Hva er HOT og hva er ikke innen høyere utdanning/undervisning sett ut i fra internasjonal forskning. Er det bare MOOC som er innovativt?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Teknologi i klasserommet
Samarbeidsforum for estetiske fag
Del 2: Personlig økonomi.
Konsekvenser av ny teknologi Over the course of a few years a new communications technology annihilated distance and shrank the world faster and further.
Student Exchange Programme
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
DaTaTing Hva er internett? •Verdensomspennende nettverk av nettverk. •I likhet med mennesker, kan ikke datamaskiner kommunisere med hverandre gjennom et.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
1 Evalueringer av LMS Kan evalueringer av bruk av læringsstøttesystem lære oss noe i forhold til en ny anbudsprosess? NTNU som utgangspunkt.
Sosiale nettverk Thomas Brevik Hovedbibliotekar Sjøkrigsskolen.
Flipped Classroom – Omvendt klasserom
Del 2: Personlig økonomi.
Hvorfor vurdere av avstandsoverbyggende medier.
Teknologi og kompetanse Tool 1100 forelesning 25/10 – 2006
TORSDAG 28. juni 2012.
Hva er god undervisning? Doris Jorde, Viserektor.
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Kap. 14 – Case Studies: Cultural Constraints How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
Internasjonalisering Rapport fra et høgskoleperspektiv ved Jørn Wroldsen, rektor HiG.
Utveksling – for deg som vil noe mer!
Study Abroad at University of California, Berkeley (UCB) - Extension Studier innen entreprenørskap, innovasjon, og anvendelse av teknologi.
Bibliotek, digitale medier og læring: Lykkelig trekant? Det norske bibliotekmøte 2010 Hamar, Maren Hegna Kunnskapsdepartementet.
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Norgesuniversitetet:
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Internasjonale samarbeidsarenaer med delegert myndighet og midler til prosjektstøtte etc 1967: Nordkalottsamarbeidet Nordkalottrådet Midler fra NMI (Nordisk.
Framtida er internasjonal Tora Aasland statsråd for forskning og høyere utdanning Oslo, 8. mars 2012.
PCer i klasserommet – kaos eller kontroll? Erfaringssamling RFK, pedagogisk bruk av IKT, 4. mai 2010 Marita Aksnes, Randaberg vgs. Twitter: maritaa Blogg:
Utdanningsvalg Gran Ungdomsskole 2008/2009
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
Dommerseminar januar 2014 For oppdatert informasjon – se FIGs webside
Kildekritikk Vibeke Bjarnø, avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
Kildekritikk A04 – V2006 Fagenhet for IKT. Nettressurser - kildekritikk På Internett kan hvem som helst publisere nær sagt hva som helst –Side om side.
Veien til egen bolig – ungdom og personlig økonomi
ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.
Questions for New Zealand/Maori websites:
Sosiale medier (Web 2.0) – personvern – opphavsrett – nettvett…
IT-konferanse på Hell, april, 2014
1 ENGASJER DEG! Still til valg som studenttillitsvalgt.
Hvordan føre kilder?.
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Fra ildsjeler til organisasjonsendring
Norgesuniversitetets prosjektmidler Vigdis, Janne og Eva
Kriger og revolusjoner
Ingeborg Amundrud og Åshild Vassend Holm
10 tips: Bruk av video i undervisningen Lynkurs Ingeborg Amundrud og Lisbeth D. Berglund.
Kjør debatt (eller samtaler?) Erfaringer fra Fylkesbiblioteket i Akershus Tordis Holm, 11/02-15, kurs for Østfold kulturutvikling.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Dagsrevyen i et estetisk perspektiv
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Organisatoriske utfordringer ved utdannings- og forskningssamarbeid – forskningsutdanningen som bindeledd Anne Christine.
Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesning 3:Performance, teknologi og samfunn i “Perform or Else” Espen Ytreberg.
Trender og verden rundt oss - Tanker fra bla Educause 2014 Kristian Rikvold-Jess.
Verden der ute – slik DML ser den Erfaringer fra Educause & refleksjoner rundt NMC Horizon-rapporten.
21 st Century Skills og sosial samhandling i undervisningen EdTech Universitetet i Oslo, 21. mai 2015 Susanne Koch.
Internasjonalisering i grunnopplæringen Stig Helge Pedersen.
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.
Hvor går utviklingen? Håvard Grjotheim. Et skifte.…
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Studier innen entreprenørskap, innovasjon, og anvendelse av teknologi
Digitale samarbeidsverktøy i fremmedspråksundervisningen
Kap. 14 – Case Studies: Cultural Constraints
Forskning på digitalisering og læring innen helsefag
Resultater for Rettsvitenskap &
Miljø for Masteroppgaven?
Velkommen til forelesersamling BI Stavanger 16. januar 2013
Utskrift av presentasjonen:

Hva er HOT og hva er ikke innen høyere utdanning/undervisning sett ut i fra internasjonal forskning. Er det bare MOOC som er innovativt?

2 “Everyone thinks of changing the world, but no one thinks of changing himself.” Leo Tolstoy

3 NMC Horizon Report NMC Etablert i 2002 –New Media Consortium * Rapporten i år er utarbeidet av 53 personer fra: –USA, Brasil, Japan, Tyskland, Spania, England, Canada, China, Australia, Danmark, Sveits, Columbia, India Webinar som hørte på Andre interessante webinarer er Educause/ELI webinarer *

4

5 Trender og utfordringer Hva er en trend –Det er en akselerator –Teknologi er alltid coolt Hva er utfordringer –Det som stopper utvikling

6 I år har NMC sett på Spørsmål –Hovedteknologitrender som akselererer i høyere utdanning –Hva er utfordringene med disse trendene –Viktige utviklingstrender i undervisnings teknologier Eksempel 3D printing :

7 Trend på kort sikt Learning Integration Hybrid- og samhandlingslæring –Personalisering av læring Forelesning + online + prosjekter etc. Få undervisningen til å gå ICAP veien Passive  Active  Constructive  Interactive Sosiale medier er over alt Er det noe poeng med sosiale media i undervisningen?undervisningen Kan underviseren bruke det til noe Skifte fra forbruker til den som lager undervisningen Det som ofte også kalles samhandlene Personalisering av undervisningen Studentene er skapere av innhold

8 Trender på lang sikt Utdanningsprogrammene tar i seg Agilitet. Undervisere vil stimulere top-down endringer Kan implementeres på tvers av mange fag The Lean Startup bevegelsen bruker teknologi som en katalysator for å fremme en kultur av innovasjon

9 Utfordringer Kunnskap til de som skal lære bort –Low Digital Fluency of Faculty Undervisning begynner å bli for kompleks –Du må kunne så mye annet –Undervisningsteknologien blir virksomhetskritisk BACKUP tavle –Hva betyr det for støtteapparatet

10 Student analytics De kjørere analytics på eks Sakai og for ut hvem som henger bak og hvem ikke…

11 Online hybride distance Connet and learnSmart. (mcgraw hill) Georg Mason University Brukte oppgave som de hadde online til å ha face to face møter. Hybrid eller blended læring gir best greie (face to face + online) Colaboration mellom studenter Da blir det gøy!!!!

12 Presonalied learning Arizona State Teknologi gjøre deg ikke bedre Alle bruker matte fag som første sted å lære å bruke prosonalizering De gikk på de store fagene –Gikk fra 48-38% stryk på ett år. –Stryker folk så forsvinner de. Få dem til å stå så blir de –ICAP (Pasiv Activ Construktiv interaktic) –Øke studenten sine oppleveler. –De bruker flip classroom på mattefag. MEN de må stille i laben. Siden dette er et grunnkurs er det vitkig at de er det. Disiplin.

13 Staben De lager program for å utvikle undervsinings staben learning-designer.

14 Hente mer inspirasjon tilstand-2014http://norgesuniversitetet.no/ikt/i-gang-med-digital- tilstand