Kommunikasjon PETS D2250 12. Mars 2011 Per Ove Askeland.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan få Diabetesforbundet frem i nye og gamle medier?
Advertisements


Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Informasjonssjef Christian Fossen
Rett på sak.
Klubbens lederskapsplan (KLP) Gjelder fra Revidert EIKSMARKA ROTARYKLUBB Dato:
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
Rotary BLIR hva VI Rotarianere VIL.
Media håndtering og kommunikasjon
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Skoleavis Journalistikk i skolen
Tips til ekstern kommunikasjon. Hvem er journalisten?
KOMMUNIKASJONS- STRATEGI
CV Curriculum Vitae.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Hvordan jobber en redaksjon, hva tenker en journalist?
TITLE Regionmøte region 3 9. April 2014 hos Sandvika Rotary klubb Thon Hotell Oslofjord, Sandvika.
Hva skal et styre gjøre av arbeidsoppgaver?
3 års rullerende verveplan Skøyen Rotaryklubb 2009/ /2012.
”Vi vil bli flere". Vil vi bli flere?.....Hvorfor? …Hva vil vi ha de nye til?
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
President – AG – DG PETS 2009 Distrikt President – AG – DG Skal i fellesskap sikre Aktive, godt fungerende klubber.
Distriktsekretær Magne Kjerkreit
Presidentsamling/PrePETS Momenter Første formelle samling for innkommende presidenter rotaryåret Formål med samlingen – –(For.
TITLE OPPLÆRING – ROTARY D 2310 Marit Fredheim Opplæringsansvarlig
TITLE KLUBBENS MÅL OG PLANER PETS D
Profil og omdømme Modul 2 Kommunikasjon 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
Hva er kommunikasjon?.
PDGI Sverre Bjønnes PETS, 14. mars Mangfold: Medlemskap og medlemskapsutvikling Hva ligger det i dette da? Mangfold?
Kirkens Nødhjelps fasteaksjon 2013
MD-Miniseminar nr 05 PRESIDENTOPPLÆRING Nettside: GRATULERER med vervet som president Som klubbpresident står du direkte under Distriktsguvernøren.
Presidentenes gjennomføring av Rotaryåret Kortfattet sammendrag av Forelesning på President Elect Training Seminar 19. Mars 2010 på Mjær ungdomsskole Enebakk.
Orientering til klubbenes sekretærer Mjær ungdomsskole 20. mars 2010
Presidentenes forberedelser og planlegging av Rotaryåret Forelesning av Ole-Ludvik Kleven.
Rotary Distrikt 2260 Jørn Fjæstad President Mail: Mobil: Medlemsrekruttering.
Kommunikasjon PETS D Mars 2012 Per Ove Askeland
"Rotaryskolen i D2250"1 Velkommen til informasjon om Rotary Klubb Bilde av klubbens banner/vimpel.
"Rotaryskolen i D2250"1 Informasjon om komitearbeidet i ………Rotary Klubb Bilde av klubbens banner/vimpel.
"Rotaryskolen i D2250"1 Velkommen til informasjon om Rotary Klubb Bilde av klubbens banner/vimpel.
PETS 2011 | 1Distrikt 2250John Ivar Solvik Velkommen til PETS Stasjon: Serviceprosjekter.
PETS Kinsarvik mars 2011 Lars Nordbø Lars Nordbø 2250 District Internet Communication Officer District Internet Communication Officer.
PRESIDENT ROLLEN Innledning til gruppearbeid PETS 2009.
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Presidentens vin Et element av påskjønnelse for positive bidrag til klubbens virksomhet, indre miljø eller omdømme. Månedlig eller etter behov Tildeles.
PRESIDENTOPPLÆRING Nettside: GRATULERER med vervet som president Som klubbpresident står du direkte under Distriktsguvernøren og Verdenspresidenten.
10 regler for å skrive for web
KLUBB- OG MEDLEMSUTVIKLING KLUBB- OG MEDLEMSUTVIKLING Per-Arne Davidson.
Velkommen til innkommende president sin time.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Mental Helse 20. September 2014 Lisa Haug Hvordan arrangere kurs ?
Omdømmebygging Hans Antonsen.
TITLE Kommunikasjon og informasjon Hvilke kanaler har vi? D 2305 – PETS 2014 v/ IPDG / DT Margit Bjugstad.
Krise: fare & mulighet.
Lions Club Sandefjord/Sandar – en klubb for fremtiden? - Klubber mister medlemmer (artikkel i Aftenposten ) - ”Utfordring til endring” (oppfordring.
Tanker og utfordringer D Mitt Rotary Medlem fra 2001 President i Huseby -Flatås 2007 – 2008 District Trainer i Distrikt 2280 i
Copyright © 2010 TotalConsult Diagnose: Omdømmeschizofreni. Finnes det kur?
TITLE Hvordan går det med målene?. | 2 Klubbenens mål: Netto ett nytt medlem pr. klubb Status? Maksimalt tap av medlemmer pr år: 5% Status: 3% Kvinneandel:
Hvorfor organisasjon? Hvorfor har dere engasjert dere?
Politisk påvirkning.
IMDi Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, Gjøvik
Medietrening Slik får vi suksess. Mediearbeid for deg som tillitsvalgt ●Bruk av media for å få gjennomslag ●Hvordan håndtere de dårlige sakene ●Hvordan.
Gode venner som hjelper andre. Til tjeneste Lions Norge Rolle, ansvar og oppgaver utarbeidet av MD GLT Klubbsekretær 2.
Media og marknadsføring. Målet med kommunikasjon: Skape samhøyrsle Spreie informasjon Påverke Verktøykassa © Noregs Ungdomslag Media og marknadsføring.
Nord-Trøndelag fylkeskommune Hvordan takle media bedre? Informasjonssjef Roger Rein.
Hønefoss Ringerike Rotary klubb
Presidentens oppgaver og ansvar
Ledelse VÆRE ROLLEMODELL SETTE RETNING ENGASJERE GJENNOMFØRE Forstå
Utskrift av presentasjonen:

Kommunikasjon PETS D Mars 2011 Per Ove Askeland

Markedsføring

Kommunikasjon ”Den som ikke vet kan ikke ta ansvar, mens den som vet kan ikke la vær å ta ansvar”! Begrepene Intern kommunikasjon Ekstern kommunikasjon Krisekommunikasjon Omdømmebygging Markedsføring Informasjon – kommunikasjon Internt - eksternt

Informasjon - kommunikasjon Informasjon/kunnskap - gir makt Å informere – dele kunnskap med andre Å dele informasjon/kunnskap skaper motivasjon og aktivitet Kommunikasjon Communicare betyr å dele eller å gjøre felles, og er opphavet til ordet kommunikasjon

Kommunikasjon – et styringsredskap og ledelsesverktøy God kommunikasjon kan bidra til godt omdømme Omdømmebygging starter med oss selv må planlegges og følges opp...

Rotaryskolen Gir viktig basisinformasjon om Rotary Se: Bruk Rotaryskolen i egen klubb – f.eks. som program for ett eller flere klubbmøter

"Rotaryskolen i D2250" 7 - Kurs for nye medlemmer - Informasjon om Rotary ”Rotaryskolen i D2250”

Informasjonsmengden må veies, siles og presenteres på en slik måte at medlem- mene får informasjon som er meningsfylt Informer om alt av interesse og betydning Det er viktig med basiskunnskaper om rotary God forberedelse til alle møter Hva vil du oppnå? Hva er ditt mål ? Intern kommunikasjon

Ved god planlegging før du tiltrer som president er mer enn halve jobben gjort Etabler komiteene Sett programkomiteen i arbeid i mars Planlegg komiteenes oppgaver Gode hjemmesider er viktig i omdømmebygging og rekruttering – sidene MÅ være oppdatert Etabler en referentgruppe i kommunikasjonskomiteen Send referater til ”Vestlendingen” - helst med bilder Send referatene også til distriktssekretæren

Intern kommunikasjon Styremøter 1x pr måned fast. Sett opp årsplan/kalenderoversikt med alle styremøtene, begivenheter samt viktige tidsfrister Informér medlemmene etter hvert styremøte Sørg for god opplæring av innkommende styremedlemmer (unødvendig å finne opp kruttet på nytt) Lag håndbok for sekretær, kasserer, m.fl. Ta vare på egenproduserte ”skjema” o.l. og la arvtaker overta det som funker.

Ekstern kommunikasjon og omdømmebygging Et godt omdømme fungerer som en magnet Ingenting skremmer mer enn tap av omdømme Spre informasjon om hva rotary er, hva vi gjør og står for Omdømme handler generelt om folks oppfatning og inntrykk av oss Etabler et godt forhold til mediene

Mediehåndtering For å få medieomtale må du ha en god ”story” Gjør gjerne ”jobben selv” eller få noen i klubben til å gjøre den (skrive, fotografere) Husk å skrive journalistisk Lær deg hvordan journalister jobber og ha respekt for yrket.

Slik er journalister vanligvis Journalister er en yrkesgruppe med høy yrkesstolthet Journalister tilstreber å være profesjonelle og vil bli behandlet deretter (se: Vær varsom plakaten, redaktørplakaten og tekstreklameplakaten) Journalister har sine strategier og sine strategidokumenter (lærebøker) Journalister ”står på” når saken er viktig, eksklusiv eller har høy nyhetsverdi Journalister er nysgjerrige og undersøkende av natur

Slik er journalister vanligvis Journalister hater å bli lurt…det skjer bare en gang Journalister setter pris på gode kilder, høy troverdighet og eksklusivitet Journalister må pleies i fredstid…så slipper du litt lettere i ”krigstid” Journalister skal forholde seg til de etiske retningslinjene etc… Ingen regel uten unntak – ikke alle journalister er like gode;)

Hvordan få oppmerksomhet? Bruk journalistenes egnet språk og deres teknikker Gode vinklinger Hva gjør vår sak spesiell?? Hva kan være interessant for andre? Hva kan ”selge” aviser? Hva er de journalistiske poengene Hvilke lesergruppe jakter du? Hvilke medier er de riktige da???

Hvordan få oppmerksomhet Hvordan går vi frem overfor avisen/mediene? God planlegging og forberedelse Riktig person må kontakte avisen Må kunne kommunisere godt Kjenne journalistenes ”språk” Snakk i titler Vær nøktern og saklig Vær naturlig og ”Vær likandes”

Hvordan få oppmerksomhet Prisutdelinger og påskjønnelser Utdeling av stipend Overekkelse av gaver (store) Opptreden av rikskjendis Utdeling av Phf...til betydningsfulle mennesker med godt omdømme!!!! Henvis gjerne til klubbens GODE hjemmesider

Noen sluttråd For å få omtale i mediene må du som oftest gjøre noe selv! Ta kontakt med redaktøren og spør om et møte – de fleste redaktører er interessert i gode kontakter som kan gi informasjon og tips. Presenter saken med en god vinkling sett fra journalistens side

Noen sluttråd Husk! Det viktigste først…så dalende viktighet Skriv kort; Mitt råd for en pressemelding er maksimalt 20 linjer på et A4-ark. Husk at dette vanligvis betyr 40 linjer i en avis Pressemeldinger får ofte bedre plassering og større oppslag dersom du sender med bilder

Lykke til! Takk for oppmerksomheten!

Opplegg for gjennomføring av et klubbmøte Rotarymøte: Dato Tenne lys for: ? Gjester: Fødselsdager: Nytt siden sist 3 min: Dagens program: …og foredragsholder Program neste møte: …for motivasjonens del 3 min. neste møte For at vedkommende skal huske det Program neste møte i naboklubben Avslutning:..en god historie med på veien hjem