Kurs i Kundemodulenen (Accounts Receivables)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny ordlyd på rapportene i avdelingen og nye rutiner for registrering av skyteaktiviteter For nye brukere: Du må først være registrert med en e-postadresse.
Advertisements

Slik bruker du vår nettbutikk!
Trykk på mus eller tastatur for neste bilde…
Visma Contracting/SuperOffice kontakt/kunde og prosjekt/anlegg integrasjon Denne presentasjonen vil vise noen skjermdumper og kort info om hvordan integrasjonen.
Hvordan lager du en konto (blir en Facebookbruker) ?
Hvordan bruke Lions medlemsregister?
Personlig pålogging – samme Bruker og Passord som på internett
Antalis-HQ BRUKERVEILEDNING FOR BESTILLINGER. Antalis, Europas ledende distributør av papir, emballasjeløsninger og dekor & display produkter, presenterer.
SuperOffice - Visma Global ERP link - Tilbud/Ordre SuperOffice - Visma Global integrasjonen består av 3 produkter. ERP link SuperOffice - Visma Global.
Registrering 1.åpne din Galaxy. 2.trykk på Programmer som du finner oppe til høyre på skjermen. 3.trykk på ikonet Samsung App. 4.når du kommer inn på siden.
Hvordan etablere nettbutikk med GoOnline Commerce
GoOnline publisering Hvordan komme i gang med GoOnline. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline Proffesional.
BraWeb Bestilling.
Brukerveiledning for gruppeledere
Opprett enkelt nyhetsbrev Oppgave: Opprette et enkelt selvstendig nyhetsbrev uten link til undersider. All tekst som skal presenteres skal ligge på samme.
Kontoinnstillinger Slik kommer du til «Kontoinnstillinger»:
Visma Contracting/SuperOffice kontakt/kunde og prosjekt/anlegg integrasjon Denne presentasjonen vil vise noen skjermdumper og kort info om hvordan integrasjonen.
1 Brukerveiledning for løpssøknad på internett. 2 Hvem skal søke via elektronisk løpssøknadsskjema ? Alle o-grupper som skal arrangere kretsløp, skal.
Hvordan lager du en konto?
SiO-Læringsmiljøs Regnskapskurs for store foreninger 1 Regnskapsprogrammet - En presentasjon.
Intranett: Hvordan komme i gang
Regnskapsføring.
Brukerveiledning Basware
Veiledning for firmakunder
HVA ER ?.
KSYS-KURS MØTEPLASSEN 2013
Intelle Service Kontrakt
BraWeb Bestilling. Bravida tilbyr nå BraWeb Bestilling.Dette er et web-basert system for arbeidsbestilling. Systemet er interaktivt og dynamisk, og gir.
Service Requests. 2 Service Requests - Henvendelser •I modulen Service Requests kan du registrere henvendelser og følge med på status på eksisterende.
SiO-Læringsmiljøs Regnskapskurs for store foreninger 1 Regnskapsprogrammet -Praktisk arbeid.
eFakturaportal Brukerveiledning Logg på eFaktura B2B Tilgang til eFaktura-løsningen finner du på
eFakturaportal Brukerveiledning Logg på eFaktura B2B Tilgang til eFaktura-løsningen finner du på
SiO-Læringsmiljøs Regnskapskurs for store foreninger
Forsiden til som du møter førstwww.pssi.no.
Gerica på ny plattform Oppdatert
Innføring i bruk av Dashboard
Endringer av rutiner knyttet til bilagsbehandling for UiB
Regnskapsprogrammet Praktisk arbeid Arbeidsgangen Bilagene konteres og registreres i vinduet for bilagsregistrering. Inn og utbetalinger til kunder og.
Presentasjon av ROS PP Trykk pil for neste bilde.
1 Brukerveiledning for Klubben onlines medlemsarkiv – en enkel innføring.
Nytt kursadministrasjonsverktøy. Internettsidene for potensiell deltager.
Bibits kundesenter 1. november 2007 Øystein Reiersen.
Tilbud/Ordre Et tilbuds system som hjelper deg med salgs prosessen.
Invoices.
Opplæring i IP (Invoice Prosessing) Tynn-klient --- Elektronisk fakturabehandling Signe Marie Bjordal 2009.
Opplæring i IP (Invoice Prosessing) Tynn-klient --- Elektronisk fakturabehandling Signe Marie Bjordal 2010.
Innkreving – Fra faktureringsbehov til innbetaling
Kurs i Kundemodulenen (Accounts Receivables)
Basware Purchase Management
Kurs i Kundemodulenen (Accounts Receivables)
Opplæring i BasWare ThinClient --- Elektronisk fakturabehandling
Nytt vedr. Ankomstregistrering i AP - Oracle 11i Signe Marie Bjordal / Januar 2003.
BasWare PM bestillingssystem - selvstudiemateriell:
Online løpssøknad via ”Klubben Online” For O-sesongen 2006 skal alle orienteringsgrupper søke om sine arrangementer via elektronisk søknadsskjema i ”Klubben.
1 BasWare PM bestillingssystem - selvstudiemateriell: 1.Opprette anmodning/bestilling (denne presentasjon) 2.Godkjenne bestilling (egen presentasjon) 3.Utføre.
ArrangeIT Webbasert system for å håndtere påmelding og fakturering ved ulike typer arrangementer.
November 2015 AF/SSD FS og studentbetaling ved UiO Rutinen for semesteravgift og privatistgebyr Avdeling for fagstøtte / Seksjon for studieadministrative.
Reiseregning Eystein Hansen Foto: Peter Hamlin.
Registrering av testresultater fra mobiltelefon
Registrering av testresultater Trinnene i prosessen Logg deg inn på Admin-sidene Opprett en ny test Legg til testresultater Registrer.
Merverdiavgift. Hva er merverdiavgift? Merverdiavgift er en avgift (penger) man betaler til staten ved salg av varer og tjenester Beregnes som % av salgspris.
Lær å opprette den elektroniske ID-en MinID
VELKOMMEN TIL FAGDAG I ØKONOMI
Budsjettrapport OF.
Opplæring SAP Portalen
Registrere økter Driftslogg SjåførApp
Min Tid Tekn/adm ansatte
BASWARE.
Utskrift av presentasjonen:

Kurs i Kundemodulenen (Accounts Receivables) Opplæring i kundereskontro – praktisk trening Signe Marie Bjordal Regnskapskontoret Økonomiavdelingen (ØKA)

Kursinnhold Praktisk del – registrering av utgående faktura Noen tips før du begynner 4 trinn for å registrere en utgående faktura Registrering av Fakturahodet inkl. eget kommentarfelt Registrering av Linjeartikler Registrering av Kontostrengen Ferdigmelding av utgående faktura Noen huskeregler Hvordan søke frem en faktura? Praktisk trening Praktisk del – Oppfølging av krav og rapporter Hvordan følge opp kravene? Spørringer i AR Rapporter i Discoverer Viewer Oppsummering

1. 2 Oppbygging av Oracle Økonomisystem Hver natt overføres data fra alle moduler Skanning E&H Rapportdatabase (Discoverer Viewer) (Discoverer Plus) E-faktura (IP) E-Innkjøp (PM) Leverandørreskontro (AP) Utgifter Anleggsregister (FA) Hovedbok (GL) Lønnssystem Kundereskontro (AR) Inn- kjøps- system Personalsystem Prosjekt-modul (PA) Lønns- og personalsystem (PAGA) Ressurser Reiseregninger & lønn

Når bruker vi kundemodulen AR? Når vi har et krav overfor en ekstern* kunde Salg av varer og tjenester Refusjon av utgifter * Interne kunder skal ha internfaktura * Dersom du fakturerer for UiB, er Unifob As, Nsd, Ilab og BTO eksterne kunder. Dvs at de IKKE skal ha internfaktura – siden de er selvstendige, juridiske enheter. Når vi ønsker å få inntektsført et beløp på annuum (prosjekt 000000) eller et ”GL-prosjekt”

Pålogging til Kundemodulen AR

PÅLOGGING TIL ORACLE 11i - Åpne terminalserveren Citrix Program Neigbourhood 1. Dobbelklikk på ikonet ”Citrix Program Neigbourhood

PÅLOGGING TIL ORACLE 11i – forts - Logg deg først på Terminalserveren og deretter OF 11i 2. Dobbelklikk på ikonet: ”11i_OF-Term-2003” 3. Først må du logge deg på terminalserveren: Skriv inn brukernavn og passord og domene ”uib” Velg ”OK”

PÅLOGGING TIL ORACLE 11i – forts - Åpne OF 11i 4. Dobbelklikk på ”Økonomisystemet (OAPROD)” (produksjonsbasen) eller ”innlogging OAKURS” (testbasen/kursbasen) 5. Sikkerhetsavdvarsel! Velg ”Yes”

PÅLOGGING TIL ORACLE 11i – forts - Logg deg på Oracle 11i 6. Skriv inn brukernavn og passord til Oracle, velg ”Pålogging” (passordet må innholde 8 tegn; ett tall og ingen like tegn)

PÅLOGGING TIL ORACLE 11i – forts - velg ønsket ansvarsområde 7. Klikk på linken ”AR Registrerer UiB” / ”AR UIB inst. reg. NNNNN” 8. Advarsel! Velg ”Yes”

Tips: Lage en 10-på-topp liste TI–PÅ–TOPP-liste: Fakturering sti: Fakturaer-Registrer-Transaksjoner 2. Spørre på kundens saldo sti: Fakturaer-registrer-Kontodetaljer

Noen funksjoner i Oracle Lagrer endringer Opprett en ny post Nullstiller post Sletter aktuell post fra databasen Skriver ut aktuelt skjermbilde

Hurtigtaster i Oracle 11i

Tips ……FØR DU BEGYNNER... ► Sørg for å ha riktig tilgang, f.eks. AR UiB Inst. registrerer Botanisk institutt ► Ha ferdig utfylt fakturagrunnlag foran deg. Vær sikker på at du vet hvem som er kunden... ► Husk riktig kundeprofilklasse!

forts Velg riktig tilgang! Noen fakturerer for flere avdelinger...

Registrering av utgående fakturaer i Kundemodulen AR

4 Trinn for å registrere en faktura Fakturahodet - ”Transaksjoner” - hvilken type inntekt (annum/prosjekt) - hvilken type faktura (innland/utland) - hvilken saksbehandler - selger - fritekst - hvem skal faktureres (kunden) ”Linjeartikler” - angir hva som er fakturert og til hvilken pris ”Kontering” - angir konteringen av inntekten ”Fullfør” - ferdigmelding/endelig lagring av faktura

Trinn 1 - Fakturahodet (bruk tabulator her) - Endre fakturakilde, type og valuta dersom ønskelig ”Type” endres kun om dere trenger engelsk faktura. Ellers vil ”Type” være identisk med ”Kilde”.

forts Fakturahodet Valuta: Velg aktuell valuta. Tenk beløp i utenlandsk valuta, systemet regner om. Kilde: Velg mellom ’faktura annum UiB’ eller ’faktura prosjekt UiB’ (’kreditnota’ eller ’refusjoner’ skal IKKE brukes) Type: Velg mellom ’faktura annum UiB’, ’faktura prosjekt UIB’ eller ’engelsk faktura UiB’ (til Skandinavia -> eng. faktura). De to første genereres automatisk, engelsk faktura UIB må man inn og velge

forts Fakturahodet - Transaksjonsopplysninger

forts Fakturahodet Fyll ut kundeoppl forts Fakturahodet Fyll ut kundeoppl. + selger - Velg deretter ”Linjeartikler” eller ”Mer” NB – husk selgeren!

forts Fakturahodet - Spesialinstruks på faktura ”Mer” Om man ønsker en kommentar på fakturaen, legger man den inn under fanen ”Mer” og skriver kommentaren i feltet ”Spesialinstrukser”. For eksempel: ”Fiktiv faktura –skal ikke sendes kunden” eller ”Bestillerkode XXXXXX”

Trinn 2 - Linjeartikler Fyll ut beskrivelse, mengde, enhetspris og avgiftskode (legg merke til faktura nr. på første side) Velg deretter Konteringer - NB: ikke velg Avgift Det er de gule feltene som er obligatorisk og må fylles ut.

Artskontoplanen En absolutt(!) hovedregel: Bruk kapittel 3 i artskontoplanen når du konterer inntekter (vær oppmerksom på mva-reglene) Huskeregel ved bruk av kapittel 3 i artskontoplanen og mva-koder: 3000 – 3099 Salgsinntekter, avgiftspliktige (03) 3100 – 3199 Salgsinntekter, fritatt etter mva loven (05) 3200 – 3999 Salgsinntekter unntatt mva loven (00) Uni Research As og UiB er selvstendige, juridiske enheter men er felles registrert i avgiftsregisteret derfor skal en ikke fakturere med mva mellom disse to enhetene (Artskontoplan for Uib og Randsonene 2007 finner du på følgende sti: intranett: Administrasjon/Økonomi/Regnskap/Kontoplan)

Velg OK! Dette er en feilmelding vi ikke tar hensyn til 2.4 forts Linjeartikler Velg OK! Dette er en feilmelding vi ikke tar hensyn til

Trinn 3 - Kontering – hver eneste varelinje må konteres for seg Her må du få frem plukklisten (bruk hurtigtast Ctrl+L eller klikk med mus på plukklisten

Legg inn ønsket kontostreng, velg deretter OK og lukk bildet med ”X” forts Kontering – hver eneste linje må konteres for seg Legg inn ønsket kontostreng, velg deretter OK og lukk bildet med ”X” ►Viktig at artskode stemmer overens med valgte avgiftskode 3000 – 3099 (03) 3100 – 3199 (05) 3200 – 3999 (00)

forts Kontering Lukk neste bilde (”X”) for å komme tilbake til fakturahodet/Transaksjonsbildet

Trinn 4 - Fullfør fakturaen – ferdigmelding av fakturaen Dersom du er ferdig, klikk på knappen ”Fullfør” Fakturaen er klar for utskrift – kl. 11.00 hver dag (kan gjøres om igjen ved å trykke ”ikke fullfør”)

forts Fullfør fakturaen – ferdigmelding av fakturaen Fakturaen din er godkjent dersom du får en hake ”√” foran Fullført For ny faktura – trykk Pil ned el. Klikk på ikonet ”Ny”

Noen huskeregler Alt kan endres på en faktura inntil den er skrevet ut eller overført til hovedbok Etter utskriving og overføring til hovedbok er det kun konteringen som kan endres av Regnskap Ved endring av beløp, kunde, mva. osv, må det lages kreditnota og ny faktura

Praktisk trening - Kursoppgave 1 Ditt institutt har betalt en regning som Universitetet i Oslo, Institutt for Samfunnsforskning, 0017 OSLO skal være med å betale. Fakturaen skal merkes: 101782 Beløpet er kr 10.000,-. Fyll ut fakturagrunnlag Fyll evt. ut skjema for registrering av ny kunde Registrer fakturaen i kursdatabasen Før/etter at du har fullført, blir du ”kastet” ut av systemet. Gå inn i transaksjoner på nytt og søk opp fakturaen. Etter at du har fullført kommer du på at du skulle valgt et analysenummer ved konteringen. Hva gjør du? 1 uke etter at du har sendt fakturaen, ringer kunden og hevder at fakturabeløpet skal være på Kr 9.000 i stedet. Du sjekker saken, og finner ut at kunden har rett. Gjør det som er nødvendig for å rette opp i denne feilen.

Hvordan følge opp kravene? Spørringer i AR og Rapporter i Discoverer

Hvordan følge opp kravene? Lag deg en jevnlig rutine for å sjekke om fakturaene dine blir betalt, f.eks. 1 gang pr. måned. (Regnskapskontoret kan sende fakturaene dine til Kreditor-foreningen uten at du blir spurt). 2 måter: Spørring i kontodetaljer: Pr. faktura/kunde Ved Discoverer-rapport: Alle forfalte fakturaer pr valgt avdeling (selger)

Hvordan søke frem en faktura – i Transaksjoner Gå inn i transaksjonsbildet Bruk hurtigtast F11 for å stille bildet i søkemodus Skriv fakturanummeret Bruk hurtigtast Ctrl+F11 for å søke frem fakturaen

Hvordan søke frem en faktura – i Kontodetaljer Gå inn i Kontodetaljer – (dette er et søkebilde) Her kan du også få oversikt over alle fakturaene til en bestemt kunde Skriv inn f.eks Fakturanummer Søk etter kunden/ kundenummer Beløp Åpne/lukkede/alle(blank) Velg ”Søk etter” for å få svar på søket ditt

Spørring – kontodetaljer (et søkebilde) forts Hvordan søke frem en faktura – i Kontodetaljer Spørring – kontodetaljer (et søkebilde) fakturanummer Kunde navn Kunde nummer

forts Hvordan søke frem en faktura – i Kontodetaljer Utestående Saldo

forts Vedrørende søk i Kontodetaljer Dersom fakturaen er betalt eller kreditert, er total saldo = 0 I så fall, klikk på ”aktiviteter” for å finne detaljer om dette Status: En faktura har status ”åpen” dersom den ikke er betalt En faktura har status ”lukket” når den er betalt For å se registrert faktura, klikk på ”detaljer”. Tips: velg ikonet ”purrehistorikk” for å se om det er sendt purringer (brev UIB1 og UIB2)

Rapporter i Discoverer Viewer Velg rapport ”Forfalte Fakturaer”

forts Rapporter i Discoverer Viewer Velg Selgernavn for AR fakturaer - skriv din selger (stedkode) direkte inn i boksen ”Selgernavn” slik: ’153700’ og velg ”Start” - eller klikk på lommelykten og gjør velg fra plukklisten Velg PA sted for PA fakturaer

forts Rapport – Forfalte AR fakturaer

Brukerstøtte - kommunikasjon med Regnskapskontoret Issue Tracker http://bs.uib.no nye kunder endring av eksisterende kunder forespørsel vedr. purringer forespørsel vedr innbetalinger Dessuten: Brukerstøttetelefon 8-3500 (kl.09:00-14:30) Brukerstøtte BOA (PA-modul) 8-3015 (kl.09:00-14:30) Økonomiavdelingens hjemmeside http://www.uib.no/oka/ Samt intranett under Administrasjon/Økonomi Nyhetsbrev: Løpende info. finnes på intranett under Regnskap. LØPende informasjon- nyhetsbrev