Utdanningssamarbeidet i EU Hanna Marit Jahr. EU og utdanning  Utdanning - støttende aktivitet i EU  EU har ingen ”felles utdanningspolitikk”  Landene.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Advertisements

System for kompetansekrav NRHS – møte
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Når kunnskap blir handling
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
22. juni 2014 Utdanningssamarbeidet i EU Rektorkollegiet i Aust-Agder Studiebesøk Brussel, 11. mai 2009 Utdanningsråd Ingveig Koht Astad
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
SLIK SIKRER VI SYSTEMATISK LIKESTILLINGSARBEID Anne Marit Skarsbø Seniorrådgiver Mangfold og likestilling i arbeidslivet 28.september.
Noen utfordringer for skolene
Oppstart- og erfaringsseminar SIU 28. September 2011
2 Er internasjonalisering en garanti for kvalitet? Oslo, Arne Liljedahl Lynngård Direktør, SIU.
Page 1 Hvilke faktorer påvirker tid til forskning? Bjørn Stensaker.
Kjønnsbalanse i utdanning og arbeidsliv - hvorfor og hvordan? Kristina Jullum Hagen, 4. juni 2013.
Europakommisjonens delegasjon til Norge og Island Fremtidens samarbeid mellom utdanning og arbeidsliv i EU- perspektiv Holmenkollen Park Hotel Rica 10.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Europeiske trender og utviklingstrekk
Utdanningspolitikken i EU
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Trondheim Helseklynge
Hva er et bærekraftig lokalsamfunn?
Om undersøkelsen ■Nullpunktsundersøkelsen 2009 ■Webundersøkelse mot TNS Gallups panel ■Uttrekk basert på forhåndsinnsamlede bakgrunnsvariabler + screening.
HR satsing og oppfølging av Charter og Code Orientering for Universitetsstyret 2. mars 2010 HR-direktør Anita Sandberg.
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
Levanger kommune Oppvekst Bunntekst 1 St.meld.nr.16 ( ) ……. og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring Stortingsmeldingen presenterer.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Page 1 Realfagsutdanning mot 2010 Hva bør et realfaglig fakultet ta hensyn til? Per O. Aamodt NIFU STEP.
1 Styres norsk utdanningspolitikk og lærerutdanning av internasjonale aktører? Møte med lærerutdannere i Nord-Norge Per Ramberg, leder for NTNUs.
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
Kunnskapslandet Norge. Skolen er bedriftenes viktigste leverandør.
ECVET NHO’s perspektiv – kan ECVET svare til bedriftenes behov? Svein Harald Larsen Norsk Teknologi.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Karriereveiledning i et livslangt perspektiv – sammenhengen mellom NAV og skolesystemet Rune Kristensen, NAV Rana arbeid Tromsø 20. april 2007.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Nasjonale prøver.
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Sokrates Sokrates (EUs utdanningsprogram)
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
Hvordan tette gapet mellom skole og næringsliv? Kristine Engan Ræder, UE Trøndelag.
Hvorfor er kompetase viktig frem mot 2020
Innledning ved BioHus konferansen
Fra skole til arbeid FOTO: NTB Scanpix. Arbeidskraftens bidrag til verdiskaping Inngangsalde r.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Undervisningssektoren 2015
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Langtidsplan for forsking og høyere utdanninG (meld. St. 7)
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
OECD Reviews of Migrant Education: Norway OECD DIAGNOSIS AND POLICY RECOMMENDATIONS.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
EVU i samarbeid mellom arbeidsliv og høyere utdanning Seniorrådgiver Helge Halvorsen NHO Avdeling arbeidsliv Miniseminar NRØA.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Retten til utdanning Med vekt på eksempler fra Afrika sør for Sahara.
Erasmus + - Mobilitetsprosjekter for barnehager og skoler Gaëlle Bozec Oslo
Innledning om forskning på frafall Kristoffer Halvorsrud, Kunnskapssenter for utdanning Nasjonalt råd for lærerutdanning Norges Musikkhøgskole,
Interreg og Jørn Haabeth, Næringsrådgiver Østfold fylkeskommune 1.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Mandat og rammeverk for evalueringen
Internasjonalisering
Humaniora og de store samfunnsutfordringene
Fagforbundet Vest-Agder
Overordnet strategi SV-fakultetet
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Kompetansestrategi Agder 2030
Utskrift av presentasjonen:

Utdanningssamarbeidet i EU Hanna Marit Jahr

EU og utdanning  Utdanning - støttende aktivitet i EU  EU har ingen ”felles utdanningspolitikk”  Landene har ansvar for sine utdanningssystem  For innholdet  For organiseringen  EU-traktatens artikkel 165 og 166:  ”legge til rette for samarbeid”  støtte medlemslandenes bestrebelser (gjennom insentiver)  Den nye traktatforslaget endrer ikke på dette

EU samarbeidet skal:  Fremme kunnskap om andre lands språk og kultur - særlig gjennom opplæring i medlemslandenes språk  Fremme mobilitet mellom læresteder og på arbeidsmarkedet gjennom anerkjennelse av kvalifikasjoner  Oppmuntre til samarbeid mellom medlemslandene og mellom utdanningsinstitusjoner  Bidra til at Unionen når målene satt i Lisboa-strategien

Lisboastrategien  Gjøre Europa til verdens mest konkurransedyktige, kunnskapsbaserte økonomi med bærekraftig sosial og miljømessig utvikling innen 2010  Tre strategiske mål for utviklingen av utdanningssystemene:  Bedre effektiviteten og kvaliteten på utdanningen og yrkesopplæringen i Europa  Legge til rette for at alle får tilgang til utdanning  Åpne utdannings- og opplæringssystemene mot omgivelsene og verden  Fulgt opp jevnlig med rapporter, benchmarks, statistikk o.l.

Måloppnåelse2010 MÅL: 85% av årige med fullført vdg. skole innen  Noe økning; fra 76,6% (2000) til 78,1% (2007). Høyere for kvinner (80,8%) enn for menn (75,4%)  Norge: 70.1% - høyere frafall for menn enn for kvinner MÅL: 15% økning i realfagskandidater innen  Økning på 29% siden Kvinneandel økt til 31,6%.  Norge; Økning på 9.8% MÅL: 12,5% av voksne (25-64) deltar i voksenopplæring innen 2010  Noe økning; fra 7,1% (2000) til 9,7% (2007). Høyere for kvinner (10,6%) enn for menn (8,8%).  Norge: 19.3

Måloppnåelse på nye områder – tatt med i 2009-rapporten  Deltakelse i førskoletilbud for 4-åringer  Norge: 94.3%EU.gj.snitt90.7%  Andelen åringer med høyere utdanning  Norge 46.2%EU.gj.snitt31.1%

EU 2020  Hovedvisjonene for det nye ti-året:  75% av befolkningen alder 20 – 64 i arbeid  3% av BNP investeres i Forskning og utvikling  20 million færre ”at risk of poverty”  Andelen ”early school leavers” under 10%  Minst 40% av den yngre generasjon høyere utdanning  Klimamål 20/20/20

Utdanning og EU 2020  Rådet (utdanning) fokuserer på tre områder:  Investering i utdanning – det er et middel for å imøtekomme nåværende og langsiktige utfordringer for samfunnet  Tidligere vedtatte strategier for europeisk samarbeid på utdanningsområdet  Et velfungerende kunnskapstriangel

Utdanningsministrene –understreking 2  Grunnutdanningen må utvikles videre med det mål at alle skal kunne utnytte sitt potensiale fullt ut og bli aktive deltakere i kunnskapssamfunnet,  utdanningen skal fremme kreativitet og entreprenørskap blant annet ved samarbeid med aktører utenfor skolen,  utdanningen må legge vekt på utvikle nøkkelkompetanse, inkludert basiskunnskaper i lesing og matematikk

Strategier for utdanning – EU 2020  Gjøre livslang læring og mobilitet til en realitet  Forbedre kreativiteten og effektiviteten i utdanningen – sikre at alle unge får nøkkelkompetanse  Fremme likeverd, sosialt fellesskap og aktivt borgerskap  Fremme kreativitet og innovasjon, inkludert entreprenørskap på alle nivåer

Education and Training benchmarks  (NY) Mål: Minst 95% av barn mellom 4 år og skolestart skal ha deltatt i førskole  Mål: Andelen av 15-åringer som har svake ferdigheter i lesing, matematikk og realfag skal være under 15%.

Education and Training benchmarks  Mindre enn 10% ”early school leavers” innen 2020  Mål: Andelen av åringer som har tatt utdanning etter videregående skole skal være på minst 40%  Mål: 15% av voksne (25-64) deltar i voksenopplæring innen 2020

Diskusjonen om høyere utdanning  Dersom man ønsker større mobilitet, hva må gjøres med systemet for anerkjennelse av kvalifikasjoner?  Vil et europeisk rankingsystem av universitetene bidra til bedre info. til studenter og andre?  Vil det bidra til bedre dokumentasjon av kvaliteten i det europeiske høyere utdanningssystemet?

Kunnskapstriangelet  Et fullt integrert kunnskapstriangel vil styrke Europas innovasjonskapasitet.  Utfordringer:  Behov for å slå en bru over de kulturelle forskjeller mellom utdanning, forskning og innovasjon  Behov for en mer innovativ kultur på høyere utdanningsinstitusjoner  Behov for bedre kommunikasjon og mobilitet mellom undervisnings/forskningsverden og næringslivet, mobilitet mellom ulike akademiske disipliner  Behov for ytterligere reformer i styrings- og finansieringssystemt i høyere utdanning.

Følger for politikkutforming  En sammenhengende politikkutforming  Resultater fra forskning og innovasjon skal føres tilbake til utdanningen  Den tradisjonelle akademiske kulturen må suppleres med en bevissthet om at den spiller en viktig rolle som grunnlag for økonomisk vekst, velstand og livskvalitet.  Det skal tas hensyn til kunnskapstriangelet når det utformes strategier for livslang læring  Erkjenne at høy kvalitet innenfor humaniora og samfunnsvitenskapene er viktig for innovasjon.

Jenter og akademia  Jenter overtar akademia i Europa  Gutter er solid representert blant drop-outs – vanskelig å kartlegge grunnen  Utdanning er inngangsbilletten til det globale arbeidsmarkedet – den har jentene  Flere jobber i det fremtidige arbeidsmarkedet vil kreve høyere utdanning  For første gang verdsetter jenter utdanning høyere enn gutter i alle land

Faglig utvikling av lærere og skoleledere  Lærere, lærerutdanning og videreutdanning av lærere er høyere på den politiske agenda tidligere.  Dyktige lærere og en dyktig skoleledelse er de viktigste faktorene i forhold til elevenes læring.  Rekruttering av kandidater er viktig, men de må også få en god utdanning