NRF konferansen 15.-16. februar 2005 EE-avfall og bransje avtaler. Vil dagens bransjeselskaper videreføre bransje - avtalene ? v/ Gunnar Murvold, RENAS.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan sikre nødvendig kontroll med legemiddelutgiftene dersom bruken av individuell refusjon reduseres? FFO-seminar 24. mai 2007 “Hvor står vi – hvor.
Advertisements

Oppsummering kontrollaksjoner i 2010 Byggavfallskonferansen februar 2011 Qno Lundkvist /Klif og Astrid Holte/Fylkesmannen i Hordaland Klima-
Disponering av betongavfall
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Nasjonal dugnadskampanje 2012 – En veskeholder som gleder.
Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19.november 2009 Prosess for endringer i leasingkontrakter – risiko restverdi/gjenkjøp - rett vs. plikt 
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Erik B. Nes Handelshøyskolen BI 1 Du planlegger å kjøpe en ullgenser i en rabattbutikk her på stedet. Alle faktorer tatt i betraktning; hvordan vil du.
Hvordan ser norske havner på TBT- problematikken?
Hvilke rettigheter og plikter har vi som forbrukere?
Transaksjonskostnader
MarinePack - FOU- program for sjømatemballering Krav og reguleringer knyttet til emballering av sjømat i Europa Lars von Krogh, Synnøve Rubach Ole Jørgen.
Å være første pan-europeiske returselskap til å: Skape konkurranse i markedet for en kostnadseffektiv implementering av WEE - direktivet Oppnå stordriftsfordeler.
Innsamling av EE-avfall i byggebransjen v/Gunnar Murvold
Rovprisingsforbudet anvendt på transport (ferge) av Sjeføkonom Lars Sørgard Konkurransetilsynet i Norge Konkurranserett i shipping Det 22. nordiske sjørettsseminar.
Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus.
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
2. mars Hva er problemet?  Kommunale-/interkommunale avfallsselskaper får ikke løpende hentet/kvittet seg med EE-avfall –Skaper store problemer.
TRADEBROKER 12. Juni, 2008 Nordens største produsent og leverandør av utstyr for kildesortering og avfallshåndtering.
SFTs veileder - avfallsgebyr Pål Spillum Avfallsseksjonen, SFT.
Kursdag 5 Ryk og Reis Franchising.
Moralsk arbeidsdeling og bedrifters samfunnsansvar Alexander W. Cappelen Senter for etikk og økonomi, NHH.
Oppfølging av studenter: Kontroll av registrering og betaling Det er nødvendig å føre kontroll med registrering av studenter hvert semester. Vi har rapportering.
Regulering av markedstilførselen - markedets, næringens eller myndighetenes ansvar? Lisbeth Berg-Hansen, Årsmøte Trøndelag Fiskeoppdretterlag, 8. mars.
Næringas erfaring med NYTEK
Kilde: Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
PCB-forurenset betong
Kartlegging av byggavfall i Nord - Norge. 2 NESO som bransjeaktør -Jack Johnsen, kompetanseleder i NESO -NESO Bransjeorganisasjon for NordNorske byggentreprenører.
Innsamling av farlig avfall fra husholdningene - Erfaringer fra Oslo Øivind Brevik, avdelingsdirektør REN.
Sammen holder vi Lofoten ren! Hva skjer med de ulike fraksjonene i distriktene og hvor ender byggavfallet? Monica Kleffelgård Informasjons- og kvalitetsleder,
Bromerte flammehemmere i avfall
Bygg- og anleggsavfall Kontroll med nytt regelverk ved Geir-André Thorstensen.
Hvordan redusere ventetiden for time hos fastlegen?
Hvordan sikre trygge og attraktive rammevilkår for en økt pensjonssparing? ved direktør Bjørn Skogstad Aamo, Kredittilsynet FNHs årskonferanse 2003.
Kostnader i pensjonsordningene Pensjonsforum Jan Otto Risebrobakken.
Defo – Distriktenes energiforening1 Knut Lockert Kontaktmøte om aktuelle nettspørsmål Vekting av kostnadsgrunnlag og kostnadsnorm.
Royal Norwegian Ministry of the Environment Bakgrunn endring av f-lovens avfallsdefinisjoner vedtatt 11. april 2003 trer i kraft 1. juli 2004 tre punkter.
MD 3. mai Stortingsmelding: Helse og miljøskadelige kjemikalier Opprydning i historisk forurensing Produktrettet miljøvern Industriutslipp Avfall Marius.
Lotte Lundby Kristiansen Namsfogden i Oslo
Forsøk med Utdanningspermisjoner/ Utdanningsvikariater Seniorrådgiver Kirsten Nieuwejaar, Arbeids- og velferdsdirektoratet 14. Oktober 2008.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Se på bildet? Hva ser du? Undersøkelser viser, at barn ikke kan identifisere parr i intime situasjoner, fordi de ikke har denne type bilder lagret i deres.
Noen rettslige problemstillinger vedrørende elektronisk samhandling i offentlig sektor Prof. Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, Avdeling.
Rehabilitering av enebolig
”Farlig avfall 2009” i Sandvika Avfall fra bygg- og anleggssektoren – en betydelig avfallfraksjon i årene framover 16. september 2009 Rannveig Ravnanger.
2004 Representert av: ABSOLUTT Golf AS. VELKOMMEN til en ny runde på golfbanen.. Golfpegs, golfknapper, golfblyanter - det er - et produkt der passer.
Vi tar miljøansvar for våre produkter  Elektriske og elektroniske produkter inneholder miljøgifter  EE-forskriften pålegger importører/produsenter å.
Lindorffkonferansen 2014 Bergen
1 Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19. november 2009 Advokat Ian Anders Tobiassen
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Tvisten Holm-Lie Mai 02 Avtale ml Holm og Lie Første faktura. Holm betaler ved forfall Avtale ml Holm og underentrpr. Direktebetaling
Oslo og Omegn Bilbransjeforening
Norsk Logopedlag Konferanse for logopeder i privat praksis
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Rasmus Rasmussen 1 BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Kapittel 11 Prosjektvett.
Det er lydighet som er ansvarlig bak tett binding mellom eieren og hans hund. Uten lydighet, ville det ikke være lett å administrere ting. Lydighet trening.
Bonus systemer/ prestasjonsbasert lønn. Litt om meg selv  Siviløkonom  48 år  Siste 10 år ledet mellomstore handelsselskaper ► Erfaring med ulike bonussystemer,
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Orientering drift og mengde-rapportering 2016
Miljøproblemer. Miljøproblemer Miljøproblemer Miljøproblemene skyldes gjerne eksterne virkninger, dvs. virkninger av produksjon og forbruk som rammer.
En kontrakt som koster dyrt
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Det handler om å ta ansvarlige valg for energidistribusjon
Presentasjon av forretningsplan
Presentasjon av forretningsplan
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Firmanavn Forretningsplan.
Utskrift av presentasjonen:

NRF konferansen februar 2005 EE-avfall og bransje avtaler. Vil dagens bransjeselskaper videreføre bransje - avtalene ? v/ Gunnar Murvold, RENAS AS

Dagens bransjeavtale gir; A)Entydighet i hvem som er ansvarlig for de enkelte produkter B) Et ”lokomotiv” for å få inn størst mulig mengder avfall.

A) Entydighet ……  På hvem som er ansvarlig for de enkelte produkttyper  Avfallsbesitter kan ved behov henvende seg til ansvarlige returselskap  Myndighetene kan ved behov kommunisere direkte med det aktuelle returselskap

A) Entydighet ….  Vil lette myndighetskontrollen ved et begrenset antall selskaper skal kontrolleres. (Myndighetene vil alltid ha mindre resurser til disposisjon for kontroll enn hva de skulle ønske)  Myndighetskontrollen er relativt enkel.  Noen er ansvarlig også for de produktene som det koster mest å samle inn og behandle.

Returselskapet som et ”lokomotiv”  For å få tak i mest mulig av det EE- avfallet som oppstår  Myndighetene kan sette et minimumskrav til innsamlings- grad. For tiden 80 %  Returselskapet blir tvunget til å ha sterk fokus også på de produktene som koster mest å samle inn/behandle

Returselskapet som et ”lokomotiv”  NB! De produktene som har de største innsamlings/ behandlingskostnadene, er ofte de produktene som inneholder de største mengder miljøgifter.

Returselskapet som et ”lokomotiv”  Returselskapet vil ha stor egeninteresse av å få redusert antall gratispassasjerer  For mange gratispassasjerer vil virke bremsende på hele ordningen  Returselskapet tar på seg et overordnet ansvar for informasjon/markedsføringen overfor –alle avfallsbesittere –alle gratispassasjerer –alle aktuelle bransjeorganisasjoner

Hva har EE-forskriften og bransjeavtalen bidratt til – så langt ?

Innsamlingsgrad

Miljøgifter i EE-avfall Tot mengde [kg] Kondensatorer med PCB Kondensator uten PCB8 273 Blybatterier KFK-komp. og -gass2 637 BeO-komponenter1 055 Kretskort og LCD-displayer8 692 Kvikksølvkomponenter3 377 Li- og Li -ion batterier2 169 Lysstoffrør og andre Hg-lyskilder

Miljøgifter i EE-avfall Maling, lim og lakk827 Ni-Cd batterier7 104 Ni-met. hydr. batterier7 328 Olje Oljeholdig avfall PCB-holdig olje9 744 Demonterte røykvarslere med radioaktiv kilde53 Asbestholdige komponenter4 215 Sum

Mengde metaller gjenvunnet 2003 [tonn]

Resultatene fra 2004 vil foreligge om kort tid.  Innsamlet mengder har øket med 5 % sammenlignet med år 2003

Kontraktenes utløpstid 1.Innsamlings kontrakt; Iht. § 4 a. ….frem til Behandlings kontrakt; Iht. §4 … og opphører den uten skiftlig Varsel (Iht. § ….har Oppdragsgiver ensidig rett til å forlenge kontrakten. Dette skal meddeles 6 måneder før kontraktenes utløp).

RENAS ønsker evaluering av nåværende modell  Beholde de sterke sider  Redusere/eliminere de svake sider

Uten bransjeavtale;  Returselskapene vil endre sin profil fra å være en miljøbedrift til et kommersielt selskap som arbeider med å samle inn og behandle EE- produkter.  Bedriften vil ha som målsetting å pådra seg færrest mulig kostnader. Der det kan tas ”innersvinger” uten at en blir ”tatt” – vil dette bli gjort.  Myndighetene har ikke og vil heller aldri få tilstrekkelig med resurser til å kontrollere alle berørte firmaer – grundig.  Miljøet taper – og Norges miljøprofil vil bli svekket.

Uten bransjeavtale;  Innsamlingsmengden vi bli vesentlig redusert  Det avfallet som koster mest å samle inn og behandle, vil ikke bli samlet inn. Ofte produkter som inneholder store mengder miljøgifter.  Markeds- og informasjonstiltak vil erstattes med reklame kun overfor egne medlemmer

Uten bransjeavtale;  Uklar henteforpliktelser overfor avfallsbesitter  Vanskelig å kvantifisere de enkelte importørers/produsenters markedsandeler – og derav oppfyllelse av EE- forskriften.  Myndigheten vi stå overfor en svært krevende kontrollfunksjon om bedriftene oppfyller sine forpliktelser eller ikke  Bedriftene vil ikke ha egeninteresse av å få tak i gratispassasjerer.

Uten bransjeavtale;  Avfallsbesitter kan få vanskeligheter med å kvitte seg med sitt avfall om returselskapet allerede har samlet inn ”sin markedsandel”  Returselskapet vil ikke lengre føle overordnet samfunnsansvar for informasjon/kommunikasjon/ opplæring etc.

Uten bransjeavtale;  Det kan oppstå diskusjoner med avfallsbesitter, returselskap og myndighet om hva som er ”mitt og ditt” avfall.  Dette fordi mange av produktene som avfallsprodukter, ikke kan spores tilbake til importør – mangler importør identifikasjon  Denne type diskusjoner vil virke lammende og ødeleggende på hele ordningen.

Uten bransjeavtale;  Alle selskaper som samler inn EE-avfall vil satse geografisk der innsamlingen er mest gunstig kostnadsmessig, for å oppfylle sin markedsandel  Stordriftsfordelen med å behandle store mengder avfall til lave kostnader – forsvinner  Vil gi en urasjonell logistikk. Biler kjører på kryss og tvers – kostnadene øker pr. tonn.  På sikt er det sluttforbruker som betaler alle kostnadene.

Uten bransjeavtale;  Ønsker sluttforbruker/ Konkurransetilsynet en økende kostnad ?  Ønsker myndighetene at det for fremtiden skal samles inn mindre mengder EE-avfall ?

”Light” utgave av bransjeavtalen; Dvs. en bransjeavtale kun på vegne av medlemsbedriftene – dvs. markedsandel Vil gi følgende konsekvenser;  Nåværende myndighets- regulering vil svekkes  Innsamlet mengde EE-avfall vil gå ned  Miljøgifter vil på nytte slippe ut i naturen

Bransjeavtale/ikke bransjeavtale  Eierne av RENAS ønsker en bransjeavtale, lik den vi har i dag.  Hva ønsker myndighetene (MD) ?