Kollegaopplæring ved LU Tiltak for bred implementering av IKT ved Lærerutdanningen,LU Presentasjon for KUF på julemøte 20.12.2001.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Noen utfordringer for skolene
Advertisements

Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
GFU Holmsbu 2.-3.februar 2012 HH Strategiplan HiOA - fra GFU.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
1 Seminar om samarbeid mellom høgre utdanning og arbeidslivet Norgesuniversitetet, NUV, Tromsø Prosjekt: Integrert kunnskapsutvikling mellom.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap – i lys av bolognaprosessen og kvalitetsreformen Liv Gjestrum Høgskolen i Oslo Avdeling.
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
IKT på Lærerutdanningen Utvalgte problemstillinger presentert av Leikny Øgrim Monica Johannesen.
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Høgskolen i Oslo IKT – kommende utfordringer Hvilke utfordringer står vi overfor i neste studieår for å styrke integreringen av pedagogisk bruk av IKT.
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
Publisering på verdensveven Kursdag 2 VÅFF, våren 2002.
Integrering av IKT i allmennlærerutdanning (uten PLUTO) Leikny Øgrim og Vibeke Bjarnø Haustseminar Stord
Publisering på verdensveven Kursdag 3 VÅFF, våren 2002.
Informasjonsteknologi for lærere Erfaringer fra nettbasert samarbeid om valgemner Presentasjon på Haustseminar 2001, IKT i lærerutdanninga Monica Johannesen.
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Faglig og administrativ bruk av Classfronter Vibeke Bjarnø Seminar for personalseksjonen
Bruk av studentassistenter Monica Johannesen og Leikny Øgrim
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Fra pedagogisk programvare til læringsmiljøsystemer Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo IKT.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim, Monica Johannesen IT-seksjonen Personalseminaret, LU
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på SOFFs konferanse Monica Johannesen & Leikny Øgrim.
Bruk av studenter i øvingsveiledning Monica Johannesen og Leikny Øgrim
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på NKUL Monica Johannesen & Leikny Øgrim Høgskolen i.
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Masterstudium IKT og læring Arbeidsseminar PUS 12/2 03.
Fjernundervisning på campus? Om erfaringer med teknologibasert fleksibelt læringsmiljø ved IT-seksjonen, ALU, HiO Presentasjon på Nettverkskonferanse -
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2006/2007 Vibeke.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Erfaringer med styrking og allmenngjøring av det flerkulturelle perspektivet i lærerutdanningen Lærerutdanningskonferanse NAFO Oslo 23 og 24 mars Innlegg.
”Bli kjent med data” Oppvarmingstimer Program for dagen (i) Hvor står vi? Hva er vi usikre på? Hva ønsker vi?
Høgskolen i Oslo Samling II: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Konkrete eksempler på hvordan det jobbes med IKT i undervisning ved.
Mer praksis – bedre lærere?
SAK Samarbeid – Arbeidsdeling- Konsentrasjon. SAK Mitt utgangspunkt Lærerutdanning. Fra allmennlærerutdanning til grunnskolelærerutdanninger Virkninger.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Eli.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Vibeke.
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Profesjonsutdanningenes utvikling i UH-sektoren sett fra universitetene Innlegg på UHRs jubileumsseminar 10. november 2008 Per Ramberg Leder for Program.
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Oppbygning, faglig og administrativ bruk av ClassFronter Vibeke Bjarnø Seminar for avdeling ØKS
Høgskolen i Oslo Samtekst med fokus på Prat & Forum i LUVIT Grunnkursmodul IT og læring 6.Mars 2002.
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2001 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Høgskolen i Oslo IKT i ny grunnskolelærerutdanning ved LUI, HiO Seminar i regi av Ballast Hovedfunn fra Ballast-prosjektet. 2.Hva er digital.
Vibeke Bjarnø, Fagenhet for IKT og mediafag Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo IKT i skolehverdagen Hva? Hvorfor? Hvordan?
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning, førskolelærerutdanningen.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Etter- og videreutdanning i IKT  LiNK – hva er det?
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2002 Hovedresultater.
Two Teachers En kort innføring til foreldre. Hva er Two Teachers? En av tidenes største norske studier på utdanning. På initiativ fra Kunnskapsdepartementet.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Foreldremøte med nye 8. klasses foreldre
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
Utskrift av presentasjonen:

Kollegaopplæring ved LU Tiltak for bred implementering av IKT ved Lærerutdanningen,LU Presentasjon for KUF på julemøte

Grunnutdanningen Introduksjonskurs i IKT for alle lærerstudenter LUVIT ved LU –Kompetanse-konsekvenser Kurstilbud –HiOs sentrale kurstilbud –LUs grunleggende ide

OM Introduksjonskurs for alle lærerstudenter Møter IT-bruk fra første dag Gir resultater (4.års studenter i år er annerledes) Smarte knep: –Bruker faglærere i opplæringen av studenter –Bruker IT-studenter i opplæringen av studenter –Bruker IT-studenter til å spre teknologien på LU

OM LUVIT ved LU –HiO har satset på LUVIT –LU har satset ekstra på LUVIT ”Alle skal være operative på LUVIT” Tatt i bruk av første årskull fra forrige studieår Integrert med annen bruk av nettsider –Informasjonkanal Hio-veven –Klassevise oppslagstavler –Studieevaluering Studenter forventer nettbruk resten av studiet Enkeltkurs på videreutdanning/valgfag

OM Kompetanse-konsekvenser Alle lærere må kunne bruke LUVIT Mange vil bruke faglige nettsider i tillegg I tillegg har noen behov for relativt grunnleggende innføring i IKT og noen innen mer avansert nettsideproduksjon

OM HiOs sentrale kurstilbud Tilsatte ved LU har mulighet for å følge IKT-kurs i regi av PUS Ofte løsrevet fra daglig bruk Lærer mye på kurs, men bruker det ikke etterpå.

OM LUs grunleggende ide Skape (forpliktende) miljøer hvor flere er i samme opplæringssituasjon Dette kan være ”lærere på kull”, ”lærere i fagseksjoner”, ”lærerer i videreutdanning”

OM Kurstilbud forrige studieår Alle lærere på ett kull, 1.år, 2.år og 4.år Enkelte fagmiljøer, –Ped FLU, Estetiske fag FLU Evaluering: –Fortsatt: ”har ikke tid til å øve/bruke i det daglige”

OM Kurstilbud i år Grunnleggende LUVIT (delvis gjennom PUS) LUVIT + (mer om LUVIT og integrasjon med andre faglige nettsider) Tilrettelegging for åpne og fleksible kurs i valgemner Digital bilde og video

Hva vil vi oppnå? IKT som en integrert del av alle fag på alle trinn gjennom hele lærerudanningen ikke på papriet, ikke i teorien, men i praksis!

OM Hva vil vi oppnå? Gjøre valgemner mer –Åpne: også tilbud for videreutdanning/rekruttere fra andre (lærer)utdanninger –Fleksible: Uvhengig av sted,tid,/ kunne starte klasser med få studenter/tilby fag hvert år –Åpne og fleksible for den moderne heltidsstudent som vil studere når og hvor hun vil

Åpne og fleksible kurs i 4.studierår/VU Bygger på –vår erfaring med bruk av nettsted i ”IT for lærere” –Valgfagsnettverket - samaabeid mellom flere høgskoler om en felles fagportefølje

Hva vil vi oppnå? Gjøre valgemner mer –Åpne: flere studentgrupper –Fleksible: Tid og sted, kostnadsmessig dimensjonerbare –Åpne og fleksible: for den moderne heltidsstudent som vil studere når og hvor hun vil