Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertHallgeir Clausen Endret for 9 år siden
1
MARE NOSTRUM Hovedprosjekt, vår 2013 Bachelorstudium i ingeniørfag –
data og informasjonsteknologi Gruppe 17
2
Introduksjon Gruppen Oppdragsgiveren Haimanot Ftsumbrhan Tekie
Eirik Lund Flogard Altin Qeriqi Oppdragsgiveren Xeneta Shippingsmarkedet SaaS-løsning
3
Problemstillingen Innsamling av skipssporingsdata
AIS-utstyr Leting etter et mønster Punktlighet Estimering
4
Planlegging Planleggingsverktøy Utviklingsmetodikk Microsoft Project
Microsoft Visio Symphonical Utviklingsmetodikk Scrum
5
Oppbygning av systemet
Dataflyten til systemet
7
Programkomponent: AIS-parser
Hvordan det virker Samsvar med krav Nødvendig komponent for å oppfylle scenarier Lagt vekt på effektivitet robusthet integritet (av data) Utfordringer med implementeringen Vi kunne ikke få tak i sanntids AIS-data Vanskelig å finne programvare for dekoding av AIS-data Hvordan dekode data
8
AIS-Parser
9
Programkomponent: Schedule-parser
Samsvar med krav Rangering av rederier etter punktlighet Programflyt Rutetabellfiler sendes fra ShipmentLink Bestemt format. Filene parses av Schedule-parseren (klassen ScheduleImporter) Reiseplanene trekkes ut og lagres i databasen Må fjerne repetisjoner og ordne dem i riktig rekkefølge
11
Programkomponent: Rederistatistikkoppdaterer
Hva gjør programmet? Sjekker om et skip har ankommet en havn eller har begynt å reise. Oppdaterer punktlighetsstatistikker Mangel på AIS-data. Testdata for enhetstester ble laget.
12
Visning av rederipunktlighetsstatistikker
Viser rederipunktlighetstatistikker på en web-side. To forskjellige punktlighetsstatistikker: Prosentdel av reiser der skipet ikke kom i tide. Avviksprosent i forhold til forventet reisetid. Avvik fra ETA-datoen i forhold til forventet antall reisedager. 100 * (1 - (((T * 24) - A) / (T * 24)) T = totalt antall forventede reisedager A = totalt antall timer som avviker fra ETA-datoene Flask, Twitter Bootstrap og D3.js
13
Rederipunktlighetsstatistikk for alle registrerte reiser
14
Prosentdel av reiser der skipet ikke kom i tide
15
Avviksprosent i forhold til forventet reisetid
16
Evaluering og utbytte Fornøyd oppdragsgiver Eget utbytte
Nye teknologier
17
Takk for oss! Spørsmål?
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.