Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Advertisements

Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Styring av IKT - eksempelet personvern Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Rettsstat, rettssikkerhet og forholdet til personvern
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Om forholdet mellom rettssikkerhet og personvern i elektronisk forvaltning Dag Wiese Schartum, AFIN.
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Bruk av IKT i ulike beslutningsprosesser og arbeidsoppgaver i offentlig sektor (I) - Spesielt om elektronisk saksbehandling Disposisjon til Dag Wiese.
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Organisering av offentlig sektor (Bolk A av emnet Digital forvaltning) Notater til Dag Wiese Schartums forelesningen den 18. august 2003.
Organisering av offentlig sektor (Bolk A av emnet Digital forvaltning) Hovedpunkter til Dag Wiese Schartums forelesningen den 18. august 2003.
Notater til Dag Wiese Schartums forelesning den 8. september 2003
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN
JUR5620 Personvern - forelesning Arbeidsgiveres tilgang til ansattes e-post Vilkår for fjernsyns- overvåking (videoovervåking)
JUR5620 Personvern - forelesning Prosessuelle personvernrettigheter; datakvalitet som prosessuell rettighet; Datatilsynets.
Generelt om offentlig forvaltning og retten Dag Wiese Schartum.
Gjennomgang av gruppearbeid til bolk A - DRI Dag Wiese Schartum, AFIN.
Hva bør en lærer være seg bevisst når det gjelder personvern?
Oversikt over personopplysningslovens bestemmelser om fjernsynsovervåking Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO § 14 – Inngrep gjennom forskrift Kongen kan ved forskrift gripe inn mot konkurransebegrensende atferd –Er.
Opplysningsplikt og opplysningsrett Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Diskusjon av mulig fremtidig regulering av biometri i Norge Dag Wiese Schartum, AFIN.
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Oversikt over personopplysningslovens bestemmelser om fjernsynsovervåking Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Generelt om offentlig forvaltning og retten
Generelt om den offentlige forvaltningen og retten
Dag Wiese Schartum, AFIN
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Dag Wiese Schartum, AFIN
Opplysningsplikt og opplysningsrett
Dag Wiese Schartum, AFIN
Punkter til Dag Wiese Schartums forelesningen den 30. august 2004
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Prof. Dag Wiese Schartum
Rettsstat, rettssikkerhet og forholdet til personvern
Elektronisk forvaltning og jus
Hvordan kan personvern styres?
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN

Myndigheter i hht personopplysningsloven Datatilsynet –Etablert i 1980, har vokst fra ca 8 til 37 medarbeidere i ansatte i informasjonsavdelingen, 9 i tilsyns- og sikkerhetsavdeling og 15 i juridisk avdeling + 8 i administrasjonen –Har en rekke oppgaver Utøve myndighet, dvs. treffe enkeltvedtak Drive informasjon og veiledning Høringsinstans og “vaktbikkje” Personvernnemnda –Etablert i 2000, 7 medlemmer + varamedlemmer + sekretariatsleder Leder og nestleder oppnevnes av Stortinget Øvrige medlemmer oppnevnes av Kongen Funksjonstid er 4 år –Er klageinstans i forhold til Datatilsynets enkeltvedtak

Datatilsynets myndighet Er et uavhengig forvaltningsorgan administrativt underordnet Kongen og departementet (FAD) –EU-direktivet krever en slik uavhengig stilling for alle lands datatilsynsmyndigheter –Innebærer at tilsynet ikke kan instrueres, verken generelt eller i enkeltsaker –Likevel en viss grad av styringsmulighet gjennom budsjettpolitikk mv –Datatilsynet saksbehandling kan imidlertid styres gjennom Personvernnemndas avgjørelser (tidligere meget høy omgjøringsprosent) Har i flere tilfelle myndighet til å treffe enkeltvedtak –Kan overprøve alle sider ved praktiseringen av personopplysningsloven, dvs nedlegge forbud, påbud/stille vilkår, se pol § 46 siste ledd –Kan gi tillatelse til å behandle personopplysninger hvis konsesjonsplikt ( se §33 flg) –Ilegge overtredelsesgebyr, jf § 46 første ledd –Kan ilegge og frafalle tvangsmulkt, se pol § 47 –Kan politianmelde det de mener er straffbare brudd på pol, jf § 48 Kan kreve tilgang til lokaler, maskiner og bistand (§ 44) Supplerende styringsmidler –Personvernombud, jf pof § 7-12 –Bransjevise normer

Personvernnemndas myndighet Er et uavhengig forvaltningsorgan administrativt underordnet Kongen og departementet (FAD) –Behandler klager over Datatilsynets avgjørelser og kan omgjøre vedtaket –De alminnelige klagereglene i forvaltningsloven gjelder, jf kap. VI –I mars 2013 var det avgjort ca 125 saker, dvs i snitt ca 10 per år –Stor omgjøringsprosent (ca 50%!) de første ti årene; lavere nå –Nemndas avgjørelser kan bringes inn for domstolene for endelig avgjørelse, men stopper normalt opp med nemndsvedtaket –Alle vedtak i Personvernnemnda er tilgjengelig fra Personvernnemnda.no - ta en titt!

Andre myndigheters rolle i forhold til personvern Alle offentlige myndigheter er “behandlingsansvarlige” og har slik sett ansvar for de personopplysninger de selv behandler –JD, FAD og HOD er spesielt viktige departementer fordi de har ansvar for sentrale lover og forskrifter som gjelder personvern Enkelte tilsynsmyndigheter har oppgaver som gjelder ivare- takelse av personvern i hht andre lover enn personoppl.loven –Helsetilsynet (jf helseregistre, helsepersonell, helseforskning) –Arbeidstilsynet (arbeidsmiljøloven kap. 9, se særlig § 18-6 første ledd) –Forbrukerombudet (markedsføringsloven, særlig §§ ) Politiet kan reise tiltale dersom brudd på straffebestemmelser –Straffebestemmelser i personopplysningsloven § 48 –Enkelte bestemmelser i straffeloven (§§ 132b, 145, 145a, 145b, 246, 247, 390 mv) –Krever normalt en anmeldelse (med mindre allmenne hensyn tilsier offentlig påtale)