Konfigurasjonsstyring Configuration Management

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
SuperOffice - Visma Global ERP link - Tilbud/Ordre SuperOffice - Visma Global integrasjonen består av 3 produkter. ERP link SuperOffice - Visma Global.
Advertisements

“UNDER THE KNIFE” Et planleggingssystem for operasjonsavdelingen Fylkessykehuset i Molde Prototype for planlegging, logistikk, og kostnads estimering.
IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Virksomhetssertifikater i kommunene Erfaringer og utfordringer
Kap 01 Generelt om databaser
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
Elkem Research Prosess IT
Endringsstyring Change Management.
ISO 9000:2000 Prosessorientering v/Per L. Berge Excellence Norway
- Avslutningsseminar prosjekt Fallende gjenstander
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Utplasseringsrapport
IS/IT arkitekturer vs. forretningsarkitekturer
Lynkursdagene høsten 2011 Ansvar for egen PC ved UiO Hva bør jeg som bruker vite og gjøre..?
Information Technology Infrastructure Library
Ikt-enheten 6,8 årsverk 7 personer + 1 lærling. Ikt-enheten – Samkommunestyret 28/ Litt om IKT-enheten  Enheten har.
Intelle Synkronisering SuperOffice CRM Microsoft Dynamics AX Alle versjoner av SuperOffice og AX ”en endring utføres kun en gang, alle systemer som trenger.
Strategi -og system workshop HiL Tor Holmen, Gunnar Bøe HiL,
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
23. januar 2004TDT4285 Planl&drift IT-syst1 Tjeneroppgraderinger TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
8. januar 2002SIF8076 Planl&drift av IT-syst 1 Navnerom SIF8076 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
InOut og TeleComputing  Nøkkelferdige, rimelige Skolelinux-løsninger  Maskinvare (tjenermaskiner og tynnklienter)  Programvare  Installasjon av ferdig.
Grunnleggende testteori
Krisestøtteverktøy DSB-CIM
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
System Center Configuration Manager 2007 Presentert av Thomas Lidahl Mørtsell og Carl Fredrik Krokstad.
Grafikkprosessering på sky. Grafikkprosessering Grafikkprosessering = Render Lage bilder ved hjelp av datamaskiner Animasjon krever massiv datakraft.
Human Factors i boring og brønn
Gruppe 3 – Presentasjon 2 Henning Kristiansen, Mats Lindh, André Hauge og Vegard Simensen.
Testing av system Gruppe 6 Henrik Bækhus Morten A. Iversen Mathias Bondeson Gunnar K. Kulleseid Svein Ivar Kristiansen Ronny Hulthin.
Teknikker for å bedre design- prosessen -Design by contract -Prototyping design -Fault-tree analyses.
Improving Products Gruppe Presenteres av : Hege-Kristin Johansen Herman Kolås Marianne Ates Marit Finden Jonas Lillevold André Johansen Tom.
Struktur Oversikt over programfagene: Årstrinn Vg2 Programfag
Integrasjon Microsoft CRM Microsoft AX ”en endring utføres kun en gang, alle systemer som trenger denne endringen blir oppdatert” ”opprettes en ny kunde,
Intelle Synkronisering SuperOffice CRM Visma Business Alle versjoner av SuperOffice og Visma Business ”en endring utføres kun en gang, alle systemer som.
Intelle Synkronisering SuperOffice CRM Visma Global Alle versjoner av SuperOffice og Visma Global ”en endring utføres kun en gang, alle systemer som trenger.
SuperOffice CRM Visma Business
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
KVALITET I INNKJØPSPROSESSEN
Hendelsestyring (Incident Management)
Problemstyring Problem Management
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Installering av Windows XP med PXE (netboot) Del 1 – forhåndskonfigurering.
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Microsoft CRM Visma Business
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Specification texts for building, construction and installations
Kildesystem – dataflyt - oppvekst
Forstudie Nå situasjonen: dagens situasjon med ulemper og fordeler
Nordic Research Group Omlegging av nettverksstruktur.
Presentasjon av hovedprosjekt Gruppe 7E Tor Ivar Melling – Roy Røv – Lars J. Sved.
Jasmina Hodzic, Gruppe for grunntjenester, USIT POLS, Cerebrum og Ephorte synkronisering Registrering av brukere i Ephorte ved hjelp av automatiske oppdateringsrutiner.
Presentasjon av hovedprosjekt 31E Microsoft Deployment Tools 2010.
Hovedprosjekt ved Høgskolekandidatstudiet for Drift- og vedlikehold av EDB-systemer ved IDB, HiST -- Våren 2001 – Datanetwork for Q-Free.com Utført av:
Prosjekt 52E Installasjon, konfigurasjon og bruk av System Management Server 2003.
Analyse og videreutvikling av datanettverk. ved Sira-Kvina kraftselskap Avsluttende prosjektoppgave i høyskolekandidatstudiet: ”Drift og vedlikehold av.
Windows 2000 nettverk med Active Directory Oppgave 10E: Ingvild Kjerkol og Frank Mæhla Arbeidssted: IBM A/S, Klæbuvn 196 B Kontaktperson: Roy Ingebrigtsen.
IN 265 Våren 2003 : Forelesning : Design av arkitektur og komponent 1 IN250 – Om komponent design Mål for forelesningen: l Se på prinsipper.
IKT – styring – systemeierskap – arkitektur Hvordan kan vi forene og avklare roller, oppgaver, ansvar og beslutningsprosesser? Erik M. Hansen, Helse Vest.
Produktnavn Tittel på presentasjon. Oversikt Gi en kort beskrivelse av produktet eller tjenesten, brukerproblemene som løses, og brukerne produktet eller.
FRiidrett 01/ Tamil sangam i Norge.
RIS-metoden for prosessforbedring
Programvareprosessen styrer utviklingen
Produktnavn.
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Standardisering av IT-virksomheten
Presentasjon av Hovedprosjekt Per Storrø Petersen og Jørgen Øvrewall
Sett inn bilde av produkt her
Camilla Hall-Henriksen
Utskrift av presentasjonen:

Konfigurasjonsstyring Configuration Management Konfigurasjonsstyring skal registrere og oppdatere informasjon om IT-infrastrukturen.

Konfigurasjons enheter: IT-infrastrukturkomponenter, IT-tjenester og relasjonene mellom disse Maskinvare Programvare Nett Server Arbeidsstasjon Sentralprosessor Lager Skriver Dokumentasjon Prosedyrer Tjenester

Konfigurasjonsstyringsdatabase (CMDB): Holder rede på alle IT-komponenter, IT-tjenester og relasjonene. Kan bestå av flere fysiske databaser som kan være lokalisert sentralt eller distribuert. Beskriver en logisk modell av IT-infrastrukturen og IT-tjenester Administrerer IT-drift

Detaljer om IT-infrastrukturen: Produkter: Komponenter: leverandør, merke, versjon og alder Status: Komponenter som kan fases ut, oppgraderes, e.l. Lisensavtaler Vedlikeholdskontrakter Problemløsning: Komponenter som er nødvendig for å få opp en tjeneste etter en katastrofal hendelse Komponenter som berøres ved utrulling (rollout) Utstyr som er koplet på de ulike nettverkene Relevante hendelser og problemer som har inntruffet tidligere Komponenter som er årsak til kjente feil

Aktiviteter Avgrensning/Analyse: Bestemme strategi og hensikt, samle inn og systematisere tilgjengelig informasjon, velge verktøy og ressurser, osv Design: Lage en logisk datamodell og spesifisere rutiner for hvordan databasen skal oppdateres. Komponenter skal legges inn, endres, erstattes og fjernes på en kontrollert måte. Databasen skal inneholde både nåværende og tidligere data om de enkelte komponentene. Verifisering: CMDB skal være konsistent, dvs i overensstemmelse med den faktiske infrastrukturen.

Avgrensning Bestemme navnekonvensjoner og versjonsnumre for komponenter i IT infrastrukturen Bestemme hvilke deler av infrastrukturen som skal registreres i databasen, samt detaljeringsgrad: Arbeidsstasjoner (PC), nettverk, kopimaskiner, scannere, skrivere, servere, IT-tjenester, IT-personell, osv. Bestemme hvilke tjenester som skal registreres i databasen innenfor de ulike områdene: arbeidsstasjoner, kommunikasjon, filer, utskrift, prosessering, databaser, datalagring, telefon osv. Bestemme hvilken dokumentasjon som skal være med i databasen: SLA, prosedyrer, manualer, tekniske spesifikasjoner, organisasjonskart, prosjektplaner, osv

Oppretting av CMDB Begynn med behovene for data som prosessene endringsstyring og konfigurasjonsstyring har. Sett opp en initiell datamodell der kunder, tjenester, komponenter i infrastrukturen, og relasjonene mellom disse inngår Konfigurasjonsstyring registrerer initielle data manuelt Endringstyring bør registrere endringer og oppdateringer automatisk. Kundemottak utfører manuelle registreringer av endringer og oppdateringer: Har full kontroll med innhold og struktur. Redusert feilrate ved at endringer evalueres CMDB skal være i overensstemmelse med virkeligheten: tjenester, kunder og infrastruktur skal være løpende oppdatert og i samsvar med det virkelige systemet. Det finnes standard verifiserings- og valideringsmetoder.

CMDB anbefalinger CMDB bør begrenses mest mulig Kun data som kan vedlikeholdes automatisk gjennom ITIL verktøy og prosesser bør registreres. Kun data som det er reelt behov for bør registreres: Hvilke behov for inndata har ITIL prosesser som hendelsestyring, problemstyring og endringsstyring? Hvilke behov har brukerapplikasjoner og driftsverktøyet? Hvilke behov har ledelsen for planlegging og beslutninger?

IT-konfigurasjonsenheter: Attributter ID: Entydig identifikator kan tildeles automatisk av DB-systemet Serienummer fra leverandøren. Modell nummer: Entydig identifikator som brukes av leverandøren. Modellnavn Fabrikat Kategori: maskinvare, programvare, dokumentasjon, eller lignende. Komponenttype: CPU, lager, programpakke, programvare, e.l. Garantidato Lokalisering Ansvarlig for komponenten Leverandør Lisensnummer Innkjøpsdato Status Pris

Samhandling med andre prosesser Hendelsestyring trenger informasjon om IT-infrastrukturen: identifisering og plassering av IT-komponenter, hvilke tjenester og kunder som blir påvirket av en hendelse, tjenesteavtaler, osv. Problemstyring trenger opplysninger om bl.a. IT-infrastrukturen og kjente feil for å finne løsning på et problem. Endringsstyring trenger informasjon om IT-infrastrukturen for identifisere effekten av endringer som skal innføres, og for å oppdatere CMDB.

Metoder for bygging av CMDB Ta utgangspunkt i prosessene Endringsstyring Konfigurasjonsstyring Begynn med Kunde, tjeneste, infrastruktur Registrer data i CMDB manuelt. Dataregistrering kan være en modul i Helpdesk. Automatisk registrering ved installering av infrastrukturkomponenter Ad hoc Registrerer andre data som det er behov for, for eksempel relasjoner mellom infrastruktur, tjenester og feil.

Prosessovervåking og kvalitetsindikatorer Måling av kvaliteten på prosessen: Antall observerte avvik mellom data i databasen og den faktiske infrastrukturen Liste over konfigurasjonsenheter som har vært utsatt for hendelser eller endringer Liste over konfigurasjonsenheter som er berørt av kjente feil Antall uautorisert bruk av maskin- eller programvare Antall alvorlige følger for kundene av hendelser eller feil på bestemte konfigurasjonsenheter Gjennomsnittlig kostnad pr hendelse eller problem

Konfigurasjonsstyringssystem (CMS) For å styre et komplekst system av IT-tjenester og infrastruktur så kan det være hensiktsmessig å ha et konfigurasjonsstyringssystem (CMS). CMS består av de fysiske CMDBene. CMS vedlikeholder sammenhengene mellom tjenestekomponenter og hendelser, problemer og kjente feil. CMS tilbyr grensesnitt (view) tilpasset ulike brukergrupper. CMS tilbyr automatisk oppdatering av CMDB.