Offentlighet og partsinnsyn

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
Advertisements

Faglig Forum for Formannskapssekretærer i Sandnes mandag 8. juni 2009
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
JUS201 Dag
E-forvaltningsforskriftens (efvf) krav til elektronisk kommunikasjon
Prosessuell Materiell Personell
Offentlighetsprinsippet Forelesning , “Digital forvaltning”, DRI 1001 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Kurs i forvaltningsrett
Informasjonsplikt og uttalerett
Lov 19. mai 2006 nr. 16 om rett til innsyn i offentleg verksemd (offentleglova) Kursopplegg – generelt stoff  
1 Lov 19. mai 2006 nr. 16 om rett til innsyn i offentleg verksemd (offentleglova) Kursopplegg halv dag for departementene med underliggende virksomheter.
Regional samling med veiledning Forvaltningskompetanse
ENKELTVEDTAK SKAL VÆRE SKRIFTLIG n UNNTAK HVIS DET ER BYRDEFULLT n F.EKS UTENDØRS - BRANNVESENET n ELLERS HASTER.
Rett til innsyn i offentlige dokumenter
Offentlighet.
Åpenhet i kommunal forvaltning
Personopplysningsloven
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Ny innsynslov - mer åpenhet Kristine Holm, Norsk Presseforbund.
Offentleglova Lov av 19.mai 2006 nr 16 om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd Trer i kraft (erstatter lov av 19. juni 1970 nr. 60.
1 Lov 19. mai 2006 nr. 16 om rett til innsyn i offentleg verksemd (offentleglova) Seminar i Utenriksdepartementet 24. november 2008 Gjennomgang ved lovrådgiver.
Arbeidsrett Å være fullmektig KY 2008.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Notater til Dag Wiese Schartums forelesning den 8. september 2003
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
JUR5620 Personvern - forelesning Prosessuelle personvernrettigheter; datakvalitet som prosessuell rettighet; Datatilsynets.
Regler om offentlighet og åpenhet
innholdet i enkeltvedtak
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Offentlighetsprinsippet Forelesning , “Digital forvaltning”, DRI 1001 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
3 Marius Stub.
Rt 2004 s 1092 reinbeitedommen ”Kongen kan gjøre vedtak om at bestemte barskogstrekninger skal være fredet for reinbeiting i en viss tid, når dette anses.
Offentleglova Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 5 12./14. mars Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 7 2./4. april Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
FORVALTNINGSRETT.
Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO
Allmennoffentlighet Av Marius Stub. 1. Innledning Reglene i offentleglova gir enhver krav på innsyn i forvaltningens saksdokumenter mv. – En part kan.
Rett til innsyn i forvaltningens dokumenter
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
3 Marius Stub.
UNNTAK FRA SØKERLISTER
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
3 Marius Stub.
Forholdet mellom tiltalebeslutning og dom
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

Offentlighet og partsinnsyn

Hovedbegrunnelse Hensyn for Hensyn mot Mediene – overvåke, kontrollere, informere Den enkeltes kontroll – men her gir forvaltningslovens regler om partsinnsyn et godt grunnlag Transparens – tillit Kan vanskeliggjøre forvaltningens arbeid – ”forvaltningens frie meningsdannelse” Hensynet til den som er omtalt i dokumenter – personvern, forretningshemmeligheter

Grl § 100 Storting (2)(5)(6) ledd Domstoler Forvaltningen – offentleglova § 2 Formål – offentleglova § 1 Hovedregel – offentleglova § 3

Offl: Vid hovedregel krever modifikasjoner taushetsplikt frihet til å velge meroff.het §11 Fritt skjønn?

Partsinnsyn Kontradiksjon – to grunnkrav rett til å bli kjent med anførsler og bevis Kontradiksjon varsel rett til å uttale seg

”saksdokument” Offl § 4, forvaltningsloven § 2 (1) f jf 18 (1) Individualisert Mulig avgrensning mot dokument som: ”verken er gjenstand for saksbehandling eller har verdi som dokumentasjon” (arkivforskriften 3-18)

Taushetsplikt, offl § 13 (1) henviser til andre lover Partsinnsyn eks: fvl § 13 fvl § 13b nr1 jf. fvl 13b (2) jf. fvl § 18, 19 personlige forhold forr.hemmeligheter

Fakultative unntak Eks: (1) Dokumenter innhentet utenfra Identisk Fvl § 18b, offl § 15 men § 18c meroff. 11 mer.off § 18.2

Eks (2): Organinterne dokumenter Identisk Fvl § 18 a Offl § 14 og unntak 18 d, unntak § 16 men § 18 c, mer.off § 11 mer.off. fvl § 18.2

Klage Forvaltningsloven Offentleglova Prosessledende, ikke enkeltvedtak jf. § 2 Egen bestemmelse om begrunnelse og klage i § 21 Krav til utforming av avslag § 31 Klage § 32

Domstolskontroll NOU 2003: 30 s 260 Dersom hensynene som taler for offentlighet veier tyngst, plikter forvaltningen å gi innsyn. På dette punktet representerer bestemmelsen en endring i forhold til meroffentlighetsprinsippet i dagens lov, som bare innebærer at forvaltningen har rettsplikt til å vurdere om det likevel skal gis innsyn selv om dokumentet kan unntas fra offentlighet. Forvaltningens skjønn vil kunne overprøves fullt ut av domstolene og andre overprøvingsinstanser.

Framgangsmåten ”I de tilfeller der bestemmelsen får anvendelse, vil det, på samme måte som etter dagens meroffentlighetsprinsipp, være naturlig å gå frem slik at det først spørres om begrunnelsen for unntaksregelen gjør seg gjeldende, eventuelt om det foreligger et saklig og reelt behov for unntak, i det aktuelle tilfellet. Dersom dette besvares benektende, vil det måtte gis innsyn uten at det er nødvendig å gjennomføre noen avveining av de kryssende hensyn. Først hvis organet kommer til at begrunnelsen for unntaket gjør seg gjeldende, må det foretas en avveining opp mot de hensynene som taler for offentlighet i det konkrete tilfelle. Bestemmelsen legger således opp til en totrinns vurdering. ”

Rt 2010 s 740 Hovedregelen (36) ”Utredningen fra advokatfirmaet som ble innhentet i anledning klagenemndens behandling, omfattes av begrepet « sakens dokumenter » i forvaltningsloven § 18. Dermed gjelder hovedregelen om partsinnsyn, og spørsmålet er om noen av unntaksbestemmelsene kan anvendes.”

Unntak (37) ”Forvaltningsloven § 18b annet ledd gir adgang til å gjøre unntak for deler av dokument som inneholder råd om og vurderinger av hvordan et organ bør opptre i en sak. Jeg finner det klart at en utredning fra et advokatkontor faller inn under dette, og viser til Ot.prp.nr.102 (2004-2005) side 135 om den tilsvarende regelen i offentlighetsloven § 15 annet ledd.”

Ikke lenger enn unntaksgrunnen rekker 38) ”Proposisjonen nevner så at det som hovedregel ikke vil være adgang til å unnta de deler av et dokument som ikke har karakter av råd og vurderinger, men bare inneholder generelle premisser.” [men i rettslige vurderinger er generelle premisser og vurderinger ofte så sammenvevet at man ikke kan skille]

Meroffentlighet? ”Et tredje vilkår for å gjøre unntak etter § 18b annet ledd er at det er påkrevd av hensyn til en forsvarlig ivaretakelse av offentlige interesser i saken. Det er ikke fremkommet noe som rokker ved at dette krav er oppfylt.” [kort vurdering her i den konkrete sak siden de aktuelle bestemmelsene nærmest presumerer et behov for hemmelighold.]