (Bjørn Andersen) Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra instituttene Råd om/prosedyre.
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
Forberedet kommentar: Regulering av utslipp fra skipsfart.
NIFS’ Sjøsikkerhetsprosjekt Lysebu 28. – ”Skipssikkerhet i nordområdene- Noe prinsipielt nytt eller mer av det samme? Gaute Sivertsen Underdirektør.
Senter for operativ virksomhet i nord NMI Årskonferanse 22.okt.2008 Kristine Lind-Olsen, senterleder Møte mellom forskning og næringsliv.
Sikker og effektiv sjøtransport Utfordringer mhp tidsdimensjonen i geografiske data.
Redningsinnsats til sjøs (RITS), norsk løsning
Litt om å være forberedt Litt om hva Redningstjenesten kan gjøre for deg Litt om hva du kan gjøre for Redningstjenesten Frode Iversen Redningsleder Hovedredningssentralen.
Evaluering av publiseringsindikatoren Oppfølging fra Det nasjonale publiseringsutvalget Vidar Røeggen Seniorrådgiver Universitets- og høgskolerådet.
Maritim strategi - ubalanse mellom tilbud og etterspørsel etter maritim kompetanse 17. September 2014 Ove Trellevik. Maritimpolitisk talsmann. Næringskomiteen.
maritim rekruttering og næringens behov
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
”Farlig avfall 2009” i Sandvika Avfall fra bygg- og anleggssektoren – en betydelig avfallfraksjon i årene framover 16. september 2009 Rannveig Ravnanger.
4. Prioritizing Your Usability Problems Prioriteringer.
SINTEF Fiskeri og havbruk AS 1 Hvordan oppnå økt deltakelse på Tromstrygdskolen? Signe Sønvisen og Trine Thorvaldsen SINTEF Fiskeri og havbruk.
Sjøsikkerhet ”Sjøsikkerhet og effektiv samferdsel” Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Årsmøte i Norsk Losforbund Halden 2. september 2005.
Sjømilitære Samfund (SMS) Orientering for Stortingets Forsvarskomite - 21 Mars 2001 SKJOLD-Klasse MTB i Nye Forsvarsstruktur Ketil Olsen Medlem.
Q1 Ytre miljø CAKE. CAKE Q1: Ytre Miljø Spill Slide no. 2Department Innhold -Status -Hva er påkrevd -Handling.
Project Vindskip™ Project Vindskip™ on Seminars. Project Vindskip™ presented for the first time at NorShipping 2013.
Rammevilkår for skipsfarten Sjøsikkerhetskonferansen 2004 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg 5. Oktober 2004.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Industri og miljø SGO 2300 Bjørnar Sæther. Industrivekst og forurensing Sterk vekst i industriproduksjonen i Norge og internasjonalt Generelt.
Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om fugleinfluensa Gunhild Wøien Kommunikasjonsdirektør Folkehelseinstituttet
Kenneth Ruud Prorektor forskning og utvikling UiT 2020: Drivkraft i nord Foto: Geir Gotaas.
Bjørn Nygård Skipsingeniør NTH/bedriftsøkonom Kystdirektoratet Yarconsult AS: Statens Vegvesen Bjørvikaprosjektet Oslo Havn – diverse Det.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Gardermoen Kystverkets ansvarsområder Maritim infrastruktur Maritime tjenester Transportplanlegging og kystforvaltning Beredskap mot akutt.
Hurtigbåten Miljøsvin, eller mulighetenes transportmiddel
MARKOM2020 Høgskolen Stord Haugesund – NTNU Ålesund – Arktisk Universitet UiT- Høgskolen i Sør-øst Norge.
Utkast til produksjonsplan/releaseplan
Juridiske spørsmål i forbindelse med NIS rapporten
POLARKODEN – Maritimt Kompetansesenter, 17/9/2014
Møte om livbåter
Myndighetene - en viktig lagspiller når ny teknologi skal tas i bruk
Naturmangfold i internasjonalt farvann
TITELI DISTRIKTSMØTET 2019.
Utskrift av presentasjonen:

v/ Kjersti Høgestøl, Norges Rederiforbund IMO - POLARKODEN hva, hvem, hvordan og når v/ Kjersti Høgestøl, Norges Rederiforbund Shippingforum 11. juni 2014

KLIMAENDRINGENE; EN TRUSSEL OG EN MULIGHET Isen trekker seg tilbake, nytt hav åpner seg, sårbar natur eksponeres Grunn til bekymring, både nasjonalt og internasjonalt Det har alltid vært aktivitet i Antarktis og Arktis, vi forventer økt aktivitet og nye aktører Tre utviklingsområder i nord  er spesielt interessante for rederiene; Energiutvinning offshore, destinasjonstransport og transpolar gjennomfart. Fordi den antarktiske og arktiske naturen er svært sårbar, må stilles det ekstra høye krav til operativ kompetanse, teknologi og kvalitet Internasjonalt regelverk er en av løsningene og IMO har tatt grep

Hvorfor en Polarkode? Maxim Gorkij gikk på et isfjell utenfor Svalbard i 1989, skipet sank, ca 1000 om bord, reddet pga fint vær, solide isflak og god innsats av norsk redningstjeneste Denne gangen gikk det godt, hvordan blir det neste gang?

IMO; Safe, Secure and Efficient Shipping on Clean Oceans IMO er FN's organisasjon for skipsfartssaker IMO's formål er å bidra til: forbedret sikkerhet til sjøs redusert forurensning fra skipsfarten mest mulig effektiv navigering forhindre diskriminering og unødvendige restriksjoner på skipsfarten IMO House - London

IMO International Maritime Organization 07.04.2017 IMO International Maritime Organization Etablert i 1958, Norge medlem i 1959 170 medlemsland 63 IGO – samarbeidsorganisasjoner/(Intergovernmental organisations (OECD, Paris MoU, ESA) 78 NGO - interesseorganisasjoner (non-governmental) (IACS, IADC, OGP, ITF, WWF) Alle IMO's medlemsland og observatører kan delta i møtene i alle komiteer og underkomiteer Finansieres av medlemslandene Tonnasje og enkelte andre kriterier avgjør hvor mye hvert land skal betale Panama (som er klart største registerland) betaler ca. 16% av IMO's budsjett, Liberia ca. 10% og Norge ca. 4%. IMO-konvensjonen som dannet grunnlaget for opprettelsen av IMCO ble undertegnet i 1948 og har følgelig 60-års-jubileum i år. Imidlertid måtte 21 stater tiltre konvensjonen før den trådte i kraft. Land nr 21 tiltrådte i 1958 og IMCO hadde sitt første møte i 1959. Norge ratifiserte i 1958 og har vært medlem av IMO siden 1959. IACS International assosiation of classification societies IFSMA International federatopn ofr shipmaster’s associations CLIA cruiseliners international association IEC – international electrotechnical commision

IMOs organisasjon Assembly MSC Underkom. MEPC Legal Technical 07.04.2017 IMOs organisasjon Assembly MSC Underkom. MEPC Legal Technical Facilitation Council Sekretariat Assembly (alle medlemsland) er IMO's øverste organ Assembly møtes hvert 2. år Fatter "policy-vedtak" for IMO, og foretar formell godkjennelse av komiteenes arbeid. Mye "sand-påstrøing" og ”hyldningstaler” Velger hvilke land som skal sitte i Council I Norge har NHD ansvaret for Assembly, men Sjøfartsdirektoratet deltar også på møtene og er ansvarlig for arbeidet i ” ”Committee 2” Council IMO's "styre". Ansvar for budsjett etc. Møtes 2-3 ganger pr. år I Norge tar NHD seg av arbeidet i Council Councils medlemmer: Hadde 32 medlemmer til 2002, nå er det 40. 3 kategorier medlemsland: (a) Land med store skipsfartsinteresser (alltid Norge) (b) Land med stort transportbehov (c) "Andre" land - slik at alle verdensdeler er representert Sekretariatet Ca. 300 personer er ansatt i IMO's sekretariat Sekretariatet ledes av Generalsekretær som velges for 4 år av gangen IMO's Generalsekretær er nå Efthimios Mitropoulos (Hellas) som avløste William O’Neill (Canada) IMO's sekretariat er kun "tilretteleggere" for IMO's medlemmer, og kan ikke fatte vedtak. Tidligere underdirektør i Lasteskipsavd., Einar Vågslid, arbeider i IMOs miljøseksjon FAL Eier FAL-konvensjonen som ble utarbeidet for å tilrettelegge for enklest mulig internasjonal skipsfart gjennom forenkling av skjemaveldet og standardisering av skjemaer ved ankomst/avgang lasting/lossing etc. MSC; Maritime Safety Committee MEPC; Marine Environment Protection Committee Sekretariatet består av 300 ansatte og ledes av Generalsekretær Sekimizu

IMO – HVA Fastlegger krav og anbefalinger 07.04.2017 IMO – HVA Fastlegger krav og anbefalinger Konvensjoner Inneholder krav som er bindende for alle land som tiltrer konvensjonen Koder Inneholder regelsamlinger med anbefalinger som er i utgangspunkt ikke bindende. Koder kan gjøres bindende av flaggstat Resolusjoner Inneholder anbefalinger; dvs er ikke bindende. Men resolusjoner kan gjøres bindende av flaggstat Norge er aktive bidragsytere i prosessene og implementerer også anbefalingene. Følger anbefalte datoer. VIKTIGE KONVENSJONER; SOLAS Safety of Life at Sea MARPOL Prevention of Pollution from Ships STCW Standards of Training and Certification and Watch keeping COLREG Preventing Collisions at Sea SAR Maritime Search and Rescue VIKTIGE KODER; MODU Koden ISPS – Security LSA – Life Saving Appliances FSS –Fire Safety Systems Polarkoden – når vedtatt

Polarkoden – EN HELT NY KODE Polarkoden skal gjelde for fart/operasjon/aktivitet i Arktis og Antarktis. ‘Add-on-kode’; Koden vil kun inneholde tilleggskrav - dvs ikke repetere krav som allerede er angitt i MARPOL (miljø), SOLAS (sikkerhet) og STCW (kompetanse) – og kun angi krav som er nødvendige for å sikre mannskap, skip og miljø. Polarkoden skal ikke regulere hvorvidt det skal foregå skipsfart/aktivitet i områdene, men sikre at farten er sikker. Antarktis er enkelt definert som alt sør for 60 breddegrad, mens Arktis som defineres som vist her.

Mer om Polarkoden, slik vi antar den vil bli Vil gjelde for laste- og passasjerskip uavhengig av byggedato, enkelte designkrav vil kun gjelde nye fartøy Fartøyene er inndelt i 3 grupper avhengig av isforsterkning av skrog; Kategori A og B har isforsterkning i skroget i hht isklasser For kategori C-skip er det opp til flaggstaten å vurdere i hvert enkelt tilfelle hvorvidt skrogforsterking trengs. Majoriteten av disse fartøyene planlegges å operere i farvann på tidspunkter der havet er isfritt dvs de er ‘godværsskip’. Men været er uforutsigbart så rederiet må være godt forberedt.

Enda litt mer om innholdet fremdeles slik vi antar den vil bli Forberedelser, planlegging, prosedyrer, kompetanse viktig for å unngå ulykker! Norges Rederiforbund er ivrig tilhenger av koden, mener den skal være et nåløye og håper den blir endelig vedtatt våren 2015 Enkelte krav vil først slå inn ved -100C, mens de fleste gjelder innen hele Polarkodeområdet Sertifikatet vil angi operasjonstemperaturgrense og stadfeste a/b/c-kategori fartøy Nye miljøkrav vil redusere utslipp (oljeholdig/ forurensende/spillvann/søppel) under daglig drift og ved hendelser Redningsutstyr (livbåter etc) skal være egnet for operasjonstemperaturen. Fartøy og mannskap skal være forberedt på evakuering på is (personal and group survival equipment) Tungoljediskusjonen og ‘black carbon’ er holdt utenom Polarkoden da disse problemstillingene er å betrakte som verdensomspennende og kan ikke løses via Polarkoden.

Polarkoden – status Koden skal henvises til i SOLAS i eget kapittel mens den skal vises til i hvert Annex i MARPOL Koden ble faglig behandlet i MSC og MPC våren 2014; MSC; Sikkerhetsdelen ble i prinsippet godkjent i mai, med mål om endelig fastsettelse i uke 47 MEPC; Trengte mer tid og ny korrespondansegruppe, vil bli behandlet på ny i uke 42 med mål om godkjennelse i prinsippet da og endelig godkjennelse i mai neste år Implementeringstid 1-1,5 år Eget Polarkodesertifikat hektet på IMO sikkerhetssertifikatene

Takk for oppmerksomheten