Landbrukets omdømme ”bærre sauter”? Jeg jobber med omdømmebygging hver dag. Hvordan tenker Bondelaget om omdømmebygging? v/ Trine Hasvang Vaag, leder Nord-Trøndelag.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Norges Bondelag - vi lager maten din
Advertisements

Hvorfor produsere mat i Norge?
Barnesoldater: Ikke alle barn leker krig
Bondens Trivsel og Helse Nøkkel til Suksess.
Biogass i Østfold – Ved Martha Mjølnerød Leder i Østfold Bondelag Østfoldlandbruket er med!!
Kirkens Nødhjelp Ungdomsbevegelse
Regjeringen mener • God rekruttering, et høyt kunnskapsnivå og videreutvikling av kunnskapssystemene er av avgjørende betydning for at landbruks- og.
Norwegian i sosiale medier Fra kampanjeside på Facebook til omdømmebyggende aktiviteter i flere kanaler.
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Bondelaga i Rissa og Stadsbygd
Vi får Norge til å gro! Fornying av Norges Bondelag – på hugget Uttalelse fra Nordland.
Saman er me sterke! S preke – O ptimistar – F olkelige - A nsvarlige Stay’er-evne, pågangsmot, tillit!!! Spreke og frimodige INGEN skal ta oss på humøret.
Karitativt fokus 2013 Snit Ghebriel.
Det førindustrielle Norge
Bondens gull •Et historisk CO2 nivå på 240ppm er økt til 390ppm. •Det brukes 84,7 millioner fat olje om dagen i verden, og 1 million fat bioetanol/diesel.
Jordbruk i distrikts-Norge
Leder Nordland Bondelag Direksjonsmedlem i Norges Vel
Vår andre mulighet til å forandre historien Jodmangelrelaterte sykdommer (IDD) •I 1994, Kiwanis startet et partnerskap med UNICEF og samlet inn nesten.
NASJONAL GODKJENNINGSORDNING FOR INN PÅ TUNET – slik kvalitetssikrer vi tjenestene. Steinkjer 1.mars 2013.
Inn på tunet – en del av det aktive landbruket. Asbjørn Helland Fylkesleder Nord-Trøndelag Bondelag.
VELG SKOG i Trøndelag. VELG SKOG Hovedprosjekt Rannveig Jørstad Kristiansen.
ROTARY mot år 2010 En mulighetenes organisasjon Grunnpilarer –Vennskap –Etikk –Utveksling av yrkeserfaring –Arbeide for internasjonal fred og forståelse.
Premisser for framtidig landbruk i Oppland Honne 8.mai 2013 Merethe Lerfald Bjørnar Sæther.
Internasjonalt perspektiv Oslo, Audun Lågøyr Næringspolitisk direktør Byggenæringens Landsforening.
Eksp. sjef Frøydis Vold, Landbruks- og matdepartementet
Yara – kunnskap for et bærekraftig landbruk. Date: Page: 2 Yara business struktur Nedstrøms OppstrømsIndustriell.
Hvordan utfordrer NoBio regjeringen i arbeidet med statsbudsjettet 2010? Årsmøte i Norsk Fjernvarme, Fredrikstad 28. mai 2009 Kari Asheim, NoBio.
Grønn framtid 1000 muligheter i landbruket Ett rekrutteringsprosjekt i regi av 4H Nordland Prosjektet er finansiert av Nordland fylkeskommune, Fylkesmannen.
Vi får Norge til å gro! Bondelaget og framtidas yrkesutdanning Læreplanseminar mandag 2. juni 2008 Steinar Klev.
Ny stortingsmelding om landbruk og mat
Landbruk Ei lokal, nasjonal og global næring. Landbruk i Ørland Volum og betydning lokalt Landbruket betydning nasjonalt Jordbruksforhandlinger Landbruk.
Vi får Norge til å gro! Viktige landbrukspolitiske saker for vinteren Per Skorge.
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
Foreløpig uttalelse fra Norges Bondelag Stortingets næringskomité 6. Januar 2012 Landbruks- og matpolitikken Meld. St. 9 ( ) Velkommen til bords.
Bærebjelker i norsk jordbruk Sjøleiende bønder Bruke egne ressurser Utfordres av: Areal i andre land Lave bondeinntekter Tilskuddsavhengighet MAKTA OVER.
Arktisk Landbruk Bernt Skarstad Leder NordlandBondelag Svartmaling er utgått på dato som forretningside Vi lever i en mulighetsverden Bernt Skarstad Arktisk.
Norsvin – slik gjør vi det! Topp kvalitet på meg pga folka som jobber der! Eli A. Bryhni, Ph.D Utviklingssjef.
I Sykepleien nummer 11, 2012, bestemte vi å ta opp sosiale medier som tema.
Biogass – Det må satses ! 8. mars 2011 Cato Kjølstad, Daglig leder.
13 En verden uten grenser.
Fiskeriministeren Fiskeriministeren ønsker
Vi får Norge til å gro! - en presentasjon av Norges Bondelag.
DISTRIKTSLØFTET -BAKGRUNN FOR PROSESSEN -BAKGRUNN FOR KRAVET -VEIEN VIDERE.
"Hvordan lykkes som småbedriftsledere og bønder ?
Lokalpolitikere i sosiale medier. Dagens nettbruker Den aktive nettbrukeren Vi er alle produsenter Kommunikasjon fremfor monolog.
Framtida for hest som næring potensialet og profesjonalisering
Dette velger Distrikt 2275 å satse på. Visjon Service Above Self Det betyr at vi skal tjene andre.
Bærekraftig og framtidsretta matproduksjon Utfordringer og muligheter til samarbeid mellom Næringsorganisasjonene, Forvaltninga og Naturvernforbundet.
Bønder støtter bønder Malawi-prosjektet – Sommer 2014.
Landbruksutdanning er framtida
Inn på tunet – noe for Hemne kommune? Kari Frøseth, rådgiver
Kompetanseløft Trøndersk Landbruk (KTL) er et 3-årig prosjekt eid av Nord- og Sør-Trøndelag Bondelag. Målet med prosjektet er å øke konkurransekraften.
Utviklingstrekk og utfordringer for landbruket i Midtre Namdal. Namsos Kirsten Indgjerd Værdal Landbruksdirektør i Nord-Trøndelag.
Sammen skal vi gjøre Stavanger-regionen åpen, energisk og nyskapende Vi arbeider med strategisk næringsutvikling i en flerkommunal.
Landbruks- og matpolitikken Meld. St. 9 ( )
Antibiotikaresistens Bondens hverdag Senterkonferansen 2015 Egil Chr. Hoen Leder Buskerud Bondelag.
Samarbeid mellom bønder og miljøvernere? Steinkjer Jon Trøite.
Copyright © 2010 TotalConsult Diagnose: Omdømmeschizofreni. Finnes det kur?
Hva blir Trøndersk landbruk sin viktigste rolle de kommende tiårene? Hvordan videreutvikle potensialet for verdiskaping? Sør-Trøndelag Fylkesting 14. april.
Dokumentasjon av realkompetanse i landbruket Nasjonalt samarbeidsprosjekt  Norges Bondelag i samarbeid med faglaget i Nordland  Norsk Bonde og Småbrukarlag.
Hvor står vi? Hva vil vi? Hva gjør vi? 1# Sjølforsyningsmyta Vi blir stadig mer sjølforsynte med mat.
SAMFUNNET FORANDRES Hva skjedde i samfunnet fra 1800-tallet?
Brannforebyggende Forum 2016 Sarpsborg Landbruksfokus sett fra bondens side.
Bli med på Yrkesfagenes år 2018
Biogass i landbruket. Gjødsla kan bli mer verdt enn kjøtt og melk.
Grunnlaget for all produksjon er jorda!!
Møte om økologisk fruktdyrking Norsjø Hotell 8. november 2016
Norsk Bonde- og Småbrukarlag Per Gunnar Sønvisen
Næringspolitisk organisasjon Partipolitisk uavhengig
BROOM MARKED Broom er Nordens største nettsted om bil - med rundt unike brukere/1,3 mill. sidevisninger i uka Broommarked skal være unikt på enkelte.
Utskrift av presentasjonen:

Landbrukets omdømme ”bærre sauter”? Jeg jobber med omdømmebygging hver dag. Hvordan tenker Bondelaget om omdømmebygging? v/ Trine Hasvang Vaag, leder Nord-Trøndelag Bondelag Namsos, 6. april 2011

Vårt store dilemma Verdens viktigste yrke – Mat betyr liv eller død – Landgrabing brer om seg – Bønder elsker å være bønder Økonomi – Ikke sauter, men virkelighetsbeskrivelse – Melkebruksundersøkelsen – Lykkelig som stor?

Landbrukets omdømme

Opprettholde et jordbruk av samme omfang som i dag?

Hva er de viktigste årsakene?

10-12 mrd. kr over statsbudsjettet hvert år

FN mener at matproduksjonen i verden må økes kraftig i de kommende tiårene for å holde tritt med befolkningsveksten Hvor viktig mener du at det er at man i Norge klarer å øke matproduksjonen minst i takt med befolkningsveksten her i landet? (% med N = 1001)

Mange aktører kommuniserer landbruk Norsk landbruk ei mangfoldig næring med mange aktører – selvstendige matprodusenter ( årsv) – Noen tusen andre produksjoner (skog, utmark, turisme, Inn på tunet) – Småbrukarlag, Bondelag, avlsorganisasjoner, faglige/øko rådgivere, mfl. – Næringsmiddelindustrien ( årsv) – Matvarekjedene – Offentlige ansatte (LMD, SLF, Kommunene, FoU)

Kommunikasjonsarbeidet i Bondelaget – Bygge best mulig omdømme – landbruket ei viktig næring for Norge – Kommunikasjon som virkemiddel for å oppnå gode politiske beslutninger – Sette dagsorden i saker som er viktige for bøndene og næringa – Være den viktigste næringspolitiske organisasjonen for norske bønder

Samfunnsbidraget i 4 løfter Levedyktige lokalsamfunnGode matopplevelser Fornyer verdiskapingaGjør landet vakkert

Hva gjør vi i Bondelaget? Holdningsskapende aktiviteter: – Den Grønne skolen (materiell, gårdsbesøk, spill) – Åpen Gård, bygdedager, andre lokale aktiviteter – Bondelagskokken, Moods of Norway,… – Bondens Marked, KSL Kampanjer, aksjoner og utadretta markeringer (Budstikke-stafett, WTO) Alliansebygging Presse- og mediearbeid, medieovervåking Publisering på bondelaget.no Sosiale medier (Facebook, YouTube mm)