Sikker og effektiv sjøtransport Utfordringer mhp tidsdimensjonen i geografiske data.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Alle tannimplantater og komponenter vi benytter her på klinikken er produsert av dette svenske firmaet. Laget av Egil Lind.
Advertisements

Regattaforberedelser Norsk 40,7 Klubb v/ Jørn-Erik Ruud
Virksomhetssertifikater i kommunene Erfaringer og utfordringer
28. februar – 1. mars 10 år med Fargisseminar FARGIS Fra visjon til realitet Kystdistriktssjef John Erik Hagen, formann i Fargis Forum.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Brannforebyggende tiltak
Dimensjonering av Permanente forankrings-system
Stock Optimiser Beslutningsstøtteverktøy for optimalt reservedelslager
Meteorologisk Institutt met.no Skippermøtet 16. juni 2011 Vær, vind og strøm Lars Petter Røed og John Smits Skippermøtet Færderseilasen 16. juni 2011.
Værskip.
Setningssituasjonen - avklaring og tiltak
HANDLINGSMETODEN Handlingsmetoden er utarbeidet av Gunvor Slaatto, og er en drøftingsmåte som sikrer bred medvirkning og løsninger som utvikles i fellesskap.
Dør-til-dør, transportlogistikk, rapportering
9-k samarbeidet i Vestfold Harmo9, felles IKT struktur Oppstartsmøte 23. august 2005 
METSenter, Karmøy Visjon: Å gjøre havet til løsningen på våre energibehov Forretningsidè: Tilby optimale testforhold for marin energiproduksjon.
Bruk av høydebasseng i vannforsyningen
MARE NOSTRUM Hovedprosjekt, vår 2013 Bachelorstudium i ingeniørfag –
Unio Min side Oppdatering av e-post og mobil
Barn i sorg og krise Hva er Sorg?
Prognose av framtidig etterspørsel
”Tremånederskontroll” UNN, 27. og 28. sept Viktig problemstilling - slik handlingsplanen ser det Ventetiden er lang ved mange hørselssentraler.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
”POST 5 SER DEG”  INNLEDNING  PRESENTASJON AV AVDELINGEN  NOEN ORD OM SENTRALE ASPEKTER VED MILJØTERAPIEN  KJENNETEGN VED PASIENTGRUPPEN  DEN PRAKTISKE.
Berge Tokyo built TDW This will bee a factor we have to take in consideration, whether we like it or not. But, be honest, as a seaman !
Konkretisering av læreplaner Hvordan har vi organisert skoleåret ?
1 Doknavn - 15/07/2014 Internettbaserte AIS tjenester AIS 2010 Kjell Røang Christian Michelsen Research AS (CMR)
Utvikling, tilgjengeliggjøring og anvendelse av maritim geografisk informasjon Fargis Seminar – 5. mars 2003 Terje Grastveit Prosjektleder.
IPPA - funksjonalitet Hva ble demonstrert og hvor går vi ?
Resultatsikring1 Prinsipper og system / rutiner.
TEMPORAL GIS, 16. – 17. oktober problemstillinger: Tilstandsovervåking og resultatkontroll i jordbrukets kulturlandskap (3Q): Digitalt markslagskart.
Seilbåt.
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Sjøsikkerhet ”Sjøsikkerhet og effektiv samferdsel” Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Årsmøte i Norsk Losforbund Halden 2. september 2005.
1 Kap. 61 – Case: An Adaptive System How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
Lederutvikling hos USIT
Koordinatorforum 5 juni 2012 NYTT fra : Helsetilsynet i fylket OPPHØRER EN klageinstans : Fylkesmannen –For kommunale helse- og oms.tjenester.
”Utfordringer i forebyggende sjøsikkerhetsarbeid og oljevernberedskap” Haugesundkonferansen 8. og 9. februar 2005 ved fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Sikrere navigasjon Produksjonsdirektør Gudmund Jønsson Kartverket sjødivisjonen Fritidsbåtkonferansen 16.–17. april 2015.
Seismiske undersøkelser – Ulike metoder for innsamling av geologiske data Virtuell AIS på seismisk utstyr Odd Martin Rørstad – Vessel Manager CGG /Representant.
Multiconsult.no Vedlikeholdsetterslepet langs kommunale veier KS FoU-Prosjekt nr
ROS-analyse.
Flytryggingsseminar ’11 Kan vi unngå ulykker? Menneskelige faktorer Holdninger Holdninger Vi må tørre å bry oss Vi må tørre å bry oss Opplæringen Opplæringen.
Tar ansvar for sjøveien. Kystverket Trygger sjøveien og bidrar til god fremkommelighet og effektiv trafikkavvikling. Jobber kontinuerlig for at sjøveien.
Tafjord Kraftnett ”Dagmar”. 2 Dagmar var varslet Orkanvarsel i forkant Også KBO varsel TKN sendte ut varsel til montører men varsel om å ”være beredt”.
Teknologi for et bedre samfunn INNOVASJONSKONFERANSEN e-nav.no mai 2015 / Knut Torsethaugen, SINTEF Fiskeri og havbruk 1 Om eFarled2020 Hva mener.
Naturskadeloven – de neste 50 år ! Utredning av ny naturskadelov Seniorrådgiver Tron R. Bøe Statens landbruksforvaltning.
Velg sjøveien Larvik Forutsigbar sjøtransport = samarbeid mellom aktørene.
Land barneverntjeneste
Faglig ledelse, hva er det?
Presentasjon av forretningsplan
Velkommen til skyteskole - Kveld 4 -
Vegvesenprosjektet Nina Larsgård.
Nasjonal beredskap Erland Røed Kartverket «Buskerudmodellen»
IT i Forskning Nasjonalt Internasjonalt TSD MUSIT KURS + Rådgivning
Strategisk plan Meteorologisk institutt
Ekstremværvarsling - Planer for 2018
Landkreditt og avlingsskade 21.august
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Mitt prosjekt Utvikling av nettstedet til
Elevenes rettigheter og plikter
Hovedproblemstillinger
Virksomhetstilsyn av seilflyklubber
Utskrift av presentasjonen:

Sikker og effektiv sjøtransport Utfordringer mhp tidsdimensjonen i geografiske data

Beslutninger basert på tid- og stedfestet informasjon Kan en seiling gjennomføres under de varslede forhold? Må ‘normal’ seilingsrute endres? Er det noen navigasjonshjelpemidler som ikke fungerer langs planlagt seilingsrute? Hva blir forventet ankomsttid (ETA)? –Rapportkrav –Bestilling av havneplass/-tjenester –Følging av last / Konsekvenser for tilknyttede transportformer

Geografisk informasjon for planlegging og gjennomføring av en seiling Sjøkart: dybder, navigasjonshjelpemidler, seilingstraséer mm NAVCO: varsel om operative endringer for navigasjonshjelpemidler (f eks fyr/lykter ute av drift) Informasjon om trafikkbildet (fra radar, AIS, VTS): siste posisjon og siste beregnede bevegelsesretning for andre fartøy i ‘nærheten’ “Vær”-varsel: varsel om bølger, strøm, vannstand, vind og sikt.

Forskjellige tidsangivelser Nåtid: –Sjøkart: situasjonen ved siste oppdatering –NAVCO: f eks ute av drift fra ‘tid’ (og evt til ‘tid’) –Informasjon om trafikkbildet : Tilnærmet sanntid Fremtid (nåtid): –“Vær”-varsel: angis normalt som tidsbaserte lag (f eks data for hver 6. time)

Navigasjonshjelpemidler og tid –Sjøkart, situasjonen ved siste oppdatering: Dybdeformasjoner - varierer langsomt Dybde - varierer med vannstand, delvis periodisk (tidevann) Navigasjonshjelpemidler - informasjon om posisjon og normal operasjon av fyr, lykter etc - kan bli satt ut av drift for en periode eller permanent pga f eks uvær –NAVCO: Operativ status for navigasjonshjelpemidler i sjøkartet - informasjon gis ut når avvik fra normal operasjon blir kjent

Annen informasjon av betydning for navigasjon Oceanografisk informasjon (strøm, bølger, vannstand) og meteorologisk informasjon (vind, sikt) –Forholdene kan endre seg kontinuerlig og raskt –Behov for interpolasjon for å få informasjon om hvordan forholdene varierer langs en seilingsrute ettersom fartøyet beveger seg?

Annen informasjon av betydning for navigasjon Informasjon om trafikkbildet (radar, AIS, VTS) –Andre skips bevegelser (posisjon og retning) kan endres raskt –Behov for å ‘filtrere’ trafikkbildet slik at raske skip følges fra lenger unna, eller med egne symbol? Isåfall må tidsangivelsene muliggjøre beregning av ‘korrekt’ fart

Andre problemstillinger Fortid: –Hva var årsaken til en ulykke? –“Voyage data recorder” Fremtid (beredskapsplanlegging): –Hva kan bli konsekvensene av en ulykke? –Tidsvariabel sårbarhet hos det/de som blir berørt av f eks et oljeutslipp

Generell utfordring Integrere informasjon med ulik (tids)oppløsing, ulik varighet, og fra ulike kilder slik at en får et ‘bilde’ av forholdene langs aktuell seilingsrute i det tidsrommet et fartøy planlegger å seile.