ØABV 2012  7 kommuner. Areal 3.150 km2  Ca 67.000 innbyggere  8 brannstasjoner  ”Driftsavstander” opptil 60 km  64 heltidsansatte  125-deltids brannmannskaper.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
KomRev Trøndelag IKS Div. regnskapsspørsmål Del 1 Terje Wist Temadager desember
Advertisements

Tore Mauseth, plan- og miljørådgiver Årsmøte Støyforeningen 15.mars 2012 Støyhåndtering etter plan- og bygningsloven.
Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten Konserninnkjøp
Interkommunalt brannvesen for Sunnhordland og Nord-Rogaland
Det store heltidsvalget Stokmarknes 3. april 2014
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
Drøfting av 110-Innlandet
KOMMUNEN- EN AKTØR I GRUNNBEREDSKAPEN
Resultatpresentasjon pr 4. kvartal 2010
Det kommunale og det statlige barnevern
NYTT FRA NORGES BRANNSKOLE Brannsjefkonferansen 18. Juni 2005
Samhandlingsreformen Åre Kommunalsjef helse Øystein Sende, Levanger kommune Dialogseminaret Åre - Samhandlingsreformen - utfordringer.
TV-aksjonen Med TV-aksjon får vi... Verdens største dugnad for mennesker med demens Nrks hjelp til å spre kunnskap og fjerne tabu Penger til informasjon,
Bergen kommune sitt beredskapsarbeid
Prosjekt ”Uønsket deltid” I Drammen kommune – status høsten 2011
H VERDAGSREHABILITE RING Opplæring for ressurspersoner Del 2 Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og Vegårshei.
LEVANGER KOMMUNE Budsjett 2002 Presentasjon formannskapet 07. November 2001.
Resultat/status tariffoppgjøret 2012 Resultat/status tariffoppgjøret 2012 Oslo Kommune Spekter Staten Virke.
Budsjettsituasjonen i landets kommuner. 2 Konsekvenser av statsbudsjettet – rådmennenes forslag til budsjetter i kommunene  Et utvalg(68) av kommunenes.
Dialogseminar Hvilket handlingsrom har vi?
Kommunal beredskap Kommunenes Brann- og redningstjeneste.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
2. Tertialrapport 2008 Presentasjon i formannskapet
Norsk oljevernberedskap, struktur og aktører
Utfordringen Tidligere presentert: Best case: Bufferfond mill i minus i 2012 Worst case: Bufferfond 1 milliard i minus i 2012 Anslag pr 20. mai:
1 Tom Refsum Aatlo Kommunal- og regionaldepartementet Valgforum – Trondheim – mars 2010 Manntall – Valg 2011.
Rissa Kommune1 ØKONOMI OG AKTIVITET i RISSA KOMMUNE Rissa – for dine drømmer.
Ny skole i Nordre Bydel - et bydelsprosjekt, ikke bare en ny skole…
Ny skole i Nordre Bydel - et bydelsprosjekt, ikke bare en ny skole…
Koalisjonens forslag til endringer av budsjettet vedtatt av formannskapet Fremsatt av bystyrerepresentantene for Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti,
Hverdagsrehabilitering Del 3 Brukermedvirkning
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
(Ansatt i annen avdeling)
Visjoner om det fremtidig Kommune-Norge Administrerende direktør Sigrun Vågeng.
8. september 2014Vestfold Interkommunale Brannvesen IKS Vestfold Interkommunale Brannvesen IKS etablert
Trondheim kommune Workshop avfallssug Stockholm 7-8 des
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
1 HVORDAN KAN KOMMUNENE LØSE ” DET GRENSELØSE OPPDRAGET” Langesund 13/ Harald Danielsen.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Budsjettundersøkelse 2015 – rådmannens forslag Basert på et utvalg på 78 kommuner 5. desember 2014.
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
ASSS- MAKRO Arne Kiil- Bristol
Nasjonalt forlik sikrer fortsatt god AFP Lønnsoppgjøret april 2008.
Kommunesektoren ser muligheter Adm.dir. Sigrun Vågeng.
Kulturlov Norsk kulturforum 21. April Norsk Kulturforum - NOKU Synliggjør kulturområdet. Representerer hele kulturfeltet. Har innflytelse på kulturpolitikk.
Årsregnskap 2012 Forslag Budsjett Budsjett for 2013 Bakgrunn for foreslått budsjett: –Foreldrekontingenten er kr ,-/ måned i 11 av årets måneder.
MINISEMINAR Evje, 15, april 2009 Per Ravn Omdal Leder Anleggsutvikling NFF Kjell Johnsen Daglig leder Agder Fotballkrets Geirfinn Kvalheim Anleggskonsulent.
Utredning om regionalt brannvern Felles formannskapsmøte 30. august 2007.
Kristiansandsregionen brann og redning IKS Interkommunalt samarbeid mellom 6 kommuner i Agder, etablert 1. januar innbyggere (vokser med ca.
ASKER OG BÆRUM BRANNVESEN Asker og Bærum brannvesen Forskrift om brannforebygging Forebyggende forum 2016.
Forslag Budsjett Budsjett for 2012 Bakgrunn for foreslått budsjett: –Foreldrekontingenten er kr ,-/ måned i 11 av årets måneder. Ingen endring.
Et trygt og robust samfunn – der alle tar ansvar Utfordringer for brannvesenet i den samlede beredskap Avdelingsdirektør Finn Mørch Andersen DSB.
Brannstudien 1 1. Brannstudien - grunnlaget 2  428 kommuner brann- og redningsvesen ‒ > 620 brannstasjoner ‒ 264 brannsjefer (2/3 deltid) ‒ 10.
Glåmdal brannvesen IKS
Eiermøte Aurskog-Høland kommunestyre
Henry Ford ( ) ”Å komme sammen er begynnelsen. Å holde sammen er fremskritt. Å arbeide sammen er suksess!”
Kommunal beredskap Harald Sørby.
Organisering og økonomi
Nasjonalt seminar for beredskap mot akutt forurensning 2017
Østre Agder.
Kjeden som redder liv. Forventninger til Brannvesenet
Utredning av brannordning for Nye Asker kommune
Kostnadsutvikling fosterhjem
Informasjon om IUA-region
Kommunal beredskap mot akutt forurensning
Odda og Ullensvang Brann og Redning Sigbjørn Kleppe Brannsjef
SENJA BRANN & REDNING Presentasjon 8 mai 2019.
kart.fosen.net – interkommunalt GIS-samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

ØABV 2012  7 kommuner. Areal km2  Ca innbyggere  8 brannstasjoner  ”Driftsavstander” opptil 60 km  64 heltidsansatte  125-deltids brannmannskaper (inkl 3 depot-tilsynsmenn)  10 heltids feierpersonell  Ca 60 skogbrannreserver  382 særskilte brannobjekter  Regional (brann) alarmsentral for > mennesker på Agder.

ORGANISASJONSKART BRANNSJEF ALARMSENTRAL Avd.leder STAB Saksbeh Sekretær FOREBYGGENDE Avd.leder BEREDSKAP Avd.leder Driftstekn Bfm tr.al. 11 Al.sentral- operatører 5 Brann- inspektører Feierbase R 3 Feiere Feierbase A Feiermester 5 Feiere Overbrann- mester Arendal brannstasjon 4 bm 4 ubm 4 bfm 8 br.konst Risør brannstasjon bm 2 ubm + 1 konst 16 br.konst Dep Hødnebø Tv.strand stasjon bm 3 bfm 16 br.konst DepLyngør DepSandø Froland stasjon bm 3 bfm 12 br.konst 15sk.br.res Moland stasjon bm 2 bfm 7 br.konst Vegårshei stasjon bm 3 bfm 16 br.konst 15sk.br.res Åmli stasjon bm 3 bfm 16 br.konst 15sk.br.res Gjerstad stasjon bm 3 bfm 16 br.konst 15sk.br.res

BRANNVESENETS VIRKSOMHETSOMRÅDER  Nødalarmsentral  Forebyggende brannvern  Feietjeneste  Beredskaps- og utrykningstjenester  Interkommunalt Utvalg mot Akuttforurensing for Aust Agder. (IUA AA)

Utfordringer 1 1.Balanse mellom oppgaver og ressurser. 1.Økonomi 1.Stabilitet og forutsigbarhet 2.Materiell 1.Rett materiell og fornyingstakt. 3.Personell 1.Riktige kvalifikasjoner 2.Rett antall for å løse pålagte oppgaver. 4.Kompetanse 1.Vedlikehold 2.Statens deltidsreform ikke fullfinansiert.

Utfordringer 2 Redusert inntekt –Interne tidligere inntekter faller bort. Økte utgifter –Generelle lønnsøkninger –Nytt Digitalt nødnett (Ca 1 mill i året.) –Nye domsavsigelser mht godtgjørelse. 350’ – 500’ Antatt årlig differanse ift 2008 –Minimum

Utfordringer 3 Statlige og kommunale forventninger –ØA kommunene mht Brann og Eksplosjon vernloven. Er utfordrende nok i dagens situasjon. –Kommunene er gjennom Forurensingsloven pålagt et ansvar ift forurensing. Ofte - ikke alltid er det brannvesenene som utgjør grunnberedskapen. Så også i ØABV. Er utfordrende nok i dagens situasjon. –Staten ved Kystverket forventer at kommunene kan tilfredsstille dem med hjemmel i forurensingsloven. Det innebærer bla å stille en stab og ledelse til disposisjon for forurensingsarbeid.

Utfordringer 4 Forventninger til å løse oppgaver for stat og kommune samtidig er tilstede. –Det gjelder også samtidig. –ØABV KAN IKKE løse store branner og oppgaver for Kystverket samtidig.

Anbefalt løsning Forutsigbarhet i rammetildelinger og investeringer – også utover budsjett og handlingsplanperiode. Bevisst fokus på effektivisering og optimalisering Vurdere å fjerne oppgaver fra ØABV. Vurdere å øke ledelsen i ØABV.

Til refleksjon Hva ønsker dere ØABV skal være og hvordan skal vi settes i stand til å løse de oppgavene dere mener er riktige?