Utfordringer og muligheter for nærskipsfarten. Hva gjør en havn attraktiv? Maritim & Logistikk Nettverkskonferanse, Refsnes Gods, 20. August 2014 Felix.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Shortsea Promotion • Harde fakta: • Store miljøbesparelser med sjø Feb 2011.
Advertisements

Norwegian Ministry of Local Government and Regional Development Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – norsk.
Norwegian Ministry of the Environment Engelsk mal: StartsideHUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Tips bunntekst: For å få bort sidenummer, dato,
Nordsjøens Grønne Motorvei
R OTARYS UTDANNINGSPROGRAM FOR UNGDOMSLEDERE. ÅRETS ARRANGEMENT.
Endgame - Lessons from Afghanistan Torbjørn L. Knutsen.
MedieTrender – med fokus på sosiale medier EnergiNorges Markedskonferanse Knut-Arne Futsæter
EU’s Hvitebok og transportpolitikk
DESEMBERKONFERANSEN Kristian Siem SS7 New Vessels
TURNING VISIONS INTO REALITY TURNING VISIONS INTO REALITY FORSYNER VI SAMFUNNET MED DEN KOMPETANSEN VI TRENGER?
Organization and board
Régis Laurent Director of Operations, Global Knowledge Competencies include: Gold Learning Silver System Management Touch, flip and fold Håvard Haukeberg.
Gruppemedlemmer Gruppa består av: Magnus Strand Nekstad – s156159
GMO-situation in Norway Kathrine & Marte, Nordic-Baltic NGO meeting 2012.
The Trondheim Toll Ring System
Møte 6. februar 2014 Birte Holmedal GreenDoor® Logistics
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen SHORT SEA KAN OVERTA MYE AV VEITRAFIKKEN, MEN HVA ER SUKSESS KRITERIENE? GARDERMOEN 12 JANUAR 2012.
Maritim forskning i Norge og EU
Fra ARKTRANS til et Europeisk rammeverk for intermodal transport “Common Framework” 1.
‘The High North’ A Geographical-Political Concept, with Emphasis on Marine Resources Management Odd Gunnar Skagestad Deputy Director General Bergen, 28.
Network- based Regional Specialisation in Child and Adolecent Psychiatry Making it Work Tromsø 23 september 2005 Olav Eldøen og Randi Nesje Myhr.
Nettverk Software Protocol Hierarchies
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
Logistikknettverk Buskerud15 februar Logistikknettverk Buskerud Presentation by: Christian Amundrød.
WHY WE’RE STRENGTHENING ROTARY. OBJECTIVES  Clarify what Rotary stands for, how it’s different and why people should care  Elevate awareness and understanding.
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen VELG SJØVEIEN 2012 Bergen SJØVEIEN – NOE MER ENN OVERSJØ VIDAR KARLSEN ADM. DIREKTØR DFDS LOGISTICS.
Ytre miljø Q4 CAKE. Information for OIM/section leaders; The presentation is to be presented in the General safety meeting together with the film on the.
Bærekraft i Agder og Telemark. Definisjoner og dialog Stina Torjesen, UiA.
1 Infomøte 4.KomTek Hovedprofil TØ: Teleøkonomi 20.april 2010 Harald Øverby (Steinar Andresen)
Økonomiske forutsetninger Gullfaks landsbyen 2007.
Forberedet kommentar: Regulering av utslipp fra skipsfart.
Trondheim 6. mars 2014 Mørke skyer i horisonten?.
fra nachspiel ide til eksport vare
FINNMARK RUSSIA TROMS NORDLAND NORD- TRONDELAG SWEDEN ESTONIA FINLAND SOR- TRONDELAG MORE OG ROMSDAL OPPLAND HEDMARK SOGN OG FJORDANE TELEMARK HORDALAND.
Norwegian Ministry of Labour Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Klikk på utformingsfanen og velg først ikon; DEPMAL – norsk. Eller velg DEPMAL– norsk.
Publisering i åpne kanaler Anne Storset Institutt for mattrygghet og Infeksjonsbiologi.
Evacuation procedure – Biologen Evakueringsplan – Biologen
/1 AVINOR - KRISTIANSAND LUFTHAVN Politisk samordningsgruppe RTP 12.Juni 2014.
Problem set 2 By Thomas and Lars PS: Choose the environment, choose many pages per sheet. Problem set 2 Exercise 11/29 Laget av: Thomas Aanensen og Lars.
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
 A fjord is a small bit of water between two mountains or cliffs and they are very famous in Norway.
Project Vindskip™ Project Vindskip™ on Seminars. Project Vindskip™ presented for the first time at NorShipping 2013.
Maritime services in our region -
Elektronisk fakturering mellom bedrifter Oversikt over den internasjonale utviklingen Arild Haraldsen‏ Adm. Dir. NorStella Vice Chair UN/CEFACT BUREAU.
A PROJECT WEEK 45: INTRO+ RESEARCH AND PLANNING WEEK 46: RESEARCH AND WIKI WRITING WEEK 47: NO ENGLISH WEEK 48: FINISHING TOUCHES WEEK 49: ORAL PRESENTATIONS.
Northern Maritime Corridor – The Motorway of the Northern Seas Trafikdage Aalborg - August 2006 Olav Hauge, Project Manager for NMC.
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
4. mars 20161Forfatternavn A perspective on Water and Energy- seen from Norway Haakon Thaulow Senior Advisor Norwegian Institute for Water Research, NIVA.
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
North Sea Commission Culture & Tourism Frederikke Stensrød.
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Hvordan lærer vi på bransjenivå? Hva gjør Norsk olje og gass?
The Norwegian Hydrografic Pilot
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Ole Kristoffer Dybvik Apeland Nkom
Økonomiske forutsetninger
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Managing Money - presentation of the project and app
Kick-off Good morning everybody. Nice to see so many well known faces on a big day like this. My name is Audun Pettersen and I`m Head of Tourism.
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
MEDLEMSKAP OG KLUBBUTVIKLING
A review of exploration activity and results on the NCS
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
ALL vectors have two components (x and y)
Norway. A unique student experience
Utskrift av presentasjonen:

Utfordringer og muligheter for nærskipsfarten. Hva gjør en havn attraktiv? Maritim & Logistikk Nettverkskonferanse, Refsnes Gods, 20. August 2014 Felix H. Tschudi Tschudi Shipping Company Maritimt Forum Oslofjord

TSCHUDI SHIPPING COMPANY The Tschudi Group ( with roots back to 1883 is an offshore, shipping and logistics group. The Tschudi Group has particular focus on the cargo flows in Northern Europe specialising in east-west trades and projects involving the Baltic, Russia and the Central Asian republics including the High North of Russia and Norway.. Shipping, offshore support and ship management

Tschudi Lines North Sea - A container service linking the Oslofjord with UK and the Netherlands Tschudi Lines Baltic Sea - A container service in the Baltic and Northern Europe. Entering points for Russia / CIS countries – Tallinn, Klaipeda and Helsinki Our Short Sea Container Lines

Tschudi Lines North Sea and Tschudi Lines Baltic Sea Short Sea Container Lines

Tschudi Logistics Door To Door Service extends the reach of our Short Sea Container Lines through Intermodal Operations

Tschudi Logistics Rail Network - East - Russia / CIS Tschudi Logistics operate 20' and 40' one way rail containers with the prefix EVRU. In order to avoid reloading the cargo from line equipment into EVRU units, empty containers can be positioned in European ports. By using EVRU we are able to provide an efficient service with favourable rates.

Fast intermodal services, rail or truck via Drammen to the whole of Norway Germany, France, Spain, Switzerland and Italy are served via the hub in Rotterdam using intermodal truck, rail and barge solutions Rotterdam Rail Connections Drammen Rail Connections

Large & Heavy Project cargoes of non containerized cargo, including over dimensioned and heavy lifts, are being arranged by our project department, Tschudi Project Transports.

Utfordringer Norge mangler intermodale havner –Transfer fra sjø til bane er fordelaktig og effektivt NOX avgift –Avgiften mellom norske havner er et fordyrende ledd sett ift. veitransport Havneavgifter, losavgifter, vareavgift etc. – Fordyrende ift varestrøm med trailere Arbeidstids- bestemmelsene i de forskjellige havnene varierer og er meget rigide

SECA 2015 Marpol Convention Annex VI: - Sulphur contents in marine fuel oil in Sulphur Emission Control Areas (SECA) to be reduced to 0.1% as from Viktige datoer SO2.5%->1.5% SO2 1.5%->1% SO2 1%->0.1%

SECA 2015 Faktum er at man går fra tungolje til MDO Kostnaden øker med anslagsvis 40% Last vil sannsynligvis skifte fra sjø til trailer Konkurransefortrinn for sjøveien oppheves Når båtens verdi er 2-3 MUSD så er en ‘scrubber’ til samme kostnad lite aktuelt Hvem tør å satse på nye skip (LNG, eller annet?) med stor uforutsigbarhet knyttet til markedet og rammebetingelsene? ?

Muligheten - konkurranse på like vilkår – et politisk ansvar! Havner er selvfinansierte gjennom avgifter, det er ikke veiene - paradoks når lastebilene er hovedårsaken til slitasje på vei og kapasitetsproblemer Tilrettelegge for mer innenriks sjøtransport (NOX justering / begrensning av utenlandsk lastebilkabotasje.) Like rammebetingelser for sjø og vei jfr. SECA - veiavgift Svinesund? Bevisstgjøring av både bransjen og lasteeiere i forhold til miljøeffekter og ikke minst fremtidig transporttilbudsutvikling

Relativ Energieffektivitet fra Norges Rederiforbunds nye Miljørapport Skipsfarten er energieffektiv Et containerskip kan frakte 1. kg last ca. 120 km med et utslipp på 1 kg CO2. Et dieseldrevet tog kan flytte lasten 60 km med samme utslipp, en lastebil 20 km og et Boeing 747 kan flytte lasten litt over 1 km

Hva gjør en havn attraktiv? Rater på håndtering Beliggenhet –tilgjengelig areal Fleksibilitet bl.a. åpningstider Servicementalitet – What can we do for you? Muligheter for prosjektlaster Multimodalitet land/sjø/bane

TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN!

Tschudi Northern Logistics – Cross Border transport and Ship Agency Kirkenes Industrial Logistics Area (KILA) Port and real estate development Tschudi Aggregates Tschudi Arctic Transit Northern Sea Route facilitation and Oil Transshipments Tschudi High North activities today: Tschudi Bulk Terminal