Gode råd for å selge inn en kommunikasjonsplan

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Labore Fravær -en oversikt over produktet
Advertisements

Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Implementerings- prosessen i Nets
Advokatforsikring som ny fordel for medlemmer av Industri Energi Først ute igjen!
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
NESOs Formannsskole Ledelse - Forhandling Samling 4. klasse 18, Tromsø Januar 2014 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Forbedringsprosjektet
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Utdanningsforbundet Trondheim
Informasjon er ikke gitt før den er mottatt
Aktører, roller og relasjoner Noen punkter fra rollespill Bortreiseseminaret mars 2002.
FRIVILLIGHETSMELDING Hedmark fylkeskommune 1. Verbalforslag årsbudsjett 2011 “Fylkestinget ber fylkesrådet utarbeide en frivillighetsmelding med fokus.
Turing-testen En person stiller alle mulige spørsmål til noe som enten er en maskin eller et menneske. Hvis ingen person greier å avgjøre om det er.
Lederegenskaper Sarpsborg, mars 2009 Morten Høgberg.
1 Kvalitetsarbeid, trepartssamarbeid og veien videre.... Hva nå? Notat til styringsgruppen i Kvalitetskommuneprogrammet 18. mai 2009.
Cafédialog – elevmedvirkning
1 ”Blandet drops” IKT og utfordringer for barnehagemyndighet i kommunen.
Fiskeriministeren Fiskeriministeren ønsker
Samarbeidsprosjekt felles tjenester – Gratangen, Lavangen og Salangen kommuner Orientering for Sosial- og barnevernsavdelingene 9. desember 2005 på Huset.
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
Universitetets IT-virksomhet: Strategi, styring, organisering Presentasjon på USITs allmøte 9. september 2010 Lars Oftedal, IT-direktør.
Norway Rotary Distrikt 2260 Kurs Bevisstgjøring av Rotary’s ledere Utarbeidet av Lillian Johansen og Finn Kolstø, Gardermoen Rotary Club.
Regional transportplan Agder
Seniorpolitikk Livsfaseorientert personalpolitikk Den gode dialogen
God kommunikasjon – vær trygg
Informasjonsforum Stilling ledig Oslo kommunes interaktive tjenester Fjernarbeid Portal CP Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Mental Helse 20. September 2014 Lisa Haug Hvordan arrangere kurs ?
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Catherine Janson daVinci Consulting AS
Tilbakeblikk på Arendalskonferansen - og hvor er vi egentlig nå? Innovasjonsalliansen 8. september 2010.
Samling 4, Klasse 19Tromsø januar 2015
Modellkommunene Hva er unikt?
KOMMUNIKASJON MED SPILLERE OG MEDIA. PÅ BANEN…OG UTENFOR BANEN AKTØRER Spillere, lagledelse, publikum, media DOMMEREN Ærlig, blid, tydelig, seg selv,
«Slik kan vi tenke innad for å bli gode utad»
RAPPORT saklig og informativ
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Personalutvalet i Bø kommune Mandag 26. april 2010.
Hva er politikk? Politikk (gr. Politikos): det angår byen. Fordeling av goder og byrder i et samfunn (ved bruk av makt) Det er politikk i alt vi gjør,
Fra ”helvete” til himmelen - eksempel på oppstart og prosess Arbeidsgiverstrategi Grue kommune v/ Anne Berit Gullikstad Kommunalsjef oppvekst (tidligere.
Involvering av barn og unge. Hva er involvering? 15. november 2012 Ikke informasjon – bare en forutsetning for å få til involvering Se Forstå Akseptere.
Kommunikasjonstrategi og praktisk analyse Universitetet I Agder Fakultet for samfunnsvitenskap
Gode alene – enda bedre sammen? – sørover eller nordover? Hva med kommunens egne ansatte?
Samarbeid og medbestemmelse Samling: Samarbeid og medbestemmelse i staten. Målgruppe: mellomledere. Arbeidshefte.
Velkommen. Agenda Velkommen og presentasjonsrunde Mandat LMU og SKU, ved Kari Kort gjennomgang Hva skiller utvalgene/ hvor er fellesnevnerne? Drøfting.
Forventningene fra Fylkesmann « Fylkesmannen forventer at det er gjort en vurdering av hvorvidt kommunen, gjennom ny kommune eller på egen hånd, er i stand.
Kommunikasjon og Omstilling AS Minsaas, Haugan, Welde, Farstad & Dahl Du dømmes ofte ut fra hvordan du håndterer en krise – og ikke etter krisens årsak.
Samarbeid og medbestemmelse Samling: Godt samarbeid. Målgruppe: partene, øverste ledelse og tillitsvalgte Opplæringsmateriale.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Et praktisk verktøy for å kartlegge dine lokale aktører
Den gode skoleeier I Nes.
Dialogverktøy Et praktisk verktøy som egnes seg både til å utforske problemstillinger og finne konkrete løsninger.
Forventningene fra Fylkesmann
W 1 Bedre ledelse Eksempel på tilpasning av lederplakat - Arbeidstilsynet Tittel på presentasjon.
Samarbeid og medbestemmelse
Prosjektkanvas introduksjon
Samarbeid og medbestemmelse
Systematisk utviklingsarbeid - drivkrefter og motkrefter
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Delprosjekt arbeidsgiverpolitikk
Utskrift av presentasjonen:

Gode råd for å selge inn en kommunikasjonsplan Fra observatørene i gruppearbeidet 12. mars

Signaliser fleksibilitet (presenter kun utkast) Tydeliggjør inforollene (samtidig med infostadiene) Tenk strategisk (hold fast på dine hovedmål)

Faktaopplysninger om gevinstene ved sammenslåing mangler, dette hemmer konstruktive innspill til planen Implementering umulig uten et eierforhold i ledelsen Rolleavklaring før neste møte. Ledelsen må være mer synlig da!

Forberedelser!! Plasser ansvar (i planen) Vær ydmyk og lydhør Fokus!

Ordfører og politisk ledelse må snarest på banen i direkte kommunikasjon med de berørte Det må skapes intern begeistring gjennom presisering av fordeler ved sammenslåingen Det må fokuseres mer på utviklingsmuligheter for den enkelte ansatte og fordeler for Andebys befolkning

Planen ”selges” ikke inn; den utarbeides i samarbeid med ledere og ansatte på ulike plan Forslag i ledermøter Forhåndsdrøftelser med ulike ledere/ansatte Presenteres og redigeres i enkelt språk Kommunikasjonsplanen er et levende dokument og endres ved behov

Informasjonsleder må være lyttende, åpen for endringer Strukturerende (innenfor/utenfor mandatet) Ivaretakende (dialog med hver enkelt deltaker)

I lederrollen: Ta styring Aktivt salg Definer felles virkelighetsoppfatning

Når det dukker opp noe uventet: Analyser den nye situasjonen Sjekk fakta Informer om egen vurdering