LN-TSB 1. EIERE 2. ORGANISERING 3. HISTORIE 4. OPERATIVE FORHOLD 5. TEKNISKE FORHOLD 6. NETTSIDE 7. ADMIN. & ØKONOMI 8. FLYSIKKERHET
Kan det skje igjen ? Hvordan ?
IKKE GÅ HER LIVSFARE 1 - PROPELLEN Pass på barn hunder
Ligg unna propelleren ! LIVSFARE 1 - PROPELLEN
LIVSFARE 2: SKJERMÅPNING INNE I FLYET MED ÅPEN DØR: 1. SIKRE AT SKJERMEN IKKE GÅR UT 2. LUKK DØREN 3. LAND Hopperen blir dratt tvers gjennom veggen Høyderoret blir revet av Hopperne blir slått kraftig og bevistløse ? Flyet kan ikke manøvreres
FLYGER ER ANSVARLIG FOR: 1.Flyet i hht sertifiseringskrav - SIKKERHET 2.Lastingen av flyet mht vekt og ballanse – SIKKERHET OG ØKONOMI 3.Flygingen i hht lufttrafikkreglene – SIKKERHET HOPPMESTER ER ANSVARLIG FOR: 1.Riktig plassering av hoppere 2.Fastspenning av hoppere 3.Kommunikasjon med flygeren 4.Sikker adferd i flyet og utspranget 99% AV SIKKERHETEN AVGJØRES PÅ BAKKEN ANSVAR OG MYNDIGHET FLYGER HAR ALL MYNDIGHET: - INNE I FLYET - FOR FLYET OG - FOR FLYGINGEN
CESSNA-182 A, 1957 LN-TSB m/Wing-X oppdatert 19. april lbs 2100 lbs 1700 lbs (moment x 1000 x lbs”) Center of Gravity envelope ObjektVekt kg lbs xArm “= Moment (lbs”) Fly, tomt , Olje 10 22,5- 0,3- 6,75 Vingetipper 7, Flyger + front pax , pax bak , Fuel max, 55 Gal , Bagasje , Sum (fullt fly) 1319, ,25 = alltid OK Hoppflyging med nye vingetipper: Fly, tomt Olje 10 22,5- 0,3- 6,75 Vingetipper 7, Flyger + hopper 1 2x , Hopper 2 og 3 2x Hopper 4 bak , Fuel, 166 liter (0,72 kg/l) ,5+ 15, ,1 Sum med wing-x1332,7kg2950 lbs ,35 x Tpau\ \TSB.ppt VEKT OG BALANSE Data fra Owners Manual, side 4-2,3,4 Flyet tomt 730 kg/1621 lbs Max gross 1202 kg/2650 lbs Ny max gross med Wing-X = 2950 lbs (se vedl.) 2950 lbs Ny del av envelope 2917 lbs x
C G Klatrer desidert best All løft benyttes til å komme opp BRA ! Vekt og ballanse
C G Klatrer dårlig = lang tid opp TUNGE HOPPERE BAK I FLYET ER DYRT ! Vekt og ballanse Mye energi benyttes til å holde halen oppe = brems
FASTSPENNING AV HOPPERE 1.HM SKAL PÅSE AT ALLE HOPPERE ER FASTSPENT UNDER 1000 FOT 2.HOPPERE SKAL SITTE MED RYGGEN I FARTSRETNINGEN, MED SJAKKEL KROKET PÅ SÆLETØYET OVER BENSTROPPFESTET 3.VED FASTSPENNING SKAL HM PÅSE AT ALLE SJAKLER ER SIKRET I EGNE FESTER
Pass på static lina...