“Skipper på egen skute" Pasienters erfaringer med bruk av metaforen ”Skipper på egen skute” i løsningsfokusert tilnærming. En kvalitativ studie. (Upublisert) Hege Solberg a, Gerd E. Nysether, b, Aslak Steinsbekk, c a Medisinsk poliklinikk, Sykehuset Namsos, HNT b Lærings- og mestringssenteret, HNT c Institutt for Samfunnsmedisin, NTU, Trondheim
”Skipper på egen skute” En kvalitativ studie Pasienters erfaringer med bruk av metaforen ”Skipper på egen skute” i løsningsfokusert tilnærming (LØFT) innenfor gruppebasert pasientopplæring Fortell om en episode fra siste uke der du var fornøyd med deg selv… www.hnt.no Skipper på egen skute
Bakgrunn og mål LØFT utforsker den optimistiske siden ved tilværelsen Gode grep fra tilfeldige til systematiske Målet var å utforske hvordan pasienter opplevde bruk av metaforen ”Skipper på egen skute”
Metode Fokusgruppeintervju med 16 deltakere diabetes og muskel-sjelettlidelser Fire intervju umiddelbart etter gruppeopplæring, ett fire måneder senere fra april 2009 til mai 2010 Hvordan opplevdes sesjonen, spørsmålene, metaforen, bildene? Betydning for refleksjon etterpå?
Resultater Metaforen var svært hjelpsom Lett å huske, forsterket læringsprosessen, og kan brukes som et praktisk verktøy i dagligdagse situasjoner ”Illustrasjoner gjør at du begynner å tenke, det er poenget.” Mann 52 år Hjelp dem til bli oppmerksom på egen styrke, ressurser og ansvar i forhold til sin helse ” Vi har startet på treningssenteret, og beveger oss oppover, steg for steg.” Kvinne 44 år
Konklusjon Metaforen ”Skipper på egen skute” ble opplevd som hjelp til å forsterke budskapet fra LØFT Startet refleksjon og gjorde deltakerne klar over ansvaret for egen helse
Praktiske implikasjoner Funnene fra denne studien støtter opp om tidligere forskning som har vist at metaforer kan være et godt hjelpemiddel innenfor pasientopplæring I tiden fremover; legg merke til tidspunkt du har det litt bedre…
References Burns K. Focus on Solutions: A Health Professional`s Guide. Oxford. John Wiley & Sons, CA 2005. Macdonald A. Solution-Focused Therapy. Theory, Research and Practice London. Sage Publications Ltd, 2007. Sopory P, Dillard J. The persuasive effects of metaphor: A Meta-analysis . Human Communication Research. 2002; 28: 382 – 419 Mabeck CE, Olesen F. Metaphorically transmitted diseases: how do patients embody medical explanations? Fam Prac 1997;14:271–8. Olweny CL. Effective communication with cancer patients. The use of analogies: a suggested approach. Ann NY Acad Sci 1997;809:179–87 McFarland L, Barlow J, Turner A. Understanding metaphor to facilitate emotional expression during a chronic disease self-management course. Patient Educ Couns. 2009 Nov;77(2):255-9. http://www.hnt.no/no/Om-oss/Avdelinger1/Rehabiliteringsklinikken/Larings--og mestringssenteret/LOFT---Losningsorientert-tilnarming/ pdf; 2009 [accessed16.08.11].