# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Advertisements

Astrid Øksenvåg Rådgiver EKOR AS
Abildsø skole - Eksamen 2014.
Erfaringer fra innkjøp av forvaltningsrevisjon Lars Normann Mikkelsen, avdelingsdirektør, Oslo kommune Kommunerevisjonen.
Innkjøpsseksjonen Innkjøpssystemet - historikk •Forprosjekt 1999 •Konkurranse 2000 •Pilotprosjekt •Implementering på alle skolene
Hva er Fretex ?.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Operasjonsavdelingene og T-DOC Trondheim, 22. september 2009
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Prosjektorganisering
9-k samarbeidet i Vestfold Harmo9, felles IKT struktur Oppstartsmøte 23. august 2005 
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Brukerforum SSP, 28. mai Status Test & godkjenningsordningen 2008 Av Magnus Alsaker.
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Overordnet plan EFV-V EFV-sekretariatet
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
ANSVAR ETTER HMS REGELVERKET
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Kvalitetsarbeid Høstmøte ved Reidar Hole.
1 Sitat Dekanus, september 2010 «Vi har aldri levert en mer gjennomarbeidet og kvalitetssikret tertialrapport enn denne gangen.»
Orientering om eksamensperioden, klageadgang og russtid
Rutiner vedr. lønn eller næring Brukerforum 12. og 25. mai 2009 Økonomiavdelingen Ellen Marit Ribland.
FOKUS: SØK Byggesaksseminar
Institutt for maskin- og marinfag Side 1 HOVEDPROSJEKTER 2006 FRISTER 19. Januar ”Forprosjekt” renskrevet og utfylt framdriftsplan levert til veileder,
2004 NAO-prosjektet Ny AnskaffelsesOrganisering
Hvor kan vi søke midler? Hvordan sette opp en søknad?
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
KRAFTSENTERET ASKIM HVORDAN HAR VI FORANKRET OG IMPLEMENTERT KORRUPSJONSFOREBYGGENDE ARBEID I ASKIM? Nettverkssamling mars 2014.
Prosjektavslutning og sluttrapport
PROSJEKT VÅREN 2015 I løpet av våren 2015 skal samtlige studenter i 3DT, 3ELE, 3DTD, 3. master ikt og 3 master indøk, 3DTM, Programmering og Multimedia.
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk (AFIN), UiO.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Kort om departementets arbeid mot 2015
Veileder for risikovurdering
Veiledning prosjektroller
SINTEF Raufoss Manufacturing AS
Status på oppfølgingsarbeidet i forbindelse med tilsynsrapporten og varsel om pålegg fra Arbeidstilsynet, ”Arbeid for helse” per
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Utvikling av rettslige beslutningssystemer, oversikt over emnet og presentasjon av ”Fra lovtekst til programkode” Utvikling av rettslige beslutningssystemer,
PROSJEKT VÅREN 2014 I løpet av våren 2014 skal samtlige studenter i 3DT, 3ELE, 3DTD, 3. master ikt og 3 master indøk, 3DTM, Programmering og Multimedia.
TAKK!. Hvorfor blir Lokal-Sentral innlemmet i IHR?
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
MORTEN RIISE Anskaffelser: Hvordan kommunisere med leverandører samtidig som man utøver god forretningsskikk og ivaretar regelverket.
Arbeidsmiljøet for ansatte
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Dialogmøte vedrørende utredning skolestruktur Skarnsundet Redigert
Innsats for kvalitet Forslag til et pedagogisk meritteringssystem for undervisning ved UiT Norges arktiske universitet og NTNU.
1 IVT Handlingsplan Org, medvirkning og ressurs Status for 2013 Styremøte september 2013 Anne Rossvoll.
RIS-metoden for prosessforbedring
12. mai 2016 Allmøte USIT.
First Level Controller
Utkast til produksjonsplan/releaseplan
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
Nye personvernregler i Norge EUs personvernforordning - General Data Protection Regulation (GDPR) Maren Magnus Jegersberg Seniorrådgiver IT-direktørens.
Styringsgruppemøte Allforsk 20. Mai 2019
STATUSRAPPORT Programmet
STATUSRAPPORT Programmet
STATUSRAPPORT Programmet
STATUSRAPPORT Programmet
Utskrift av presentasjonen:

# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke. Rapporten er ment som en oppsummering av vårt arbeide med innkjøpsprosessen ved Universitetet i Oslo og er ikke fullstendig uten tilhørende muntlig presentasjon. Vi viser for øvrig til avtalte ansvarsbegrensninger. Universitetet i Oslo Status på tiltak i innkjøpsfunksjonen Jørn Limi Oslo, 19. august 2014

© 2004 Ernst & Young AS – All Rights Reserved TiltakVurdering av status Forslag til videre oppfølging og fremdrift Revidere og etablere rutiner for innkjøps- aktiviteter Frist: 2. april Nye og oppdaterte rutiner er lagt ut som en del av økonomihåndboken. Disse er omfattende og fokusert mot regelverket på området, men gir ikke en enkelt tilgjengelig veiledning og støtte for enheter/personer som ikke har innkjøp som sin primæroppgave. En slik veiledning/sjekkliste bør også kunne fungere som en dokumentasjonsmal slik at selve dokumentasjonsarbeidet av innkjøpet forenkles. Det er ikke utarbeidet en egen policy/rutine ift kjøp av konsulenttjenester. Sjekkliste/dokumentasjonsmal og rutine for kjøp av konsulenttjenester utarbeides av prosjektet. Revidert frist: 21. Mai Gjennomføre opplæringsprogram med ansvarlige personer ved lokale enheter. Frist: 18. juni Utkast til opplæringsmateriale utarbeidet. Dette er som rutinene regelverks- fokusert og omfattende. For å sikre at enheter/personer som ikke har innkjøp som sin primæroppgave gis den nødvendige opplæring og har en god forståelse av roller og prosess bør fokus være på en enklere og mer overordnet opplæring knyttet til bruk av sjekkliste/dokumentasjonsmal. Det bør også fokuseres på å klargjøre når i prosessen sentralt innkjøp bør involveres og hvor ytterligere informasjon om regelverk kan finnes. Prosjektet utarbeider forenkelt opplæringsmateriale innen 21. mai. Gjennomfører deretter noen korte innkjøpsseminarer for desentrale enheter ila juni, f.eks gjennom 2-3 innkjøpsforumer (60 min) hvor desentrale innkjøpere kan delta på det seminar som passer best tidsmessig. Revidert frist: 18. Juni Etablere kvalitets- og kontrollplan for innkjøp Frist: 5. mars Det er utarbeidet et forslag til en kvalitets- og kontrollplan. Denne inneholder imidlertid ikke stikkprøvekontroller av foretatte innkjøp for å påse at rutiner og dokumentasjonskrav etterleves og fungerer som forutsatt. En slik burde vurderes inkludert i kvalitets- og kontrollplanen. I tillegg bør roller, frekvens og ansvar for gjennomføring presiseres. Kvalitets- og kontrollplanen diskuteres i prosjektgruppen, som evnt. reviderer planen før denne sendes til øk.direktør for godkjennelse. Revidert frist: 21. Mai Status på tiltak innkjøpsfunksjonen Nedenfor følger en kortfattet status på de tiltak som er satt opp i planen som er oversendt UFD og et forslag til hvordan disse kan gjennomføres i løpet av prosjektets fase 1.

© 2004 Ernst & Young AS – All Rights Reserved TiltakVurdering av status Forslag til videre oppfølging og fremdrift Definere og etablere oppdagende rapporter vedr. innkjøp Frist: 30. april Det er utarbeidet et forslag til definisjon av parametre som skal måles (steg 1). Dette er et OK utgangspunkt, men bør vurderes supplert også med andre forhold hvis mulig, for eksempel andel rammeavtaler, lojalitet til rammeavtaler. Programmering av rapporter (steg 2) og utarbeidelse av rutine for bruk av rapporter ikke startet opp (steg 3). Prosjektet gjennomfører møte med IT/økonomi vedr.programmering ila uke 18/19. Deretter gjennomføres programmering og utarbeidelse av rutine parallelt. Revidert frist: 18. Juni Presisere fullmakt til å overstyre mangel- fulle prosesser og dokumentasjon Frist: 19. mars Det er så vidt vi kjenner til ikke foretatt en presisering av ansvar og fullmakter for sentral innkjøpsavdeling (gitt dagens organisering). Det er viktig å få presisert sentral innkjøpsavdelings fullmakt til å stille krav til øvrige enheter knyttet til innkjøpsprosessen generelt og dokumentasjonskrav spesielt. Fullmakten kan f.eks dokumenteres gjennom en tydeligere beskrivelse av roller og ansvar i innkjøpsrutinene. Prosjektet fremmer forslag til rutinetekst. Revidert frist: 21. mai Vurdere helhetlig organisering av innkjøpsfunksjonen Frist: 31. desember Vedrører innkjøpsprosjektet som helhet. Slik det er skissert så langt vil prosjektets fase 1 legge rammen for en vurdering av helhetlig organisering av innkjøpsseksjonen i prosjektets fase 2. Tiltaket er p.t. i henhold til plan. Styringsgruppens behandling av prosjektets forslag til organisering (etter fase 2). Revidert frist: 15. Desember Status på tiltak innkjøpsfunksjonen (forts.)