PasientLink Per Egil Kummervold Erfaringer og forskningsresultater fra lege-pasient-kontakt over Internett.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Litt mer om PRIMTALL.
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
STORE ER DE OG UTE STÅR DE En undersøkelse om oppbevaring av store løse gjenstander ved SIKA-museene.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske skadeforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Skadeforsikring.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Plan- og bygningskontoret Plan- og bygningskontoret Innbyggerundersøkelsen.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tollvesenet Tollvesenet Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Utarbeidet av Synovate MMI v/ Kathrine Steen Andersen Februar 2008 Rapport for Postbanken Parforhold og økonomi 2008.
Resultater Kundesenter
Kapittel 14 Simulering.
Mona Pedersen, prosjektleder Meldingsløftet i Lenvik kommune
FUNNKe Regionalt kompetanseløft innen elektronisk samhandling ALF – drift og rutiner ved Lars-Andreas Wikbo Line Nordgård.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport – praktisk bistand fra kommunal.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Oslo kommune Helse- og velferdsetaten Genital chlamydia blant åringer. En undersøkelse basert på fastlegeordningen. Tore W Steen,
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske bankmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Fastlege Fastlege Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Helsestasjon Helsestasjon Innbyggerundersøkelsen 2013.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Statens vegvesen Statens vegvesen Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Hjemmehjelp Hjemmehjelp Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Høgskole Høgskole Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Skatteetaten Skatteetaten Innbyggerundersøkelsen 2013.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Legevakt Legevakt Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN NAV NAV Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel Grafikkrapport.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lånekassen Lånekassen Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
prof. dr. med., leder av HUNT
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Fastlegereformen - forbedringspotensiale
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Kommuneundersøkelse høst 2010 for Distriktssenteret - Kompetansesenter for distriktsutvikling.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
Evaluering av ”Jeg reiser smart”-kampanjen Spørreundersøkelse blant deltakere i kampanjen 5. desember januar 2009.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 16. september – 30. oktober 2010.
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
100 lure ord å lære.
To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-1 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ Kapittel 15.
Elevundersøkelsen ( ) UtvalgGjennomføringInviterteBesvarteSvarprosentPrikketData oppdatert 7. trinnVår , Symbolet (-) betyr.
Elektroniske meldinger – Gevinst eller merarbeid - for hvem? Ove Nordstokke - SUS.
Trivselsundersøkelse 2014 Brukerundersøkelse høst 2014 (utdrag) Skoler som ble kontaktet Alle 882 trivselsskolene som var aktive høsten Besvart av.
Foreldre- undersøkelse 2011 BARNEHAGE. Det var 52% som svarte på undersøkelsen! Grafen under viser snittet på hvert spørsmål, i en skala fra 1-6 hvor:
Dagligbankundersøkelsen 2014
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Ansvarlig for grafene Bente Pettersen Roar.
Evaluering av utbruddsvarslingssystemet Berit Tafjord Heier Avdeling for infeksjonsovervåking, FHI Smitteverndagene 2007.
Norges Turistbarometer Vintersesongen 2015 Prognose for norsk og utenlandsk ferie- og fritidstrafikk i Norge Norges Turistbarometer.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Fastlege Fastlege.
Utskrift av presentasjonen:

PasientLink Per Egil Kummervold Erfaringer og forskningsresultater fra lege-pasient-kontakt over Internett

PasientLink Bakgrunn for prosjektet Presentasjon av resultater Utfordringer framover

Deltakere Prosjekteier: NST Finansiering fra SHDir Referansegruppe bestående av: –Sosial- og helsedirektoratet –Den norske lægeforening –Pasientombudet –Datatilsynet (første fase) Medisinsk faglig veileder: Per Hjortdahl

Bakgrunn SHDir sa i handlingsplanen at det skulle bli mulig for pasientene å kontakte helsevesenet over Internett innen Befolkningsundersøkelser viser at pasienter vil kontakte fastlegen over Internett. 29 prosent ville bytte fastlege for å få dette (NST/Norsk Gallup 2002). Vi trengte data fra reelle forsøk der pasienter fikk mulighet til å kontakte fastlegen over Internett.

Problemstillinger –Hvem bruker det og hvor ofte? –Erstatning eller supplement til telefon og/eller konsultasjon? –Hvorfor bruker de det, og hvorfor ikke? –Pasienter og legers erfaringer

Design Randonomisert kontrollert studie (intervensjonsgruppe og kontrollgruppe) 200 pasienter i Tromsø. 6 leger. 1 år Forsøk på å simulerte rutinemessig drift. Ingen krav om at de skulle bruke løsningen, og ingen påminnelser underveis. Men heller ingen føringer på hva det skal brukes til. Mange datakilder : Spørreskjema før og etter, online skjema i programvaren, systemlogger, journaldata og kvalitative intervju.

Hvem ønsket tjenesten? 66 % kvinner (som ved legekontoret) Aldersfordeling som ved legekontoret, med unntak av at det var kun 1 % over 70 år. Utdanningsnivå litt høyere enn gjennomsnittet ved legekontoret (64% vs 47% utd. etter vg.). Stemmer godt med generelle undersøkelser i befolkningen.

Brukte de det? Rundt halvparten (48 %) av de som fikk tilbudet, brukte tjenesten Snitt på 1,7 meldinger Min 0 - Max 17 meldinger per pasient Min 9 - Max 65 meldinger per lege

Når bruker de det?

Hva bruker de det til? Hva var hensikten med meldingen du sendte via PasientLink? (N=156) Spørsmål om sykdom/helse Fornyelse av resept/ Sykemeld. Henvisn. og/eller trygde.s. Time- best. Få svar på resultat av prøverAnnet % 24 %12 %10 % 4 %

Erstatning eller supplement? Besøk/telefon til lege Gjennomsnittlig antall henvendelser i prosjektperioden95 % KIP-verdi Besøk/telefon til lege Intervensjonsgruppe (74) 3,19 2,44-3,94 0,032 Kontrollgruppe (92) 4,45 3,60-5,29 28 % reduksjon i telefoner/konsultasjoner Reduksjonen tilsvarer omtrent antall meldinger sendt

Total trafikk på legekontoret

Hvorfor bruker de det? Viktig svært viktig Kan brukes utenom vanlig kontortid 98 % Det sparer meg for tid 95 % Jeg slipper reisen til legen 95 % Jeg slipper ventetid på telefonen 93 % Det er billig 73 % Jeg får bedre tid til å forklare hva jeg ønsker 66 % Det er enklere å følge opp min helsetilstand 46 % Det er en god mulighet til å forbedre meg 45 % Det er bedre å få legens svar skriftlig 44 % Terskelen for å kontakte legen blir lavere 41 % Det er enklere å ta opp vanskelige tema 36 % Det er enklere å utrykke seg skriftlig 34 % Enklere å holde oversikt over sykdomshistorien 21 % Praktisk

Hvorfor bruker de det ikke? 43 % hadde ikke behov for noen typer legetjenester i perioden 30 % mente PasientLink ikke var egnet for deres bruk akkurat da –I hovedsak måtte legen ta prøver/lytte på dem etc. 26 % hadde tekniske problemer. –Problemer med egen datamaskin og mistet/glemt passord Til tross for dette, oppgir 87 % av de som ikke brukte tjenesten at de tror de kommer til å benytte seg av den senere. (Kun 4 personer trodde de aldri kom itl å benytte PasientLink)

Legenes erfaringer Fordeler:  god service til pasientene  mulighet til å organisere egen tid bedre  automatisk dokumentasjon i journal  for noen pasientgrupper er skriftlighet en fordel  kan være tidsbesparende. Ulemper:  lite egnet til kompliserte spørsmål som krever dialog  noen tilfeller av dobbeltarbeid  enkelttilfeller av uhensiktsmessig bruk.

Konklusjon Erstattet 28% av telefoner/konsultasjoner for intervensjonsgruppa. Hvis vi antar at rundt 40% ønsker dette, tilsvarer dette vel 10% av henvendelsene til kontoret. Pasientene vil ha det Legene i prosjektet positive, men vanskelig å si om det er effektiviserende

Dagens løsninger og utfordringer To leverandører tilbyr pakkeløsninger for legekontorene: Deriga (MedAxess) og Well Diagnostics (MinDoktor). Den største tekniske utfordringen er faktisk brukeradministrasjon. Volum per pasient per år vil (og skal) være lavt. Tilstrekkelig sikkerhet forutsetter skikkelig autentisering (personlig oppmøte). Dette innebærer mye arbeid med registrering av pasienter, og svært mange glemmer passord.

Takk! Per Egil Kummervold – Nasjonalt senter for telemedisin Teknisk beskrivelse: Oppsummering av resultatene: Tidsskr Nor Lægeforen nr. 20, 2004; 124: