Fagreferentens arbeidsoppgaver i ei tid med nye læremetoder og nettbasert utvikling Hans Martin Fagerli Høgskolen i Oslo
Utgangspunktet for statlige høg- skoler i 1994: studentbibliotek praksis- pensumorientert undervisning ekspedisjonsbibliotek bibliotekarprofesjonens biblioteker
Universitetene Statlige høgskoler med utspring i de gamle distriktshøgskolene De øvrige statlige høgskolene
Konsekvenser av akademisering: mer ub-like? forskningsbibliotek? tradisjonelle fagreferenter? utfordring: ressurser
Det er en klar sammenheng mellom FoU-aktivitet og behov for bibliotektjenester. Ved universiteter og vitenskapelige høgskoler er bibliotekene finansiert med tanke på forskere som primære brukere. De statlige høgskolebibliotekene har budsjetter som er i samsvar med deres tradisjonelle rolle som student- og læringsorienterte støttetjenester. Når FoU-virksomheten øker, stiller det nye krav til biblioteket. Høgskolen må i større grad utnytte andre bibliotekers samlinger - og selv levere bøker og artikkelkopier til andre læresteder (fjernlån). Når det gjelder elektroniske tjenester, som spiller en stadig viktigere rolle for forskere, må høgskolen selv stå for abonnementene. FoU-satsingen må derfor følges opp på høgskolebibliotekets budsjett. (FoU-plan )
Status i 2002 flere doktorgrader, flere professorer, førstelektor- og doktorgradsprogrammer men en sakte revolusjon behov for høyere utviklings- kompetanse i biblioteket
Nettbasert utvikling nettbasert- og nettstøttet undervisning økt bruk av informasjon fra Internett digitalisering av lærestoff mindre bruk av bibliotek større vekt på informasjonsferdigheter blant studenter og ansatte
Biblioteket som pedagogisk ressurs læringssentermodellen biblioteket som arbeidssted for studentene biblioteket integreres gradvis - men uhyre sakte - i undervisning og studier høy grad av bevisstgjøring i HiO
IKT-baserte læremidler og -metoder skal være en integrert del av studietilbudene ved HiO. Samar-beidet mellom pedagogisk virksomhet, bibliotek-, IT- og AV-tjenester skal sikre at utdanningstilbudene fullt ut benytter de fortrinn og læringsressurser høgskolen disponerer. Bibliotek-, AV- og IKT- tjenester skal fungere som sentrale pedagogiske ressurser og skal inngå som en integrert del i utviklingen av nye læringsformer. (HiOs strategiplan )
Kvalitetsreformen (Ved HiO: endring i gradstruktur og eksamensformer) mindre slutteksamener mer mappeevaluering mer prosjekt/gruppearbeid mer bruk av bibliotek - forutsatt….
”Fagreferenten” behøves til A:utviklingsarbeid B:pedagogisk involvering B1:læringskoordinator? (Sthlm) B2:utvikle egne studietilbud? (USA) B3:undervise? (Linköping)
De statlige høgskolene må bygge opp en ny type ”fagreferenter” - de fleste sterkere knyttet til undervisning, studier og FoU - og noen knyttet til tjenesteutvikling. ”Fagreferenter” knyttet til samlingsutvikling er usannsynlig i overskuelig framtid