Generelt om offentlig forvaltning og retten Dag Wiese Schartum.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Advertisements

Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Allment om rettighetsperspektivet og rettssikkerhetsidealet (Bolk I, ”Organisering og styringsidealer”, av emnet Digital forvaltning) Punkter til Dag Wiese.
Rettsstat, rettssikkerhet og forholdet til personvern
Jus som ramme for beslutningssystemer i forvaltningen Aktøranalyse og systemavgrensing Dag Wiese Schartum.
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Om forholdet mellom rettssikkerhet og personvern i elektronisk forvaltning Dag Wiese Schartum, AFIN.
Rammer for IKT-bruk i forvaltningen Dag Wiese Schartum, AFIN.
Bruk av IKT i ulike beslutningsprosesser og arbeidsoppgaver i offentlig sektor (I) - Spesielt om elektronisk saksbehandling Disposisjon til Dag Wiese.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Punkter til Dag Wiese Schartums forelesningen den 23. august 2004
Organisering av offentlig sektor (Bolk A av emnet Digital forvaltning) Notater til Dag Wiese Schartums forelesningen den 18. august 2003.
Notater til Dag Wiese Schartums forelesning den 8. september 2003
Regler om offentlighet og åpenhet
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Automatisering og rettslige beslutninger: oversikt og utgangspunkter Dag Wiese Schartum, AFIN.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Automatisering av rettslige beslutninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
I Prosjektetablering II Etablering av rettskildemessig grunnlag Dag Wiese Schartum.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til DRI3010 Systemutvikling, offentlig styring og demokrati Dag Wiese Schartum.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Beslutningssystemer: Gjennomsiktighet, offentlig innsyn og legalitetskontroll Dag Wiese Schartum.
Introduksjon til DRI3010 Rettslig styring av IKT i offentlig forvaltning Dag Wiese Schartum.
FORVALTNINGSRETT.
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Introduksjon til DRI3010 Systemutvikling, offentlig styring og demokrati Dag Wiese Schartum.
Inger-Johanne Sand, IOR Våren 2017
Introduksjon til DRI Rettslig styring av IKT i offentlig forvaltning
Dag Wiese Schartum, AFIN
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
Prosjektetablering Etablering av rettskildemessig grunnlag
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Generelt om offentlig forvaltning og retten
Organiseringen av staten 14. februar 2017
Generelt om den offentlige forvaltningen og retten
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Introduksjon til DRI Systemutvikling, offentlig styring og demokrati
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Beslutningssystemer: Gjennomsiktighet, offentlig innsyn og legalitetskontroll Dag Wiese Schartum.
Punkter til Dag Wiese Schartums forelesningen den 30. august 2004
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
I Prosjektetablering II Etablering av rettskildemessig grunnlag
Rettsstat, rettssikkerhet og forholdet til personvern
Elektronisk forvaltning og jus
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Automatiseringsvennlig lovgivning
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Transformering; fra lovtekst og andre rettskilder til programkode
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Punkter til Dag Wiese Schartums forelesningen den 30. august 2005
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
I: Jus som ramme for beslutningssystemer i
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Generelt om offentlig forvaltning og retten Dag Wiese Schartum

Innbyggere, næringsliv, sivilt samfunn PolitikereForvaltningsorganer Gir mandat ved valg og påvirker gjennom andre demokratiske kanaler Lovvedtak mv. som etablerer plikter og gir rettigheter Anmoder om iverksettelse av lover og annen politikk Iverksetter ved å lage infra- struktur, systemer, gi retnings- linjer/prinsipper, saksbehandli- ngsrutiner, ansette, opplære mv. Gjennomfører lover og andre vedtak ved hjelp av forvaltnings- apparatet Myndighets- utøvelse Tjeneste- produksjon Innretter seg eller klager og/eller ytrer seg politiske-forvaltning e-demokrati Tar initiativ til nye lover og annen politikk, f.eks. forvaltningspolitikk Utreder politikkalternativer i samarbeid med det sivile samfunne-admin

Sentrale forvaltningsrettslige prinsipper Legalitetsprinsippet – Myndigheter må ha hjemmel i lov for å gripe inn i borgernes rettssfære – Kan bruke forskrift, men må alltid ha hjemmel i lov – Desto mer inngripende, desto klarere må hjemmelen være – Legalitetskontroll er sentralt i e-forvaltning: er f.eks. automatiserte rutiner hjemlet i lov? (jf. ”svart boks”) Forsvarlighetsprinsippet – Myndighetsutøvelsen må være forsvarlig, dvs. ikke innrettes slik at det blir uakseptabel fare for feil og uriktige avgjørelser – For eksempel viktig å vurdere om automatiserte saksbehandlingsrutiner er forsvarlige (gir systemet anledning til dekkende beskrivelse av den enkelte sak?) Utredningsprinsippet (jf. forsvarlighetsprinsippet) – Jus og faktum i en sak må være tilstrekkelig utredet – Kan være en utfordring dersom saksbehandlingen blir standardisert

Forvaltningsrettslige prinsipper (fortsatt) Kontradiksjonsprinsippet (jf. forsvarlighetsprinsippet) – Borgerne må ha anledning til å motsi og gi uttrykk for sitt eget syn – Innsyn og kunnskap en viktig forutsetning (jf. offentlighetsprinsippet som behandles i en senere forelesning) – Kan være vanskelig å motsi ”harde fakta” fra maskinelle rutiner (?) Nøytralitets- og saklighetsprinsippet – Myndighetsutøvelsen må ikke skje på basis av irrelevante forhold – Rettsreglene angir hva som er relevant i saken – Forvaltningen må utrede saker på balansert måte – Standardisert, maskinell saksbehandling kan gjøre det vanskeligere å trekke inn irrelevante forhold Likhetsprinsippet – ”Like saker skal behandles likt” – Forskjellsbehandling må være saklig og rettslig begrunnet – Gir systemløsningene anledning til å beskrive særtrekk ved egen sak som gjør den annerledes?

Lovgivning Formelle lover – Vedtas av Stortinget (ikke lenger av Odels- og Lagting, jf foreldet pensum) – Brukes mye oftere enn legalitetsprinsippet tilsier – Er en spesielt viktig rettskilde innen forvaltningsretten Forskrifter Dvs.: delegert lovgivning (”bestemmende for rettigheter eller plikter” … ”til et ubestemt antall eller en ubestemt krets av personer”, jf fvl § 2 bokstav c, jf. bokstav a) Krever en klar hjemmel i lov Forskriften må m.a.o. holde seg innenfor hjemmelen Gjelder egne saksbehandlingsregler for forskrifter Instrukser Gjelder ofte rettsanvendelse og skjønnsutøvelse Er bare bindende for forvaltningsorganet, men kan reelt sett få stort gjennomslag

Forvaltningslovgivning Generell forvaltningslovgivning Er slik lovgivning som gjelder for store deler av forvaltningen Eksempler: Forvaltningsloven, offentleglova, arkivloven (alle; med forskrifter) Personopplysningsloven er en slags forvaltningslov fordi den alltid kommer til anvendelse på forvaltningens saksbehandling (men også på annet enn forvaltningsvirksomhet) Spesiell forvaltningslovgivning Er slik lovgivning som gjelder for den enkelte forvaltningsordning Eksempler: Folketrygdloven, skatteloven, ligningsloven, tolloven, utdanningsstøtteloven, utlendingsloven

Enkeltvedtak Generell og spesiell forvaltningslovgivning inneholder – Bestemmelser som gjelder for all forvaltningsvirksomhet (habilitet, veiledningsplikt, taushetsplikt) – Bestemmelser som gjelder for enkeltvedtak, dvs. for avgjørelser som generelt eller konkret er bestemmende for rettigheter eller plikter til bestemte private personer (se fvl § 2 bokstav b, jf. a): forhåndsvarsel, saksforberedelse, innsyn, begrunnelse, klage og omgjøring Rettslige beslutningssystemer er utviklet for helt eller delvis å automatisere behandling av enkeltsaker, dvs. for å automatisere anvendelse av forvaltningslovgivningen

Rettslig kompetanse (myndighet) til å treffe enkeltvedtak Bestemmelser i forvaltningslovgivningen gjelder ofte spørsmål om kompetanse/myndighet Personell kompetanse (hvem?) – Dvs. hvem kan utøve offentlig myndighet? – Hvilket forvaltningsorgan skal treffe enkeltvedtak, hvem er klagemyndighet? – Krav til personers habilitet mv – Jf. særlovgivning, supplert av generell forvaltningslovgivning Materiell kompetanse (hva?) – Hva kan myndighetsutøvelsen gå ut på? (hvilke plikter og rettigheter mv) – Jf. særlig særlovgivning Prosessuell kompetanse (hvordan?) – Hvorledes skal utøvelsen av myndighet skje? – Jf. særlig generell forvaltningslovgivning, evt. supplert av særlovgivning

Enkeltsaksbehandling: Delegasjon, instruksjon og organisasjonsmyndighet Utgangspunkt om hierarki og overordningsforhold, jf. dog kollegiale organer Innen et forvaltningsorgan – Innen ett og samme forvaltningsorgan kan arbeidet med enkeltsaker organiseres på ulike måter, så lenge arbeidsordningen er forsvarlig – Instruksjonsmyndighet er en integrert del av organisasjons- myndigheten Mellom over- og underordnet forvaltningsorgan – Delegasjon innebærer at en overlater til andre å utøve kompetansen – Den delegerende mister imidlertid ikke kompetansen, men er fremdeles ansvarlig, og må passe på at myndighetsutøvelsen blir forsvarlig – Forutsetter instruksjonsmyndighet og normalt et overordningsforhold – Kommuner er selvstendige rettssubjekter som ikke kan instrueres av staten

Kontroll med forvaltningens enkeltsaksbehandling Klageadgang – Til overordnet myndighet – Til særskilt opprettede klageorganer (f.eks. Personvernnemnda) Domstolskontroll – Forutsetter at klageadgangen er uttømt – Er legalitetskontroll, ikke hensiktsmessighetskontroll Tilsynsvirksomhet – Tilsynsvirksomheten skjer innenfor særskilt lovregulering – Behandler saker etter eget tiltak eller etter henvendelse fra borgerne – Jf. Datatilsynet, Arbeidstilsynet, Finanstilsynet Sivilombudsmannen – Er organ for Stortinget (ikke del av forvaltningen) – Utøver ikke myndighet, men uttaler seg