Gode råd for å selge inn en kommunikasjonsplan Fra observatørene i gruppearbeidet 12. mars
Signaliser fleksibilitet (presenter kun utkast) Tydeliggjør inforollene (samtidig med infostadiene) Tenk strategisk (hold fast på dine hovedmål)
Faktaopplysninger om gevinstene ved sammenslåing mangler, dette hemmer konstruktive innspill til planen Implementering umulig uten et eierforhold i ledelsen Rolleavklaring før neste møte. Ledelsen må være mer synlig da!
Forberedelser!! Plasser ansvar (i planen) Vær ydmyk og lydhør Fokus!
Ordfører og politisk ledelse må snarest på banen i direkte kommunikasjon med de berørte Det må skapes intern begeistring gjennom presisering av fordeler ved sammenslåingen Det må fokuseres mer på utviklingsmuligheter for den enkelte ansatte og fordeler for Andebys befolkning
Planen ”selges” ikke inn; den utarbeides i samarbeid med ledere og ansatte på ulike plan Forslag i ledermøter Forhåndsdrøftelser med ulike ledere/ansatte Presenteres og redigeres i enkelt språk Kommunikasjonsplanen er et levende dokument og endres ved behov
Informasjonsleder må være lyttende, åpen for endringer Strukturerende (innenfor/utenfor mandatet) Ivaretakende (dialog med hver enkelt deltaker)
I lederrollen: Ta styring Aktivt salg Definer felles virkelighetsoppfatning
Når det dukker opp noe uventet: Analyser den nye situasjonen Sjekk fakta Informer om egen vurdering