Teknisk gjeld i smidige prosjekter Synliggjøre: Fremgang Hindringer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Webbasert administrasjonssystem for fondsforvaltere Martin Lie 20. april 2006.
Advertisements

PUG Norway – 12. nov 09Thomas Skjørten / Jan Kolstad.
Together. Free your energies Scrum mot Utvikler - Kampen for tilværelsen! Mads Aagaard
Ditt eget integrerte utviklingsmiljø med OpenEdge i fokus Hamar 27. mars 2009 Thomas Skjørten/Jan Kolstad.
Hvem skal oppdra selgerne?
Kan arbeidsmetodikken i IT-prosjekter overføres til rådgiverene ? VIANOVA Network Meeting 2013 Geir Andersen/Vianova Systems AS.
Ledelse i smidige prosjekter Noen erfaringer fra Capgemini DnD fagmøte i prosjektledelse 17. juni 2009 En lyntale av Jon Øgar.
Nærhet, Kunnskap, Engasjement Smidige prosjekter... halleluja! …men hvor blir det av kunden? Erik Mong, Know IT Objectnet AS.
Smidig forvaltning – En pragmatisk tilnærming
Smidig november 2010 Jan Sandtrø.
Produkteier vs virksomhetsarkitekt
Kontrakter i Smidig systemutvikling
Prioriter testene dine!
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
Mesteparten av ketsjupen er fremdeles i flasken Geir Amsjø agile42.
Velkommen til Scrum-kurs
Title of presentation Customer/user group/conference Johannes Brodwall, Chief scientist Exilesoft Global.
Hvordan gjøre mer med å gjøre mindre!
Samordna Opptak Mål: Fordele studenter på studier.
Softwarearkitektur og kvalitet
© PROGRAM UTVIKLING as Vellykkede prosjekter leverer hyppig Johannes Brodwall, Steria Chief Scientist, Utvikler, Arkitekt, Sertifisert ScrumMaster.
Enkel kryptering Mål: Kode et dokument slik at det blir uleselig for de som ikke har kodenøkkelen.
Bendik Bygstad Høgskolen i Vestfold RUP-prosjekt Sammenhengen med UML 1.Hovedstruktur i RUP-prosjekter 2.Faser og iterasjoner 3.Sammenhengen med.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Mange IT-prosjekter kunne med fordel vært drevet mer som en Lean Startup.
Du blir ikke fortere ferdig ved å gjøre mange ting på en gang. Ketil Jensen.
Ledelse av smidige prosjekter – gi slipp på kontrollen?
KANBAN som bevis på at regler ikke er til for å følges Smidig 2010 Aud Jorun Forbord – KANTEGA AS.
The Scrum illusion? - foreløpige resultater av undersøkelse om bruk av utviklingsmetoder i Norge Lyntale på Smidig 2011 av Eivind Brevik og Tor-Morten.
Iterate.no The Lean Software Development Consultancy Prolog: Case 2 ‣ Et prosjekt fra gamledager ‣ Prosjektleder sa “Godt nok!” ‣ Kunden sa “Hva?? Skal.
Lyntale – Smidig november
Skjønner du ikke hva jeg sier sa du?
Verdivurdering, prioritering og beramming: La oss skille snørr og bart! Hans Christian Benestad Simula Research Laboratory En Begrepsavklaring for smidig.
  © Steria FitNesse som nyttig verktøy Smidig FitNesse som nyttig verktøy Anders Vindvad.
Fra virksomhetsmål til prioritert produktkø
Det er smidig å si nei! André Heie Vik.
Kodegjennomgang Thommy Bommen & Jarle Søberg Computas AS.
Kanban, det er et alternativ til Scrum det! ... eller?
Nå har vi solgt skinnet. Hvordan dreper vi bjørnen?
Gruppe 8 - Pizzamart Veien så langt. Ansvarsroller Ingen sjef over alle sjefer Alle har egne ansvarsområder – Scrum Master – Møteleder – Database-ansvarlig.
Smidig-workshop for Agresso
PUS iterasjon 0 Johannes Brodwall Statens Landbruksforvaltning
Scrum APressen Johannes Brodwall, Sjefsarkitekt Steria Norway.
Stykkpriskontrakt Oslo XP meetup Johannes Brodwall, Bare en Programmerer Steria Norway.
Scrum lunsj.
ROOTS Johannes Brodwall, Kløne Steria Norway
s. 1 Evaluering av rådgivningstjenesten Foto: Crestock.com.
Defo – Distriktenes energiforening1 Knut Lockert Kontaktmøte om aktuelle nettspørsmål Vekting av kostnadsgrunnlag og kostnadsnorm.
Smidige Prosjektmetoder – what’s hot and what’s not?
GIT kan gjøre ditt prosjekt mer agilt ! Kristian Rosenvold, Zenior AS Twitter etc: krosenvold.
Anette Jacobsen Prosjektleder Statens Pensjonskasse
Scrum er noe helt annet enn det vi har trodd Dagfinn Reiersøl.
Hvordan jobbe smidig i prosjekter med fast- eller målpris
kunder i aktive prosjekt/forvaltning, 6 interne product owner proxys, to team og tre backlogger – kan det likevel ligne på Scrum? Kristin Wulff,
Scrum gir forventede resultater selv i
Smidig overtakelse - eller som å åpne en Pandoras krukke?
If people begin with certainties they will end in doubt.
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
Hvem stakk av med produkteieren min? Kjetil Moløkken-Østvold – Conceptos Consulting Smidig 2008, oktober, Oslo.
Brukervennlighet er død– leve brukeropplevelsen. Trend 1: Produkter er blitt for komplekse. 2Agile UX.
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Utarbeidet av: Scott Downey Tilrettelagt og presentert på Smidig 2011 av: Reinert Kamøy.
Smidig vedlikehold gir gevinst – men koster blod, svette og tårer
1 Prototyping: verktøy og teknikker u Årsaker til å lage en prototyp u Konsekvenser for prototypen u ”Lag og kast” vs. evolusjonær utvikling u Horisontale.
UH-IaaS: Dagens løsning
Dagfinn Bergsager Universitetet i Oslo SMIDIG 2016
Produksjonssetting i Cerebrum
PROTO.IO INTERAKTIV PROTOTYPING.
Utskrift av presentasjonen:

Teknisk gjeld i smidige prosjekter Synliggjøre: Fremgang Hindringer Hindringer ofte forårsaket av teknisk gjeld. Putte løsningene tilbake i scrum er ofte vanskelig. Oppgaver kan være av 2 typer. © Computas AS 04.04.2017

ny funksjonalitet vs. teknisk gjeld Prioritering Alle liker blanke ark, nye ting og ”oohs and aahs”. Ingen liker å grave i gamle synder. Lite cred fra både utviklere og kunden. Vanskelig for kunden å forstå bakgrunnen for teknisk gjeld, og derfor får det ingen verdi for dem. Prosjektet drives frem av forskjellige krefter. 2 © Computas AS 04.04.2017

Scrum, you say ? Produkteier Prosjektleder Testleder Scrum master Utvikler Alle har incentiver for å nå deadline. Alle har interesse av kvalitet også. Alle kan fraskrive seg ansvaret i valget mellom to onder. © Computas AS 04.04.2017

I produktkøen Forhåndsdefinerte oppgaver ”Tekniske oppgaver” prioritet estimat verdi ”Tekniske oppgaver” nye ting = Planlagte ting Tekniske eksempler: Grensesnittoppgradering (ephorte) Ny utviklerplattform (intellij) Infrastruktur (nytt miljø, wiki, svn) Teknisk gjeld lar seg ikke alltid planlegge. © Computas AS 04.04.2017

Utenfor produktkøen (1) Småting Brukeradministrasjon Utviklingsmiljø Merging og konflikter Kjekke script, utils, verktøy .. Småting har ofte en rutine som tar en del tid. Gjort reaktivt blir rutiner ofte ikke fulgt. Man kommer ikke helt i mål. Får ikke satt sluttstrek. Igangsetting. © Computas AS 04.04.2017

Utenfor produktkøen (2) Enkle løsninger når tiden er knapp integrasjonspunkter domenemodell initialiseringskode plugins rammeverk Andre venter på deg. Kan ikke henge seg opp i detaljer. Glemmer dette etterpå. © Computas AS 04.04.2017

Utenfor produktkøen (3) Når du har mye kode proprietære patterns nye patterns tilbakevirkende kraft Tester skrev ikke testen først estimatet glapp ikke tid til tester Utviklingsmetodikk. Fins snarveier når det er knapt med tid. Eksemplene har disse kjennetegnene: © Computas AS 04.04.2017

Kjennetegner teknisk gjeld Passer ikke Midt i en sprint Haster veldig Usikkert estimat Usikker konsekvens Andres ansvar Mangel på helhetlig kvalitet. Eget foredrag. Hvis det stadig baller på seg. © Computas AS 04.04.2017

Konsekvenser Uforutsigbarhet Feilaktige estimater Ikke gjenbrukbarhet Gjentatt arbeid Bugs og defekter Misfornøyde utviklere Forslag til løsning .. © Computas AS 04.04.2017

Hva nå ? synlighet ansvar prioritering lett å si fra ikke ”straffe seg” prioritering rett person Synlighet: Teknisk gjeld må komme frem i dagen. Det må være lett å si fra, og tydelig hvor og hvem som har ansvaret for å registre problemet. Ansvar: Det må ikke være slik at svaret fra PL er ”fiks det sjøl”. Særlig ikke ”fiks det sjøl, men ikke på bekostning av andre oppgaver”. Man bør ikke måtte jobbe med noe man er ukomfortabel med. Dette bør være som å registere en vanlig feilmelding i en testfase. Prioritering: Gjeldbrevene må komme frem til en person eller gruppe personer som har autoritet og vilje til å prioritere dette mot alt annet som beveger seg i et prosjekt. De må også være oppmerksomme på ting som gjentar seg. Dette må være gjennomsiktig og ettersporbart (hva skjedde med det jeg meldte inn) – akkurat som vanlige feilmeldinger! © Computas AS 04.04.2017

http://twitter.com/harals hso@computas.com Spørsmål? © Computas AS 04.04.2017