”Voksne funksjonshemmedes læring” - - Skandinavisk innsats i takt eller utakt?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

Med forskning på timeplanen
Psykiske helsetjenester, etikk og tvang – foreløpige erfaringer fra en intervensjonsstudie med refleksjonsgrupper Reidar Pedersen Marit Helene Hem Bert.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
Tron E. Ingebrigtsen (BSc, BEc)
Harald Høie Skolehistorie
Virtuelle servere -Virtuelle servere vs Fysiske servere- Hovedoppgave våren 2005 Av Kurt Eirik Nilsen og Jørgen Foss.
Minoritetsspråklige og tilpasset språkopplæring i APS
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
KOMPETANSEKRAV Tilsettingskurs januar 2014
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Videreutdanning i supported employment Målrettet og systematisk oppfølging til arbeidsgiver og arbeidssøker Videreutdanningen tilbys av Høgskolen i.
BERGEN NOVEMBER 2008 SIDE 1/21 Senter for Byøkologi © 2008 Asylmottak som nærmiljø Bente Beckstrøm Fuglseth Kari Anne K. Drangsland.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Estimeringsmetoder. Kirsten Ribu HiO - Kirsten Ribu 2005.
UML Distilled kap. 2 Kirsten Ribu
UML Distilled kap Kirsten Ribu
Kvalitativ metode i markedsforskning
Dannelse i møte med operasjonspasienten
Voksenopplæringen i Oslo - Tall, organisering og utfordringer - Bystyremelding 2/03 - Krafttak for norskopplæring.
Ungdomstrinn i utvikling
Kryptografi og nettverkssikkerhet
Kirsten Ribu HiO Systemutvikling – LO 135A Høsten 2005 Kirsten Ribu.
Kirsten Ribu HiO Ansvarsdrevet design og bruk av design-mønstre Kirsten Ribu.
Kirsten Ribu HiO Systemutvikling – LO 135A Våren 2005 Kirsten Ribu.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
Betaling av informanter Forskningsrådets politikk og praksis Norges forskningsråd Avdelingsdirektør Hege Torp.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Presentasjon av Studieforbundet Funkis. Hva er et studieforbund? Studieforbundene i Norge bygger på en 150 år gammel tradisjon for opplysningsarbeid gjennom.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
KPPT K Kommunal P Pedagogisk P Psykologisk T Tjeneste
J.G. Mæland, august Trygdemedisin – en oppdatering J.G. Mæland Seksjon for sosialmedisin Institutt for sammfunnsmedisinske fag.
Samvirke innen offentlige tjenester Pleie- og omsorg FoU-prosjekt nr
Introduksjon til begreper, definisjoner former og rådgivningsprosessen
HJELPER TILTAK? Unni Espenakk Unni Espenakk 2005.
Hvordan høyne vår kompetanse innen yrkesrettet attføring? Studium i yrkesrettet attføring APS – konferansen 11.April 2005 Aage Støren Tøssebro.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Barnevernet – Kommunenes stolthet Tidlig innsats og samordning av tjenester til utsatte barn og unge Generalsekretær Randi Talseth.
Evaluering av ledelses- og styringsstrukturen ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet Innledning – hvorfor og hvordan evaluere? av dekanus Hans.
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Rettskildestudier Dag Wiese Schartum, AFIN. Annen rettskildeforskning Empirisk orientert forskning på rettskildene Klart relevante innen forvaltningsinformatikk.
Kirsten Ribu HiO Systemutvikling – og web- baserte systemer Høsten 2005 Kirsten Ribu.
Kvalitative forskningsmetoder
Kirsten Ribu - HiO Personvern, anonymitet, ytringsfrihet. Og om prosjektarbeidet Kirsten Ribu
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Validitet i kvalitativ forskning Forelesning 13. november 2008
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Samarbeidsdrevet innovasjon Gjennom å samarbeide med eksterne aktører kan organisasjoner få tilgang til nye ressurser: Alternative perspektiver, kompetanse,
FARVE-prosjektet: «Samarbeid i og etter introduksjonsprogrammet» NAV Oppland, NAV Hedmark, IMDI Indre Øst, Fylkesmannen i Oppland, NHO Innlandet, Gjøvik.
Ståstedsanalysen. Udir.no - Skoleporten - Ståstedsanalysen.
1 STATUS PROSJEKT PSYKISK HELSE OG RUS Overordnet samarbeidsutvalg 7. desember 2015 Prosjektleder Kari Engen Sørensen.
Kompetanse for mangfold
Utfyllende bestemmelser
Læringsdialogen legger grunnlaget for neste steg.
Skolebasert kompetanseutvikling
Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”)
Internkommunikasjon på nett: Status, tidsplan,
Fra kunnskap til handling
Skolebasert kompetanseutvikling
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Studiebarometeret 2019 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
Utskrift av presentasjonen:

”Voksne funksjonshemmedes læring” - - Skandinavisk innsats i takt eller utakt?

Anne Thorbjørnsen Dagens tema   Prosjektets bakgrunn Samarbeidspartnere og finansiering Målsetting Metodisk, kvantitativt og kvalitativt   Resultater og formidling   Videre arbeide med resultatene

Anne Thorbjørnsen Prosjektet er et skandinavisk samarbeid mellom Forstandersamrådet i Danmark, Interesseorganisasjonen for Kommunal Voksenopplæring i Norge (IKVO) og Riksföreningen Särvuxpedagogerna (Särvux) i Sverige.

Anne Thorbjørnsen Prosjektet er hovedfinansiert av CIRIUS, Nordisk Ministerråd med Dkr , og av de samarbeidende organisasjonenes egeninnsats i form av reiseutgifter, utstyr, kontorplass, materiell og lignende.

Anne Thorbjørnsen Målsetting   Å bidra til et kvalitativt bedre tilbud til voksne funksjonshemmede i Skandinavia gjennom en kartlegging av organisatoriske og pedagogiske likheter og ulikheter i spesialundervisningen i Sverige, Danmark og Norge .  Dagens skandinaviske spesialundervisnings- tilbud til voksne funksjonshemmede skal analyseres opp mot brukernes behov, slik at mulige veivalg for endringer og videre utvikling kan skisseres.

Anne Thorbjørnsen Hva vi har/skal kartlegge   Historisk bakgrunn   Lovgrunnlag, finansiering, organisering, målgrupper, formelle og faglige krav til de tilsatte   Pedagogisk idégrunnlag, planverk, innhold, metoder   Utviklingsretning og innovasjonsmuligheter

Anne Thorbjørnsen Metodisk, kvantitativt og kvalitativt   Design som gir grunnlag både for kartlegging og analyse, også analyse i dybden   Metodetriangulering Først foretas dokumentstudier i forhold til lovverk og historiske kilder og samtaler med samarbeidspartnerene Deretter kvantitativ nettsurvey- undersøkelse for å få et overblikk over de organisatoriske og formelle faglige forhold Et utvalg av skoler hvor det vil bli foretatt case studies juni 2005

Anne Thorbjørnsen Resultater  Dagens samarbeidsforhold  Type elevtilbud, elevkontakt og elevinnflytelse  Pedagogisk idégrunnlag, planverk, etiske og faglige diskusjoner  Tilsatte, utdanningsnivå etc NB! Foreløpige resultater, rent deskriptivt

Resultater Om skolene/sentrene

Anne Thorbjørnsen Egen ledelse, egne bygninger

Anne Thorbjørnsen Uttalt ideologi?

Anne Thorbjørnsen Etiske diskusjoner?

Anne Thorbjørnsen beslutning om kompetanse hos tilsatte Lokal/Egen beslutning om kompetanse hos tilsatte

Anne Thorbjørnsen Ønskes høyere eller annen kompetanse?

Anne Thorbjørnsen Hvor mange kvalifiserte søkere på siste utlyste stilling?

Anne Thorbjørnsen Hva teller ved tilsetting?

Anne Thorbjørnsen Personlige egenskaper vurderes ved tilsettinger?

Resultater Om elevtilbudet og elevenes medvirkning

Anne Thorbjørnsen Års-elever og kurs

Anne Thorbjørnsen Gruppeundervisning

Anne Thorbjørnsen Den første kontakten tas av:

Anne Thorbjørnsen Hvem avgjør om tilbud

Anne Thorbjørnsen Har elevene avgjørende innflytelse på sine planer?

Anne Thorbjørnsen Hvem bestemmer at tilbudet skal avsluttes?

Noen samarbeidsforhold

Anne Thorbjørnsen Dagens samarbeidsforhold med tilsvarende skoler innen eget land

Anne Thorbjørnsen Lokalt tverrfaglig samarbeid?

Anne Thorbjørnsen Dagens samarbeidsforhold utover eget land

Anne Thorbjørnsen Formidling   Undersøkelsens resultater skal formidles til brukere, beslutningstagere, ledere og faglig tilsatte som er involvert i undervisningen av voksne funksjonshemmede   Fagmiljøer som arbeider med forskning og utdanning av relevant fagpersonale er også mål for formidling   I prosjektets innovative perspektiv er det av avgjørende betydning at de resultater som skal formidles også har som siktemål å kunne bidra til utvikling av praksis.

Anne Thorbjørnsen Videre arbeide med resultatene   Spørsmål til diskusjon Resultatene, hva betyr de? Stemmer resultatene med erfaringer? Hva kan forklare forskjeller mellom landene   Presentasjon på nettet og i artikler   Videre debatt   Oppfølging seinere?