En felles plattform? Konsultokrati i norsk klimapolitikks første fase Yngve Nilsen, Handelshøyskolen BI, Velferdskonferansen, 13. september 2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva skal jeg snakke om •Bakgrunn NAKU •Hovedoppgaver •Prosjekter •Kommende prosjekter •NAKU trenger referansegruppe.
Advertisements

Sjur Kasa, TIK-Senter for Teknologi, Innovasjon og Kultur/CICERO
Forskning og Teknologiutvikling for Olje og Gass Virkemidler i Forskningsrådet PETROMAKS, et stort program for petroleumsforskning Norsk Offshore dag.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Arbeidsplassvurdering på oppdrag fra NAV
Et mangfoldig Rotary En god vei inn i det norske samfunn er gjennom kontakt og vennskap med nordmenn Kanskje Rotary er noe for deg?
Å være eller å drite i været
Pensjonsreformen Vil den få oss til å jobbe mer? v/ Axel West Pedersen Institutt for samfunnsforskning.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Statssekretær Ellen Birgitte Pedersen August/september 2009.
- en eksplorativ undersøkelse
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Tjenestepensjoner og mobilitet Presentasjon.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
Markedsutsikter: Begrenset produksjonsvekst og sterk etterspørsel
Klima- og miljøpolitikk i lokalsamfunn
Om tyver og helse Andreas Moan Dr.med. Pt HOD 2041 – et magisk år.
KROPPSØVINGSSEKSJONEN HVO Arbeid med Kunnskapsløftet I forhold til kroppsøving, fysisk aktivitet og helse har det fra statlig hold vært flere innfallsvinkler.
Mangfoldige minner og Mangfoldsåret
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Merverdiavgift på import av tjenester Vurdering av Oppdrag / Bidragsprosjekter Kathrine Levin Asle Bjørndal.
Norges olje- og gassvirksomhet
VESTLANDSFORSKING Kommunene som aktør i klimapolitikken - noen internasjonale erfaringer Foredrag på seminaret ”Hva betyr liberalisering av kraftmarkedet.
Utenlandskontrollerte foretak i Norge (inngående FATS)
Regulering av løpende pensjoner i Siemens AS
F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 1Rogaland II7/5/2014 Kilde: Aftenposten.no/reise.
VELG RIKTIG - MILJØ ER VIKTIG! 8. november 2012 Egil Dragsund Fagsjef miljø, Norsk olje og gass.
Kvinnelige ledere i byggenæringen Undersøkelse for Byggekostnadsprogrammet Rolf K. Andersen Fafo Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning 2006.
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
Fornyelse av forskningen og Forskningsrådets rolle Fagerbergutvalget, dialogmøte, UiT, Randi Søgnen.
15. september, 2008 Rapport utarbeidet for KS Topplederne i kommunesektoren.
Endring gjennom ledelse. Politisk styring Vekst og utvikling for barn, unge og familier Politisk styring, gjennom budsjett, lovverk, styringsbrev.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
1 Utviklingen av toppinntektene I Norge, 1875 – i dag Rolf Aaberge Forskningsavdelingen Statistisk sentralbyrå Velferdskonferansen 2012, Oslo kongressenter.
EUs miljø- og klimapolitikk - aktuelle saker Knut F. Kroepelien, Miljøråd Difi 18 oktober 2010.
Forebyggende innsatser i skolen
Anne M Jervell Strategiske veivalg? Anne M Jervell STYREMØTE Tema:Strategi.
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
14 Samarbeid over grenser
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Nasjonale prøver.
Å være eller å drite i været -om å skape et rettferdig klima.
St.meld. Nr. 39 klimautfordringene – landbruket en del av løsningen
CCS i Norge. Den politiske historien.
Klimakur 2020 Energikonferansen Sør 21.september 2010 Magnus Utne Gulbrandsen, Rådgiver, Klima- og forurensningsdirektoratet.
Finansiering av spesialisthelsetjenesten – konsekvenser for MS-pasientene Innlegg på Dagens Medisin seminar 8/ Bjørn Svendsen Norges Handelshøyskole/
Askøy kommune v/Miljøvernleder Målfrid Eide
Analyse av Tromsø kommunes omdømme
Åpent næringslivsmøte , ”Næringsutvikling” – Levanger næringsselskap AS – Levanger rådhus SkatteFunn Vigdis Tuseth, Innovasjon Norge Levanger 11.
Finansieringssystemet for universiteter og høyskoler
Eksternt finansiert virksomhet Bakgrunn – erfaringer – og spørsmål. Kåre Rommetveit universitetsdirektør.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Noen kommentarer til Kostrat evalueringen EVA-8 Hurdalsjøen 5-6 september 2002 Hans Torvatn, SINTEF Teknologiledelse.
Studiefinansiering for funksjonshemmede - Et eksempel på lobbyarbeid.
Work-shop 3: Hvordan finansiere forskningsbasert nyskaping. Oppsumering Det må utvikles spesifikke verktøy/virkemidler direkte mot U&H sektoren for å styrke.
Ot. prp. nr. 58 ( ) om lov om etikk og redelighet i forskning Statssekretær Åge R. Rosnes.
Langtidsserie utarbeidet av Landbruksdirektoratet Alta
Hønefoss Ringerike Rotary klubb
Seminar om forskning og brukeres rolle Velkommen !
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research IPCCs tredje hovedrapport – noen.
”Selvhjelp og Vilje” – veien til mer helse av Irene Sørensen Konferansen i Lyngen
Trender i norsk og internasjonal forskning fra indikatorrapporten
HMS-kort i Byggenæringen
Brukermedvirkning i helseforskning i Norge
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
8 Mål og virkemidler i miljøpolitikken
Utskrift av presentasjonen:

En felles plattform? Konsultokrati i norsk klimapolitikks første fase Yngve Nilsen, Handelshøyskolen BI, Velferdskonferansen, 13. september 2010

Norsk klimapolitikks første år Slutten av 1980-årene til begynnelsen av 1990-årene Midten av 1990-årene Målsetting om å stabilisere de nasjonale utslippene på 1989-nivå innen 2000 Politisk konsensus om å godskrive norsk gasseksport som globalt utslippsreduserende virksomhet Miljøbevegelsen stor innflytelseOlje- og gassektoren stor innflytelse Forskningsavdelingen ved Statistisk Sentralbyrå som viktig premissleverandør ECON Senter for økonomisk analyse som viktig premissleverandør

Glimt fra ECONs historie: Etablert i 1986 av fire yngre forskere fra Forskningsavdelingen ved SSB 70 ansatte og 60 millioner i omsetning i 2001 Første klimapolitiske rapport i 1990, på oppdrag fra Olje- og energidepartementet Kjøpt av det finske konsernet Pöyry i 2007

ECONs rolle i samfunnsdebatten har lenge vært kontroversiell

”Langsletdoktrinen” (st.meld.nr ) forsøkte å trekke et skille mellom forskning og utredning: Fagekspert/forskerKonsulent Kjenner av fagetKjenner av feltet ”Beskjedent vitne”Endringsagent Forskningsrapporter og fagartikler for henholdsvis offentligheten og fagmiljøet Notater og rapporter til internt bruk for oppdragsgiveren Oppdraget finansiert gjennom Forskningsrådet (Langsletdoktrinen) Oppdraget finansiert direkte fra departementet (Langsletdoktrinen)

Utredningsformen favoriserte ECON framfor forskningsorienterte Stiftelsen for samfunns- og næringslivsforskning (SNF) Rapport fra ECON til NEDRapport fra SNF til NED

I praksis kunne også utrederen selv definere problemstillingene: ”Bakgrunnen for studien er at norsk klimapolitikk kan få som konsekvens at eksporten av naturgass fra norsk kontinentalsokkel blir lavere enn den ellers ville ha blitt. En analyse ECON har gjennomført for Oljeindustriens Landsforening viser at tiltak på sokkelen utover dem som ble gjennomført fra 1991 til 1994 vil være svært kostbare, særlig på eksisterende installasjoner (ECON 1994). En opptrapping av avgiften vil derfor ha begrenset effekt på utslippene pr produsert enhet olje og gass. Avgiften vil imidlertid påvirke lønnsomheten i olje- og gassutvinning og dette kan føre til at produksjonsvirksomheten blir lavere enn den ville blitt uten avgift”. (Brev fra ECON til departementet, med søknad om midler til den senere rapporten ”Redusert gasseksport fra Norge, virkninger på globale CO₂-utslipp”)

Den påfølgende rapporten ble imidlertid snarere brukt som resultater fra uavhengig forskning enn som utredning til internt bruk:

Hva kan ECONs rolle i klimadebatten si oss om konsultokratiet? Utredningsoppdrag favoriserer konsulent- og konsulentliknende institusjoner framfor institusjoner hvor de ansatte er avhengige av å fremme en individuell forskningsagenda Formelt sett er skillet mellom forskning og utredning klart og lettfattelig I praksis kan utrederen sette dagsorden for oppdragsgiveren I praksis blir utredninger brukt som uavhengige ekspertuttalelser