“Skipper på egen skute" Pasienters erfaringer med bruk av metaforen ”Skipper på egen skute” i løsningsfokusert tilnærming. En kvalitativ studie. (Upublisert)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Advertisements

Hva har vi oppnådd i psykiatrien
Med forskning på timeplanen
Nytt fra IF Innhold • Justeringer på • Messer • Aftenposten-bilag • Studentum • Studiestart • Folkehøgskolekatalogen.
Psykiske helsetjenester, etikk og tvang – foreløpige erfaringer fra en intervensjonsstudie med refleksjonsgrupper Reidar Pedersen Marit Helene Hem Bert.
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Tillsetningstoffer – en verden ADDITIVE BROWSER. Aims of the project  Why did we choose this project ?  What kind of ideas we had ?  What did we want.
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
Bioteknologinemda
PRESIDENT ELECT TRAINING SEMINAR | 1 STYRKE ROTARY – VI ER HVA VI GJØR Inger-Britt Zeiner, Rotary Public Image Coordinator sone 16.
Med forskning på timeplanen
«Åpne din munn for dem som er tause, tal saken for dem som holder på å gå til grunne» Salomos ordspråk 31:8.
FONS TILBYR NÅ GRATIS INSTRUKTØR- OG ASSESSORKURS FOR DEG SOM SKAL JOBBE SAMMEN MED EN LÆRLING - fiskerinæringen satser på fremtiden og utdannet ungdom.
Begrepslæring som menneskeretighetslæring
Margrethe Jernes ITU-konferansen 2002: 2GO. Pedagogisk mobilitet. Oslo 17. og 18. oktober Morgensesjon - Kl Studenter fra ITU-hovedfagsforum.
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Nærhet vs. stoppeklokke
m arkedsføringshuset HalvBirken 1 Evaluering HalvBirken 2010.
Star Tour Ferievaner September 2009
Microsoft Office2010 ved UiO Fellesmøte IT-ansvarlige januar 2011.
Kunnskapsbasert praksis (KBP) litt om trinnene…….
Placeboeffekter i smerte
After analysis… Den postanalytiske prosess
Member Access Ny prosedyre for registrering og innlogging på RI’s medlemsdatabase Member Access. Denne prosedyren gjelder ALLE rotarianere.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
SHP – oppsummering fra siste utlysningsrunde Januar 2013.
Eksempelet forutsetter at pasient allerede er valgt.
Behandling av tvangslidelser - hvordan bedre effekten?
Prosjekt og forskningsrapport
TIMEOUT OPERASJONSSYKEPLEIERS ROLLE ER ESSENSIELL
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Elisabeth Backe-Hansen NOVA
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
Folkehelseinstituttet Hege Bøen november 2008 Hvem er brukere av eldresentrene ? En sammenligning av hjemmeboende over 65 år som er brukere av eldresentrene.
mai 2005 OPP! konferansen Stjørdal Faggruppe for pasientopplæring og brukermedvirkning ?
Nettverkskonferansen 2007 Marte Bratseth Johansen
Gruppe for seponering av B-preparater
Utdanning + FOU = Sant Mattias Øhra. Utdanning + FOU = Sant Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av UHR juli 2010 Dilemma: Forsker karriere versus undervisningskarriere.
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
m arkedsføringshuset Birkebeinerrennet 1 Evaluering StafettBirken 2010.
Norsk nettverk for Forskning om Funksjonshemming 3. nasjonale forskningskonferanse Bergen, Oktober, 2008 Samhandling i klassen Dolva,
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
  - Vegen fra ”Etisk refleksjon og palliasjon” til implementering av etiske refleksjonsgrupper Etikkprosjekt, Ottestad sykehjem våren 2009 – høsten.
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
VIL FEDMEEPIDEMIEN FØRE TIL EIN INFARKTSUNAMI? John Roger Andersen, sjukepleiar, lektor, PhD student Høgskulen i Sogn og Fjordane 1.
Smarte energiløsninger ved oppussing Lavenergiprogrammet presenterer ulike måter samarbeidspartnere kan benytte seg av materiellet Hvordan selge energitiltak.
Atrieflimmer Pasientopplæring:
Jour4110 Journalistikkforskning: teori og metode Studiepoeng: 20 Obligatorisk for alle masterstudenter i journalistikk.
Spesialpedagogisk rådgivning
Mobility in Collaboration Christian Heath & Paul Luff 1998.
Hovedoppgaveforberedende seminar
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Metode – eksempler på alternativer til det kvalitative intervjuet Tool /2-08 Annett Hillestad
VURDERING I KUNNSKAPSLØFTET
Over personer vil få en kreftdiagnose i Norge i Hvordan har utviklingen vært? Hvordan blir den fremover? Hva kan vi bidra med? Steinar Tretli,
Dialogkonferanse 3.juni 2014 Pasientmedvirkning – et vikende prinsipp? Førsteamanuensis Ann Karin Helgesen Høgskolen i Østfold.
Heldøgns omsorg – kommunenes dekningsgrad Færre institusjonsplasser, mer omfattende hjemmetjenester FoU 9342 Liv Wergeland Sørbye, Sidsel Sverdrup og Birgit.
Hilde Johannessen Universitetsbiblioteket i Agder
Meta-analyser og systematiske oversikter
Institutt for helsevitenskap, NTNU i Ålesund
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Levanger 26. september 2017.
Observasjon og kartlegging av barns språk
Landskonferanse i alderspsykiatri, Bodø 2014
Utkast til eksamensoppgaver PSY 2402 – Høst 2005 versjon
Prosjekt og forskningsrapport
Utkast til eksamensoppgaver PSY 2402 – Høst 2006
Utskrift av presentasjonen:

“Skipper på egen skute" Pasienters erfaringer med bruk av metaforen ”Skipper på egen skute” i løsningsfokusert tilnærming. En kvalitativ studie. (Upublisert) Hege Solberg a, Gerd E. Nysether, b, Aslak Steinsbekk, c a Medisinsk poliklinikk, Sykehuset Namsos, HNT b Lærings- og mestringssenteret, HNT c Institutt for Samfunnsmedisin, NTU, Trondheim

”Skipper på egen skute” En kvalitativ studie Pasienters erfaringer med bruk av metaforen ”Skipper på egen skute” i løsningsfokusert tilnærming (LØFT) innenfor gruppebasert pasientopplæring Fortell om en episode fra siste uke der du var fornøyd med deg selv… www.hnt.no Skipper på egen skute

Bakgrunn og mål LØFT utforsker den optimistiske siden ved tilværelsen Gode grep fra tilfeldige til systematiske Målet var å utforske hvordan pasienter opplevde bruk av metaforen ”Skipper på egen skute”

Metode Fokusgruppeintervju med 16 deltakere diabetes og muskel-sjelettlidelser Fire intervju umiddelbart etter gruppeopplæring, ett fire måneder senere fra april 2009 til mai 2010 Hvordan opplevdes sesjonen, spørsmålene, metaforen, bildene? Betydning for refleksjon etterpå?

Resultater Metaforen var svært hjelpsom Lett å huske, forsterket læringsprosessen, og kan brukes som et praktisk verktøy i dagligdagse situasjoner ”Illustrasjoner gjør at du begynner å tenke, det er poenget.” Mann 52 år Hjelp dem til bli oppmerksom på egen styrke, ressurser og ansvar i forhold til sin helse ” Vi har startet på treningssenteret, og beveger oss oppover, steg for steg.” Kvinne 44 år

Konklusjon Metaforen ”Skipper på egen skute” ble opplevd som hjelp til å forsterke budskapet fra LØFT Startet refleksjon og gjorde deltakerne klar over ansvaret for egen helse

Praktiske implikasjoner Funnene fra denne studien støtter opp om tidligere forskning som har vist at metaforer kan være et godt hjelpemiddel innenfor pasientopplæring I tiden fremover; legg merke til tidspunkt du har det litt bedre…

References Burns K. Focus on Solutions: A Health Professional`s Guide. Oxford. John Wiley & Sons, CA 2005. Macdonald A. Solution-Focused Therapy. Theory, Research and Practice London. Sage Publications Ltd, 2007. Sopory P, Dillard J. The persuasive effects of metaphor: A Meta-analysis . Human Communication Research. 2002; 28: 382 – 419 Mabeck CE, Olesen F. Metaphorically transmitted diseases: how do patients embody medical explanations? Fam Prac 1997;14:271–8. Olweny CL. Effective communication with cancer patients. The use of analogies: a suggested approach. Ann NY Acad Sci 1997;809:179–87 McFarland L, Barlow J, Turner A. Understanding metaphor to facilitate emotional expression during a chronic disease self-management course. Patient Educ Couns. 2009 Nov;77(2):255-9. http://www.hnt.no/no/Om-oss/Avdelinger1/Rehabiliteringsklinikken/Larings--og mestringssenteret/LOFT---Losningsorientert-tilnarming/ pdf; 2009 [accessed16.08.11].