Utfordringer for kommunesektoren

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
TBU Det tekniske beregningsutvalget for inntektsoppgjørene Om grunnlaget for inntektsoppgjørene 2010 Foreløpig rapport fra TBU, 19. februar 2010.
Advertisements

Om grunnlaget for inntektsoppgjørene 2013
• Tiltakende arbeidsløshet • Kraftig nedgang i ordrereserver • Søkertallene til Vg1 Bygg- og anleggsteknikk har gått ned • Regjeringens tiltakspakke og.
2009 Finanspolitiske rådets rapport noen kommentarer Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO 12. mai 2009.
Resultatpresentasjon pr 4. kvartal 2010
KOMMUNEVALGET 2011 FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Privatisering.
Finanskrisa og kommuneøkonomien- hvordan er situasjonen for kommunene nå? Per Richard Johansen, Vårkonferansen i ST, 10. juni 2009.
Den økonomiske situasjon
Regjeringens tiltakspakke Drammen kommunes oppfølging.
2007 Utfordringer for finanspolitikken Steinar Holden Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo Faglig-pedagogisk dag, 3. jan.
Økonomiseminar med bystyret 15. mai Hvordan går Bergen fra 102 til 91,6 prosent? Skatteinntektene før statens inntektsutjevning: 102 pst. av landsgjennomsnittet.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag 1 Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett 2006 og gjetninger om.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2009.
Finansrådgiver Steinar Olsen Høgskolen i Oslo 30. januar 2007 Kommunal finansforvaltning.
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
BUDSJETT 2011 KS-konferansen 13. oktober Statsbudsjettet Økning i frie inntekter på 200 mill kr til fylkeskommunene Realøkning i frie inntekter.
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
1 Kommuneproposisjonen Kommunal- og regionaldepartementet 2 Revidert nasjonalbudsjett 2010 Lønnsveksten nedjustert til 3¼ pst. Økte energipriser.
1 Roma, Status og utfordringer for kommuneøkonomien framover Per Richard Johansen, Landsstyret i KS, 26. oktober 2011.
Kommuneproposisjonen 2013 RNB 2012 Onsdag 9. mai 2012.
En kommune i endring. Netto driftsresultat Netto lånegjeld.
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
Norges Bank 1 Hovedstyremøte 30. juni Norges Bank 2 Anslag for BNP-vekst i 2005 hos Norges handelspartnere. Prosent Kilde: Norges Bank.
Boligpolitisk satsing/innsats fra KS Helge Eide, områdedirektør for interessepolitikk.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 2. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
1 Handlingsprogram Rådmannens forslag november
Nye utfordringer i ei økonomisk nedgangstid Strategikonferanse 2009, Os Rune Bye, Fagsjef kommuneøkonomi.
Utfordringer i en økonomisk nedgangstid…. Bjørn Gudbjørgsrud,
Statsbudsjettet 2008 Landsstyret 18.oktober 2007.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Levanger kommune rådmannen Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en - Ola Stene Formannskapet 1 Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en Formannskapet.
Statsbudsjettet 2009 – og virkninger for Drammen kommune.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Utfordringer i en økonomisk nedgangstid – konsultasjoner med staten Strategikonferanse Akershus, 12. februar.
Visjoner om det fremtidig Kommune-Norge Administrerende direktør Sigrun Vågeng.
Konjunkturutsiktene for Norge − sett fra ulike prognosegivere Oppdatert pr 5/10-10 Dette materialet kan brukes fritt. Seriene i figurer og tabell er sammenstilt.
Utfordringer i en økonomisk nedgangstid – konsultasjoner med staten
Per Richard Johansen, Strategikonferanse Sør-Trøndelag, 29. januar
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
Økonomisk utvikling Regnskap 2008 Kommuneprop Langtidsvirkninger omlegging IS.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Kommunesektorens rolle i motkonjunkturpolitikken Per Richard Johansen, Rådmannslandsmøtet 13. mai 2009.
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
Budsjettundersøkelse 2015 – rådmannens forslag Basert på et utvalg på 78 kommuner 5. desember 2014.
Kommentar til statsbudsjettet kommuneopplegget.
Økonomiske utsikter for 2015 Lars E Haartveit. 2 Verden rundt oss.
Finansdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
1 Statsråd Erna Solberg Solstrand Hotel 28. oktober 2004 Framtidens kommuner i møte med innbyggerne.
Norsk økonomi og utfordringer for kommunesektoren ASSS-møte Tromsø, 16. september 2010.
Konjunkturutsiktene for Norge − sett fra ulike prognosegivere Oppdatert pr 11/5-10 Dette materialet kan brukes fritt. Seriene i figurer og tabell er sammenstilt.
Kommunesektoren ser muligheter Adm.dir. Sigrun Vågeng.
Stabiliseringspolitikk – hvorfor og hvordan?
RNB2009/Kommuneproposisjon 2010 Siri Westgård – KS, Analyse og kommuneøkonomi.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Kommuneproposisjonen Konsekvenser for Troms fylkeskommune Økonomisjef Berit Koht.
1 2006: tredje år med høy vekst i norsk økonomi og ledigheten har kommet markert ned Framover –lavere vekst –enda litt lavere ledighet –noe høyere lønns-
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: Økonomiske rammebetingelser LØRENSKOG KOMMUNE 11.JUNI 2014 STRATEGISEMINAR.
YS Inntektsplitiske konferanse TBU DE TØRRE, MEN VIKTIGE, TALLENE.
1 Budsjettforslag 2009 Fylkesrådsleder Odd Eriksen Pressekonferanse 11.november.
Finansdepartementet Statssekretær Tore Vamraak 19. oktober 2016 Statsbudsjettet 2017 og boligmarkedet.
Økonomiske utsikter for 2015
Statsbudsjettet 2018 Bjørnar Laabak Trondheim, 12. oktober 2017.
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Statsbudsjettet 2018 Statssekretær Paul Chaffey Bø, 13. oktober 2017.
Markedsrapport November 2017
Rådmannens forslag: HANDLINGSPLAN Budsjett 2019
Uten virkemidler? Makroøkonomisk politikk etter finanskrisen
Lav rente – en gjeldsfelle
Utskrift av presentasjonen:

Utfordringer for kommunesektoren 05.04.2017 Utfordringer for kommunesektoren Inge Johansen KS Troms og Finnmark KS Troms og Finnmark

Kommunesektoren – dårlig rustet for lavkonjunkturen Kommunesektoren hadde svært gode netto drifts-resultater i oppgangs-årene 2005-06 svært dårlige resultater i nedgangsårene 2008-09 Dette gir et dårlig utgangs-punkt for motkonjunktur-politikk Rekordsvakt netto driftsresultat i 2008 Ingen realvekst i frie inntekter de to siste årene

Eksempel: De sju magre årene Inntekts- og aktivitetsutviklingen i kommunesektoren 1990-2008. Utviklingen i BNP for Fastlands-Norge. Indekser med 1990 = 100 Kilde: TBU april 2009

Konjunkturdriverne for Norge framover Internasjonal markedsvekst bunnen kan være nådd, men utsiktene svake Oljeinvesteringene har gitt særnorske vekstimpulser til det siste svakere vekst ventes framover potensial for klar nedgang med ”lav” oljepris Rentene lave renter stimulerer forbruk og boligkjøp, men høy gjeld i utgangspunktet trekker ned Finanspolitikken tiltakspakke på toppen av handlingsregelen gir sterke vekstimpulser Norske husholdninger, har ikke brent seg like kraftige som amerikanske husholdninger

05.04.2017 Tross mulighet for kortsiktig bedring; også utsiktene for Norge er svake Høykonjunkturen var en utfordring for kommunene økte oppgaver økte kostnader, ut over merskatteveksten Lavkonjunktur framover i beste fall nullvekst i år vekst under trendvekst også i 2010 Arbeidsmarkedet svekkes, lønns- og kostnadsveksten avtar, også for kommunene Skattegaranti fra regjeringen sikrer likevel kommunesektorens inntekter i år KS Troms og Finnmark

05.04.2017 Konjunkturnedgangen vil svekke arbeids-markedet – vil øke sosialhjelpsutgiftene Arbeidsledigheten har vært lav, men har økt de siste månedene SSB og NBa venter økning på 50.000 fram til 2010 kan på lang sikt øke kommunenes kost-nader til sosialhjelp med 1,2 mrd kroner Kommunene har iflg KS’ budsjettundersøkelse ikke budsjettert med økte sosialhjelpsutgifter for 2009 Pengene som bevilges i årets reviderte budsjett tar høyde for økte sosialhjelpsutgifter KS Troms og Finnmark

KS’ økonomiske krav for 2010 05.04.2017 KS’ økonomiske krav for 2010 For å bringe balanse i kommuneøkonomien er det behov for om lag 7½ mrd kroner i økte inntekter, regnet fra anslaget for 2009 i tiltaksproposisjonen Anslaget omfatter ikke ukjente kostnader for 2010 knyttet til evt økte pensjonspremier og lånegjeld i 2009 dekning av driftskostnader knyttet til forvaltnings-reformen (overføring av riksveier til fylkes-kommunene) Dessuten må barnehagereformen fullfinansieres i tråd med Stortingets forutsetninger KS Troms og Finnmark

05.04.2017 Regjeringens forslag til årets reviderte budsjett og neste års kommuneopplegg Selv om KS sine krav ikke innfris fullt ut vil en vekst på fire milliarder kroner til kommunesektoren neste år sammen med økningen i tiltakspakken og satsningene i revidert nasjonalbudsjett bidra til å rette opp noe av ubalansen i kommuneøkonomien Kommunene må fortsatt vise moderasjon i forhold til nye tiltak KS Troms og Finnmark

05.04.2017 Tiltakspakka: KS ga i høst innspill om hvordan kommunesektoren kan bidra Driften i kommunesektoren må være langsiktig og bærekraftig. Kan ikke ta folk inn i og kaste dem ut av sykehjem i takt med konjunkturutviklingen kan ikke bruke omsorgstilbudet til bestemor som automatisk stabilisator! Satsing på investeringer og vedlikehold kan gjøre det billigere å produsere velferdstjenestene i framtida øke kvaliteten på tjenestene mer effektiv realkapital, også mht energibruk Fordeler ved investeringer og vedlikehold som midlertidig motkonjunkturtiltak sterkest nedgang i bygg- og anleggssektoren aktivitet som det vil være lett å avslutte KS har vært opptatt av det såkalte "Rikdommens dilemma", at vi vil få vanskeligheter med å finansiere framtidas velferdstjenester pga demografiske og strukturelle forhold (eldrebølge, lav produktivitetsvekst i velferdstjenestene i forhold til virksomheten i privat sektor, etc). Vi må da være varsomme med å bygge opp et velferdstilbud under lavkonjunkturen (lenge før eldrebølgen har begynt å gjøre seg gjeldende), bare fordi vi da har de nødvendige ressursene, som vil gjøre velferdstjenestesystemet enda mindre bærekraftig på lang sikt. Økte investeringer og vedlikehold i sektoren egener seg godt. Mange kommunale bygg er uhensiktsmessige for moderne, effektiv drift. Investeringer i mer effektive bygg, som ikke krever at driftsutgiftene senere økes (utgift til utgifts ervervelse!), men som kan gjøre det billigere å produsere velferdstjenestene i framtida (og evt med høyere kvalitet), bør med fordel kunne foretas i en lavkonjunktursituasjon, der det er ledige ressurser i økonomien. Det samme gjelder for vedlikehold som forlenger byggenes levetid og opprettholder kvaliteten på tjenestene bygget leverer. Fordelen ved å inkludere investeringer og vedlikehold som et motkonjunkturtiltak er flere: - Det er i byggesektoren nedgangen framover antakelig kommer sterkest. - Ved å lage en motkonjunkturpakke for økt vedlikehold og investeringer i mer effektiv realkapital, vil en sikre at midlene går til disse tiltakene. - Dette er aktivitet som det vil være lett å avslutte dersom norsk økonomi igjen kommer i en så sterk vekst at aktiviteten må begrenses. KS Troms og Finnmark

Alle kommunene i Nordland, Troms og Finnmark er spurt (88) 05.04.2017 KS i Nord-Norge har gjennomført en undersøkelse om hvordan dette er behandlet i kommunene Undersøkelsen er utført av Questback Alle kommunene i Nordland, Troms og Finnmark er spurt (88) I tillegg er fylkeskommunene spurt (3) KS Troms og Finnmark

Tiltakspakke hadde en samlet ramme på 20 mrd 05.04.2017 Tiltakspakke hadde en samlet ramme på 20 mrd 6,4 milliarder til kommunesektoren: Et midlertidig tilskudd til vedlikehold og rehabilitering av infrastruktur i kommunesektoren på 4 milliarder kroner Kommunesektorens frie inntekter økes med 1,2 milliarder kroner. I tillegg kommer økte frie inntekter fra merverdikompensasjon på 0,8 milliarder kroner. Til sammen 2,0 milliarder kroner Tilskuddet fordeles med et likt beløp per innbygger og gis til alle kommuner og fylkeskommuner uten forutgående søknadsbehandling. KS Troms og Finnmark

Andre områder med økt rammer 05.04.2017 Andre områder med økt rammer Enovas rammer øker med 1,2 mrd kroner i 2009 – innrettes bl.a mot kommunale bygninger og anlegg som skal rehabiliteres og oppgraderes Husbankens låneramme økes med 2 mrd. kroner til 14 mrd. kroner Tilskuddene til omsorgsboliger sykehjemsplasser slik at det kan bygges 1500 nye enheter Rentekompensasjonsordningene for skole/svømmehaller og kirkebygg utvides med ( 1 mrd + 400 mill kroner) 250 mill. til kommunale utleieboliger, midlertidig økning av fylkeskommunenes lærlingtilskudd med 185 mill. og 60 mill til digital fornying i kommunene KS Troms og Finnmark

Spørreundersøkelsen om krisepakken til kommunene i Nord-Norge

Spørreundersøkelsen om krisepakken til kommunene i Nord-Norge

Spørreundersøkelsen om krisepakken til kommunene i Nord-Norge

Spørreundersøkelsen om krisepakken til kommunene i Nord-Norge

Spørreundersøkelsen om krisepakken til kommunene i Nord-Norge

Spørreundersøkelsen om krisepakken til kommunene i Nord-Norge

Spørreundersøkelsen om krisepakken til kommunene i Nord-Norge

Spørreundersøkelsen om krisepakken til kommunene i Nord-Norge

Oppsummering Lokal politisk behandling av krisepakken. Vanskelig budsjettprosess for 2009 ca 80 % hadde foretatt kutt, 35,9 % var det vesentlige kutt. Økt rammetilskuddet går til saldering av budsjett 2009 Økt mva komp jevnere fordelt på nye tiltak og saldering. Handlingseffektive kommuner idet 41 % av kommunene var i gang med tiltak i løpet av 1.kvartal, ytterligere 25,6 % i mai og 15,4 % i juni.

Oppsummering 90 % av tiltakene er nye og 74,4 % av tiltakene sluttføres i år. Økt tilskudd til lærebedrifter har bare 24 % sett nytten av. Rentekompensasjon til skoler og svømmeanlegg er suksess, mens det er god interesse for midler til kirkeanlegg, moderat interesse for sykehjem. Sysselsettingseffekten er rapportert til 87,7 årsverk (betydelig undervurdert ?)

Behov for flerårig plan for kommune-økonomien 05.04.2017 Behov for flerårig plan for kommune-økonomien Kortsiktigheten i statens styring av kommune-sektoren gjør kommuneøkonomien og tjenestetilbudet til innbyggerne uforutsigbart Kommunene trenger å knytte sine utgiftsbudsjetter opp mot langsiktige inntektsrammer, og ikke til løpende inntektsutvikling to år tidligere Dagens økonomiske ubalanse er et tydelig uttrykk for svakhetene i dagens styringssystem Det er urimelig at kommunene er pålagt å legge fireårsplaner, mens staten bare forholder seg til ett år om gangen En del av tapene har kommunene sikret seg mot gjennom bufferfond, men nedskrivningene per 31/12 må føres som utgift i regnskapet for 2008, selv om tapene ikke realiseres. KS mener at kommunene i enkelte tilfeller bør få dekke inn regnskapsmessige underskudd knyttet til store urealiserte tap på kommunens aksjebeholdning over mer enn fire år, jf Kommunelovens § 48 nr. 4 nytt tredje og fjerde punktum som lyder: KS Troms og Finnmark