Prosjektoppgave Modelldrevet utvikling og brukeragenter for kommunikasjon i sykehusomgivelser Marie S. Fuglesang NTNU, høsten 2004.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hovedprosjekt Gruppe 18E Vår Prosjektoppgave 18 E  Arbeidsgiver  Byåsen Bilverksted AS ved John Myhre  Veileder  Jostein Lund  Gruppemedlemmer.
Advertisements

Behov for forskning og utvikling knyttet til brukerinvolvering i offentlige IT-prosjekter Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Bluetooth community i J2ME for mobiltelefoner, hovedprosjekt hos Telenor Mobil A/S, Utviklet av: •Arve Waltin •Per Ola Sæther.
SOA & Business Process Track Driv konsistens og best practices inn i ditt tjenestedesign : Web Service Software Factory Det er klare fordeler.
Hva gjør en Bachelor i ingeniørfag Elektro / Kommunikasjonssystemer?
UML & object models av gruppe 8
Prototyping & Use Case Software Engineering Gruppe
Hovedpunkter Hva er HL7 Oversikt over HL7 Behovet for nasjonale tilpasninger KITH’s rolle.
Destillasjon Prosjektoppgave høsten 2004, Ingela Reppe og Jørgen K
The Asgaard project: A task-specific framework for the application and critiquing of time- oriented clinical guideline (1998)
Modellbruk i Referansekatalogen Øyvind Aassve NorStella.
LocMoc : Avatar 3D – Visualisering av menneskelige bevegelser ved bruk av Java og Coin3D. En presentasjon av: Øivind Hoff Johansen og Jon Kåre Sørensen.
4/4/2017 IMT2243: 17.februar 2011 Domenemodellering / Konseptuelle Klassediagram Monopol- eksempel SSD : System Sequence Diagram Kort repetisjon av teknikken.
Læring og tenkning Systemutvikling er læring Gjensidig respekt og samarbeid Følge en konkret oppskrift Velge blant flere oppskrifter Nå målet uten oppskrift,
GoF GoF er fire systemutviklere, Gang of Four GoF fikk utgitt boken Design Patterns høsten 1994 Boken Design Patterns er en klassiker Design Patterns beskriver.
Hovedprinsipper i Rational Unified Process
Bendik Bygstad Høgskolen i Vestfold RUP-prosjekt Sammenhengen med UML 1.Hovedstruktur i RUP-prosjekter 2.Faser og iterasjoner 3.Sammenhengen med.
Patterns (mønstre) Patterns er erfaringer Patterns er best-practices Patterns er how-to Patterns er velkjent design Larman: ” ’new Pattern’ is an Oxymoron”
Combining Compound Conceptual User Interface Components with Modelling Patterns - a Promising Direction for Model-based Cross-platform User Interface Development.
Mats B. Pettersen Jøran B. Sandberg SIF80AP
UML og grensesnitt UML er standard for modellering innen objekt-orientert programvare kan UML også brukes til modellering av grensesnitt? fordel: bedre.
DEKOMPONERING OG MODULARITET ~Gruppe 4~. Gjennomgang Designtyper/kriterier innen dekomponering Dekomponeringsspesifikasjon Strukturert og objektorientert.
Strategi og samhandlingsarkitektur
Tele og data Arbeidet med å utvikle rammeverk FARGIS-seminar 5.mars 2003 Marit Natvig SINTEF Tele og data.
Tjenesteorientert arkitektur Hvordan statistikkproduksjonen støttes og forbedres av en tilpasset IT arkitektur Nordisk statistikermøte København.
TAPAS Presentasjon TTM47AC Hva er TAPAS?  Telematics Architecture for Plug and play Systems  Et forskningsprosjekt ved institutt for Telematikk,
Hensiktmessig bruk av IKT i den kommunale hjemmetjenesten TTM4715, TOS fordypning Edny-Beate Karlsen.
ARKMIN Server Geir Kjetil Hanssen SINTEF Tele og Data MARSIKT – INTRA – SHIPLOG II-møte 20 november 2001.
TTM3 Self Configuring Systems Topic 5: Service Discovery Protocols and middleware: HAVi, SLP Maxim Langebrekke, ITEM.
The Peer-to-Peer Architecture Av Ingunn Lund og Anja Lønningen.
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Natalya Fridman Noy and Carole D. Hafner The State of the Art in Ontology Design Av Ida Kokkersvold.
PUG-NORWAY OKTOBER 2008 THOMAS SKJØRTEN, HILDE ANDREASSEN UML og OpenEdge OOABL.
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Objektorientert utforming In 140 Sommerville kap. 12.
Utvikling av tegneverktøy for Generalized Sketches Student: Ørjan Hatland Veiledere: Yngve Lamo, Høgskolen i Bergen Uwe Wolter, Universitetet i Bergen.
1 GeoPortal – Rammeverk Introduksjon. 2 Teknisk rammeverk - Interoperabilitet Interoperabilitet evne til å kommunisere, kjøre programmer, eller overføre.
Symbolske data Pensum: Olsen, kap. 2 ”Symbolic Data”
Eksamen INF Et løsningsforslag. Oppgave 1 Oppgave 1) (30% - 60 minutter, COMET) Ta utgangspunkt i den vedlagte problembeskrivelsen, og.
Utvikling av et web-basert bestillingssystem for bøker og en tilhørende database for uthenting av statistikk. I tillegg et nytt CSS-basert design for bibliotekets.
FINF- H -04, 21 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning uke 39 Personvern som premiss for SU-prosessen Diskusjon om personvern som.
Objektorientert design
WEB og tilgjengelighet En kort intro. Tilgjengelighet/universell utforming Tilgjengelighet (fysisk) En side kan være tilgjengelig uten åvære UU, men UU.
COTS Software Evaluation and Integration Issues Håkon Solberg Karl Morten Dahl.
Objektorientert utforming In 140 Forelesning Nr 11 Sommerville kap 12 – del 1.
JADE-LEAP AmbieSense er et EU støttet forskningsprosjekt. I dette prosjektet prøver man å integrere nye typer teknologi for bruk på mobile enheter I den.
Byggeklosser i UML klassediagram
P11 – PRESENCE MANAGMENT IN TELECOM. P11 – Presence managment in telecom Prosjektet er blitt gjort av: Sondre Husby Rostad Pål Eilertsen Prosjektet er.
Kapittel 4 Skriving av klasser. 4.1 Anatomien til ein klasse Så langt har vi brukt ferdige klasser frå klassebiblioteket i Java Vi lagar objekt og brukar.
Objektorientert design In 140 Sommerville kap 12 – del 1.
Use case realisering Designmodellering Kirsten Ribu Kapittel 4 UML Distilled.
IN 265 Våren 2003 : Forelesning : Design av arkitektur og komponent 1 IN250 – Om komponent design Mål for forelesningen: l Se på prinsipper.
DRI1002-V04 1. forelesning Arild Jansen, AFIN DRI IKT og informasjonssøking 1. Forelesning og seminar uke 2 Hovedpunktene i forelesningen Oversikt.
Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004
RUP-prosjekt Sammenhengen med UML
IT-arkitektur – leveransemodell
IEC protokoller og IP prosess WAN
Standardisering av IT-virksomheten
VT-prosjektet i Horten
Utskrift av presentasjonen:

Prosjektoppgave Modelldrevet utvikling og brukeragenter for kommunikasjon i sykehusomgivelser Marie S. Fuglesang NTNU, høsten 2004

Innhold  Motivasjon og mål  Modelldrevet utvikling Metodikker  Systemeksempel Brukeragenter for kommunikasjon i sykehusomgivelser  Oppsummering

Motivasjon og mål  Modellering av teletjenester Se på metodikker for modellering av teletjenester Hovedfokus på modelleringskonsepter i ServiceFrame og ActorFrame  Prøve ut konsepter gjennom et eksempel

Modelldrevet utvikling  Modeller i alle ledd av utviklingsprosessen  Fokus på funksjonalitet  Formelle modeller  Utgangspunkt for implementering  Gjenbrukbare moduler  Enkelt å endre

Model Driven Architecture  Rammeverk for systemarkitektur  Utvikling over flere faser Computation Indendent Modeling Platform Independent Modeling Platform Specific Modeling  Ulike abstraksjonsnivå  Ulike synsvinkler

Metodikker  ROOM Arkitektur med retningslinjer for strukturering av systemkomponenter 2 nivå: høynivå og detaljert

Modelleringskonsepter i ROOM  Passive objekter – meldinger  Aktive objekter – aktører  Indre struktur av enklere komponenter  Struktur av aktører  Porter  Protokoller  Arv

Metodikker II  UML Real-Time Modeling in UML 2.0  Aktive klasser  Aktive objekter  Asynkron og synkron kommunikasjon  Behaviour State Machines  Protocol State Machines  Profiler: standard designmønstre  ROPES

ServiceFrame/ActorFrame  Modelleringskonsepter Agenter Aktører Roller Spill

Likhetstrekk - SF/AF og ROOM  Aktørkonseptet  Strukturer/spill  Gjenbruk av strukturer  Kommunikasjon via porter  Protokoll/rolle  Samling grensesnitt definerer type

Systemeksempel  Utgangspunkt i scenario fra en sykehusomgivelse  Eksempel å modellere ut fra – ikke et reelt system  Begrensninger Ikke basert på reell brukerinvolvering Ikke mulig å realisere i dagens system

Brukeragenter for kommunikasjon i sykehusomgivelser  Unngå unødvendig trafikk ut på brukerens terminal  Profiler for ulike brukergrupper  Tilpasset den enkelte bruker Preferanser Tilgjengelighet

Prinsipper ved designløsningen  Forespørsler mellom agenter om ønsket tjenestefunksjonalitet  Sjekk mot data om hvorvidt en forespurt funksjonalitet kan innfris  Ulik funksjonalitet – ulike roller

Tjenestemodellering I  Brukeragenten består av en indre struktur av aktører  Indre aktør representerer en tjeneste  Kommunikasjon via inn-og utporter

Tjenestemodellering II  Indre aktør har indre roller/funksjonalitet  Rollekall ved aktivering av funksjonalitet  Alternative roller

Oppsummering  Innsikt i modelldrevet utvikling og metodikker  Kunnskap om ServiceFrame/ActorFrame  Erfaring fra prosjektarbeidet