Oslo Kommune og inkluderende arbeidsliv

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Virkemidler fra NAV Dialogen som verktøy NAV som støttespiller
Advertisements

Nye krav til oppfølging av sykmeldte fra 1.mars 2007
Norwegian Ministry of Labour and Government Administration Omstilling og inkluderende arbeidsliv Eirik Lae Solberg statssekretær Sørmarka
IA avtalen - bakgrunn Om avtalen Parter i avtalen
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Agenda - Prinsipper for bistand til brukerne - Rammeverk for arbeidsmetodikk i NAV - Arbeidsevnen i sentrum - Planer og velferdskontrakter - Tiltak og.
Attføringsbedriftenes landsmøte i Tønsberg 11. Juni 2004
Først vil jeg takke for at Arbeidstilsynet er invitert hit til å holde innlegg om hvordan vi jobber med på å sette fokus på helsefremmende arbeidsplasser.
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
Trygdeetatens arbeidslivssenter Hans Henrik Andresen Rådgiver.
Samarbeidsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv
IA-verktøy. inkluderende.no Etter IA-avtalen som ble signert i 2010, var partene forpliktet til å utarbeide nytt opplæringsmateriell for å øke kunnskap.
Arbeids- og Velferdsdirektoratet
Bergen Generelle utfordringer •Inkluderende arbeidsliv/arbeidsmiljøarbeid – hvorfor driver vi med dette?
Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005.
IA-avtalen og sykefravær
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
Hva skal til for å lykkes ?
Videreføring / Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005 Tone.
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
NETTVERK TV BHG MARS 2011 Inkluderende arbeidsliv – IA avtale
IA- avtalen
Hvordan jobbe godt med IA!
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
Norsk Industri – Inkluderende arbeidsliv i praksis
Hva skal vi snakke om? IA arbeid Ny IA avtale og tidsaksen
Intensjonsavtalen om et mer inkluderende arbeidsliv – 31
Intensjonsavtalen – Evaluering 2005  Evaluering forankret i koordineringsgruppen: Arbeids- og sosialdepartementet Moderniseringsdepartementet Rikstrygdeverket.
Et inkluderende arbeidsliv - en utnyttelse av individets ressurser Statssekretær Jan Erik Støstad Arbeids- og inkluderingsdepartementet 27. mars 2007.
HVA GJØR EN FYSIOTERAPEUT I NAV?
NAVs rolle i attføringspolitikken Ingar Heum Arbeids- og velferdsdirektoratet.
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
1 Kommentar til statsbudsjettet: Et sykere Norge Kjetil Bjorvatn Institutt for samfunnsøkonomi NHH 10. oktober, 2006.
Landsorganisasjonen i Norge Et mer inkluderende arbeidsliv: Det skal være godt å jobbe Inkluderende arbeidsliv.
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
Drammen 20.september 2009 NAV Drammen – Mangfold og omdømme Elisabeth G. Holen NAV – leder Drammen.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
HÅNDTERING AV SYKEMELDTE
Ny IA-avtale ”Aktiviserings og nærværsreformen”
Arbeids- og velferdsforvaltningen
Om regjeringens politikk for Inkludering av mennesker i utkanten av arbeidsmarkedet Spesialrådgiver Bjørn Halvorsen
Ola Heen Strømmen, oktober 03
NYHETSBREV nr. 3 FRA HMS-AVDELINGEN-BEDRIFTSHELSETJENESTEN JULI 2011 Til våre kunder i private barnehager. Innhold: Hera-kurs Dialogmøter Nærværsarbeid.
Disposisjon Situasjonen på arbeidsmarkedet
Arbeid er førstevalget
August 14 1 Presentasjon av Inkluderende Arbeidsliv Personalforum ved UiB, 26.mai 2004 Ved rådgiver Ingvild Eikeland Trygdeetatens Arbeidslivssenter.
Siren Risti, nestleder seksjon barnehage, Utdanningsforbundet Bergen
IA-avtale og IA-arbeid i Bergen kommune
Implementering av IA- avtalen Oppgavebeskrivelse
1 Losam utdanning og læringskvalitet Inkluderende arbeidsliv Anne Lise S. Larsen Personalavdelingen Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel.
Meldemsmøte 11. november 2004 Inkluderende arbeidsliv Bakgrunn for arbeidet er et høyt og økende sykefravær, stadig lavere reell pensjonsalder, en avtakende.
FREDRIKSTAD KOMMUNE Plan for arbeidet med det inkluderende arbeidsliv i Fredrikstad kommune PIA.
Vigdis Solheim - Rikstrygdeverket Januar Attføringsmessa 2006 Det inkluderende arbeidsliv. Erfaringer og veien videre.
Tariffkonferanse i Larvik 10. juni 2010 Nytt fra KS.
Sykefraværsoppfølging LAMU 17. april 2015
IA-avtalen IA, Side 2 Myndighetene Arbeidstakere Arbeidsgivere.
Fornyet IA-avtale i 2014 Hva er nytt?. Fornyet IA-avtale i 2014 Hva er nytt?
Tillitsvalgtes rolle i IA-arbeidet. Likeverdige parter Arbeidsgiver og tillitsvalgt er likeverdige avtaleparter i virksomheten Medbestemmelse etter Hovedavtalen.
Tillitsvalgtes rolle i IA- arbeidet 26.oktober 2009 Rådgivere Annelise Nilsen og Linda D.Andersen NAV Arbeidslivsenter.
Hva er IA-avtalen? GRUNNOPPLÆRING NYE TILLITSVALGTE TRINN3 STAT: ARBEIDSRETT.
Hva er IA-avtalen? Denne presentasjonen er oppdatert pr desember 2014.
Fornyet IA-avtale i 2014 Hva var nytt?
Tillitsvalgte har en sentral og viktig rolle i IA
Sykefravær 1.Kvartal / NAV Akershus.
Oppfølging av langtidssykmeldte Tilretteleggings- og medvirkningsplikt
Hvor mange yrkesaktive kan vi ha utenfor arbeidslivet
Oppfølging av langtidssykmeldte
Sykefravær / personalpolitikk
Utskrift av presentasjonen:

Oslo Kommune og inkluderende arbeidsliv Andreas Tjernsli – Arbeid- og velferdsdirektoratet Oslo Kommune og inkluderende arbeidsliv

Kort om NAV-reformen - Hovedmål Flere i arbeid og aktivitet – færre på trygd og stønad Enklere for brukerne og tilpasset brukernes behov En helhetlig og effektiv arbeids- og velferdsforvaltning Et velfungerende arbeidsmarked Rett tjeneste og stønad til rett tid Få flere i arbeid og færre på stønad: Dette betyr mer målrettet bistand, og at bistand så langt som mulig bør ha nærhet til arbeidslivet. Forenkle for brukerne og tilpasse til brukernes behov. Stikkord her er: Brukermedvirkning Individuelt tilpassede løsninger Likebehandling Få en helhetlig og effektiv arbeids- og velferdsforvaltning Helhetlig virkemiddelapparat for å møte individets behov Samordnet bistand (”sømløse” overganger mellom ulike tjenester) Idegrunnlaget og elementene i IA-avtalen er nå også de bærende prinsipper for alt arbeid i NAV

Ny IA-avtale med tillegg Ny intensjonsavtale for perioden 2006-2009 Tillegg til intensjonsavtalen etter konflikten om sykelønns-avtalen Bærende elementer i IA-arbeidet arbeidsplassen er en god arena for forebygging og løsning et godt arbeidsmiljøarbeid som fokuserer løpende både på forebygging og tilrettelegging, er en forutsetning for å hindre at arbeidstakere faller ut av arbeidslivet tidsfaktoren er avgjørende og tidlig intervenering er nødvendig dialog mellom arbeidstaker, tillitsvalgt og arbeidsgiver er grunnleggende aktivitetsprinsippet må gjennomstrømme systemene TILTAK FOR Å REDUSERE SYKEFRAVÆRET SYKEFRAVÆRSUTVALGETS RAPPORT Avgitt 6. november 2006 Utvalgets mandat På bakgrunn av organisasjonenes brev av 8. september 2006, der organisasjonene ba regjeringen ta initiativ til en reell dialog om virkemiddelbruken i IA-avtalen ble det satt ned et utvalg som skulle vurdere tiltak som kan få ned sykefraværet, jf. statsministerens brev til organisasjonene 11. september 2006. Utvalget fikk følgende mandat: ”Regjeringen inviterer lederne for organisasjonene som er parter i IA-avtalen til deltakelse i et utvalg for gjennom reelle drøftelser, jf. IA-avtalens pkt. 6, å gjennomgå regjeringens forslag til endringer i arbeidsgivers medfinansiering av utgiftene til sykepenger, og å gjennomgå organisasjonenes innspill. Utvalget kan foreslå alternative løsninger som vil gi tilsvarende forventet nedgang i sykefraværet og statens kostnader til sykepenger innenfor samme budsjettramme i folketrygden som i regjeringens forslag. Utvalget kan i den forbindelse også komme med forslag til konkret utforming av skjermingsordninger. Utvalget kan vurdere særtiltak overfor enkeltgrupper og/eller enkeltbransjer i arbeidslivet. Utvalgets forslag skal foreligge innen 6. november 2006” Utvalget har hatt 6 møter i tidsrommet 12. september 2006 til 6. november 2006. Møtene har vært ledet av statsministeren og har vært avholdt på statsministerens kontor. I brevet av 11. september fra statsministeren til organisasjonene uttrykkes det at dersom utvalgets anbefalinger gir grunnlag for det, vil Regjeringen legge fram en sak for Stortinget om oppfølgingen av utvalgets forslag. Nedenfor følger en oversikt over aktuelle tiltak for å redusere sykefraværet. 3 Aktuelle tiltak for å redusere sykefraværet Med utgangspunkt i hovedtrekk ved gjeldende sykemeldingspraksis, organisasjonenes forslag til tiltak og en reell dialog i utvalgsmøtene, har utvalget blitt enig om en tiltakspakke som gjennom sammenheng og helhet gir ny kraft til arbeidet med å redusere sykefraværet. Gjennomgangen har vist at det er nødvendig med et sett av tiltak langs flere dimensjoner, for å oppnå en effekt på sykefraværet. Enkelttiltak alene har ikke samme virkning. Utvalget slutter seg derfor til en ”modell” for endret sykemeldingspraksis som inneholder en kombinasjon av: • mer aktivitetsorienterte tiltak tidligere i sykemeldingsperioden • tiltak som bidrar til bedre og mer forpliktende oppfølging og tydeliggjøring av ansvar • tiltak som bedrer mulighetene for kontroll og sanksjoner innen dagens regelverk Målet er å få arbeidstakeren/den sykmeldte raskest mulig tilbake i ordinært arbeid på en skånsom måte og uten forringelse av lønn og stillingsvern. Dette reduserer sannsynligheten for varig frafall fra arbeidslivet. Et utgangspunkt for utvalget er at arbeidet med å forebygge sykefravær i hovedsak skal skje på den enkeltes arbeidsplass. Samtidig er det viktig at de som har behov for bistand får dette så tidlig som mulig i sykemeldingsforløpet. Endringene som skisseres skal derfor først og fremst bidra til bedre oppfølging og tidligere aktivisering i sykemeldingsperioden. Dette innebærer i første rekke at tilrettelegging på arbeidsplassen skal forbedres og starte tidligere, samt at legenes funksjonsvurdering skal forbedres. Modellen bygger videre på tiltakene som ble iverksatt 1.7.2004. Mer konkret vil utvalget legge vekt på følgende: 1. Arbeidsgivers ansvar for å utarbeide oppfølgingsplan i samarbeid med arbeidstaker skal forsterkes. Planen er et verktøy for å få til dialog og samhandling om tiltak på arbeidsplassen og skal iht dagens regler være påbegynt innen 8 uker (6 uker for IA-virksomheter). For å komme raskere i gang med det konkrete oppfølgingsarbeidet på arbeidsplassen skal oppfølgingsplan være utarbeidet senest innen 6 ukers sykmelding. Utvalget vil samtidig understreke at arbeidet med oppfølgingsplan må forstås som en dynamisk prosess, hvor tiltakene stadig endres/revideres på bakgrunn av den enkeltes fremgang /tilbakefall i forhold til helsetilstand og gjennomføring av bedriftsinterne tiltak. 2. Hovedregelen om aktivitetsplikt så tidlig som mulig og senest innen 8 uker beholdes. Partene skal bidra til å flytte fokuset fra å være sykemeldt til økt vekt på funksjonsvurdering og deltakelse i arbeidslivet. Ulike helsefaglige grupper bør trekkes inn i vurderingen etter behov. 3. Det etableres en møtearena i form av et lovpålagt dialogmøte hvor arbeidsgiver og arbeidstaker, samt bedriftshelsetjenesten (i de virksomheter som har bedriftshelsetjeneste), skal delta. Dersom arbeidstaker ønsker det kan tillitsvalgt/verneombud evt. være med i møtene. I mange tilfeller vil det også være hensiktsmessig at lege/sykmelder evt. annet helsefaglig personell deltar. Dersom både arbeidstaker og arbeidsgiver, eller arbeidstaker alene, ønsker det, skal legen/sykmelder delta i dialogmøtet. 4 Dialogmøtet skal avholdes senest innen 12 ukers sykmelding, dersom den sykmeldte fortsatt ikke er i arbeidsrelatert aktivitet. Hensikten med dialogmøtet er å sørge for en bedre samhandling mellom berørte aktører. Dialogmøte skal bidra til å ansvarliggjøre disse til å ha et større fokus på alternative muligheter fremfor 100 pst. sykmelding. Dialogmøtet skal fortrinnsvis avholdes på arbeidsplassen. Dette gir de beste forutsetninger til å foreta en grundig funksjonsvurdering med sikte på mulighetene for videre aktivitet. Det er imidlertid viktig med en pragmatisk tilnærming. Dersom både arbeidsgiver og arbeidstaker, eller arbeidstaker alene, ønsker at sykmelder/lege skal delta, eller i tilfeller der det er vanskelig å ha møte på arbeidsplassen (for eksempel som følge av virksomhetens art og størrelse), skal legekontoret eller NAV-kontoret være alternative møteplasser. Møtet skal gjennomgå og arbeide videre med oppfølgingsplanen og hva arbeidstakeren kan gjøre på arbeidsplassen og hvordan arbeidsgiver skal tilrettelegge for å få dette til, herunder avklare mulighetene for gjennomføring av bedriftsinterne tiltak. Møtet vil dermed danne et viktig grunnlag for å kvalitetssikre arbeidet med oppfølgingsplanen. Den sykmeldtes diagnose er ikke tema og skal ikke diskuteres Arbeidsgiver skal ha ansvaret for å kalle inn til et slikt møte, med mindre et slikt møte er åpenbart uhensiktsmessig, bl.a. ut fra medisinske grunner. Arbeidsgiver kommuniserer utfallet av dialogmøtet, evt. gir en begrunnet melding om hvorfor møtet ikke ble gjennomført, til Arbeids- og velferdsetaten. Etter gjeldende regler har arbeidsgiver etter anmodning plikt til å sende oppfølgingsplanen til Arbeids- og velferdsetaten senest innen 12 ukers sykemelding når den sykmeldte ikke er i arbeidsrelatert aktivitet. Arbeids- og velferdsetaten skal gjennomgå oppfølgingsplanen som evt. er revidert etter dialogmøtet med sikte på å vurdere de videre mulighetene for den sykmeldte. Ordningen innebærer et nytt tiltak som bør evalueres. Dette vil gi grunnlag for å ta stilling til evt. justering av ordningen dersom det er behov for det. 4. Det er viktig å forsterke fokuset på delvis friskmelding. Et dialogmøte vil med utgangspunkt i en utarbeidet oppfølgingsplan også sikre et godt grunnlag for å vurdere økt bruk av gradert sykemelding og delvis friskmelding. Ved bruk av bedriftsinterne tiltak i form av omplassering mv, se punkt 5, vil også økt bruk av gradert sykemelding være aktuelt. På den annen side er det viktig at arbeidstakere som er gradert sykmeldt blir fulgt opp både av arbeidsgiveren og legen. I oppfølgingsplanen bør det vurderes en opptrapping av friskmeldingsgraden. For å sikre god oppfølging bør Arbeids- og velferdsetaten etter 12 uker innhente oppfølgingsplanen også for arbeidstakere som er gradert sykmeldt. Det satses på økt bruk av gradert sykmelding i hele sykdomsforløpet. 5. Aktive tiltak må settes inn så tidlig som mulig i sykemeldingsperioden. Tiltakene skal bidra til at den enkelte sykmeldte vender tilbake til sitt arbeidssted, enten til sitt opprinnelige arbeid eller evt. til andre oppgaver på samme arbeidsplass. Arbeidsmiljøloven pålegger arbeidsgiver å legge til rette for arbeidstakere med redusert arbeidsevne ” så langt det er mulig”. Arbeidsgiver har mao et vidtrekkende ansvar. 5 Dersom det ikke er mulig å tilrettelegge for at arbeidstaker kan fortsette fortrinnsvis i sitt vanlige arbeid, skal arbeidsgiver vurdere omplassering eller overføring til annet arbeid. For å sikre at arbeidsgiver tilrettelegger og gjennomfører bedriftsinterne tiltak så tidlig som mulig i sykemeldingen foreslår utvalget at arbeidsgiver skal dokumentere at slike tiltak er vurdert og evt. gjennomført. Med bedriftsinterne tiltak menes for eksempel omplassering til annet arbeid på samme arbeidsplass eller omplassering til andre steder i virksomheten. Det skal konkret vurderes og utprøves tiltak for tilrettelegging som kan bidra til at helt sykmeldte kan komme delvis tilbake til arbeidet på gradert sykmelding. Dette er i samsvar med gjeldende regelverk. Bedriftsinterne tiltak skal vurderes i dialogmøtene. I det første møtet skal det avklares om bedriftsinterne tiltak er aktuelt. I det andre dialogmøte skal resultatene av bedriftsinterne tiltak vurderes, og om det er gjort tilstrekkelig forsøk med disse, jf. punkt 6. 6. For å styrke oppfølgingen av langtidssykmeldte og bidra til at disse raskere kommer tilbake i arbeid og aktivitet, skal det avholdes et nytt dialogmøte senest etter 6 måneders sykmelding. Tema og innhold vil langt på vei være det samme som det første dialogmøtet, jf. punkt 5. Arbeids- og velferdsetaten skal arrangere møtet, og arbeidsgiver og arbeidstaker har plikt til å delta. Lege og annet helsefaglig personell bør også være med i disse møtene, hvis det er hensiktsmessig. I møtet skal oppfølgingsplanen gjennomgås på nytt. Innen dette tidspunktet vil det foreligge informasjon om gjennomføring av bedriftsinterne tiltak og resultatene av disse. Behov for annen bistand som yrkesrettet attføring og rehabilitering bør også være tema og vurderes i dette møtet. Dialogmøtet vil på denne måten være et forum for oppfølging i den nye overbygningen som NAV representerer. Arbeids- og velferdsetaten styrkes med sikte på å realisere dette. For at yrkesrettet attføring skal iverksettes skal det, som i dag, foreligge dokumentasjon på at bedriftsinterne tiltak er gjennomført, evt. vurdert og vist seg umulig å gjennomføre. Hvis tilrettelegging på arbeidsplassen ikke gir resultat, og medisinske grunner tilsier evne til å klare annet arbeid, skal det som hovedregel vurderes yrkesrettet attføring. 7. Det er en utfordring at sykefraværsperioden kan være avhengig av helsevesenets behandlingskapasitet. Det innføres en ordning for kjøp av helse- og rehabiliteringstjenester for å bringe personer som mottar sykepenger raskere tilbake til arbeidslivet og dermed også redusere sykefraværet. Det opprettes et eget tilskudd for formålet. Den endelige utformingen av ordningen drøftes med partene. 8. Det er i alle parters interesse at disse endringene følges opp i henhold til intensjonene. I dagens regelverk finnes det tydelige kontroll og sanksjonsmuligheter overfor arbeidstaker, arbeidsgiver og lege. Arbeidstilsynet og Arbeids- og velferdsetaten styrkes med sikte på at regelverket følges opp. Det foreslås i tillegg at dagens tvangsmulkt overfor arbeidsgiver, som i dag er tre promille av grunnbeløpet (190 kroner), økes til seks promille (380 kroner). Legens og annen behandlers plikt til å delta i dialogmøte lovhjemles. 6 I tillegg bør det etter utvalgets vurdering tas initiativ til å utvide forsøksordningen med ”gult kort”. Dette er en ordning som stimulerer dialogen mellom arbeidstaker og arbeidsgiver allerede før sykemeldingstidspunktet og har gitt gode resultater i Flora kommune. Det foreligger imidlertid for lite systematisk informasjon og erfaring til at ordningen bør settes ut i stor skala på nasjonalt nivå i denne omgang. Videre skal staten som myndighet stille krav til og ta ytterligere initiativ til å utarbeide forslag til tiltak til sykefraværsforebygging i offentlig sektor. Dette skal skje i respekt for den etablerte ansvarsfordelingen mellom statlig og kommunal sektor. Ifølge statistikken øker sykefraværet mest i helse- og omsorgssektoren. Videre skal staten som arbeidsgiver ta et større ansvar for å få ned sykefraværet i statlig sektor. Det er flere arenaer og prosesser hvor dette ansvaret kan tydeliggjøres ytterligere, som for eksempel ledersamtalene, krav om synliggjøring i årsmeldingen, i utformingen av tildelingsbrevene, og gjennom rapportering og måling av resultater. Det er foretatt en omfordeling av midler som allerede ligger inne i IA-avtalen og som fremgår av en revisjons av tilleggsavtalen av 6. november 2006, samt av et vedlegg til denne rapport. Tiltakene som er foreslått i denne rapport vil omhandle alle virksomheter. 7

Endringer i folketrygdloven og arbeidsmiljøloven gjeldende fra 1. mars Arbeidsgiver skal ta initiativet til å lage en oppfølgingsplan i samarbeid med arbeidstaker. Hvis arbeidstakeren har vært sykmeldt på full tid i 12 uker, skal arbeidsgiver innkalle til et dialogmøte. Hvis sykmeldingen forlenges, skal NAV-kontoret innkalle til et nytt dialogmøte etter senest 6 måneder. Etter senest 6 uker skal arbeidsgiver lage en oppfølgingsplan i samarbeid med arbeidstaker, bortsett fra i tilfelle hvor det åpenbart unødvendig. Oppfølgingsplanen skal inneholde en vurdering av arbeidstakers arbeidsoppgaver og arbeidsevne aktuell tilrettelegging og tiltak i arbeidsgivers regi eventuelt behov for ekstern bistand plan for videre oppfølging Oppfølgingsplanen kan innhentes av NAV-kontoret.. Etter 8 uker må legen fylle ut utvidet legeerklæring. Det må dokumenteres hvis det foreligger tungtveiende, medisinske grunner som hindrer aktivitet Etter senest 12 uker skal arbeidsgiver innkalle til et dialogmøte, der også lege eller annet helsepersonell skal delta hvis arbeidstaker og eventuelt også arbeidsgiver ønsker det. Bedriftshelsetjenesten (BHT) skal være representert på møtet, dersom virksomheten har BHT. NAV-kontoret skal innhente (eventuelt revidert) oppfølgingsplan og motta skriftlig melding fra møtet. Etter senest 6 måneder skal NAV-kontoret innkalle arbeidstaker og arbeidsgiver til et nytt dialogmøte. Alle parter har møteplikt. Lege eller annet helsepersonell skal delta hvis det er hensiktsmessig. NAV-kontoret skal vurdere om det kan være aktuelt med yrkesrettet attføring. Etter senest 1 år, som er maksimal tid for sykmelding/sykepenger, skal NAV-kontoret på ny vurdere rettigheter og behov for tiltak, for eksempel yrkesrettet attføring.

Delmål 1: Sykefravær Virksomhetene skal gjennom dialog komme fram til mål for sykefraværsarbeidet og sette måltall for sykefraværsutviklingen. Virksomhetene skal også etablere etterprøvbare aktivitetsmål Virksomhetene skal se til at målene er en integrert del av et godt og målrettet arbeidsmiljøarbeid/HMS-arbeid. Virksomhetene skal utarbeide gode oppfølgingsplaner senest innen 6 uker

Delmål 2: Rekruttere personer med redusert funksjonsevne Virksomhetene skal sette seg aktivitetsmål for sitt oppfølgings- og tilretteleggingsarbeid for sine arbeidstakere med redusert arbeidsevne for å forebygge overgang fra arbeid til uføreytelser. Virksomhetene skal samarbeide med arbeids- og velferdsetaten og sette aktivitetsmål i forhold til hvordan de sammen kan stille sin IA-kompetanse og sine muligheter til disposisjon for "IA-plasser"

Delmål 3: Å øke den gjennomsnittlige avgangsalderen Ha et livsfaseperspektiv som inngår i det daglige helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet og i personalpolitikken Arbeide for å forhindre for tidlig avgang i omstillingsprosesser. Vurdere mulige incentiver for å utsette avgang til frivillige pensjonsordninger. Det skal settes aktivitetsmål for dette arbeidet.

NAVs utfordringer mht å gi Oslo Kommune gode tjenester NAV er inne i en av de største reformene i norsk historie Pensjonsreformen Kompetansereform for ca 18.000 ansatte Stor fusjonsprosess med tre etater som skal slås sammen Tekniske systemer skal tilpasses og snakke sammen Ca 470 NAV-kontorer skal etableres innen 2010 Samtidig er det krav om ”business as usual” Men dette gir også nye muligheter Utvidet tjenesteportefølje En mer sømløs bruk av virkemidler Enklere utveksling av informasjon Bredere kompetanse til å støtte Oslo Kommune

Oslo Kommunes utfordringer i henhold til IA-avtalen Ca 95% av Oslo Kommunes virksomheter har en IA-avtale Utvikling av legemeldt sykefravær   1. kvartal 2. kvartal 3. kvartal 4. kvartal 2002 9,60 % 2003 9,80 % 9,40 % 9,30 % 2004 8,60 % 7,70 % 2005 8,30 % 7,60 % 8,20 % 2006 8,90 % 7,90 % 8,10 % 2007

Hvordan fordeler dette seg i Oslo Kommune på diagnoser?   2. kvartal 2007 Almenne og uspesifiserte lidelser 8350    (6,6%) Sykdommer i fordøyelsesorganene 5242    (4,1%) Sykdommer i hjerte/karsystemet 5017    (4,0%) Muskel/skjelett - lidelser 45719  (36,0%)    -Rygglidelser 12083    (9,5%)    -Nakke-, skuldre-, armlidelser 10597    (8,4%)    -Andre muskel/skjelettlidelser 23039  (18,2%) Sykdommer i nervesystemet 5840    (4,6%) Psykiske lidelser 26008  (20,5%)    -Lettere psykiske lidelser 11270    (8,9%)    -Angst / depressive lidelser 13479  (10,6%)    -Andre psykiske lidelser 1259    (1,0%) Sykdommer i luftveiene 9594    (7,6%) Svangerskapssykdommer 9131    (7,2%) Annet 11965    (9,4%) Når det gjelder kjennetegn ved dagens arbeidssøkere med helserelaterte yrkeshindringer ser vi en økning i personer med muskel-/skjelettplager og psykiatri. Gruppen med psykiske lidelser er den gruppen som øker mest. Dette innbefatter også dem med de mest alvorlige psykiske lidelsene. Vi regner med at ca 1/5 av de yrkeshemmede har diagnosen psykisk lidelse. En stor gruppe er også muskel/skjelett plager. I mange tilfeller vil også psykiske lidelser være en sekundærdiagnose sammen med sosiale yrkeshemninger og rusmisbruk. Mange har kroniske lidelser som de må lære seg å fungere med; mestring blir dermed et viktig element. Dette stiller også andre krav til saksbehandlere og besluttere, – og det utfordrer oss ift. en av hovedmålsettingene med NAV om å gjøre det enklere for brukerne og bedre tilpasset brukernes behov

Oslo kommunes utfordringer i kroner og øre Antall ansatte: 42.428 Gjennomsnittlig legemeldt sykefravær: 8,05% Antall ansatte borte hver eneste dag: 3415 Dette betyr: ca 785.000 tapte dagsverk pr år Hver av disse dagsverkene koster: 1500 kr pr dag* Dvs pr år: 1178175000 eller ca 1,2 mrd Konsekvensen av dette er tap i produksjon og kvalitativt dårligere tjenester til Oslo kommunes borgere *I anslaget ligger tap i produksjonen, og økte utgifter til overtid og vikarer (Kilde: Arbeidsmiljøsenteret)

Behov for arbeidskraft og vekst i arbeidsstyrken

Flere kilder til å dekke behovet for arbeidskraft i Oslo kommune? Registrerte arbeidsledige september 2007: 43 419 Yrkeshemmede september 2007: 80 857 Personer med uføreytelse: 330 435 Sykefravær: 5,7% (legemeldt) I tillegg har vi utenlandsk arbeidskraft Dette omtales som arbeidskraftreserven

Hvordan møte de nevnte utfordringene? Enda mer systematisk arbeid med de tre delmålene i IA-avtalen Utnytt og krev enda mer av relasjonen til NAV Arbeidslivssenter Oslo, samt resten av NAV-systemets ressurser her i Oslo Gjøre Oslo Kommunes ledere og medarbeidere enda bedre i stand til å komme tidlig i gang med oppfølging av de som står i fare for å falle ut eller allerede er falt ut Utnytte den nevnte arbeidskraftreserven enda bedre for å fylle arbeidskraftbehovet