Slik jobber vi på desken i Aftenposten. Avisdøgnet Fra tekst til ferdig sak Desken frem mot deadline.......og deadline hele døgnet: samarbeidet nett-papir.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Aftenposten Junior Norges eneste avis for barn
Advertisements

Velkommen til TQM Partners vinterseminar tirsdag 23. mars 2009
Seilflykonferansen 6. april 2008 Jan Erik Kregnes
Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Plan for Strålen 5
Årets Mediepriser 2013 Vinnere AVIS.
Østlendingen og skolene i tospann
Sosiale medier - utfordringer for tillitsvalgte. Facebook større enn VG.
Skoleavis Journalistikk i skolen
Introduksjon til Internett
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
Harald Sørgaard Djupvik, TNS Gallup mars 2011 Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening Den store kvalitetsundersøkelsen 2011 (Journalistdelen)
Nasjonal helseberedskapskonferanse 2013 Beredskap sett fra fylkesmannen.
Rommet mitt, huset mitt, byen min, landet mitt
A RBEIDSMILJØUNDERSØKELSE FOR NRKJ S J OURNALISTLAG U TFØRT AV S YNOVATE T EMA : A RBEIDSFORHOLD OG JOURNALISTIKK.
Hva er nyheter? Nyhetsmedienes samfunnsoppgave Noe har hendt, noe nytt
Velkommen til fylkesberedskapsrådet
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Hvordan jobber en redaksjon, hva tenker en journalist?
Svein Brurås Høgskulen i Volda. På jakt etter redaksjonens interne tenkemåte… Aftenposten (innenriks, papir) Dagbladet (nyhetsavd, nett og papir) Dagsrevyen.
- Bak enhver tekst er det arbeid
Politikeropplæring 11. januar 2012
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Maja Michelsen Norsk november 2010
Gruppe 6 "Det verden trenger, er flere ydmyke genier. Det er så få igjen av oss." Stine Furu Mildri Oterhals Karl Johan Blindheim Hilde-Gunn Jacobsen.
Kommunikasjonsnettverk Lederforum Oppsummering Kafédialog.
Det 73. norske bibliotekmøte Stavanger 2012 NBs digitale bibliotek og biblioteksøk Arr Biblioteksøk 2.Nasjonalbibliotekets avistjeneste 3.En sniktitt.
OM UHO og påvirkning av omgivelsene Temakurs om markedsføring for NFF, 9. juni 2005 Ingeborg Dybvig,informasjonssjef UHO.
MedieTrender og Finanskrisen Årsmøtet i Norsk Journalistlag 28. april 2009 Bjarne Kristiansen, TNS Gallup
Kommunikasjonsarbeid - bakgrunn og fakta. Eksempel på samarbeid lokal og sentralt.
Strømbrudd Case for ungdomsskolen av Hanne S. Finstad i samarbeid med lærer Anita Haslund ved Jordal Ungdomsskole.
SAMLING PÅ NORDSETER 25. – 27. NOVEMBER 2011 Gruppe år Dessverre lite snø – men vi skal ha det moro likevel.
SKYGGEREDAKSJONEN Prosjekt uke Oppgave Aktører: Aktører: –Elevene ved Gjøvik videregående skole – VK2 medier og kommunikasjon. Oppgave: Oppgave:
Oppgave C Layout Layout Funksjonalitet Funksjonalitet Lesbarhet Lesbarhet.
Kommunikasjonsavdelingen
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Avisjournalistikk versus nettjournalistikk Lars VerketLars Verket, nettjournalist i Fædrelandsvennen Fædrelandsvennen.
Revidert utgave av 6. januar 2006
Nyhetsartikkel.
Tekst i nettavis MEVIT1510 Høst 2008 Ragnhild Fjellro.
Kort om Bysiden Norges største byguide på nett (52 byer) ‏ Aktuell informasjon om arrangementer. Hva skjer, hvor og når? Brukeren kan selv legge ut informasjon.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Medietall 2014 Lesing av blader og magasiner Lesing av papiraviser
Dagsrevyen i et estetisk perspektiv
Hyperion i Privatmarked Kompetanseheving av Privatmarked Økonomi.
Bakgrunn –Åpen, ærlig og tydelig Status –Hvor er vi ? –Hvor skal vi ? Proaktiv adferd –Hvordan være i forkant ? Logistikkpartner –Hvordan tjenester på.
Å skape noe helhetlig og helt nytt ----sammen Norgesuniversitetet Mike Moulton: Grete Jamissen:
Gruppeoppgave – Kort refleksjonsmodell
SAMMENSATTE TEKSTER Læreplanen sier at eleven skal kunne
Hva kjennetegner nettjournalistikk? Øystein Pedersen Dahlen Høgskulen i Volda
Nyhetskrigen. Uke 46 2, Vinne dagens store sak Nyheter Sport Kultur Underholdning.
Murhuskampanje 2006  TV-reklame  Web-annonsering  Brosjyrer  Webside  Fagpresse-annonsering  Oppfølging.
Media og kommunikasjon - Noen refleksjoner Eirik Løkke,
MULIGHETER NETTVETT. NETTBRUK Musikk SoMe Spill Søvn Tilgang til fakta, kilder, mobilbruk Film, TV, nyheter, blogger Den offentlige debatten Nettverksbygging.
Nettkurset i samarbeid og medbestemmelse Dilemma: Ønske om endring av stillingskategori.
Kommunikasjons- foreningen 20.september 2012 Ansvarlig redaktør Siri Zachariassen, ØB.
Arbeid med sakprosatekster Å skrive om en sak. Sakprosa Alle tekster som ikke er fri fantasi. Dreier seg om en sak eller et tema. Er basert på fakta.
Læringsarena - kommunikasjon VRI og RFF. Tradisjonell forskningskommunikasjon.
Kommunal Rapport på nettet Hvordan være fagpresse på Internett.
Informasjonssikkerhet i hverdagen
AdSessor v/Bjørn Are Andreassen
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Den kalde krigen Intro Hva betyr begrepet kald krig? Kald krig i dag?
Avislesing 2016/2017: Papir tilbake – mobil fram
Avislesing 2017: Flere leser aviser på mobil enn på papir
IKT i Fremmedspråk Nettundersøkelser -> WebQuest
Analysere nyheter
chicagotribune
Hvordan ble informasjonsbehovet til innbyggerne i Bergen ivaretatt
– meldingsboka på mobilen
Utskrift av presentasjonen:

Slik jobber vi på desken i Aftenposten

Avisdøgnet Fra tekst til ferdig sak Desken frem mot deadline og deadline hele døgnet: samarbeidet nett-papir Morgendagens toppsaker: hva er en god førstesidesak

AVISDØGNET Kl.9: Morgenmøter ”10-møtet” Kl.15.00: Førstesidemøte Kl.21.15: Deadline 1.utgaven Kl.23.15: Deadline hovedutgaven

Fra tekst til ferdig story

Har vi case? Ferske reportasjebilder? Trenger vi kart? Hvilke faktaelementer trenger vi? Dette er saken Trenger vi en analyse/kommentar? Har vi henvist til nett/ web-tv, nett-debatt?

Desken mot deadline

”Arbeidslaget” på kveldsdesken: Utgavesjef Vaktsjefer Reportasjeledere Redigere/typografer Billeddesk Grafikk Produksjonsledere.

Slik blir det avis..... En planlagt avis.....og dels anarki Deadline hele døgnet –hva skal raskt ut på nett –og hva skal holdes til papir? Hurtige nyheter, hendelser og fellesnyheter skal ut med en gang Papir må ta andre vinkler, historien bak, analyser, bakgrunn, billedhistorien.

Slik prioriterer vi: O verraskende V iktig/vesentlig E ngasjerende N yttig

Morgendagens toppsaker Musharrafs avgang Kraftig økning i boliginnbrudd i sommer Korrupsjonsdømte Siemens får gigantkontrakt med staten Telenor får gigantbot i Sovjet Vi anmelder Beatles-oppfølgeren Kina-nedturen i OL....(og den svenske)