Hvem er klimanøytral? Steffen Kallbekken. 2 Vinkling Er du klimanøytral hvis du har beregnet utslippene og kjøpt nok kvoter? Mange valgmuligheter Trenger.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Klimabegrep I markedsføringen Klimabegrep I markedsføringen Jørgen Randers Professor Senter for klimastrategi Handelshøyskolen BI Forbrukerombudet Oslo,
Advertisements

Konklusjoner Anne Hafstad Legemiddelindustrien blir stadig mer kreativ for å få oss til å skrive om deres produkter Deres jobb er å selge mest mulig.
Trebåt for alle.
Hvilke rettigheter og plikter har vi som forbrukere?
Rapport av markedsundersøkelse
Velkommen som spiller i aksjespillet.
Energi- og klimagassregnskap Vestregionen
Handel, priser og forbrukerrettigheter
12. Oppsummering.
Markedsføring kommunikasjon. Markedsføring  Markedsføring – muligheten og nødvendigheten til muligheten og nødvendigheten til suksess. suksess.
Resultater 2012.
Markeder med asymmetrisk informasjon
Tax Free Shopping i Norge Kristiansand - CHINAVIA.
Klima Klimaendringene er farlige, urettferdige og allerede i gang
Klimaforhandlingene på rett spor? Innledning for Natur og Ungdom Bård Lahn,
Alternativer til FN-sporet - et regimekompleks? En forskningsagenda Steffen Kallbekken.
Økende behov for markedsinput i produktutviklingsprosessen
Service møte-trekanten
Konsept: Pierre Robert ØKO
Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand
Kap 5 - Prediksjonsmodeller
Harald Throne-Holst Forbruksvarer med CO 2 - merking Synspunkt fra forbruksforskningen Presentasjon for politisk ledelse i BLD, 14. januar 2008.
Lojalitetsrabatter: Retningslinjer og Telenor mobilbonus
Hvordan kan kommunene gripe an arbeidet med klima?
Hvilke virkemidler kan bidra til raske utslippskutt?
Del 2: Hvordan utnytte eksisterende kundeportefølje bedre
Miljørådgiver, Grønn Hverdag
Er evig vekst i luftfarten mulig?
HELSEOPPLYSNING Påvirke holdninger og atferd Fremme god helse
Fiskeflåten 2020 Fiskeri- og kystminister Helga Pedersen
Miljøprosjektet Ren Drammensfjord
Kap 3 Traditional methods of investment appraisal
Målprogrammering. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi fortsetter eksempel 10.2, men vil nå se på oppfyllelse av flere mål samtidig. Målprogrammering.
Innlegg nasjonal skade- og lakkonferanse 22. mars 2011 Sigbjørn Bakke Hanssen, Skatt øst.
8. Kommunikasjonsvirkemidler
3 Jeg og mitt.
Prognose av framtidig etterspørsel
Kjønnstest av Trønder-Avisa 2 år etter…. Trønder-Avisa sine mål 1. Begge kjønn skal i spaltene være representert med minst 40 % 2. Det skal være kvinnelige.
Markedsføring og pressearbeid Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 5.
Tekst, bilde og komposisjon
Klima og kvoter Hva er god miljøpolitikk? Nei til EU 10. Mars 2007 Lars Haltbrekken.
EUs kvotehandelsystem - kan det kutte utslippene Ved Anders Haug Larsen Klimarådgiver i Norges Naturvernforbund.
Samferdsel Transportsektoren bidrar til at utslippene øker Veitrafikken står for 1/3 av Norges klimagassutslipp Veiutbygging ødelegger verdifull matjord.
Boligbyggs gjengs leie-rapport – 4. kvartal 2007 Denne rapporten inneholder statistikk over det gjennomsnittlige, etablerte leienivået i Oslo per 4. kvartal.
Bruk av klimapåstander i markedsføringen Bjørn Erik Thon.
Bruk av klimabegreper i markedsføring
Klimabegreper i markedsføring Om klimanøytralitet Arendal som eksempel FN’s klimanøytrale nettverk – CN-Net Forbrukerombudet 24.
Klimapåstander Ved markedsføring må påstandene relateres til det produktet forbruker kjøper Klimapåstander må gi utslag i forbrukers klimaregnskap Klimapåstander.
Forelesning i mikroøkonomi.
KLIMAKAMPANJE Hvordan tenker Oslo ifht informasjon om klimatiltak overfor befolkningen? Hvordan tenker Oslo ifht informasjon om klimatiltak overfor befolkningen?
INF 4130 Eksamen 2008 Gjennomgang.
Hvordan bruke Økonomilappen?
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
1 KLIMA Innen 2020 skal utslippene av klimagasser i Trøndelag reduseres med 30% sammenlignet med Trøndelag skal spille en ledende rolle i forhold.
BASISREGISTRERING.
Eksperter i team våren 2013 Landsbynr. ? (BI 2099) Klimakvoter – fremtid eller avlat ? Kyotoavtalen av 1997 forplikter 32 industriland å ha 5% lavere utslipp.
MARKEDSANALYSE Målsetninger Segmentering av kunder Konkurrentanalyse
På de høyeste bredde-gadene
Velkommen til klimatoppmøte!
Å starte bedrift. Forretningsplan Forretningsidè Markedsvurdering Markedsføring Lokaler og utstyr Organisering Økonomi.
Markedsføringsloven ● Av 16. juni ● Skal sikre at markedsføring skjer under ærlige og sunne forhold. ● Beskytte forbrukerne.
Årsaker til miljø- og ressursproblemer Produksjon og forbruk – dagens høye velstandsnivå i de vestlige landene er et resultat av industrialiseringen som.
Om undersøkelsen E-handelsundersøkelsen er gjennomført for andre gang.
En kontrakt som koster dyrt
Bildeling som klimatiltak
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
KLIMA.
Utskrift av presentasjonen:

Hvem er klimanøytral? Steffen Kallbekken

2 Vinkling Er du klimanøytral hvis du har beregnet utslippene og kjøpt nok kvoter? Mange valgmuligheter Trenger kriterier Markedsføringsloven forbyr ”å anvende uriktig eller av annen grunn villedende framstilling som er egnet til å påvirke etterspørselen…” Hva er villedende for hvem?

3 Målgruppe Når føler Ola Nordmann seg villedet? Det er ikke Ola Nordmann som betaler ekstra for klimanøytrale produkter Loven gjelder markedsføring som påvirker etterspørsel Bør legge størst vekt på gruppen som lar seg påvirke av klimarelevant markedsføring

4 Aktivistene 12% kjøper ikke varer fra en produsent som forurenser 16% er villige til å betale mer for varer som ikke er forurensende 16% føler personlig ansvar for klimaendringene og handler mer klimavennlig enn gjennomsnittet

5 Aktivistene Ønsker å være mer miljøvennlige enn snittet = best i klassen, ikke bare godt nok Ønsker reell klimahandling = faktiske utslippskutt = kvoter som gir faktiske utslippskutt Troverdighet!

6 Anbefalinger 1. Se på reglene for hvem som får selge carbon offsets i England (The government’s quality assurance scheme for carbon offsetting) 2. Metode for beregning av klimagassutslipp 3. Krav om handlingsplan for å kutte egne utslipp 4. Tidsfrist for kvotekjøp 5. Krav til type kvoter (England: CDM, JI, EU2) 6. Ikke alle produkter kan være klimanøytrale