EUs energiinfrastrukturpolitikk Har konsumentene tapt og hvorfor? Per Ove Eikeland CANES-møte Polhøgda 20.11.2007.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Påvirkningsparadokser
Advertisements

Indre markedsseminar 5. mai 2010 Seniorrådgiver Margrethe Gams Steine Asserson Varepakken – Nye regler for enklere og tryggere handel med varer.
NORSK LUFTFART I OMSTILLING - flysikkerhet og økonomi
Seminar Vestfold 2. September 2009: EU’s helsedirektiv - konsekvenser for helsetjenestene og pasientene. Skal markedet legge premissene for helse- politikken,eller.
EUs politikk på energi og energiintensiv industri SKP 6. desember 2010 Tor Arne Johnsen.
Byr EUs nye klima- og energipolitikk på problemer eller muligheter for Norge? Per Ove Eikeland EBL seminar: Energibransjen - Norges svar på klimautfordringen.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
EUs kvotesystem og ’windfall profits’ Et problem i ferd med å løses? Jørgen Wettestad CANES-møte på Polhøgda, 20/
Markedsutsikter: Begrenset produksjonsvekst og sterk etterspørsel
Energiutfordringene - klima, forsyningssikkerhet og grønn verdiskaping
25. april 2006 •1•1 Privatisering og liberalisering set ud fra en konkurrence-økonomisk synsvinkel Nils-Henrik M. von der Fehr Universitetet i Oslo Dansk.
EUs energiinfrastrukturpolitikk – endringer i politisk dynamikk fra andre til tredje energimarkedspakke Presentasjon på CANES-møte, Stockhom,
Laksesaken EU Trond Davidsen, 10. mars Markedsadgang •EU er vårt viktigste marked - Idag, imorgen og om fem år •Russland er vårt største vekstmarked.
Utforming av EUs energi- og klimapolitikk for 2030 Stabilitet/endring fra 2020-pakken Per Ove Eikeland Seniorforsker, Fridtjof Nansens Institutt CICEP/CREE.
Europeiske selskapers tilpasning til EUs klimapolitikk Jon Birger Skjærseth CREE-CICEP 2012.
EUs klima- og energipolitikk frem til 2030 Elin Lerum Boasson, seniorforsker, CICERO Hvilke rolle kan Europaparlamentet komme til å spille? Foredrag for.
SNoW-modellen(e) - Statistics Norway World model(s)
Helseøkonomi Forelesning nr. 8.
Regionene i Europa. Erfaringer vi kan lære av. Åse Erdal Brusselrepresentant KS Frostating, 23. april 2004.
CIP – Competitiveness and Innovation Programme KS 10. september 2009 Marthe Haugland.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
KS Bedrift Energi Vi forvalter landets mest kritiske infrastruktur
EUs miljø- og klimapolitikk - aktuelle saker Knut F. Kroepelien, Miljøråd Difi 18 oktober 2010.
Utlysning EIC-tjeneste. Arbeidsmodell neste periode; Europeisk innovasjons- og markedstjeneste Marthe Haugland, Innovasjon Norge.
Ny konkurranselov og tilsynets strategi overfor dagligvare- og finansmarkedet SIFO, forskergruppa 17. September 2004 Avdelingsdirektør Lasse Ekeberg.
Defo – Distriktenes energiforening, Knut Lockert1 Tariffseminar En rekapitulering.
Fornybar kraft og varme
14 Samarbeid over grenser
Klima og kvoter Hva er god miljøpolitikk? Nei til EU 10. Mars 2007 Lars Haltbrekken.
Fredrikstad 7. september 2005
EUs statsstøtte-regler for miljø Hvordan virker disse inn på nordiske energi- og industriaktører? Karoline Hægstad Flåm CANES-MØTE PÅ FNI November 2007.
Endringer blant norske energiprodusenter - Hvorfor har de satset mye på fjernvarme og en del på vind og småkraft etter 2008? Elin Lerum Boasson CANES-brukermøte.
EUs nye miljøsubsidie-politikk: - Hva er de viktigste endringene? - Hvilke interesser har fått gjennomslag? Karoline Hægstad Flåm CANES-MØTE Stockholm,
EUs kvotesystem og energi- intensiv industri Blir ’taperne’ vinnere? Jørgen Wettestad CANES møte, Stockholm, 21/
Hvorfor er kompetase viktig frem mot 2020
MediaLT fagseminar 21 november IKT og universell utforming – måleindikatorer og status Rudolph Brynn Seniorrådgiver Nasjonalt dokumentasjonssenter.
Møte med OED 18. desember 2007 Jan Harsem / Terje Løkken.
Matkjedeutvalgets analyseramme
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Integrasjonsteori og integrasjonshistorie
1 Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19. november 2009 Advokat Ian Anders Tobiassen
EU - nye markeder - Aquacity/Innovasjon Høstkonferansen i Stavanger 12. oktober 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Fra Messina til Roma Romatraktatene: Euratom og EEC ( ).
Case 1 Makt og demokrati i Norge
1 Regjeringens Europapolitiske forum Reformer i EUs regionalpolitikk Statssekretær Anders Eira.
Nasjonale strategier? Krise og nye initiativ ( ) EDC, Messinakonferansen og Romatraktaten.
EEC Konsolidering og indre krise. Iverksettelse av EEC Hallstein kommisjonen –Øke sin innflytelse Ministerrådet –COREPER: permanente representater/ambassadører.
Oslo og Omegn Bilbransjeforening
Feilslått integrasjon Stikker planen, EDC og EPC ( )
Kapittel 13. Internasjonalt økonomisk samarbeid Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen:
De seks viktigste organene i EU Det europeiske råd Ministerrådet (Unionsrådet) EU-kommisjonen Europaparlamentet EF-domstolen Den europeiske sentralbanken.
TISA OG TTIP FARVEL TIL DET ORGANISERTE ARBEIDESLIVET ?
1 Fylkesplan for Østfold med fokus på klima og energi Fylkesplan  Tre grunntemaer  10 satsingsområder  6 mål og indikatorer for miljø Levekår.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Oppstartsmøte Transportplan Nordland – Innspill fra Ofoten Eystein Markusson, sekretariatsleder Bodø, OFOTENREGIONRÅ D.
Frihandel og proteksjonisme Proteksjonisme er det motstykket til frihandel. Proteksjonisme er bruk av toll, importkvoter og andre handelshindringer for.
”Hvem bygger ut nye barnehageplasser – kommunalt eller privat
Nye EU-regler for fornybarmarkedet – konsekvenser for Norge
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
EUs klimakvoter – Vitalisering eller forvitring?
Materialgjenvinning av byggavfall
NORSK KOMMUNESEKTOR OG EU/EØS   – skreddersydd opplæringsprogram for kommunesektoren Gjennom et KS FoU-prosjekt er det framskaffet et kunnskapsgrunnlag.
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
Økonomiske virkninger av EUs energi- og klimapolitikk
EUs energiunion og EUs byrå for samarbeid mellom energiregulerings-myndighetene, ACER (Agency for the Cooperation of Energy Regulators) Faglig seminar.
Økonomisk integrasjon
Wenche Teigland,
Hovedpunkter i EUs klima- og energipolitikk fra
Får ACER mer makt fra 2020? Torbjørg Jevnaker
Europeisk integrasjon og nordisk likestillingspolitikk
Utskrift av presentasjonen:

EUs energiinfrastrukturpolitikk Har konsumentene tapt og hvorfor? Per Ove Eikeland CANES-møte Polhøgda

Struktur på innlegget  Kort om EUs energiinfrastrukturpolitikk og bakgrunn for studien  Forskningsspørsmål  Hypoteser  Spørsmål til diskusjon

EUs energiinfrastrukturpolitikk  ’Ikke-diskriminerende tilgang til el- og gassinfrastruktur’ og konkurranse mellom produsenter etablert som viktige prinsipper for det indre energimarkedet  Målsetningen var lavere priser på energi i Europa, og utjevning av priser mellom konsumentene  Lavere priser for industrien var særdeles viktig for å øke global konkurransekraft

EUs energiinfrastrukturpolitikk  El- og gassdirektivene i 1996 og 1998 formulerte prinsippet om ikke- diskriminerinende nettadgang  Tilleggsbeslutning 1996 om utbygging av kritisk infrastruktur samt retningslinjer for finansiering av denne

EUs infrastrukturpolitikk  Optimisme i EU vedrørende markedsåpning snudd til pessimisme etter år 2000 –Benchmarking-rapporter viste manglende implementering av direktivene: diskriminering i adgang til infrastruktur, manglende utbygging av infrastruktur og handel over landegrenser, lite transparens for priser og utnyttelse av kapasitet i nett, samt strukturtrekk (verrtikal integrasjon) som hindrer ikke-diskriminerende adgang til nett

EUs energiinfrastrukturpolitikk  2003 – andre energimarkedspakke for å sette ny fart i arbeidet –Nye el- og gassmarkedsdirektiver med mål om full markedsåning for alle konsumenter innen 2007 –Regulering for å øke transparensen i tariffer og kapasitet for grenseoverskridende infrastruktur –Ny beslutning med retningslinjer for utbygging av infrastruktur mellom land.

EUs energiinfrastrukturpolitikk  2007 – evaluering fra kommisjonen –Hovedmålet for det indre energimarked ikke oppfylt: betydelig økning i sluttbrukerpriser som ikke kan forklares av miljøpolitikk og økte primærenergipriser –Diagnosen: fremdeles store barrierer for frikonkurranse i det indre markedet Engrosmarkedet delt inn i nasjonale markeder preget av konsentrasjon og markedsmakt Vertikal integrasjon hindrer adgang til infrastruktur (markedsadgang) og gir negative incentiver for investeringer i ny infrastruktur

EUs energiinfrastrukturpolitikk  Forslag til tredje energimarkedspakke - januar 2007  Ikke diskutert av rådet på vårmøtet  Direktivforslag september 2007 –Nytt mål om full markedsåpning januar 2009 –Eiermessig skille produksjon/transmisjon men ikke produksjon/distribusjon –Uavhengige nasjonale regulatorer (finansiert uavhengig av regjeringen) –Regulator på EU-nivå for å overvåke handel –Tettere ko-ordinering av nasjonale TSO –Hindre tredjepartsoppkjøp av transmisjonssystemet (Gazprom- klausul) –Nye rapporteringskrav til regulator for å øke transparens i tariffer og kapasitet –Tiltak for å øke investeringen i infrastruktur –Bindende standarder for nettsikkerhet

Energiinfrastrukturpolitikk  Stor motstand hos energiselskaper og medlemsland – særlig knyttet til eiermessig skille  Beslutning i rådet tidlig 2008

Forskningsspørsmål  Energikonsumentene har ikke oppnådd det som ble lovet om frikonkurranse og lavere energipriser mens dominerende energiprodusenter synes å være vinnerne  Hva kan forklare denne manglende måloppnåelsen?

Flernivå-analyse  Forklaringer på nasjonalt nivå (aggregert til EU-nivå gjennom vinnende koalisjon av regjeringer med ulike preferanser i ministerrådet)  Hypoteser knyttet til vinnende koalisjon i ministerrådet: –Mindre gjennomslagskraft for energiintensiv industri enn energiprodusenter i medlemsland som var del av vinnende koalisjon (korporativ forklaring) –Vinnende koalisjon av medlemsstatsregjeringer var mer kritisk enn mindretallskoalisjonen til hvorvidt konkurranse og frihandel med energi er forenlig med klima- og energisikkerhetsmålsetninger (ideologisk forklaring) –Vinnende koalisjon av regjeringer hadde generelt lavere nasjonal energisikkerhet og større utfordringer i reduksjon av nasjonale klimagasser (sårbarhetsforklaring) –Endringer i sammensetning av land/regjeringer i rådet ga en ny vinnende koalisjon

Analyse  Forklaring på EU-nivå –Politisk utfall reflekterer beslutninger tatt i kommisjonen og parlamentet Variasjon mellom energiprodusenter og energikonsumenter i gjennomslagskraft (lobbykapasitet) Skift i prioritering av saksområder i kommisjonen og parlamentet Skift i politisk makt og gjennomslagskraft for de ulike direktoratene (energy & transport, enterprise, competition, environment)  Forklaring på globalt nivå –Trend mot økende globalt anarki på energiområdet og nedtoning av markedsløsninger for energisikkerhet og klima

Spørsmål til diskusjon  Deler dere problemoppfatningen – vinnere og tapere?  Har dere innspill til analyseskjema og forklaringshypoteser?  Har dere innspill til mulige intervjukilder?  Hva ønsker dere spesifikt å vite om EUs indre markedsdirektiver og reguleringer?