ØABV 2012 7 kommuner. Areal km2 Ca innbyggere 8 brannstasjoner ”Driftsavstander” opptil 60 km 64 heltidsansatte 125-deltids brannmannskaper (inkl 3 depot-tilsynsmenn) 10 heltids feierpersonell Ca 60 skogbrannreserver 382 særskilte brannobjekter Regional (brann) alarmsentral for > mennesker på Agder.
ORGANISASJONSKART BRANNSJEF ALARMSENTRAL Avd.leder STAB Saksbeh Sekretær FOREBYGGENDE Avd.leder BEREDSKAP Avd.leder Driftstekn Bfm tr.al. 11 Al.sentral- operatører 5 Brann- inspektører Feierbase R 3 Feiere Feierbase A Feiermester 5 Feiere Overbrann- mester Arendal brannstasjon 4 bm 4 ubm 4 bfm 8 br.konst Risør brannstasjon bm 2 ubm + 1 konst 16 br.konst Dep Hødnebø Tv.strand stasjon bm 3 bfm 16 br.konst DepLyngør DepSandø Froland stasjon bm 3 bfm 12 br.konst 15sk.br.res Moland stasjon bm 2 bfm 7 br.konst Vegårshei stasjon bm 3 bfm 16 br.konst 15sk.br.res Åmli stasjon bm 3 bfm 16 br.konst 15sk.br.res Gjerstad stasjon bm 3 bfm 16 br.konst 15sk.br.res
BRANNVESENETS VIRKSOMHETSOMRÅDER Nødalarmsentral Forebyggende brannvern Feietjeneste Beredskaps- og utrykningstjenester Interkommunalt Utvalg mot Akuttforurensing for Aust Agder. (IUA AA)
Utfordringer 1 1.Balanse mellom oppgaver og ressurser. 1.Økonomi 1.Stabilitet og forutsigbarhet 2.Materiell 1.Rett materiell og fornyingstakt. 3.Personell 1.Riktige kvalifikasjoner 2.Rett antall for å løse pålagte oppgaver. 4.Kompetanse 1.Vedlikehold 2.Statens deltidsreform ikke fullfinansiert.
Utfordringer 2 Redusert inntekt –Interne tidligere inntekter faller bort. Økte utgifter –Generelle lønnsøkninger –Nytt Digitalt nødnett (Ca 1 mill i året.) –Nye domsavsigelser mht godtgjørelse. 350’ – 500’ Antatt årlig differanse ift 2008 –Minimum
Utfordringer 3 Statlige og kommunale forventninger –ØA kommunene mht Brann og Eksplosjon vernloven. Er utfordrende nok i dagens situasjon. –Kommunene er gjennom Forurensingsloven pålagt et ansvar ift forurensing. Ofte - ikke alltid er det brannvesenene som utgjør grunnberedskapen. Så også i ØABV. Er utfordrende nok i dagens situasjon. –Staten ved Kystverket forventer at kommunene kan tilfredsstille dem med hjemmel i forurensingsloven. Det innebærer bla å stille en stab og ledelse til disposisjon for forurensingsarbeid.
Utfordringer 4 Forventninger til å løse oppgaver for stat og kommune samtidig er tilstede. –Det gjelder også samtidig. –ØABV KAN IKKE løse store branner og oppgaver for Kystverket samtidig.
Anbefalt løsning Forutsigbarhet i rammetildelinger og investeringer – også utover budsjett og handlingsplanperiode. Bevisst fokus på effektivisering og optimalisering Vurdere å fjerne oppgaver fra ØABV. Vurdere å øke ledelsen i ØABV.
Til refleksjon Hva ønsker dere ØABV skal være og hvordan skal vi settes i stand til å løse de oppgavene dere mener er riktige?