EFV-V ARBEIDSGRUPPE 5 - BEHOVSANALYSE

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kontraktsoppfølging mv.
Advertisements

Hva er Fretex ?.
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Internkontroll i kommuner
Planmessig webutviklings-prosess •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu – •basert på en mer omfattende modell av Kjetil.
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Kurs i budsjettering av SFF Torsdag 14. 4
Status pågående aktivitet innen eksternt finansiert virksomhet EFV-V prosjektet 4.september 2013.
Overordnet plan EFV-V EFV-sekretariatet
Videreføring av EFV (EFV-V) Ambisjonsnivå EFV-V prosjektet 4.september 2013.
EFV-V forskningsadministrative støttefunksjoner organisering og system.
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Torhild Rio Finvik og Torstein Rønningen
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
Kittil Skogen - Prosjektkontoret i Telenor Nordic
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
USIT 2.0 Status og framdrift Allmøte 28. april 2011 Hallgerd Benan
Universitetets IT-virksomhet: Strategi, styring, organisering Presentasjon på USITs allmøte 9. september 2010 Lars Oftedal, IT-direktør.
Internt handlingsrom (IHR) Møte for teknisk- og administrativt tilsatte på Det humanistiske fakultet 30. januar 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa.
Tove Blix Personal- og økonomiadministrativt arbeid ved Det medisinske fakultet Vurdering og organisering Utkast
IHR – Studier Forum for studiespørsmål, SV-fakultetet 10. november 2011 – Jenny Nornes.
Internt handlingsrom (IHR) UVs administrasjonsseminar 12. januar 2012 Prosjektleder Ingar Pettersen, IHR.
2004 NAO-prosjektet Ny AnskaffelsesOrganisering
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
EFV-V Prosjektøkonomistyring Status på oppfølging av arbeidet i linjen Plangruppemøte 28.mai 2015.
Allmøte USIT 18. oktober Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.
Internt handlingsrom (IHR) Allmøte for Sentraladministrasjonen 26. oktober 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Prosjektavslutning og sluttrapport
Status prosjektøkonomistyring (1) Prosjektet har levert –Endring i regnskapsføringen av prosjekter ved UiO –Ny rapportpakke –Felles praksis minimumsstandard.
Søknadsbudsjettering og rebudsjettering
IHR eksternt finansiert virksomhet Resultater av arbeidsgruppe 2 Sluttrapport tilrettelegging økonomistyring EFV-V plangruppen 2.februar 2014.
Dato: 9. mars 2015 Rammer og retningslinjer for eksternfinansiert virksomhet ved UiO Kursholdere: Terje Bakke og Thomas Kjensli.
Anbefalinger fra sekretariatet
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Veileder til prosjektlederrapport Restbeløp Hva gjenstår av midler på de ulike inntekts- eller kostnadspostene i prosjektet? Kostnadsposter: Sort beløp.
Eksternt finansiert virksomhet TDI-modellen EFV-V prosjektet september 2013.
Allmøte USIT 19. juni Nr 96! Abel på kartet!
Internt HandlingsRom (IHR) En oppdatering på hva som skjer.
Oppsummering tiltaksseminar - I 1.Vurdering av forslag til modell –God beskrivelse av status i dag og utfordringer –Stor sett enighet om modellen –Forslaget.
Prosjekt Bedre forskerstøtte
5 Handlingsplan kort sikt 6 Måling, oppfølging, sikre effekt
Forberedelse IHR-studier: Oppstartsseminar. Forberedelse deltakere Studentmobilitet: innpassing og godkjenning Lederen for arbeidsgruppen er bedt om å.
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
Forberedelse IHR-studier: Oppstartsseminar. Forberedelse Be arbeidsgruppelederne samle sammen tall: –Overordnede volumtall for de ulike feltene –Identifisere.
IHR - Studieadministrasjon Prosesser innen studieadministrasjon Oppsummering fra møter i prosjektgruppen og , oppdatert
Internt handlingsrom (IHR) NTNU – februar 2012 Prosjektleder Jenny Nornes, IHR.
Workshop SFB-opptak; IHR-studier og metodikk.
Prosjekt ERP i Troms Kraft Beskrivelse prosjektfaser og overordnede prosesser
Øygarden kommune Driftstilpasningsprosjekt 2013.
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Norsk mal: Startside fullfarge fornye – forenkle – forbedre.
RIS-metoden for prosessforbedring
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Rekrutteringsstrategi SU - prosjektbeskrivelse
UTKAST Prosjektøkonomistyring Felles for forvaltning av nye rapporter og håndtering av innspill til endringer EFP-prosjektet høsten 2013.
Hva skjer i programmet nye Kristiansand
Internt handlingsrom (IHR)
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Internt handlingsrom (IHR)
Prosjektgruppemøte 5. januar 2017
Oppstartsmøte Prosjektcontrollernettverk Terje Bakke og Thomas Kjensli
Prosjekt internasjonalisering
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
Viken adm prosjekt 5: kompetanse
Utskrift av presentasjonen:

EFV-V ARBEIDSGRUPPE 5 - BEHOVSANALYSE

Agenda 1. Presentasjon av alle deltakerne 2. Gjennomgang av bakgrunnsinfo Innledning v/Vebjørn Arbeidsgruppe 1 v/Jan Arbeidsgruppe 2 - status pågående aktiviteter v/Camilla Arbeidsgruppe 3 -  status pågående aktiviteter v/Jan Arbeidsgruppe 4 v/Vebjørn og Camilla Sluttrapport IHR-EFV 3. Diskusjon rundt mandat Eventuelle justeringer/presiseringer 4. Eventuelt 6. November 2013 EFV-V

Deltakere Vebjørn Bakken, MN – leder Jan Thorsen, EFV-sekretariatet – sekretær Camilla Kuhlman, ØPA Lars Øen, FA – sentralt Ingse M W Noremsaune, MN – FA-lokalt Jan Inge Faleide, MN – prosjektleder Katrine Fangen, SV – prosjektleder Finn Eirik Johansen, IBV/MN – prosjekteier Svein Arnesen, MED – prosjektcontroller Johannes Elgvin, SV – forskningsadministrativ leder Anne-Kristin Ohm, OD/UHN 6. November 2013 EFV-V

Innledning

Innledning Kort om IHR IHR-EFV Tidligere arbeidsgrupper 6. November 2013 EFV-V

IHR I Internt handlingsrom (IHR) skal vi gjennomgå de administrative rutinene ved UiO. Målet er å komme frem til systemer og rutiner og organisasjonsformer som gir oss en effektiv og profesjonell administrasjon som bidrar til å øke det interne økonomiske handlingsrommet for forskning og utdanning. IHR er en oppfølging av Strategi 2020.

IHR Målsetning: ”Vi skal skape en effektiv og profesjonell administrasjon som bidrar til å øke det økonomiske handlingsrommet for forskning og utdanning. Målet er å oppnå en gevinst på 10-30% målt i kroner og/eller kvalitet.”

IHR-EFV Plangruppen Arbeidsgruppe 1 Arbeidsgruppe 2 (ØPA) Arbeidsgruppe 4 (FA) Arbeidsgruppe 3 (OPA)

EFV-V Plangruppen Plangruppen Arbeidsgruppe 1 Arbeidsgruppe 2 (ØPA) Arbeidsgruppe 4 (FA) Arbeidsgruppe 3 (OPA) Arbeidsgruppe 5

Arbeidsgruppe 1 Kartlegging av de mest sentrale arbeidsprosessene Beskrev arbeidsprosessene ved håndtering av eksternfinansierte prosjekter. Gruppen skulle få frem ulikheter, dobbeltarbeid, barrierer og uhensiktsmessig organisering. Leveranse: Prosesskartlegging og oppsummering intervju (FA, MN, MED)

Arbeidsgruppe 1 - prosesskartlegging 6. November 2013 EFV-V

Arbeidsgruppe 1 - prosesskartlegging 6. November 2013 EFV-V

Arbeidsgruppe 1 - prosesskartlegging 6. November 2013 EFV-V

Arbeidsgruppe 2 Prosjektøkonomistyring Beskriver gjeldende praksis og utfordringer knyttet til regnskapsprinsipper, økonomimodell og rapporteringsstruktur og kommer med forslag til løsninger på de problemer som avdekkes. Leveranse: Ny økonomirapportpakke samt forslag til felles beste praksis (minimumsstandard) for prosjektøkonomistyring ved UiO

NY rapportpakke til prosjektleder, prosjekteier og prosjektcontroller 6 nye rapporter til prosjektøkonomistyring - i tillegg til ny søknads-, og rebudsjetteringsmal samt prosjektregistreringsskjema Nødvendig med et minimum av kompetanse, struktur og rutiner rundt arbeidet med prosjektøkonomistyring, der de nye rapportene skal tas i bruk!

Veien videre… Fra adhoc til struktur - en felles beste praksis Prosjekt-initiering Søknad- og kontrakt Oppstart Gjennomføring Avslutning Veien videre… Fra adhoc til struktur - en felles beste praksis ansvar / oppgaver Prosjekt-leder Prosjekt-eier Prosjektkoordinator Forskningskonsulent Prosjektcontroller Økonomikonsulent Administrativ leder Kritisk god samhandling! Regnskapsendringer fungerer og er ønsket! Både brukertest og konverteringen har vist at det er svært forskjellig praksis knyttet til prosjekt- økonomistyring fra enhet til enhet, også innen for samme fakultet. I tillegg… Oppfølging av prosjekter er i stor grad ad-hoc drevet på etterspørsel fra prosjektleder. PROSJEKTØKONOMISTYRING Organisering Ansvar og rutiner Rammer & policy Leveranser Lokale tilpasninger Minimum UiO standard grunnlaget for en felles beste praksis

UiO standard praksis for prosjektøkonomistyring

Fokus høsten 2013 Kompetanseheving og forvaltning Sikre god opplæring av prosjektcontrollere (arbeidsstue) Få til felles forvaltning innen prosjektøkonomistyring (samarbeid lokalt / sentralt) Forslag felles beste praksis ved pilotene Rollebasert opplæringsopplegg for prosjektcontrollere fra 2014 Det kritiske ved prosjektøkonomistyring er formidlingsdelen! Hvordan gjøre det komplekse forståelig?

SFF Inflasjonsjustering av budsjetter (del av utrulling) Bilagslønn Budsjett grunnlag/simulering Buddy viewer Prosjekt-etablering lokalt/krav/system Policy lokalt / sentralt Kontrakts-maler Periodisering inntekter Ressurs-styring Prosjekt-forlengelse Informasjon personal Ekstern rapportering Frikjøp føres automatisk Totaløkonomi styringskartet EFV-V Prosjekt-portal Forpliktelser lønn / innkjøp / reiser EFV-V Samhandling støtteapparat Inflasjonsjustering av budsjetter (del av utrulling) Lønn – forutsettes klar ved utrulling eget delprosjekt SFF – tester ut hovedmodell ifm etablering av nye SFF-er Transaksjonskvalitet/flyt (eget delprosjekt IHR) Systemutvikling Prosjektportal Lese/simuleringstilgang budsjettgrunnlag Prosjektoppretting – mulighet for desentral oppretting/omregistrering – kontroll er på kategorisering Periodisering av inntekter Viderefordelinger – totalramme versus UiO ramme Forpliktelser Totaløkonomiperspektivet – standard rapporter i styringskartet Leiestedsmodellen Policyavklaringer (sentralt / lokalt) Transaksjons-kvalitet/flyt Infl.justerte budsjetter Leiesteds-modell SFF Lønnsdata rapporter Videre-fordelinger

Arbeidsgruppe 3 Detaljerte lønnstransaksjoner Beskriver løsning for detaljpostering av lønn og reise Leveranse: Løsning for drill-down til ansatt-navn i ny økonomirapportpakke på prosjektlederrapport

Målsetting Tilrettelegge for at detaljene på lønn vises i prosjektlederrapportene Status Akseptansetestes Ytelsestesting gjenstår Anonymisering av forskningsobjekter gjenstår 6. November 2013 EFV-V

Arbeidsgruppe 4 Forskningsadministrative støttebehov og organisering Analyserte støttebehovet (nivånøytralt) med utgangspunkt i prosjektleders behov og kom med forslag til konkrete endringer i organisering av den administrative støtten knyttet til initiering og gjennomføring av prosjekter innenfor UiOs eksternt finansierte virksomhet. Leveranse: Endelig rapport fra arbeidsgruppe 4 med anbefalinger som ble støttet av plangruppen

IHR-EFV-AG4 Sentrale funn: Behov for bedre støtteverktøy Verktøy for prosjektstyring, dvs. utover det rent økonomiske Behov for avklaring av roller og rutiner I tråd med brukertesten: Trenger avklaring av arbeidsdeling faglig og administrativt Behov for avklaring av policy og håndtering av risiko Uforholdsmessig mye avklares på ad hoc basis Behov for mer fokus på driftsfasen av prosjekter Prosjektfasen med størst forbedringspotensial, for mye opprydding skjer ved prosjektslutt Behov for opplæring Bør utvikle koordinerte opplæringstilbud innen EFV 6. November 2013 EFV-V

IHR-EFV-AG4 Tiltak og oppfølging: Støtteverktøy Prosjektstyringsverktøy (på litt lengre sikt) Sjekkliste som følger prosjektet fra idé til avslutning (på kort sikt) UiO kontraktsmaler Avklaring av roller, policy og ansvar Minimum av felles retningslinjer og rutiner, som støtte i arbeidet rundt prosjektstyring Utarbeide krav til kompetanse og organisering av støttefunksjoner Behov for mer opplæring knyttet til EFV og at dette bør skje på tvers av faglige og administrative roller Behov for lokale løsninger, lokale workshops der også FA og ØPA er til stede Porteføljeforvaltning Krever full kontroll på alle enkeltprosjekter Krever prosjektstyringsverktøy som kan sammenstille informasjon

IHR-EFV Sluttrapport

IHR-EFV sluttrapport Tiltak satt i verk: Suksessfaktorer: Revidert implementering av totalregnskapsføring Nye styringsrapporter Detaljert lønnsinformasjon Prosjekthierarki (på nye SFF’er) Gjennomgang av hele prosjektporteføljen Utkast til sjekklister m.m. Suksessfaktorer: Samarbeid på tvers av sentraladministrasjonen Tung brukerinvolvering 6. November 2013 EFV-V

Arbeidsgruppe 5 Analyse av behov for støtteverktøy

Arbeidsgruppe 5 – Mandat Definere målgrupper Primær målgruppe er prosjektleder! Hvilke steg i prosessen skal systemet dekke? Jfr. arbeidsgruppe 1 Hvilke roller involveres? Hvilke informasjonselementer må inngå? Gjennomføre en GAP-analyse Hva finnes i dag og hva mangler? Levere en anbefaling til plangruppen 6. November 2013 EFV-V

Skisse overordnet plan EFV-V 6. November 2013 EFV-V