Prosjektoppgave Modelldrevet utvikling og brukeragenter for kommunikasjon i sykehusomgivelser Marie S. Fuglesang NTNU, høsten 2004
Innhold Motivasjon og mål Modelldrevet utvikling Metodikker Systemeksempel Brukeragenter for kommunikasjon i sykehusomgivelser Oppsummering
Motivasjon og mål Modellering av teletjenester Se på metodikker for modellering av teletjenester Hovedfokus på modelleringskonsepter i ServiceFrame og ActorFrame Prøve ut konsepter gjennom et eksempel
Modelldrevet utvikling Modeller i alle ledd av utviklingsprosessen Fokus på funksjonalitet Formelle modeller Utgangspunkt for implementering Gjenbrukbare moduler Enkelt å endre
Model Driven Architecture Rammeverk for systemarkitektur Utvikling over flere faser Computation Indendent Modeling Platform Independent Modeling Platform Specific Modeling Ulike abstraksjonsnivå Ulike synsvinkler
Metodikker ROOM Arkitektur med retningslinjer for strukturering av systemkomponenter 2 nivå: høynivå og detaljert
Modelleringskonsepter i ROOM Passive objekter – meldinger Aktive objekter – aktører Indre struktur av enklere komponenter Struktur av aktører Porter Protokoller Arv
Metodikker II UML Real-Time Modeling in UML 2.0 Aktive klasser Aktive objekter Asynkron og synkron kommunikasjon Behaviour State Machines Protocol State Machines Profiler: standard designmønstre ROPES
ServiceFrame/ActorFrame Modelleringskonsepter Agenter Aktører Roller Spill
Likhetstrekk - SF/AF og ROOM Aktørkonseptet Strukturer/spill Gjenbruk av strukturer Kommunikasjon via porter Protokoll/rolle Samling grensesnitt definerer type
Systemeksempel Utgangspunkt i scenario fra en sykehusomgivelse Eksempel å modellere ut fra – ikke et reelt system Begrensninger Ikke basert på reell brukerinvolvering Ikke mulig å realisere i dagens system
Brukeragenter for kommunikasjon i sykehusomgivelser Unngå unødvendig trafikk ut på brukerens terminal Profiler for ulike brukergrupper Tilpasset den enkelte bruker Preferanser Tilgjengelighet
Prinsipper ved designløsningen Forespørsler mellom agenter om ønsket tjenestefunksjonalitet Sjekk mot data om hvorvidt en forespurt funksjonalitet kan innfris Ulik funksjonalitet – ulike roller
Tjenestemodellering I Brukeragenten består av en indre struktur av aktører Indre aktør representerer en tjeneste Kommunikasjon via inn-og utporter
Tjenestemodellering II Indre aktør har indre roller/funksjonalitet Rollekall ved aktivering av funksjonalitet Alternative roller
Oppsummering Innsikt i modelldrevet utvikling og metodikker Kunnskap om ServiceFrame/ActorFrame Erfaring fra prosjektarbeidet