BlindernLive Anders Evenstuen Henrik Wingerei Jon Torstein Dalen Øyvind Hoff Midtbø.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Outlook, Mobile løsninger – status Agenda: 1.Abonnement for mobile løsninger 2.Mobiltelefoner som er testet og er ferdig konfigurert 3.Outlook integrasjon.
Advertisements

Grunnleggende forståelse av GPS
Smarttelefonen - et verktøy for en enklere og smartere hverdag.
Dette er en test på SONY’s nye teknologi. Med dette nye systemet kan vi gjøre det slik at skjermen din fungerer som et kamera slik at vi kan ta et bilde.
Web Accessibility Initiativ Eller universell utforming
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Miljøstatusrapportering i Norge 1992: Første, digitale State of the Environment Norway presentert i Rio av GRID-Arendal 1996: Miljøtilstanden i Norge.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Unix Amir Maqbool Ahmed
Kollaborativ Ruteplanlegging For egendefinerte brukergrupper Håkon Arneng Holmstedt, Vit.Ass. Høgskolen i Østfold.
Oppsummering og diskusjon
Agenda  Introduksjon  Oppgaven  Muligheter  Utviklingsløp  Demo  Teknisk gjennomgang av Plassere  Siste Ord  Spørsmål?
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
BarentsWatch Lab Mål, funksjoner og oppgaver - Per-Arne Hoel, nov
Drift av Vmware ESX Server for HiST
Den forundrelige reisen gjennom datahistorien!
Vitensenteret i Trondheim
Virtualisering med VMware
LocMoc : Avatar 3D – Visualisering av menneskelige bevegelser ved bruk av Java og Coin3D. En presentasjon av: Øivind Hoff Johansen og Jon Kåre Sørensen.
Apache POI.
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Side 1. Side 2 Agenda Begreper Norman ASA Mål og hensikt Teknologi Oversikt over systemet Demonstrasjon av systemet Tekniske løsninger Prosessen Konklusjon.
Grafikkprosessering på sky. Grafikkprosessering Grafikkprosessering = Render Lage bilder ved hjelp av datamaskiner Animasjon krever massiv datakraft.
Innledning SIF80AP Future and HCI av Brad Myers m.fl.
Combining Compound Conceptual User Interface Components with Modelling Patterns - a Promising Direction for Model-based Cross-platform User Interface Development.
Flash og ActionScript - Nye muligheter Jostein Nordengen.
Flash og ActionScript - eksempler og oppgaver
Tanker rundt bil- og kontorregistrering
The Peer-to-Peer Architecture Av Ingunn Lund og Anja Lønningen.
CARISMA Context-Aware Reflective Middleware System for Mobile Applications.
MOBILINKD BT TNC APRS over RF via Android-enhet og blåtannTNC koblet til radio -LA5WTA, Steinar.
Presentasjon av ny visning for fører og ombordpersonale i FIDO.
Webatlas API En introduksjon for utviklere (og andre interesserte)
Introduksjon i bruk av kompass
10/18/11 Skrive for nett Skriveuka 2011 Tengel Aas Sandtrø Pedagogisk utviklingssenter.
Undersøkelsen 2009 Kommunikasjon. Innledning Kvantitativ undersøkelse av kommunikasjon Hensikt: ikke nødvendigvis å finne noe nytt, men å danne et bilde.
Mobil turistguide Suman & Siril. Mobil turistguide Prosjektidé Prosjektmål Undersøkelser Teknologier Status.
Hovedprosjekt Konfigurering av Virtuelle Private Nettverk (VPN) Veileder: Olav Skundberg Tom A. Trosterud og Lars Reidar Andersen.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Android-Programmering Våren Introduksjon ActionBar Behovet for forandring Hva er Android ActionBar Tilpasning av ActionBar ActionBar - versjonshåndtering.
PowerStudent. StudentWeb WebMail "PowerStudent skal være et hjelpemiddel som bidrar til å strukturere studiehverdagen, og forenkle planlegging av studiet.
Trådløs kulturby Andy Pham Damir Nedic Amund Letrud Ruben Vijayaroopan Sivarajah Espen Olsen.
Presentasjon av hovedprosjekt 31E Microsoft Deployment Tools 2010.
Mobility in Collaboration Christian Heath & Paul Luff 1998.
HPR 56 - Cross Platform Gaming Server Av Bjørn Haugen, og Hans Kristian Hovland.
Klasse: 2HKI Student: Bertil Gjerstad Oppgnr: 25E
Peer-To-Peer Cooperative Multiplayer Gaming On Mobile Devices.
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Learning by tablet Kan bruken av tablet endelig gi oss mulighet for en papirløs verden?
Innrapportering via mobil enhet Hovedprosjekt 2004.
JADE-LEAP AmbieSense er et EU støttet forskningsprosjekt. I dette prosjektet prøver man å integrere nye typer teknologi for bruk på mobile enheter I den.
LOPOT Lokasjonsbasert ProfilOppdateringsTjeneste.
Trafikantens mobile sanntidssystem Presentasjon INF5261.
Status for Exchange ved UiO og veien videre v/ Bård Jakobsen (GMT/KD/IT-Drift/USIT)
Kap. 9 – Computer Intelligence How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Teknologi. Simulator oversikt Nettverk Kontroll- systemer Subsea Muligheter for egenproduserte kontrollsystemer for Fugro-verdenen Større mulighet.
Felles nettløsning for spesialisthelsetjenesten – én helseportal Jostein Listou, kommunikasjonsrådgiver Helse Midt-Norge RHF.
Kartbasert apps-utvikling Qt Mobility API og «åpne» karttjenester fra OVI Knut Yrvin Open Source Community Manager
Professor Guttorm Sindre Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap Programmering i Python.
Android-Programmering Våren Introduksjon ActionBar  Behovet for forandring  Hva er Android ActionBar  Tilpasning av ActionBar  ActionBar - versjonshåndtering.
Android-Programmering Våren Oversikt Ytelse vs responsivitet Strategier for og opprettholde responsiviteten Tråder Asynchronous Task.
Enkle løsninger for utelivsbransjen
Brukerdrevet innovasjon med biblioteket som plattform
Eldre og moderne teknologi
Gruppe 51E Inger Torp, Edvard Andrè Nilsen, & Janne KB Pedersen
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
-Et kritisk blikk på kollektiv omsorg
JourneySwipe.
Telefoni og vår erfaring med det.
Utskrift av presentasjonen:

blindernLive Anders Evenstuen Henrik Wingerei Jon Torstein Dalen Øyvind Hoff Midtbø

Introduksjon Augmented Reality-applikasjon Bruker Android-plattformen Navigere og se informasjon på Blindern campus Vi syntes selv det var vanskelig å vite hvor alle universitetsbygningene lå

Problemstillinger Hvordan kan vi dra nytte av den nye teknologien som mange smarttelefoner innehar? På hvilken måte vil en slik applikasjon bli tatt i bruk av brukergruppen? Hvilke lignende løsninger og prosjekter eksisterer i dag? Hvilke teknologiske muligheter og/eller begrensninger har Augmented Reality?

Metode Undersøke eksisterende løsninger Brukertesting Smidig utvikling

Brukergruppe Nye studenter BesøkendeAndroid-smarttelefon

Augmented Reality (AR) En miks av den virkelige verden og den virtuelle Et virtuelt lag over det virkelige GPS, kompass, akselerometer og kamera Ultimat mål: Brukeren ser ikke forskjell mellom ekte og virtuelt

Augmented Reality (AR) Milgram’s Reality-Virtuality Continuum (1994)

Augmented Reality (AR) Azumas (1997) tre AR-karakteristikker Kombinerer det virkelige og det virtuelle Interaktivt i sanntid Registrert i 3D

Eksisterende løsninger Applikasjon som viser en virtuell 3D-modell av Osebergskipet Situated Simulation – gren innenfor AR INVENTIO

Eksisterende løsninger Brukere av applikasjonen kan lage egne digitale lag Viser digitale interessepunkter på skjermen der det virkelige objektet befinner seg Layar Reality Browser

Eksisterende løsninger Mulighet for sluttbruker å lage egne digitale verdener Vises gjennom Wikitude-applikasjonen Mulighet til å benytte seg av et API Wikitude World Browser

Teknologi Android Åpen kildekode-plattform for mobile enheter OS, applikasjonsrammeverk og nøkkelapplikasjoner Wikitude API API for å utvikle egne AR-applikasjoner Konfigurerer interessepunkter (POI)

Versjon 1

Versjon 2

Funn Holdt mobilen på ”vanlig” måte, slik at kameraet pekte ned i bakken Bruk av listevisning i stedet for AR-visning

Funn Punktene kunne til dels bevege seg mye på skjermen Ingen indikasjon på om brukeren hadde nådd punktet/målet

Funn Benyttet seg av veinettet rundt campus Står ”Kjør mot nordøst”

Funn Bra med markert navigasjonsrute

Diskusjon Vanskelig å navigere etter AR OpenStreetMap? Interessepunktene beveger seg mye Egen AR-implementasjon? Savnet oversikt over ruten Vise en oversikt over ruten før start? Funn

Hvordan kan vi dra nytte av den nye teknologien som mange smarttelefoner innehar? AR-applikasjoner krever mange funksjoner ved en smarttelefon: GPSKameraAkselerometerKompass Stor skjerm

På hvilken måte vil en slik applikasjon bli tatt i bruk av brukergruppen? Navigasjon var best med kart Oversikt over bygninger var bra med AR

Hvilke lignende løsninger og prosjekter eksisterer i dag? Ingen helt identiske WikitudeLayarINVENTIO

Hvilke teknologiske muligheter og/eller begrensninger har Augmented Reality? Mange muligheter Krav til hardware Brukeren må være aktiv

Veien videre Dynamisk informasjon Søkefunksjonalitet

Konklusjon Lært mye Spennende og aktuell teknologi Koden er tilgjengelig på Google Code

Takk for oss!