Kollegaopplæring ved LU Tiltak for bred implementering av IKT ved Lærerutdanningen,LU Presentasjon for KUF på julemøte
Grunnutdanningen Introduksjonskurs i IKT for alle lærerstudenter LUVIT ved LU –Kompetanse-konsekvenser Kurstilbud –HiOs sentrale kurstilbud –LUs grunleggende ide
OM Introduksjonskurs for alle lærerstudenter Møter IT-bruk fra første dag Gir resultater (4.års studenter i år er annerledes) Smarte knep: –Bruker faglærere i opplæringen av studenter –Bruker IT-studenter i opplæringen av studenter –Bruker IT-studenter til å spre teknologien på LU
OM LUVIT ved LU –HiO har satset på LUVIT –LU har satset ekstra på LUVIT ”Alle skal være operative på LUVIT” Tatt i bruk av første årskull fra forrige studieår Integrert med annen bruk av nettsider –Informasjonkanal Hio-veven –Klassevise oppslagstavler –Studieevaluering Studenter forventer nettbruk resten av studiet Enkeltkurs på videreutdanning/valgfag
OM Kompetanse-konsekvenser Alle lærere må kunne bruke LUVIT Mange vil bruke faglige nettsider i tillegg I tillegg har noen behov for relativt grunnleggende innføring i IKT og noen innen mer avansert nettsideproduksjon
OM HiOs sentrale kurstilbud Tilsatte ved LU har mulighet for å følge IKT-kurs i regi av PUS Ofte løsrevet fra daglig bruk Lærer mye på kurs, men bruker det ikke etterpå.
OM LUs grunleggende ide Skape (forpliktende) miljøer hvor flere er i samme opplæringssituasjon Dette kan være ”lærere på kull”, ”lærere i fagseksjoner”, ”lærerer i videreutdanning”
OM Kurstilbud forrige studieår Alle lærere på ett kull, 1.år, 2.år og 4.år Enkelte fagmiljøer, –Ped FLU, Estetiske fag FLU Evaluering: –Fortsatt: ”har ikke tid til å øve/bruke i det daglige”
OM Kurstilbud i år Grunnleggende LUVIT (delvis gjennom PUS) LUVIT + (mer om LUVIT og integrasjon med andre faglige nettsider) Tilrettelegging for åpne og fleksible kurs i valgemner Digital bilde og video
Hva vil vi oppnå? IKT som en integrert del av alle fag på alle trinn gjennom hele lærerudanningen ikke på papriet, ikke i teorien, men i praksis!
OM Hva vil vi oppnå? Gjøre valgemner mer –Åpne: også tilbud for videreutdanning/rekruttere fra andre (lærer)utdanninger –Fleksible: Uvhengig av sted,tid,/ kunne starte klasser med få studenter/tilby fag hvert år –Åpne og fleksible for den moderne heltidsstudent som vil studere når og hvor hun vil
Åpne og fleksible kurs i 4.studierår/VU Bygger på –vår erfaring med bruk av nettsted i ”IT for lærere” –Valgfagsnettverket - samaabeid mellom flere høgskoler om en felles fagportefølje
Hva vil vi oppnå? Gjøre valgemner mer –Åpne: flere studentgrupper –Fleksible: Tid og sted, kostnadsmessig dimensjonerbare –Åpne og fleksible: for den moderne heltidsstudent som vil studere når og hvor hun vil