Tromsø 1.juli 2014 Regiondirektør Marit Helene Pedersen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen
Advertisements

Grenlandsbanen E18 Tvedestrand
Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
KrFs alternative budsjett for Randaberg Kommune 2014 Budsjettet i Randaberg 2014.
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
«Bedriftsutvikling tradisjonelt landbruk»
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Porsanger i utvikling KF
Etableringer og nedleggelser Spilling kapittel 5.
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
Mulighetsstudier fv33 og fv34
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
Om skole og næringslivssamarbeid
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Nasjonal Transportplan
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Kommunal planlegging Vi er her nå.
NTP-høring Stortinget 7. mai 2013 Per-Gunnar Sveen, fylkesrådsleder Hedmark Anne Karin Torp Adolfsen, fylkesråd Hedmark Hanne Varhaug Søberg, fylkesdirektør.
Fylkes- og kommunale veger
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
Prosessen så langt, 1 Alternativer i dalføret utredet
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
Karriereveiledning Strukturen i Finnmark. Fylkespartnerskapet for karriereveiledning Formålet er å etablere forpliktende partnerskap på regionalt nivå.
ByggArena Byggebørs Haugesund. 12. november 2010
Elektronisk utveksling av helseopplysninger - Drift og meldingsovervåking - Oppstart Storskala utbredelse Prosjekt FUNNKe region nord
Nasjonal Transportplan
Veien videre med Ung:leder prosjektet? Hva Hva skjer i 2012 sentralt? - Søknad inne hos Gjensidigestiftelsen om 3 nye år med støtte - Vi ønsker å starte.
Fra saksfremlegg til kommunestyret: ”Styring av bevilgningene gjennom årlig handlingsprogram og i dialog med Tromsø kommune vil bidra til at man sammen.
Regional transportplan Agder
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Men hva med distriktsmannen, hvem er han? Lindis Sloan, Rådgiver Kirkenes, 26. august 2009.
Stor-Oslo Nord Felles vilje for felles mål
Prosjektområde Ytre Oslofjord Kjell Løkke Leder i Styringsgruppen.
Forslag til kompenserende tiltak i Finnmark
56-tonn for tømmervogntog Even Gulli Tømmerseminaret /9 Oslo.
Kjerringsundet Ny veg mellom Otrøy og gossen
Hvordan skape en vinnerregion i samferdsel ? Innlegg på Samferdselskonferansen i Kr.sund Iver Nordseth – leder i Samferdselsutvalet i MR.
Hva ønsker vi oss? Norveg-konferansen 2014 Jan-Terje Mentzoni Viseadm. direktør Norges Lastebileier-Forbund.
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
E-16 Filefjell– den sikreste vintervegen mellom øst og vest
Fylkeskommunens mål Overordnede mål
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
TURNING VISIONS INTO REALITY Tore Ulstein - NHO President Korleis skape vekstvilkår for næringslivet i framtida?
KVU for kryssing av Oslofjorden
Statsbudsjettet - FFK som aktiv regional utviklingsaktør - Ann Solveig Sørensen KS - Høstkonferansen 2009.
Hvor mange blir det i Finnmark? Marianne Tønnessen Forskningsavdelingen.
VS2010 Verdiskaping bedriftsutvikling gjennom bred medvirkning Programkoordinator Anne Marit Skulberg Norges forskningsråd.
VALGFORUM MEDLEMSFORUM FOR VALGADMINISTRASJONEN I KOMMUNENE OG FYLKESKOMMUNENE.
Sykestuene i Finnmark – samhandling i faglige nettverk
Ole Jan Tønnesen, VEGseksjonen, VEGavdeling M&R, Statens VEGvesen
Kommunebarometer i kommunereformen?
Raskere og helhetlig utbygging av E 6 Trondheimsveien Torhild Aarbergsbotten Gruppeleder Sør-Trøndelag Høyre.
Samferdselsutvalet 21/ Ordførar Oddvar Grøthe Rv 52 Hemsedalsfjellet.
DET NORDLIGE ALTERNATIVET : Den 100% vintersikre vegen over Filefjell som binder landet sammen og som raskt og rimelig kan fullføres. Høgfjellskonferansen.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Statsbudsjettet 2010 Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 14.okotber 2009.
FROKOSTMØTE MELLOM NÆRINGSLIVET OG NORDKAPP KOMMUNE Innledning v/ prosessveileder Bente Larssen 12. Februar 2016 Honningsvåg 12. februar 2016.
Kort fra VO-gruppa i Østlandssamarbeidet
Læringsnettverk for kommuner
Skredsikring fra 2010 til nå
Ny tilskuddsordning for fagskoleutdanning
Utredning om forbindelser mellom Østlandet og Vestlandet
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Bakgrunn for å kreve en 12-årig nasjonal skredsikringsplan
NASJONAL RASSIKRINGRUPPE 14. AUGUST
DET KAN VÆRE MULIG Å HA HELE STREKNINGEN FERDIG BYGD I 2023
E10/rv. 83/rv. 85 Evenes–Harstad-Sortland
Ole Hjartøy – Regiondirektør – NHO Nordland
Utskrift av presentasjonen:

Tromsø 1.juli 2014 Regiondirektør Marit Helene Pedersen Innspill fra næringslivet i Finnmark – ekstraordinære infrastrukturtiltak i nord Tromsø 1.juli 2014 Regiondirektør Marit Helene Pedersen

Hvor stort er Finnmark fylke ? Gamvik Nordkapp Berlevåg Båtsfjord Havøysund Vardø Østfold Akershus Buskerud Oslo Telemark Vestfold

Samarbeid om denne prosessen i Finnmark NHO Finnmark har samarbeidet med Finnmark fylkeskommune og Statens Vegvesen, Finnmark om prioriteringer av prosjekter, økonomiske beregninger og planprosessene i de enkelte prosjekter Styret i NHO Finnmark har behandlet saken om ekstraordinære infrastrukturtiltak i nord og er enstemmige i dette forslaget

Prinsipper i saken: Prosjekter som får rask, praktisk effekt på transportsektoren og derav det øvrige næringsliv er prioritert høyest NHO Finnmark prioriterer sammen med Finnmark fylkeskommune og Statens Vegvesen Finnmark kun veg i denne saken Alle prosjekter i NTP, handlingsplanperiode 2014-2017 ligger fast: E6 vest for Alta, E6 Tana Bru, E 105 Vi framskynder et tiltak fra 2018-2023 til inneværende periode 2014-2017 med begrunnelse i at det er mer ferdigplanlagt enn andre og kan realiseres raskere Alle prosjekter i NTP 2018-2023 ligger fast (øvrige Rv 94, E69, Rv 93 Kløfta) - det må fylles på med midler perioden 2018-2023 når vi prioriterer å framskynde et prosjekt i NTP De øvrige tre prosjekter er utenom NTP

Prioriterte prosjekter - ekstrabevilgning Dekkelegging i Finnmark for 2014-bevilgningen -mulig å gjennomføre i 2014 uten særlig planlegging 50 mill NOK For hele perioden 2014-2018:   Framskynding av RV 94- Skaidi- Hammerfest, parsell 6 Kvalsund Bru – Kargenes. Vegen er svært viktig for fiskeeksport og utviklingen av olje og gassnæringa i fylket. Forseringen av denne strekningen vil være mulig siden den skal være ferdigplanlagt i løpet av 2015 for oppstart av arbeider. 250 mill NOK Utbedring av FV 890 Austertana-Tana Bru. Fylkesvegen er næringsmessig viktig pga stor fiskeeksport fra Båtsfjord/Berlevåg samt verdiskaping ved kvartsittbruddet Elkem Tana og utbygging av vindpark på Raggovidda i Berlevåg. Tre flaskehalsbroer på Rv 92, E6 i Porsanger og Nesseby (for å gå fra 50-60 tonn akseltrykk for 25/25 vogntog). Tiltakene vil være viktig for alle næringer pga at de muliggjør større vogntog/utnytting av tonnasje. 100 mill NOK Totalt i perioden 2014-2018 450 mill NOK