Lar det seg gjøre å se egen faglig nytte av det jeg skal si? (Motivasjon og faglig betydning) Lar det seg gjøre å forvente hva jeg skal si? (Tema,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vi ser hverandre og erfarer at i Guds rike hører vi sammen
Advertisements

I.
Kari Pape Den gode assistenten
EN LITEN JULE HILSEN FRA LAR-NETT NORGE
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Velkommen til kurskvelder for støtte- og fritidskontakter !
”Fra analyse til praksisfeltet”. ADVARSEL!!!!! ” et bilde sier mer enn tusen ord”
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
PRESENTASJONSTEKNIKK Oppsummering fra tidligere forelesning
Hønefoss politistasjon
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Mikrotesting Laura Arlov, Brukskvalitet, Skatteetaten
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
HISTORIEN OM DE 4 LYSENE.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Av Beate Magerholm, Drammen kommune
Dialogen som pedagogisk verktøy
Presentasjonsteknikk Kursledere: Ram Gupta og Gro Elin Hansen
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Hvordan skrive en effektiv kravspesifikasjon gsfc. nasa
Om å skrive om litterære tekster
Forventninger til oss som skole:
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Matematikkundervisning - noen tanker Christin Borge PPU, Høgskolen i Vestfold Våren 2006.
Seilflykonferansen Seilflykonferansen Møte med sporten og verdsetting av medlemmer.
Cafédialog – elevmedvirkning
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
B ER GENENE OM HJELP Side 39 – 43 i arbeidsboken.
Hypotetiske setninger. Lag setninger slik eksemplene viser. 
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
Mandag 8. November Powerpoint..
Fra ord til liv April 2010.
Språk og samfunn Saussures ”parole” - hva folk faktisk sier.
12 Reflekterende lesing.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 TEMA Voksne snakker om Det barnet er oppmerksom på Kursmøte 5.
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Velkomen til kurskveldar for støtte- og fritidskontaktar !
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
I DINE HENDER ER NÅDE Å FÅ
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Redd Barna og Sinna mann
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Og.
Tema: Kommunikasjon i team
KAPITTEL 5 OPPGAVE C Sett inn preposisjoner eller adverb som passer 1. Å være enig i en sak. (Man tenker likt i en sak på forhånd, uten at man diskutert.
Krise: fare & mulighet.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Kroppen som Gud har villet
“Disippel-høring”.
Har du et problem – har du også kunnskap.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Dette er oss Ram Gupta: Informasjonskonsulent ILN Salsafreak Halvt indisk Gro Elin Hansen: Avtroppende IMK Påtroppende SAS Braathens Helt haugesunder.
God morgen! Tanker etter i går?
Presentasjonsteknikk Institutt for medier og kommunikasjon 27. & 29. mars 2007 Kursholder: Gro Elin Hansen Informasjonskonsulent, SAS Braathens Tidligere.
Han sier: Jeg kaller dere ikke lenger tjenere, men venner.
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Kapittel 14: Tale og lytte
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Utskrift av presentasjonen:

Lar det seg gjøre å se egen faglig nytte av det jeg skal si? (Motivasjon og faglig betydning) Lar det seg gjøre å forvente hva jeg skal si? (Tema, kontekst og fokuspunkter) Lar det seg gjøre å forberede seg på hva jeg skal si? (Faglig relevans og aktualitet) Lar det seg gjøre å høre det jeg sier? (Teknologi, posisjonering og framføringskvalitet) Lar det seg gjøre å se hva jeg sier? (Disposisjon, visualisering og eksponeringskvalitet) Lar det seg gjøre å forstå det jeg sier? (Supplement, relevanskvalitet) Lar det seg gjøre å holde oppe interessen for det jeg sier? (affeksjon, variasjon, «edutainment») Lar det seg gjøre å «holde» det jeg sier? (Disposisjon, strukturkvalitet og post-formidling/publisering) Lar det seg gjøre å bekrefte gyldigheten av det jeg sier? (Referanser og parallellitet) Lar det seg gjøre å respondere på det jeg sier? (Invitasjon, form, tilgang og anledning)

Kan de som hører den, også se den? Er den vendt mot den den snakker til? Dekker du den til? Er den opplyst? Munnen – der ordene våre blir til, for andre….

Så, når du sier noe til andre: Pass på at du det du ville si!

La oss så vende tilbake til de 10 punktene, og se på de to siste: …og, jeg er altså ikke alene…om å kunne fungere godt, når SA er tilstede!