Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

POLARKODEN – Maritimt Kompetansesenter, 17/9/2014

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "POLARKODEN – Maritimt Kompetansesenter, 17/9/2014"— Utskrift av presentasjonen:

1 POLARKODEN – Maritimt Kompetansesenter, 17/9/2014
Turid Stemre, seniorrådgiver Avd. for Regelverk og Internasjonalt arbeid

2 Bakgrunn Økt turisme Økning i antall store cruiseskip Klimaendringer
Søk og redning???? Klimaendringer Nye ruter Økt transport Forurensnings- beredskap??? Arbeid med utvikling av bindende regler for skip som opererer i Arktis og Antarktis ble satt på IMOs agenda i 2009 etter forslag fra Danmark, Norge og USA. Norge har ledet arbeidet fra begynnelsen.

3 Oppstarten – hvor begynner vi - beslutninger
Koden skal være risikobasert «add on» til andre bindende konvensjoner og koder målbasert (goal based standard) Arbeidet skal utføres i to faser Fase 1- lasteskip på 500 tonn og derover og passasjerskip Fase 2- mindre lasteskip og andre fartøystyper (f.eks. fiskefartøy) Foto: Jermund Skår

4 Hva er spesifikt for polområdene
tilstedeværelse av is (skader på skrog evt. vannfylling) lave temperaturer (overising, påvirkning på utstyr og personer) avstand (infrastruktur/ assistanse) «high lattitude» (begrenset kommunikasjon- og navigasjonsmulighet) manglende kart (usikker navigering) manglende kunnskap (beslutningsgrunnlag) raske endringer av forhold (potensiale for eskalering av hendelser) lange perioder med mørke/ lys (påvirker personer) sårbart miljø Ikke prioritert rekkefølge. Noe på listen finner vi også andre steder, men konsekvensene anses høyere ved en eventuell hendelse.

5 Geografisk virkeområde for koden i Arktis
60o Nord med unntak

6 Geografisk virkeområde for koden i Antarktis
60o Sør

7 Skipskategorier – ett innslagspunkt for krav
Ikke statiske forhold – ulike forhold krever ulike løsninger: Category A ship means a ship designed for operation in polar waters in at least medium first-year ice, which may include old ice inclusions. Category B ship means a ship not included in category A, designed for operation in polar waters in at least thin first-year ice, which may include old ice inclusions. Category C ship means a ship designed to operate in open water or in ice conditions less severe than those included in categories A and B.

8 Andre innslagspunkt for krav
skip som skal operere i lave temperaturer (definert som lavere enn -10oC) skip som skal operere i is (felles krav for alle skip med krav til isklasse) skip som skal operere i «high lattitude» (mer enn 80o nord eller sør) Skip som skal operere under forhold der det kan være aktuelt å evakuere til is/ land Foto: Finn Jørgensen

9 Polarkodens innhold Generell del (Polarkodens mål, definisjoner, farekilder, kodens oppbygging) Part I-A – Bindende sikkerhetskrav (design, utstyr, operasjon og opplæring) Part I-B – Retningslinjer knyttet til Part I-A Part II-A – Bindende miljøkrav (primært strengere utslippskrav) Part II-B – Retningslinjer knyttet til Part II-B

10 Sertifisering Alle skip som omfattes av koden skal ha et Polarsertifikat m/vedlegg og en Polar manual. Sertifikatet og vedlegget vil gi operasjonsbegrensninger. Polarmanualen skal inneholde eller henvise til nødvendige prosedyrer for operasjon i polområdene.

11 Hvordan gjøre Polarkoden bindende og for hvem
Polarkodens sikkerhetsdel gjøres bindende gjennom SOLAS Gjelder for skip (nye og eksisterende) som innehar et sertifikat i henhold til SOLAS kapittel 1. Polarkoden har enkelte krav som er spesifisert å kun gjelde for nye skip Polarkodens miljødel gjøres bindende gjennom MARPOL Har samme anvendelse som de ulike tilleggene i MARPOL

12 Opplæringskrav Polarkoden spesifiserer hvem som skal ha hvilken tilleggsopplæring (basic/ advanced) Opplæringskravene kommer i STCW-Konvensjonen

13 Opplæringskrav Ice Condition Passsenger ships Tankers Other
Open waters (No additional requirements forice free waters) Basic training for master, chief mate and officers in charge of a navigational watch Not applicable Other waters Advanced training for master and chief mate. Basic training for officers in charge of a navigational watch

14 Hvor er vi? MSC 93 i mai i år godkjente SOLAS endringene for å gjøre sikkerhets-delen i Polarkoden bindende MSC 93 godkjente også «in general» Polarkodens sikkerhetsdel MSC 94 i november i år forventes å vedta SOLAS endringene og å gi endelig godkjennelse til Polarkodens sikkerhetsdel. MEPC 67 i oktober i år forventes å godkjenne MARPOL endringer for å gjøre miljødelen bindende samt å «in general» Polarkodens miljødel. MEPC 68 i mars neste år forventes å vedta MARPOL endringene og å gi endelig godkjennelse til Polarkodens miljødel. Den generelle delen av Polarkoden gjøres bindende gjennom både SOLAS og MARPOL endringene

15 Utfordringer og ikrafttredelse
Miljødelen – fremdeles under utarbeidelse Opplæring – mulig bruk av eksterne is-navigatører Unntak for en enkelt reise Isbegrensninger Dersom alt går «etter planen» blir trolig Polarkodens ikrafttredelses dato 1. januar 2016.

16 Takk for oppmerksomheten
“We are all adventurers in life, whatever path we follow. The most important lessons in life we must discover with our own eyes.” Fridtjof Nansen ( )


Laste ned ppt "POLARKODEN – Maritimt Kompetansesenter, 17/9/2014"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google