KLIMAKAMPANJE Hvordan tenker Oslo ifht informasjon om klimatiltak overfor befolkningen? Hvordan tenker Oslo ifht informasjon om klimatiltak overfor befolkningen? Hva viser forskningen – hva slags (klima)kampanjer virker? Hva viser forskningen – hva slags (klima)kampanjer virker? Betydningen av å koble virkemidler til tiltak i informasjonsarbeidet Betydningen av å koble virkemidler til tiltak i informasjonsarbeidet Betydningen av å gå fra informasjon til mobilisering Betydningen av å gå fra informasjon til mobilisering
Dagens gode nyhet: TNS Gallups Klimabarometer 1/2009
…så den dårlige nyheten
Så hva virker? Effektive informasjonskampanjer generelt: ► har stort omfang ► spesifisert målgruppe ► benytter massekommunikasjon ► kombinerer massekommunikasjon i kombinasjon med personlig påvirkning Kilde: Kilde: TØI-rapport 727/2004: ”Effekter av informasjonskampanjer på atferd og trafikkulykker - forutsetninger, evaluering og kostnadseffektivitet”.
Hva virker II Effektive klimakampanjer spesielt: ► Henvender seg til enkeltpersoner direkte ► Gir verktøy for konkret endring – ikke behov for mer generell informasjon, generelle råd eller dårlig samvittighet! ► Økonomisk støtte, veiledning ► Målbare resultater - CO2-effekt! Kilde: Rapport fra Stiftelsen Miljømerking og Norges Naturvernforbund til Miljøverndepartementets ”Klimaløftet”, Futerra ”Rules of the game” 2006
► Troverdighet! Hva gjør kommunen – hva kan du gjøre? ► Reell effekt! Hvordan tilby klimatiltak som har en reell og målbar effekt på utslipp? ► Gjennomførbarhet! Politisk, økonomisk og ressursmessig. Hvor kan vi spille en forskjell? ► Virkemidler! Hvilke verktøy har vi i kassa? Oslos utgangspunkt:
Kommunene har mange virkemidler! ► Økonomiske ► Regulative ► Forbildefunksjon ► Markedsaktør ► Produsent av tjenester ► Informasjon/ formidling
► Økonomiske: Klima- og energifondet, tilskudd til ladestasjon, avgifter ► Regulative: Regelverk for fjernvarme, reguleringer etter PBL, parkeringspolitikk ► Forbildefunksjon: Klimatiltak i egen virksomhet ► Markedsaktør: Klimakrav ved innkjøp ► Produsent av tjenester: Kollektivtrafikk, kildesortering og energi til fjernvarme ► Informasjon/ formidling: Oljefri.no, Mobility Oslo, Miljøfestivalen Oslos virkemidler:
Transport: Elbil-kampanje
”Kjør grønt” – ala Kristiansand?
Energi: Fjerning av all oljefyring
Avfall: Kildesortering i Oslo – samarbeid med Øyafestivalen
Innkjøp: ”Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør”? ► Utslipp fra forbruk – ”skjult problem” ► Kommunene er store innkjøpere – men setter i liten grad klimakrav ► Må sette krav selv hvis vi skal være troverdige overfor befolkningen. Bruke de virkemidlene vi har og vise reell effekt av å sette krav ► Må sette krav selv hvis vi skal være troverdige overfor befolkningen. Bruke de virkemidlene vi har og vise reell effekt av å sette krav ► Stor forskjell på forbruk!! Eks: Klær produsert og fraktet med fornybar energi kontra fossil energi
Pilotprosjekt på klimavennlig innkjøp? Earth Positive: Klesfabrikk med eget vindkraftverk
Oppsummering: ► Langsiktig prosjekt med flere konkrete delkampanjer – målrettede og avgrensede! ► Kombinere personlig påvirkning og massekommunikasjon. ► Utgangspunkt i Oslos konkrete virkemidler, fremfor generelle råd ► Virkemidlene vi har må knyttes til konkrete tiltak – vi må satse der vi har troverdighet!
TIL DISKUSJON ► Hvordan skal vi bruke kampanjer i FB? ► Hvordan kan vi synliggjøre tiltak som gir reelle utslippskutt? ► Hvor har vi virkemidler – og hvordan samler vi oss om å øke handlingsrommet? ► Hvordan går vi fra informasjon til mobilisering?