prosjektdirektør Oslo og Akershus

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Den ideelle kommunesammenslåing
Advertisements

Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Møte med Fylkesmennene - Oslo 26.februar 2003 Statsråden Kommunenes moderniseringsarbeid.
Prosjektet ”samhandling mellom kommunene i Sør-Trøndelag” Styringsgruppens konklusjoner og anbefalinger Orientering på KS høstkonferanse Røros, 5. november.
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
Møte i Romsdal regionråd, fredag
Kommunereformen – KS sin rolle i reformen
Fylkesmannens rolle i reformen
Kommunereform, veien videre
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Norsk mal: Startside ALTERNATIV B Kommunereform Romsdal.
Kommunereformen Nasjonal reform Regionale og lokale prosesser
Kommunale reformer – virkninger og bivirkninger
Oppdrag kommunereform
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Fylkesmannens inviterer til «Tenketank» vedr kommunereformen Fredag 3. januar 2014 kl –
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Norsk mal: Startside ALTERNATIV B Slik skal vi styrke lokaldemokratiet.
«Bygge ny kommune» – et tilbud fra KS
Statssekretær Frank Jenssen 9-k seminar Hankø 11. mars 2004 Modernisering i kommunesektoren 1.Situasjonen – hva er problemet 2.Regjeringens politikk og.
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Kommunestruktur og oppgaveoverføring
Møte i Møre og Romsdal Kommunereformen i Vestfold Vestfold er det fylket i landet som antakelig får med flest kommuner i LØP1, dvs. sammenslåing.
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
Kommunereformen Halvor Holmli, direktør Distriktssenteret
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Oppdrag kommunereform Versjon 1 pr Fylkesmannen i Møre og Romsdal.
KOMMUNEREFORMEN Bibliotekledermøte - Askim rådhus – 15. januar 2015 Seniorrådgiver Tormod Lund og prosjektleder Torleif Gjellebæk fra fylkesmannen.
Kommunereform Gran og Lunner Arbeidsgruppe demografi og økonomi
Kommunestruktur Frå viljeserklæring til handling.
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Rømskog og kommunereformen. Stortingets oppdrag til alle kommunene (Kommuneprp 2015): Kommunene skal gjennomføre en vurdering av om de oppfyller forventingene.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
Hvordan gjøre kommunereformprosessen faktabasert? Torodd Hauger Østfold analyse.
Kommunereformen er i gang Valgerd Svarstad Haugland
Ordførermøte i november.. God prosess Lokalt lederskap har ansvar for å få til en god debatt. Det handler om å bygge framtida Fakta kunnskap Få fram dagens.
Kommunereform - hva skjer?
Kommunereformen i Nordland
Kommunereformen ? Folkemøte 6. mai 2015 Anne-Marie Vikla prosjektdirektør for kommunereformen Fylkesmannen i Oslo og Akershus.
KOMMUNEREFORMEN Presentasjon for Aurskog-Høland KrF januar 2015
ordfører Thorvald Hillestad
KOMMUNEREFORMEN FOLKEMØTER, januar PROGRAM Innledning v. ordfører - Lokal organisering og prosess - Tidsperspektiv/framdrift Kommunereformen; Storting.
Modum mot år 2050 …hvor lander vi ?. Hvordan har samfunnet utviklet seg siden 1982 ? Det er da ikke så lenge siden.
Røyken alene? Eller sammen med en eller flere nabokommuner? Kommunereformen - folkemøter.
Kommunereformen og Averøy kommune Hva betyr kommunereform for meg her i Averøy kommune? Skal Averøy kommune slå seg sammen med annen kommune? Hvem skal.
Halsa kommune – kjenn kor du trivest! Kommunereformen i stikkord: Initiert av Regjeringen med støtte i Stortingsflertallet "Oppdraget" er å se på som en.
Fylkesmannen i Telemark Kommunereform - kommuner for fremtiden Kari Nordheim-Larsen.
Reformstatus og veien videre Valgerd Svarstad Haugland fylkesmann Fylkesmannen i Oslo og Akershus 26. april 2016.
Å bygge en ny kommune 12.mai 2016 Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ny rådmann.
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
Kommunereformen i Sunndal – Fagforbundet Harriet Berntsen, ass. rådmann - norske kommuner og reformen - utredninger - sonderinger/forhandlinger.
Kommunereforma Historikk og sentrale føringar! Utfordringar og konsekvensar for Granvin herad Granvin – framtidas trebygd1.
RE KOMMUNE ny og varm 1 ordfører Thorvald Hillestad Kommunesammenslåing virkning på lokaldemokratiet Erfaringer fra Re Folkemøte i Averøy kommune
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
FROKOSTMØTE MELLOM NÆRINGSLIVET OG NORDKAPP KOMMUNE Innledning v/ prosessveileder Bente Larssen 12. Februar 2016 Honningsvåg 12. februar 2016.
Dialogmøte kommunereform Bakteppe for kommunereformen - Kommunen som tenesteytar.
Kommunereformen i Asker Status og veien videre Kommunestyret 26. april 2016 Ordfører Lene Conradi.
Vedtak fra KS Hovedstyre om oppgaveoverføring til kommunene sier bl.a. På barnevernsområdet bør statlige hjemmebaserte hjelpetiltak og fosterhjem.
Sammen skal vi bygge Nordre Follo kommune
«Oppvekst og kunnskap» Que vadis?
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Bakgrunn Fylkesinndelingen for Oslo og Akershus står i veien for utvikling av en mer funksjonsdyktig hovedstadsregion Etter 40 år med forsøk på å lande.
Utgreiing av kommunestruktur
KOMMUNEREFORMEN: Aurskog-Høland måten
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Kommunereforma i Telemark
Inndelingsloven Økonomisjefane.
Kommunereforma - møte med stortingsbenken
Gode alene – enda bedre sammen?
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Midsund kommune og kommunereformen
Utskrift av presentasjonen:

prosjektdirektør Oslo og Akershus Kommunereformen er i gang Fylkesmannens oppdrag Hvordan bør Follorådet brukes i prosessen? Anne-Marie Vikla prosjektdirektør Oslo og Akershus Anne-Marie Vikla, prosjektdirektør kommunereformen

Regjeringens mål med reformen Helhetlig og samordnet samfunnsutvikling Gode og likeverdige tjenester til innbyggerne Styrke lokaldemokratiet Bærekraftige og økonomisk robuste kommuner med økt makt og myndighet Møte morgendagens utfordringer og økte forventninger fra innbyggerne Fylkesmannen i Oslo og Akershus

Kommunereform – en velferdsreform Samhandlingsreformen – retningsreform – hvordan samarbeide bedre? Kommunereformen – hvordan gi bedre velferdstjenester til innbyggerne Er Follokommunene tilstrekkelig robuste alene for å gi gode helsetjenester til innbyggerne mot 2040? Klikk for å legge inn navn / epost / telefon

Fra kommunal- og moderniseringsdepartementet

Kommunestyrene i førersetet Kommunestyret setter i gang, angir retning for reformarbeidet i egen kommune drøfter kommunens utfordringer/muligheter vurderer aktuelle kommunesammenslåingspartnere Fylkesmannen er utpekt som tilrettelegger og koordinator i de lokale og regionale prosessene Fylkesmannen i Oslo og Akershus

Ekspertutvalgets kriterier for god kommunestruktur Tilstrekkelig kapasitet Relevant kompetanse Tilstrekkelig distanse Effektiv tjenesteproduksjon Økonomisk soliditet Valgfrihet Funksjonelle samfunnsutviklingsområder Høy politisk deltakelse Lokal politisk styring Lokal identitet Fylkesmannen i Oslo og Akershus

¼ av landets befolkning på 1,6 % av arealet! Arealpress ¼ av landets befolkning på 1,6 % av arealet! …krever samlet utbyggingsmønster og transport i sammenhengende bo- og arbeidsmarkedsregioner Fylkesmannen i Oslo og Akershus

NIVI Analyse ved Geir Vinsand Fylkesmannen i Oslo og Akershus

“ Hvorfor sammenslåing i hovedstadsregionen? Rattsø-rapporten: Fragmentert kommunestruktur svekker grunnlag for samlet planlegging og utbygging i byregionene Funksjonell samfunnsutvikling er spesielt viktig i hovedstadsregionen for å sikre helhetlig ivaretagelse av areal- og transportinteresser og positiv utvikling i storsamfunnet. Fylkesmannen i Oslo og Akershus

“ Kommunereform = Byutvikling Minister Jan Tore Sanner skriver i VG: “ Det er like viktig å se på de mest folkerike kommunene som sliter med voksesmerter og store areal- og transportutfordringer. Vi må finne løsninger som får hverdagen til å gå i hop for innbyggerne og næringslivet […] Vi må få til et bedre samsvar med folks hverdagsregion og kommunegrenser. Fylkesmannen i Oslo og Akershus

Større kommuner kan gi: Bedre velferdstjenester fagkompetanse arealdisponering Helhetlig arealplanlegging samfunnsutvikling Fylkesmannen i Oslo og Akershus

Kommunereformen i Oslo og Akershus Fase 1: Igangsette Forankre - medvirkning Fase 2: Vurdere Faktainnhenting - mulighetsbildet Fase 3: Beslutte Vedtak om kommune- sammenslåing Fylkesmannen i Oslo og Akershus

Fase 1 – høsten 2014 Sikre bred medvirkning og forankring - modning Forberede den gode prosessen og det gode samarbeidet Vi anbefaler: Fatte vedtak i kommunestyret om en overordnet framdriftsplan tidlig som beskriver reformprosessen i kommunen frem mot et kommunestyrevedtak april-mai 2016. Fylkesmannen bistår og støtter kommunen i reformarbeidet – hvilke ønsker har din kommune? Fylkesmannen i Oslo og Akershus

Fylkesgruppen – konstitueres 22.10.2014 Drøfte reformen i et mer overordnet og regionalt perspektiv Sikre samhandling, dialog og god koordinering Gi Fylkesmannen gode råd til reformprosessen Hvem deltar? Regionrådslederne, KS, Akershus fylkeskommune og representanter for Vestregionen og Oslo kommune Anne-Marie Vikla, prosjektdirektør kommunereformen

Fase 2: Vurdere fakta Begynn med å kartlegge status i egen kommune? Eksempel: Funksjonell samfunnsutvikling, styrker og svakheter som tjenesteyter, omfang av interkommunalt samarbeid. Hvor godt klarer kommunen å stå alene i et 30-års perspektiv? Kommunene drøfter utbedrings- og mulighetsbildet, og vurderer aktuelle sammenslåingspartnere – flere alternativer? Hvordan bli sterkere sammen? Lokalt eierskap med bred medvirkning i kommunen; politisk, administrativt, ansatte, tillitsvalgte, innbyggere. Kommunene får 100.000,- til informasjon og folkehøring.

Hva vil man oppnå ved en større kommune? Er målet bedre tjenestetilbud? Bedre helsetjenester? Er målet mer funksjonell samfunnsutvikling, med mer samlet planlegging og utbygging i byregionen? Bedre arealdisponering? Vis hvordan sammenslåingen bidrar til positiv utvikling for hele den nye kommunen. Klikk for å legge inn navn / epost / telefon

Bruk veilederen “Veien mot en ny kommune” Inneholder blant annet: Hvordan starte en god prosess – hvordan kartlegge kommunens viktigste utfordringer – mulighetsbildet Råd for hvordan involvere medarbeidere og innbyggere www.nykommune.no www.kommunereform.no Fylkesmannen i Oslo og Akershus

Kartlegge status innenfor kommunens 4 roller Tjenesteyter: Hva er utfordringene knyttet til demografi? Hvilke utfordringer knyttet til spesialisering, kompetanse? Jfr lokalisering av legevakt og lokal medisinsk senter. Samfunnsutvikler: Hvilke utfordringer står kommunen foran for å fremme helhetlig utvikling for regionen som helhet? Hvilke oppgaver og utfordringer krever felles løsninger på tvers av kommunegrenser Myndighetsutøvelse Demokratisk arena Fylkesmannen i Oslo og Akershus

Utredningsverktøyet “Ny kommune” Opptil 10 kommuner kan bli sammenlignet samtidig. Befolkningsvekst – demografi. Privat og offentlig sysselsetting – Næringssammensetning - Arbeidspendling Kommuneøkonomi (driftsinntekter, akkumulert underskudd, fondsbeholdning osv) Reformstøtte Fylkesmannen i Oslo og Akershus

Gode råd fra Kompetansesenteret Lage intensjonsavtale og plattform for samarbeidet Sikre eierskap. Tydelig og skriftlig rolle- og ansvarsavklaring mellom politikere og administrasjon Medvirkning - ansatte og innbyggerne Åpen prosess med romslighet og tillit – gi informasjon Skap engasjement, motivasjon og interesse Bli enig om felles fremtidsbilde og mål Prosjektleder må tidlig på plass Sett av tid til samhandling, informasjon og dialog Fylkesmannen i Oslo og Akershus

Økonomiske virkemidler i reformperioden Dekning av engangskostnader ved kommunesammenslåing Reformstøtte, lette overgang til ny kommune, maks. 30 mill. kr Dagens ordning med inndelingstilskudd videreføres Fylkesmannen i Oslo og Akershus

Ta styring – tegn kartet! Nytt hovedstadskart - vesentlig at alle kommuner deltar aktivt Fylkesmannen skal på selvstendig grunnlag vurdere de samlede vedtakene, der helheten i regionen og fylket vektlegges Fylkesmannen i Oslo og Akershus

“ Fylkesmannens oppdrag er flerdelt Sette i gang og følge opp kommunene Tilrettelegge og veilede lokalt og regionalt Vurdere behovet for prosesser på tvers av fylkesgrenser Vurdere om vedtakene er i tråd med hovedmålene i reformen Flertallet i Stortinget understreker at: “ Fylkesmennene må fylgje opp dei kommunane som ikkje på eige initiativ tar nødvendig lokal leiarskap Fylkesmannen i Oslo og Akershus

Tidsplan - kommunereformprosess Kommunestyrevedtak fattes våren 2016, april-mai Fylkesmannen oppsummerer sommeren 2016, oversender anbefaling høsten 2016 Regjering fremmer proposisjon om ny kommunestruktur vår 2017 – iverksettes 1.1.2020 Fylkesmannen i Oslo og Akershus

Følg med på nett Fylkesmannen i Oslo og Akershus