Effektiv anvendelse av IT; En håndbok

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Advertisements

IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Meeting 8th of September 2004
Innkjøpsseksjonen Innkjøpssystemet - historikk •Forprosjekt 1999 •Konkurranse 2000 •Pilotprosjekt •Implementering på alle skolene
BIT-avtalene Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Versjon 6.0, november 2003 BIT-programmet – Elektronisk forretningsdrift i verdikjeder.
Pilotprosjektet så langt
BIS PP Maintenance Management System Infor EAM Enterprise Edition
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Forretningsperspektivet & Systemperspektivet
Prosjektorganisering
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Figur 1.1 Dag-til-dag-ledelse i et helhetsbilde i organisasjonen, hvor IT organisasjonen er dominert av virksomhetsperspektivet (Kilde: Bo Hjort Christensen,
Pims i Statoil 3. mai 2000.
IS/IT arkitekturer vs. forretningsarkitekturer
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Bokens helhetssyn Perspektiv Prosjekt Prosess Penger Figur 0 Prosesser
Christian Høyskolelektor, Handelshøyskolen BI Strategi, ledelse, innovasjon, markedsføring.
IKT Orkide Ledelse og Skole
BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001.
Balanced Scorecard knyttet til incentiv- og belønningssystemer
Intranettløsning for små og store organisasjoner.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Introduksjon til systemutvikling
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
28. Oktober 2008Øvre og Nedre Eiker kommuner 1 Jeg elsker Elin. Hvorfor har hun ikke flere elskere??
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
Prosjekt- og porteføljestyring i Telenor Nett
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Organisering av IKT området
En prosjektleders perspektiv Emnekart 2004 – Felix konferansesenter, 27. oktober 2004.
BIT-avtalene Versjon 6.2, juni 2004 BIT-programmet – Elektronisk forretningsdrift i verdikjeder.
Versjon 7.0 verdikjede, juni 2005
BIT-avtalene Versjon 7.0 bransje, juni 2005 BIT-programmet – Elektronisk forretningsdrift i verdikjeder.
TAPAS Presentasjon TTM47AC Hva er TAPAS?  Telematics Architecture for Plug and play Systems  Et forskningsprosjekt ved institutt for Telematikk,
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Uni Micro AS Uni Micro AS Etablert i 1986 Hovedkontor i Modalen kommune Avdelingskontor i Haugesund, Bergen og Oslo Over 50 ansatte.
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Problemstyring Problem Management
BIT-avtalerVersjon 4, september 2000 Standardvilkår for BIT-programmet Partene Bransjeforening Leverandører.
Bilfinger Maintenance Management System Infor EAM Enterprise Edition
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Aktivitets-Biblioteket for Verdikjedeprosjekter i
Forutsetninger i forbindelse med prosjektetablering
Lærerkonferansen 2014 og veien mot læringsutbytte for faglig ledelse.
Catherine Janson daVinci Consulting AS
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
BIT-konferansen 1999 BIT-programmet - pågående og planlagt virksomhet BIT-konferansen 1999 Olav Bardalen, SND.
Systemutvikling, organisasjonsutvikling og regelverksutvikling Dag Wiese Schartum, AFIN.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Kvalitetsreformen og IT- messige konsekvenser Astrid Jenssen XML-gruppa,
Digital eksamen på UiA Status.
Prosjekt ERP i Troms Kraft Beskrivelse prosjektfaser og overordnede prosesser
HVORDAN TA VARE PÅ KUNDENE VRI bedriftsprosjekt Simenstad Gård.
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Leif Krane, Datakvalitet AS, Tromsø
Leif Krane, Datakvalitet AS, Tromsø
Leif Krane, Datakvalitet AS, Tromsø
Asker - mulighetenes kommune
IT-ledernettverket 18. april 2018
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
Camilla Hall-Henriksen
Nasjonalt velferdsteknologiprogram
Utskrift av presentasjonen:

Effektiv anvendelse av IT; En håndbok BIT-konferansen 28. Oktober 1999 Siviling./Bedriftsøk. Bo Hjort Christensen Studierektor Handelshøyskolen BI Institutt for teknologiledelse Bedriftsrådgiver BHC A/S bo.hjort.christensen@bi.no

Fokus Håndbokens fokus Pilotfasen Spredningsfasen Håndbokens fokus Utvikling av Bransjeløsninger Implementering i i Pilotbedriftene Markedsføring og salg av Bransjeløsninger Implementering av Bransjeløsning Effektiv anvendelse av Bransjeløsning Et verktøy for å redusere risiko og øke kvaliteten i sluttproduktet (les: implementert Bransjeløsning)

Håndbok Strukturerer prosessen fra idè til anvendelse Fokuserer på hvilke oppgaver som skal løses Fokuserer på hvilke delleveranser som skal produseres Foreslår ulike analyse- og beskrivelsesteknikker Gjør bedriften istand til å ta ansvar Gjør bedriften istand til å kommunisere effektivt med leverandørene Skaper en felles mental modell hos prosjktdeltakerne Håndboken er kompetansegivende

Kritiske faktorer ved innføring av ERP-systemer Undersøkelse foretatt våren 1999 av studenter på BIs Management Program; ”IT; Innovasjon & Ledele” Rang 1: Utøve ledelsesengasjement 2,04 Rang 2: Planlegge utdanning 1,12 Rang 3: Velge en balansert prosjektgruppe 1,04 Rang 4: Oppnå store forandringer gjennom små seire 0,36 Rang 5: Forstå betydningen av kommunikasjon 0,28 Rang 6: Tilpasse organisasjonen til ERP systemet 0,24 Rang 7: Etablere en klar systemdesign 0,12 Rang 8: Velge en riktig metode for prosjektoppfølging 0,04 Rang 9: Sikre prosjektleder kompetanse 0,00 Rang 10: Å følge planen for gjennomføring av prosjektet -0,20 Rang 11: Gjennomføre grundig testing gjennom pilotinstallasj. -0,36 Rang 12: Sikre budsjettering -0,64 Rang 13: Etablere en formell applikasjonsstruktur -0,84 Rang 14: Tilpasse ERP-systemet til organisasjonen -1,44 Metode: Q Method, Tvungen rangering med verdier fra -3 til +3. Tallkolonnen viser gjennomsnitt

Undersøkelse om prioriteringer ved kjøp av programvare Diplomoppgave vår/høst 99 Løsningens funksjonalitet 1,6 Prosjektets totaløkonomi 3,2 Løsningens tekniske konsept 3,8 Løsningens markedsmessige posisjon 4,0 Leveransekvaliteter 4,5 Aktørenes markedsmessige posisjon 4,6 Kvalitet i tilbudsmateriale og tilbudsprosess 6,4

Undersøkelse om prioriteringer ved kjøp av programvare Diplomoppgave vår/høst 99 Funksjonell arkitektur 1,5 Rapportering/infouthenting 3,0 Brukergrensesnitt 3,2 Arbeidsflyt/workflow 3,9 Autorisasjon/sikkerhet 4,5 Dokumentasjon/hjelpefunksj. 4,9 Løsningens funksjonalitet Prosjektets totaløkonomi Løsningens tekniske konsept Løsningens markedsmessige posisjon Leveransekvaliteter Aktørenes markedsmessige posisjon Kvalitet i tilbudsmateriale og tilbudsprosess Konsulenttjenester 2,2 Applikasjoner 2,4 Infrastruktur 3,1 Effektivitetstap etter start 3,2 Interne ressurser 4,5 Drift 5,5 Implementeringsmetode 2,3 Referanseprosesser 3,0 Support 3,3 Påvirkningskraft 3,8 Opplæringsprogram 4,0 Programvarelev. alliansep. 4,7 OBS: Laveste score = høyeste rang

Aktørmønsteret Bedriften SND Konsulenter Sprednings- Pilotbedrifter Hovedansvarlig; BIT-programmet Programvare- leverandør Leverandør av bransjeløsning Konsulenter faglig støtte Pilotbedrifter Sprednings- bedrifter Bransje- forening Koordinering Erfaringer/ Best Practices

Spredningsbedrift Konsept Programvarehus Allianser Sekundærprodukt Teknologi Programvare Konsulent Sekundærprodukt Referanse- prosesser Primærprodukt: Bransjeløsning Sekundærprodukt Implementerings- metode Komponent Komponent Komponent Komponent Sekundærprodukt Sertifisert kunnskap i markedet Sekundærprodukt Opplærings- metode Komponent Spredningsbedrift

Leavitts`diamant STRUKTUR OPPGAVER MENNESKER TEKNOLOGI

To perspektiver, fem dimensjoner A: ORGANISASJON Medarbeidere Organisasjons- struktur D: SYSTEMER B: PROSESSER E: TEKNISK UTSTYR PCer Tjenermaskiner Operativsystemer Nettverk/Skrivere Teknisk infrastruktur Bransjeløsningen For- og ettersystemer Kontorstøtte Systemstruktur Verdiskapende prosesser Støtteprosesser Prosesstruktur C: DATA Grunndata Datastruktur

Prosess Leverandøren stiller ofte med egen metode T Implemen- terings- fasen Valgfasen Anvendelses- Beslutning om kjøp om drifts- start Modnings- om å iverksette prosjekt Idè Implementering av nye moduler Utskifting av Bransjeløsningen om å videre- føre dagens løsning Prosjektorganisering T

Prosjektets økonomiske utvikling Valg- fasen Implementerings- Anvendelses- Akkumulert kost/nytte Tid - Konsulenthjelp - Egen innsats - Kjøp av programvare - Lisenskostnader - Opplæring - Infrastruktur - Erstatningshjelp - Produktivitetstap i en overgangsperiode - Vedlikehold - Support - Intern forvaltning/drift Break-even punkt - Tilleggskjøp av programvare - Utvidete lisenser (database mm) - Opplæring av nye medarbeidere + Effektivisering + Økt salg + Salg man unngår å tape + Lavere kapitalbinding + Lavere tap på fordringer + Redusert kredittid År 1 År 2 År 3 År 4 År 5 R

Prosjektorganisering i implementeringsfasen Leverandørens Konsulent(er): Installasjon Opplæring Parametersetting prosjektleder Prosjekteier (Daglig leder) Prosjektleder Delprosjektgruppe: Teknisk infrastruktur Installasjon mm Organisasjon/ Kompetanse/ Motivasjon Prosesser/rutiner Prosjektansvarlig (Leder i styringsgruppe)

Anvendelsesfasen i et bredt perspektiv Plan- prosesser Prosjekt/tiltaks- prosess 1. driftsår 2. driftsår 3. driftsår Forvaltningsprosesser Prosjekt/tiltaks prosess Prosj.pros.

Flere tiltak og prosjekter, men èn visjon VISJONEN UØNSKET SITUASJON ØNSKET

Håndbokens begrensninger Må ikke brukes ”slavisk”,- det er rom for både forenkling og personlig vinkling Håndboken er ingen garanti for suksess !! MÅL: Videreutvikle Håndboken (basert på innspill fra brukerne) Utvikle et kurstilbud Gjøre håndbokens tabeller, regneark og presentasjonsmateriell tilgjengelig i et elektronisk format