Representasjonssnakk i neuroscience I don't know who first thought up [the representational] research programme; quite possibly he lived in a cave. But.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
*BEST Consulting Group
De dårige følelsene. Veiene ut..
… vitenskapen ikke gir rom for å tro på Gud.
Tillsetningstoffer – en verden ADDITIVE BROWSER. Aims of the project  Why did we choose this project ?  What kind of ideas we had ?  What did we want.
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Møteplass: Ledelse Tema: Ledelse i endringstider
Oppdatere innstillinger for profil og personvern Trykk deretter F5, eller klikk Lysbildefremvisning > Fra begynnelsen for å starte kurset. Klikk Aktiver.
Hvordan lage spill i power point?
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
Ordspr./ proverbs 4,18 Rettferdiges sti er som morgenens lysskjær, det vokser til det blir høylys dag. The way of the righteous is like the first gleam.
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Smart Grønn Vekst Paul Chaffey, Abelia. Smart Grønn vekst •Samlet 48 toppledere fra ulike bransjer i 24 timer •Skulle jobbe fram kommersialiserbare forretningsideer.
Ordentlig Julekort.
Betydning av prosjektkompetanse
LÆRING Grunnleggende prosesser
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Barn i bevegelse – naturlig vis FORELESNING BARNEFYS 10 mars Gunn Engelsrud.
MENNESKENES LEVEVILKÅR VERDEN HAR ALLTID BESTÅTT AV FOLKEVANDRINGER OGSÅ IDAG.
Mange IT-prosjekter kunne med fordel vært drevet mer som en Lean Startup.
Elevers læring av sannsynlighet i et IKT-miljø
Et lite dypdykk i matematikk i TIMSS og PISA
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Om Luthersk dåpsteologi og dåpens betydning for trosopplæring
© Olympiatoppen1 Hvordan benyttet jeg kognitive teknikker i min karriere? Hovedløpsprosjektet 5. november 2011.
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
Publisering i åpne kanaler Anne Storset Institutt for mattrygghet og Infeksjonsbiologi.
Regelstyring: Noen innledende betraktninger
Damasio om rasjonelle valg og somatiske markører
Kognitiv psykologi Frode Svartdal UiT 2014.
Økonomiske utsikter - med lavere oljepris
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Kunstig intelligens (MNFIT-272) - høst Forelesning 11 Emner: Forskningsmetodikk innen Kunstig intelligens - Revidert definisjon - AI som empirisk.
1 Regjeringens Europapolitiske forum Reformer i EUs regionalpolitikk Statssekretær Anders Eira.
Emner: Kunstig intelligens (IT-2702) Forelesning 11 •
Gruppeøving 8.mars Agenda Presentasjon av hjemmeoppgaver Endelig gruppeinndeling Elevator pitch Neste hjemmeoppgave.
… Gud ikke er stor For opptak:
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Misjon – å krysse grenser
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
Nevral determinisme og retribituvisme igjen The law will continue to punish misdeeds, as it must for practical reasons, but the idea of distinguishing.
Digital Portfolios – a tool for assessment and learning Asgjerd Vea Karlsen Eli Kari Høihilder.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Forelesning 1 Hva er historie?. Om historien som fag og historien som forestillingsverden.
® MonikaKorra.org Copyright © All rights reserved. ® DET HANDLER OM Å BESTEMME SEG Monika Kørra.
Fortell Ham alt Mark Teksten 25Der var også en kvinne som hadde hatt blødninger i tolv år. 26Hun hadde lidd meget under mange leger. Alt det.
Find Fraud B4 it Finds You!
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Kapittel 8: Merkeevalueringer
Penny: «Hvorfor fortalte du ikke sannheten
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Ulike måtar for bruken av pronomen
IDI FU-møte 10/ Quick presentation round
Frigjørende evangelium Rom 8 og Gal. 2 Lov eller evangelium Krav eller løfte Noe du skal oppfylle eller noe som er blitt oppfylt for deg Dåp Bekymringer.
Faste - på vei mot påske Luk Faste - på vei mot påske Luk
(Gammelt) Nytt fra klimafronten
CAMPAIGNING From vision to action.
NTNU in International University Rankings 2017
Global oppvarming Mål:
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Misjon – å krysse grenser
Konkurrerende økonomiske teorier
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Kick-off Good morning everybody. Nice to see so many well known faces on a big day like this. My name is Audun Pettersen and I`m Head of Tourism.
Utskrift av presentasjonen:

Representasjonssnakk i neuroscience I don't know who first thought up [the representational] research programme; quite possibly he lived in a cave. But its avatars in current cognitive science are directly indebted to a philosophical tradition that has been continuous at least since the 17th century. Occasional flirtations with behaviourism not-withstanding, representational theories are the mainstream tradition of Western thinking about the mind. - Jerry Fodor

Kontekst: Representasjoner er fint NS pretenderer å handle om adferd, handlingsdefekter & sånt, ikke bare om kroppslige bevegelser James om det mentales essens for tredje gang:  The persuance of future ends and the choice of means for their attainment are thus the mark and criterion of mentality in a phenomenon. (Princ. of Psych. vol I) Hvordan kan NS handle om dette hvis den ikke forteller oss hvordan organismer representerer  Planer  Mål  Verdier  Fakta  Etc...?

CNS som kompleks av kognitivt / representasjonalistisk karakteriserte systemer Adapted from Rains (2000, p. 229 fig. 9.1)

Hvilke representasjonskandidater har vi i NS? I hvert fall to typer Et eks: Langtidsminne krever endring av synaptisk styrke – minnesporet er etset inn i den nevrale kretsen (Kandel viste hvordan habituering, sensitivering og assosiativ læring kunne implementeres slik i sjøsneglen Aplysia Californicas nervesystem)

Representasjon ved fyringsrater? “Hot” hypotese i NS siden Adrian (1920s): Nevroner representerer og viderefører informasjon gjennom fyringsrater (Fordi aksjonspotensialer er rel. like kan de ikke alene representere noe)

Eksempel: Tilbake til Goldman-Rakic’ og arbeidsminne Hypotese: OFC- nevroners fyringsrate representerer plassering av cue Klassisk DRT okulomotorisk DRT

Tusenkroners-spørsmål Er representasjonssnakket ren heuristikk? Kan / bør det byttes ut med biokjemiske/fysiske beskrivelser? Finnes representasjoner i en fysisk verden?

Hvordan gjøre rede for representasjon i en fysisk verden? Naturalisering av representasjon  gjøre rede for representasjon som et naturfenomen  Representasjon er ikke alltid et resultat av sosiale praksiser (contra Davidson mfl) To særlig viktige spilleregler:  Ikke-sirkularitet: Får ikke bruke representasjonalistiske termer som “innhold”, “handler om”, “tror at” etc  Feilrepresentering: Må tillate at organisme representerer noe som ikke er tilfellet

Kort om Dretskes oppskrift på representasjoner Ingrediens ( #1) indikasjon Røff idé  R indikerer C hviss: Hvis det er en R, så er det en C (støtter counterfactuals) Natural meaning:  Årringer indikerer treets alder  Dørklokken indikerer at noen er v døren  Kompassnålen indikerer magnetisk nord  Etc

Trenger noe mer... Indikasjon  representasjon  Ting indikerer for mange ting: Dørklokka indikerer at noen er ved døra men også også at noen trykker på knappen etc  Umulig å feilindikere slik indikasjon er definert Hvis ekorn begynner å trykke på knappen slutter ringeklokken å indikere, den indikerer ikke feil  Kan ikke gjøre rede for feilrepresentasjon.

Ingrediens ( #2) funksjon Er indikasjon + funksjon = representasjon?  Viseren på badevekta har som funksjon å indikere hvor korpulent jeg er (RS type II)  Den marine bakteriens magnetosom har (kanskje) som funksjon å indikere retningen til oksygenfattig miljø (RS type II) Funksjoner må også forstås naturalistisk – feks ved seleksjon eller læringsprosess Men hvis Dretskes løsning fungerer er i hvert fall ikke representasjonssnakk mer problematisk enn funksjonssnakk