Tilstedeværelse og tilgjengelighet i ServiceFrame Lars Johnsrud
Formålet med oppgaven Gjøre en brukers tilstedeværelses- og tilgjengelighetsinformasjon tilgjengelig i UserAgent i ServiceFrame Se på fordeler dette kan gi
Målet med en slik tjeneste Motta tilstedeværelses og tilgjengelighetsinformasjon fra en bruker Gjøre slik informasjon tilgjengelig for andre brukere og tjenester Dermed kan disse ta bedre avgjørelser på hvordan de skal kontakte en person
I dag Instant messaging (Borte, Ledig, Opptatt) I kalender programmer (I møte) Informasjonen administreres separat for hver tjeneste
Tjenesten Samle slik informasjon på ett sted for hver bruker Alle andre tjenester oppdaterer og henter informasjon på dette ene stedet
Tjenesten
Informasjonen som skal administreres angår brukeren: Tjenesten ble derfor plassert i UserAgent i ServiceFrame Lett for andre brukere og tjenester å finne tjenesten
Tjenesten
Funksjonaliteten kan deles i to deler: Hente informasjon fra andre brukere Distribuere informasjon til andre brukere og tjenester
Design
Mulig bruk i forbindelse med andre tjenester Nyhetstjeneste Sender brukeren nyheter Avhengig av tilstedeværelsesinformasjon
Tjenesten kan bidra til Mindre administrasjon Tjenester som tar hensyn til brukeren Effektivitet i hverdagen
SPØRSMÅL?