1 Basel II –Pilar 2 Hva vil Kredittilsynet legge til grunn for tilsynsprosessen Høstkonferansen 2007 Bankenes Sikringsfond Rica Hell Hotel 17.-18. september.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Frokostmøte om pensjon - spesielt om nye regler for innskuddspensjon
Advertisements

Erfaring fra parallellrapportering Kapitaldekningsrapportering i 2007
Systematisk HMS arbeid
Nye likviditets- og soliditetskrav Kristin Gulbrandsen Bransjeseminar om egenkapitalbevis, 15. september 2010.
Norske bankers situasjon, utlånsevne og kapitalbehov Direktør Bjørn Skogstad Aamo Stortingets Finanskomite
Rygge-Vaaler Sparebank
De nye kapitaldekningsreglene (Basel II) – med hovedvekt på Pilar 2
Er det fortsatt grunnlag for sterk vekst i REGIONSPAREBANKENE?
Hvordan kan fundingen gjøres mer robust God likviditetsstyring
Må revisors rolle endres i Norge? Nødvendige endringer i rammebetingelser Avdelingsdirektør Anne Merethe Bellamy.
Hvordan fungerer ulike typer finansieringskilder i urolige tider? Bente A. Landsnes – FNHs årskonferanse.
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Den Norske Revisorforenings fagkonferanse – Geilo 1. september 2002 KAN VI STOLE PÅ DE REVIDERTE REGNSKAPENE – OG HVEM BØR TA ANSVARET FOR HVA? Kredittilsynsdirektør.
Forberedelser til Basel II SpareBank1 SR-Bank
Gjensidige NOR Equities Bank- og Finansseminar Norsk finansnæring - Utfordringer og tiltak fremover Kredittilsynsdirektør Bjørn Skogstad Aamo.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Skjemaoppsett etter COREP Arlina Kornienko Informasjonsmøte COREP 16. – 24. april 2008.
Finansielle utfordringer i fiskerinæringen Anne Stärk-Johansen Konserndirektør.
Bank-Norge i endring Ola Sundt Ravnestad Konsernsjef Terra Gruppen AS
- vi vil mer SPAREBANKEN PLUSS Hvorfor velge alliansefrihet? Fordeler og ulemper ved dette valg. Adm.dir Stein Hannevik.
Private høyskolers rapportering til departementet
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Nasjonale anbefalinger Helsetilsynets betraktninger
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nord-Trøndelag 23. Jan 2008.
TANKESMIA AS Medieanalyse for St. Olavs Hospital HF 28. Jan 2008.
Stresstesting av bankenes resultater og kapitaldekning Av Henrik Andersen og Tor Oddvar Berge Figurer til artikkel i Penger og Kreditt 2/2008.
Figurer til artikkelen Utdyping av stresstestene i Finansiell stabilitet 1/11 Av Rønnaug Melle Johansen og Cathrine B. Træe i Penger og Kreditt 1/11.
Utdyping om stresstesten av bankens kapitaldekning i Finansiell stabilitet 1/2010 Figurer til artikkel i Penger og Kreditt 1/10 Norges Bank Finansiell.
Figurer til artikkelen Utdyping om stresstesten av bankenes kapitaldekning i Finansiell stabilitet 2/2010 av Gøril Bjerkhol Havro, Cathrine Bolstad Træe.
Figurer til artikkelen Utdypning av stresstestene i Finansiell stabilitet 2/11 Av Rønnaug Melle Johansen og Knut Kolvig i Penger og Kreditt 3/11.
PILAR II Nye krav til banker og tilsynsmyndigheter Seniorrådgiver Erik Lind Iversen Orienteringsmøte om Basel II 17. januar 2005.
Vil Basel II gi oss en tryggere banksektor? Konsekvenser for finansiell stabilitet Orienteringsmøte om Basel II, Arne Skauge Finansnæringens Hovedorganisasjon.
1 Modellgodkjenning Orienteringsmøte om Basel II 17. januar 2005 Bjørn Andersen, Kredittilsynet.
Betydningen av uavhengige bekreftelser i et samfunnsmessig perspektiv
1 Informasjon om nye kapitaldekningsregler 14. desember 2006.
Kredittilsynsdir. Bjørn Skogstad Aamo
1 Erfaringer fra evaluering av lokale og regionale bankers ICAAP Aimée Staude Høstkonferansen 2008 Bankenes Sikringsfond Haugesund september.
Basel II – Formål og hovedprinsipper
BASEL II-seminar mars 2007 Terra-Gruppen. Nye forskrifter om kapitaldekning Finansdepartementet fastsatte ny forskrift om kapitalkrav –Forskriften.
Veiledning til kapitaldekningsrapporteringen - COREP
Kostnader i pensjonsordningene Pensjonsforum Jan Otto Risebrobakken.
Frederic Ottesen 23. september 2011
Foreløpig oppsummering etter tilsyn med styring av vedlikehold
Livsforsikringsselskapene og finanskrisen FNHs årskonferanse 2009 Bjørn Skogstad Aamo, direktør Kredittilsynet.
ICAAP i SMN.
Basel II –Pilar 2 Dokumentasjon om risikoprofil og nødvendig kapitalbehov Høstkonferansen 2007 Bankenes Sikringsfond Rica Hell Hotel september.
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
Aktuelt fra Kredittilsynet v/Anne Merethe Bellamy 23. september 2008.
Statsråden 1 Sem - erklæringen Samarbeidsregjeringen vil arbeide for at avgjørelser skal fattes så nær dem det angår som mulig. Det lokale selvstyret skal.
Departementets styring og styrenes rolle
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven Studieadministrativt forum Kongsberg 23. januar 2009 Kortfattet papirnotat om diskriminerings- og tilgjengelighetsloven.
Presentasjon for SPAREBANKENES FAGDAG Bergen, 28. oktober 2005 God eierstyring og selskapsledelse – på norsk Ludvik Sandnes Adm.direktør.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Virkningen av statlige tiltakspakker for næringslivet – kapitaltilgang og konkurranseforhold Administrerende direktør i Eksportfinans ASA, Gisèle Marchand.
1 Kommersialisering av FoU-resultater – FORNY - Informasjon fra programsekretariatet FORNY – Forum, Bergen Ola Børke, Programkoordinator.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Statlig tilsyn med kommunesektoren Samordning Bakgrunn: NOU 2004 nr 17 – Aaslandutvalget Ot.prp nr. 97 (2005 – 2006) Kapittel.
Soliditet versus likviditet – Hva er viktigst?
Nytt og nyttig fra Stiftelsestilsynet Stiftelsesforum i Trondheim – 18.sept 2014 Øystein Fosstvedt, seniorrådgiver.
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
Kredittinstitusjoner i krise Sjur Swensen Ellingsæter, stipendiat ved Institutt for privatrett.
Stiftelsers kapital, stiftelsesloven og nyheter fra Stiftelsestilsynet Stiftelsesdag i Stavanger – 14.mai 2014.
Fremtidig budsjettutvikling ved UiS
Utskrift av presentasjonen:

1 Basel II –Pilar 2 Hva vil Kredittilsynet legge til grunn for tilsynsprosessen Høstkonferansen 2007 Bankenes Sikringsfond Rica Hell Hotel september Aimée Staude

2 Hovedpunkter i presentasjonen: 1.Tilsynsprosessen – forholdsmessighet i omfang og innhold 2.Behandling av mellomstore og små institusjoner 3.Erfaringer fra gjennomgang av ICAAP for store og systemviktige institusjoner 4.Tilsynets forventninger

3 1. Tilsynsprosessen – forholdsmessighet i omfang og innhold Hensynet til forholdsmessighet vil også påvirke myndighetenes arbeid med ulike typer institusjoner avhengig av størrelse, kompleksitet og systemviktighet.

4 1. Tilsynsprosessen – forholdsmessighet i omfang og innhold Banker fordelt etter kjernekapitalprosent : Kjernekapital i % (Basel I) Antall%Beregningsgrunnlag i mill kroner % Under 9,9 % ,9 % Over 14 % Sum

5 Store og systemviktige banker (DnB NOR, Nordea Bank Norge, SpareBank 1 Gruppen, SR- Bank, Midt- Norge, Nord-Norge og Sparebanken Vest) Store forretningsvolumer, systemviktige nasjonalt eller regionalt, komplekse styringssystemer, IRB søknader Rundskriv 21/2006 med frist for ICAAP innleverig våren 2007 Forslag til format. Detaljert gjennomgang av tilsynsmyndigheten og dialogmøter med institusjonen og styret Øvrige banker og foretak med kjernekapital over 14 % (Basel I) (90) De fleste har valgt å utsette overgangen til Basel II til 2008 Format som for de store basert på forholdsmessighet Dokumentbasert gjennomgang stedlig tilsyn etter behov Rundskriv høsten 2007 med frister Øvrige banker og foretak med kjernekapital under 14 % (Basel I) (42) De fleste har valgt å utsette overgangen til Basel II til 2008 Format som for de store basert på forholdsmessighet Omfang og dybde av tilsynsmessig gjennomgang gjenstand for konkret vurdering Rundskriv høsten 2007 med frister 1.Tilsynsprosessen – forholdsmessighet i omfang og innhold

6 2. Behandling av mellomstore og små institusjoner Generelt: Frister og behandling tilpasset institusjonenes styringsprosesser Vektlegge dialog og kommunikasjon Tidsfrister for forbedringer Spesielt for mellomstore og små institusjoner: ICAAP dokumentasjon og data fra Kredittilsynets finansdatabase Statistikk og nøkkeltallsanslyse påvirker utvalg av institusjoner som vil få omfattende gjennomgang

7 2. Behandling av mellomstore og små institusjoner Statistikk og nøkkeltallsanslyse påvirker utvalg av institusjoner med omfattende gjennomgang Utvikling i : Soliditet Inntjening og tap Vekst Likviditet Store engasjementer og annen spesialrapportering

8 3. Erfaringer fra gjennomgang av ICAAP for store og systemviktige institusjoner 3.1. Prosess og styrets involvering ICAAP er styrets ansvar. Brobygging mellom risikostyringsmiljøene, ledelsen og styret kan være utfordrende.

9 3. Erfaringer fra gjennomgang av ICAAP for store og systemviktige institusjoner 3.2. Integrering med øvrige styringsprosesser Planlegging og styring av risiko og kapitalbehov bør være en integrert del av styrings- og beslutningsprosessen i institusjonen Vi finner det i varierende grad i: Forretningsstrategi og langtidsplaner Kredittpolicy og kredittbeslutninger Policy og rammer for markedsrisiko Likviditetsstrategi, rammer og beredskapsplaner Produktprising Måling av resultater og utvikling i forretningsvolumer Årsberetning

10 3. Erfaringer fra gjennomgang av ICAAP for store og systemviktige institusjoner 3.3. Grenser for ønsket risikonivå og kapitalmål Valg av måltall og nivåer for nødvendig kapital er under utvikling. Overgang til nytt kapitaldekningsregelverk og sammenhengen mellom Pilar 1 og Pilar 2 har ikke ”satt seg”.

11 3. Erfaringer fra gjennomgang av ICAAP for store og systemviktige institusjoner 3.4. Grenser for ønsket risikonivå og kapitalmål Kjernekapital Urealiserte gevinster Tilleggsverdi ved verdsettelse av institusjonen Økonomisk Kapital (Ut fra risikonivå) Minimum komfortabelt nivå Strategisk tillegg Overskytende Tilgjengelige finansielle ressurser Forbruk av finansielle ressurser Tilleggs kapital Strategidiskusjon i styret Buffer Modningsprosess som vil utvikle seg over tid

12 3. Erfaringer fra gjennomgang av ICAAP for store og systemviktige institusjoner 3.5. Risikoforhold ut over Pilar 1 risikoer som bør drøftes særskilt: Konsentrasjonsrisiko, geografisk, bransjemessig, enkeltkunder Likviditetsrisiko – styring, planlegging og beredskap Strategisk risiko/forretningsrisiko – nye satsinger, bortfall av volumer/inntekter på tilleggsprodukter

13 3. Erfaringer fra gjennomgang av ICAAP for store og systemviktige institusjoner 3.6. Sensitivitetstester Teste virkninger av alvorlig økonomisk nedgang på bankens inntjening, likviditetssituasjon og soliditet. Vurdere om resultatene av testen bør få konsekvenser for nivået på kapital som styret mener banken bør holde eller for fremtidig risikoprofil. Institusjonenes beregninger viser stort sett at alle har nok kapital.

14 3. Erfaringer fra gjennomgang av ICAAP for store og systemviktige institusjoner 3.6. Stresstester (forts.) Scenario testing mest benyttet. Virkning av isolerte parameterendringer kan også måles. Utfordrende å transformere makroøkonomisk utvikling til konsekvenser for egen kredittrisiko, dvs. enkeltkunders misligholdssannsynlighet og tapspotensialer Overveiende milde utslag på porteføljekvalitet og tapsnivå Antatte ledelsesmessige inngrep reduserer negative utfall – er dette realistisk? Har institusjonene gode early warning - systemer og konkrete handlingsregler?

15 3. Erfaringer fra gjennomgang av ICAAP for store og systemviktige institusjoner 3.7. Uavhengig vurdering Styret bør sørge for at ICAAP og prosessen for oppdatering er gjenstand for en uavhengig intern gjennomgang og kvalitetskontroll (uavhengig av administrasjonen). Vurdering av prosess, metoder, data, antatt risikonivå og kapitalbehov. Av hvem: Intern revisor der dette er etablert Ekstern revisor eller annen kilde uavhengig av administrasjonen Utviklingspotensialet på dette området er identifisert.

16 4. Tilsynets forventninger Fra Ot. Prp. Nr. 66 (2005 – 2006) om nytt kapitaldekningsregelverk, s. 47: ” Tilsynet må legge til grunn at institusjonene legger seg på et nivå over det regulatoriske minstekravet til ansvarlig kapital, og skal også kunne kreve dette. Dersom tilsynet ikke er tilfreds med institusjonens egne risikoanslag og kapitalallokeringsprosess, må det settes i verk tiltak.”

17 4. Tilsynets forventninger Solid kapitalbuffer over minimumskravet fordi: Samlet risiko omfatter mer enn risikoer tatt hensyn til i minimumskravet Kvantifisering av risiko og kapitalbehov er basert på metoder og data som inneholder usikkerhet Krav til at kapitalbehovet skal være fremtidsrettet og ta hensyn til forretningsplaner, vekst og tilgang til kapitalmarkedene Kapitalbasen tilstrekkelig for å gjennomleve en alvorlig nedgangskonjunktur med negative resultater og vansker med innhenting av ny kapital

18 Kilder: Ot. Prp. Nr. 66 ( ): ”Om lov om endringer i finansieringsvirksomhetsloven, verdipapirhandelloven og i enkelte andre lover (nytt kapitaldekningsregelverk) Forskrift om kapitalkrav for forretningsbanker, sparebanker, finansieringsforetak, holdingselskaper i finanskonsern, verdipapirforetak og forvaltningsselskaper for verdipapirfond m.v. (kapitalkravsforskriften) av 14. des Rundskriv fra Kredittilsynet: ”Pilar 2 i nytt kapitaldekningsregelverk – retningslinjer for vurdering av risikonivå og beregning av kapitalbehov i institusjonene Finansiell stabilitet nr. 1/2007 Norges Bank