KLIMAKAMPANJE Hvordan tenker Oslo ifht informasjon om klimatiltak overfor befolkningen? Hvordan tenker Oslo ifht informasjon om klimatiltak overfor befolkningen?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

Holdning til vindkraft i berørte kommuner
1 Vi har ikke et CO2 problem!. 2 Vi har et livsstilsproblem med et CO2 symptom!
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
Biogass – kost/nytte – mulighetenes kunst
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
12. Oppsummering.
Industriell verdiskapning en mulighet for gode klimatiltak? Stortingets klimaforlik, klimatiltak og virkemidler i industrien Terje Lien Aasland, Næringskomiteen.
Klima10 Torød – en plass med ca 1800 innbyggere i Nøtterøy kommune Folkemøte TORØD Klima10.
Øystein Pedersen Dahlen
Kampanjens mål  Å øke den gjennomsnittlige avgangsalderen i arbeidslivet I IA-avtalen for initieres et treårig tiltak for å synliggjøre seniorene.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Miljørådgiver, Grønn Hverdag
1 1 Veien mot lavutslippssamfunnet Klimapolitikk i et lite land.
Bioenergiprogrammet 2009/ Biogass Ørlandet 11.mai 2009.
1 Brita Bye CREE Seminar, KLD, 31. mars 2014 Hvordan skal vi innrette teknologi- og klimapolitikken? Modeller for endogen teknologiutvikling.
ForVei-modellen Workshop Linda T. Sørensen
Energisektorens bidrag og muligheter til å nå klimamålene Steinar Bysveen Adm. dir., EBL Eneregirådet, EBL – drivkraft i utviklingen av Norge.
Morgendagens kompetanse
Inge Aarhus Stiftelsen Lillehammer Miljø
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
FJERNVARMENS JULEMØTE :00Bedre kommunikasjon av fjernvarmens verdi v/ Trygve Mellvang-Berg Oppsummering fra fagmøte om kunderelasjoner. Forslag.
Energieffektivisering – fokus på bygget eller systemet ?
Årets nyhet – prisstatistikk for fjernvarme!!! Jon Tveiten Norsk Energi 1.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Naturvern i hundre år Samling for fylkes- og lokallag i Bodø
Naturvernskolen: Energieffektive og oljefrie kommuner Tema på foredrag: Hvordan jobbe med energi- og klimasaker lokalt Tid: ca. 20 min For mer info om.
Fornybar kraft og varme
Trondheim 23.august 2007 Å kunne velge å bo hjemme lengst mulig – en sentral verdi for de fleste.
Fritt Brukervalg Torsdag 31. mai 2007
Biogass – Det må satses ! 8. mars 2011 Cato Kjølstad, Daglig leder.
Statens landbruksforvaltning Norwegian Agricultural Authority mai 2009Biogasskonferanse, Ørland1 Nasjonalt utviklingsprogram for klimatiltak i.
Klima og kvoter Hva er god miljøpolitikk? Nei til EU 10. Mars 2007 Lars Haltbrekken.
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Plan og miljø Energi- og klimaplan for Bærum kommune utkast januar 2009 seminar om ny plan- og bygningslov februar 2009.
Ressursoptimalisering eller problemløsning
Biogassproduksjon i Landbruket Oslo, 23. okt
St.meld. Nr. 39 klimautfordringene – landbruket en del av løsningen
Bioenergiprogrammet 2009/ Biogass Øyvind Halvorsen Bellona
Kritiske faktorer for biogass basert på avfall – Kurerer klimakuren?
Konsernovergripende anskaffelsesstrategi for Oslo kommune
”Be The Change You Want To
Klimapåstander Ved markedsføring må påstandene relateres til det produktet forbruker kjøper Klimapåstander må gi utslag i forbrukers klimaregnskap Klimapåstander.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Miljø og klimaarbeid i Troms fylkeskommune Interne muligheter
Klimaregnskap for kommunene..::Nettverksamling mars Bodil Motzke10.mars 2009.
Tilskudd til forebygging av uønskede svangerskap og abort 2015
Miljøsatsningen i Ahlsell Norge Ambisjon og prioritering.
1 KLIMA Innen 2020 skal utslippene av klimagasser i Trøndelag reduseres med 30% sammenlignet med Trøndelag skal spille en ledende rolle i forhold.
På veg mot Framtidens byer Statssekretær Heidi Sørensen, Miljøverndepartementet Samling i Oslo mars 2009 Foto: Peder Vold.
Forbruk og avfall… og bedre bymiljø. Vi lærte i dag… Hvis CO2-reduksjon er planten du vil ha til å gro, så er holdninger gjødselen… framtidensbyer.no2.
Miljøsatsningen i Ahlsell Norge Ambisjon og prioritering.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nordland.
Workshop, Dokka – 9. nov
Cecilie Thun og Katrine Fangen
MÅLRETTET MILJØARBEID
Statlige bindinger på kommunene. 2 Bakgrunn og problemstilling Staten benytter et bredt spekter av virkemidler i styringen av kommunene. −Tre hovedtyper:
Elisabet Molander, prosjektleder Klimaløftet. Kort om Klimaløftet Lavutslippsutvalget Startet mars 2007 Regjeringens klimakampanje Miljøverndepartementet.
Reach for Change Impact Coffee 27. mai Reach for Change – kort oppsummert 2 Hvem er Reach for Change? –Stiftelse som støtter sosiale entreprenører.
Oslos strategi frem mot nullutslippsbyen Bioenergi – til transport!
Miljøsatsningen i Ahlsell Norge Ambisjon og prioritering.
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Ove Guttormsen| NHO Anskaffelseskonferanse | Oslo 11.mai 2016 – EN LANDSFORENING I NHO Innovative offentlige anskaffelsers betydning for omstillingsarbeidet.
Aktører og virkemidler Utfordringer for Verdiskapingsprogrammet Bent Aslak Brandtzæg og Per Ingvar Haukeland.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Frisørseminar 15 sep 2009 Ragnar Gulowsen Stiftelsen Miljøfyrtårn
Statlige bindinger på kommunene
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Utskrift av presentasjonen:

KLIMAKAMPANJE Hvordan tenker Oslo ifht informasjon om klimatiltak overfor befolkningen? Hvordan tenker Oslo ifht informasjon om klimatiltak overfor befolkningen? Hva viser forskningen – hva slags (klima)kampanjer virker? Hva viser forskningen – hva slags (klima)kampanjer virker? Betydningen av å koble virkemidler til tiltak i informasjonsarbeidet Betydningen av å koble virkemidler til tiltak i informasjonsarbeidet Betydningen av å gå fra informasjon til mobilisering Betydningen av å gå fra informasjon til mobilisering

Dagens gode nyhet: TNS Gallups Klimabarometer 1/2009

…så den dårlige nyheten

Så hva virker? Effektive informasjonskampanjer generelt: ► har stort omfang ► spesifisert målgruppe ► benytter massekommunikasjon ► kombinerer massekommunikasjon i kombinasjon med personlig påvirkning  Kilde:  Kilde: TØI-rapport 727/2004: ”Effekter av informasjonskampanjer på atferd og trafikkulykker - forutsetninger, evaluering og kostnadseffektivitet”.

Hva virker II Effektive klimakampanjer spesielt: ► Henvender seg til enkeltpersoner direkte ► Gir verktøy for konkret endring – ikke behov for mer generell informasjon, generelle råd eller dårlig samvittighet! ► Økonomisk støtte, veiledning ► Målbare resultater - CO2-effekt!  Kilde: Rapport fra Stiftelsen Miljømerking og Norges Naturvernforbund til Miljøverndepartementets ”Klimaløftet”,  Futerra ”Rules of the game” 2006

► Troverdighet! Hva gjør kommunen – hva kan du gjøre? ► Reell effekt! Hvordan tilby klimatiltak som har en reell og målbar effekt på utslipp? ► Gjennomførbarhet! Politisk, økonomisk og ressursmessig. Hvor kan vi spille en forskjell? ► Virkemidler! Hvilke verktøy har vi i kassa? Oslos utgangspunkt:

Kommunene har mange virkemidler! ► Økonomiske ► Regulative ► Forbildefunksjon ► Markedsaktør ► Produsent av tjenester ► Informasjon/ formidling

► Økonomiske: Klima- og energifondet, tilskudd til ladestasjon, avgifter ► Regulative: Regelverk for fjernvarme, reguleringer etter PBL, parkeringspolitikk ► Forbildefunksjon: Klimatiltak i egen virksomhet ► Markedsaktør: Klimakrav ved innkjøp ► Produsent av tjenester: Kollektivtrafikk, kildesortering og energi til fjernvarme ► Informasjon/ formidling: Oljefri.no, Mobility Oslo, Miljøfestivalen Oslos virkemidler:

Transport: Elbil-kampanje

”Kjør grønt” – ala Kristiansand?

Energi: Fjerning av all oljefyring

Avfall: Kildesortering i Oslo – samarbeid med Øyafestivalen

Innkjøp: ”Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør”? ► Utslipp fra forbruk – ”skjult problem” ► Kommunene er store innkjøpere – men setter i liten grad klimakrav ► Må sette krav selv hvis vi skal være troverdige overfor befolkningen. Bruke de virkemidlene vi har og vise reell effekt av å sette krav ► Må sette krav selv hvis vi skal være troverdige overfor befolkningen. Bruke de virkemidlene vi har og vise reell effekt av å sette krav ► Stor forskjell på forbruk!! Eks: Klær produsert og fraktet med fornybar energi kontra fossil energi

Pilotprosjekt på klimavennlig innkjøp? Earth Positive: Klesfabrikk med eget vindkraftverk

Oppsummering: ► Langsiktig prosjekt med flere konkrete delkampanjer – målrettede og avgrensede! ► Kombinere personlig påvirkning og massekommunikasjon. ► Utgangspunkt i Oslos konkrete virkemidler, fremfor generelle råd ► Virkemidlene vi har må knyttes til konkrete tiltak – vi må satse der vi har troverdighet!

TIL DISKUSJON ► Hvordan skal vi bruke kampanjer i FB? ► Hvordan kan vi synliggjøre tiltak som gir reelle utslippskutt? ► Hvor har vi virkemidler – og hvordan samler vi oss om å øke handlingsrommet? ► Hvordan går vi fra informasjon til mobilisering?