LN-TSB 1. EIERE 2. ORGANISERING 3. HISTORIE 4. OPERATIVE FORHOLD 5. TEKNISKE FORHOLD 6. NETTSIDE 7. ADMIN. & ØKONOMI 8. FLYSIKKERHET.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

F/NLF Fagseminar 2011 Formell skjermutdanning F/NLF Endre Jacobsen.
Veiledning: Fylling av R-410A på luft-luft varmepumpe
Regattaforberedelser Norsk 40,7 Klubb v/ Jørn-Erik Ruud
Litt mer om PRIMTALL.
Solstrand Camping, v/Magnus Stenbrenden.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Grunnleggende kurs i skjermkjøring. Mål Kurset målsetning er at elevene skal bedre sine kunnskaper og ferdigheter innen skjermkjøring på en slik måte.
ABB AS Divisjon Kraft Forretningsenhet Krafttransformatorer, Drammen
Spørsmål til Klubbledelse, Instruktører og Fartøysjefer.
Tekster til kapittel 2.
Pål Visnes Salgskonsulent
Skolesjef Finn Hugo Zahl og kasserer Ole André Utheim representerer.
Krav til modellflybevis
LN-TSB 1. EIERE 2. ORGANISERING 3. HISTORIE 4. OPERATIVE FORHOLD 5. TEKNISKE FORHOLD 6. ADMIN. & ØKONOMI 7. PILOTER 8. NETTSIDE 9. FSK SIKKERHET HAGL 2007.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 HOUSTON We have a problem.
LN-DFK Teknisk orientering
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Diabetes- sett fra en kolibri
Veiledning: bytte av O-RING (kran utedel) versjon hl.
Naturstien i Borgundgavlen er opparbeidet av Det norske Skogselskap, Møre og Romsdal. Naturstien er 1,4 km lang og ligger i et område som disponeres.
Kapittel 21 Transportsystemet i Oslo
Norsk Schäferhund Klub HBU 2009
1 HOPP Innkalling (hunden 5 meter fra hinder). 2 HOPP Veksle foran hunden v/hopp.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Fallskjermseksjonen F/NLFs fagseminar 2003, # 1 St.dir. A-sertifikat mars 2003 Rica Hotell Gardermoen.
Presentasjonsteknikk Kursledere: Ram Gupta og Gro Elin Hansen
Kapittel 14 Simulering.
Mer grunnleggende matte: Forberedelse til logistisk regresjon
Foreløpige tall pr Randi Sæther
P-MP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
P-CP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
AD SIGNALER Innkast Ad markerer når ballen er ute av spill.
Hvordan er det å hoppe i nye Holmenkollen Matematiske regler i hopp
Revisjon Enklere i bruk Bedre redigeringsmuligheter. Tilpassing til egne behov Ståstedsanalysen sammen med resten av verktøyene i Skoleporten utgjør et.
Bruk av data fra Skoleporten Grunnskolering - veilederkorpset 6. november 2013 Øyvind Lind Kvanmo.
Hendelser og havarier Har vi bedret rapportering eller har vi flere hendelser? Steinar Øksenholt Fagsjef Seilflyseksjonen / Norges Luftsportsforbund Seminar.
Hendelser og havarier Har vi bedret rapportering eller har vi flere hendelser? Steinar Øksenholt Fagsjef Seilflyseksjonen / Norges Luftsportsforbund Seminar.
Hva kan vi lære av et havari med seilfly Seilflykonferansen 2006 Hotel Central, Elverum oktober.

Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Kai Lyche Tekniske bestemmelser.
Hvordan lage en enkel grovanalyse
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Alle operasjoner skal foregå i sikker høyde mer enn 500 fot over terreng Mikroflyhåndboka MINSTEHØYDER:
Klikk for å redigere undertittelstil i malen Flytryggingsseminar ’12 Kan vi unngå ulykker? Vi skal her snakke litt om: Holdninger At vi må tørre å bry.
Skogbrannvaktflyvning 2014 Operativ instruks Brannvaktrute Hotel.
Gigantbestilling 222 nye fly –
Bibliotekvakten Bibliotekvakten startet i Vestfold i 2001
4. – 7. trinn 1.
1. Bjørn Olav Raasok Født: Posisjon: Keeper Høyde: 193
Spillere Postenligaen 2012/2013
Oslo Børs Holding ASA Resultat 1. kvartal 2002 Presentasjon 25. april.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
GIS  BIM Koordinatsystemer og georeferering
”UV-viser” for sydligere breddegrader. Radius på sirklene for hver UV-indeks, for 350 DU (normalt tykt for sommer i Norge) og 5% overflate refleks.
LN-TSB 1. EIERE 2. ORGANISERING 3. HISTORIE 4. OPERATIVE FORHOLD 5. TEKNISKE FORHOLD 6. ADMIN. & ØKONOMI 7. PILOTER 8. NETTSIDE 9. FSK SIKKERHET HAGL 2007.
LN-TSB 1. EIERE 2. ORGANISERING 3. HISTORIE 4. OPERATIVE FORHOLD 5. TEKNISKE FORHOLD 6. ADMIN. & ØKONOMI 7. PILOTER 8. NETTSIDE 9. FSK SIKKERHET HAGL 2007.
Fallskjermseksjonen F/NLFs fagseminar 2003, # 1 Del 500 Operative bestemmelser mars 2003 Rica Hotell Gardemoen.
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen Vurdering 2.
8114 Premium båthenger med ruller
Sikkerhetsmøte 2015 Take off stall (power on stall)
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
He 115 – hevingsprosjekt Oppgave Planlegging Ledelse Sponsor Info Presse Myndighet – tillatelser Dykking Preserveringskar Løfting - Ilandføring Avstempling.
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Flytryggingsseminar ’11 Kan vi unngå ulykker? Menneskelige faktorer Holdninger Holdninger Vi må tørre å bry oss Vi må tørre å bry oss Opplæringen Opplæringen.
Landeveistrening Kjøring i feltformasjon © IF Frøy.
Det er liv i komposten Snegler med og uten hus Yggdrasil s
Pasninger Quiz.
Eine og Andri på viktig oppdrag
Utskrift av presentasjonen:

LN-TSB 1. EIERE 2. ORGANISERING 3. HISTORIE 4. OPERATIVE FORHOLD 5. TEKNISKE FORHOLD 6. NETTSIDE 7. ADMIN. & ØKONOMI 8. FLYSIKKERHET

Kan det skje igjen ? Hvordan ?

IKKE GÅ HER LIVSFARE 1 - PROPELLEN Pass på barn hunder

Ligg unna propelleren ! LIVSFARE 1 - PROPELLEN

LIVSFARE 2: SKJERMÅPNING INNE I FLYET MED ÅPEN DØR: 1. SIKRE AT SKJERMEN IKKE GÅR UT 2. LUKK DØREN 3. LAND Hopperen blir dratt tvers gjennom veggen Høyderoret blir revet av Hopperne blir slått kraftig og bevistløse ? Flyet kan ikke manøvreres

FLYGER ER ANSVARLIG FOR: 1.Flyet i hht sertifiseringskrav - SIKKERHET 2.Lastingen av flyet mht vekt og ballanse – SIKKERHET OG ØKONOMI 3.Flygingen i hht lufttrafikkreglene – SIKKERHET HOPPMESTER ER ANSVARLIG FOR: 1.Riktig plassering av hoppere 2.Fastspenning av hoppere 3.Kommunikasjon med flygeren 4.Sikker adferd i flyet og utspranget 99% AV SIKKERHETEN AVGJØRES PÅ BAKKEN ANSVAR OG MYNDIGHET FLYGER HAR ALL MYNDIGHET: - INNE I FLYET - FOR FLYET OG - FOR FLYGINGEN

CESSNA-182 A, 1957 LN-TSB m/Wing-X oppdatert 19. april lbs 2100 lbs 1700 lbs (moment x 1000 x lbs”) Center of Gravity envelope ObjektVekt kg lbs xArm “= Moment (lbs”) Fly, tomt , Olje 10 22,5- 0,3- 6,75 Vingetipper 7, Flyger + front pax , pax bak , Fuel max, 55 Gal , Bagasje , Sum (fullt fly) 1319, ,25 = alltid OK Hoppflyging med nye vingetipper: Fly, tomt Olje 10 22,5- 0,3- 6,75 Vingetipper 7, Flyger + hopper 1 2x , Hopper 2 og 3 2x Hopper 4 bak , Fuel, 166 liter (0,72 kg/l) ,5+ 15, ,1 Sum med wing-x1332,7kg2950 lbs ,35 x Tpau\ \TSB.ppt VEKT OG BALANSE Data fra Owners Manual, side 4-2,3,4 Flyet tomt 730 kg/1621 lbs Max gross 1202 kg/2650 lbs Ny max gross med Wing-X = 2950 lbs (se vedl.) 2950 lbs Ny del av envelope 2917 lbs x

C G Klatrer desidert best All løft benyttes til å komme opp BRA ! Vekt og ballanse

C G Klatrer dårlig = lang tid opp TUNGE HOPPERE BAK I FLYET ER DYRT ! Vekt og ballanse Mye energi benyttes til å holde halen oppe = brems

FASTSPENNING AV HOPPERE 1.HM SKAL PÅSE AT ALLE HOPPERE ER FASTSPENT UNDER 1000 FOT 2.HOPPERE SKAL SITTE MED RYGGEN I FARTSRETNINGEN, MED SJAKKEL KROKET PÅ SÆLETØYET OVER BENSTROPPFESTET 3.VED FASTSPENNING SKAL HM PÅSE AT ALLE SJAKLER ER SIKRET I EGNE FESTER

Pass på static lina...